Miten käytännössä erotaan, jos asunto on minun omistusasunto ja puoliso ei halua erota?
Rahani on kiinni tässä asunnossa ja lainanlyhennyksissä sekä vastikkeissa. Ei minulla ole varaa vuokrata itselle jotain vuokra-asuntoa ja muuttaa sinne, ei ole myöskään ketään lähisukulaisia joiden luokse voisi mennä. Lapsia on kaksi pientä. Tämä nykyinen koti on siis minun omistusasunto, ei yhteinen. Mies ei kuitenkaan halua erota, itse haluan. Eli hän ei muuta pois vaikka pyydän. Neuvoja miten käytännössä erota?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kaikkia kommentteja lukea, mutta ei ketään voi ulos viedä talvisaikaan varsinkin.
Itse aikoinaan erosin avoliitosta ja lähes kaikki oli mun nimissä, kuitit siitä, että ne olin myös maksanut.
Meni siinä vuosi ennenkuin lähti, ei siinä helppo ollut kummallakaan olla. Sai sen, minkä itse maksanut eli toisen auton.
Mutta ei sentään asunnon myynti ole oikea neuvo, tai en ainakaan itse niin tekisi.
Häätö on haettava käräjäoikeudesta miehen ulos saaamiseksi, eikä vuodenaika tähän liity mitenkään. Mikä ihme oletus, ettei aikuinen mies pysty itselleen uutta asuntoa etsimään ja joutuisi taivasalle?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehtoa, niin myytte kämpän ja maksatte velan pois. Loput jaetaan.
AP ei myy omistamaansa asuntoa. Aviomies palkkaa tavaransa ja muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AVOmies...
Koskaan ei pidä muuttaa kenenkään kanssa yhteen, ei ikinä!! Onneksi on oma asunto, tänne en ottaisi yhtäkään "kämppistä." 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lukot ja kamat pihalle.
Näin ei voi tehdä, koska puoliso on kirjoilla asunnossa. Huoltomies päästää hänet aina takaisin. Ap
Näin on. Ja et voi myydäkään asuntoa, ilman puolison suostumista. Vaikka hän ei omistaisi siitä yhtään.
No höpö nyt taaskin. Omaa omaisuuttaan saa myydä ihan ex-avopuolisolta kyselemättä. Tässä tapauksessa vaan pistää häätöadian vetämään. Nopeampi keino on ottaa uusi mies panemaan- eiköhän se exä siihen pikkuhiljaa kyllästy .
Jos avovaimo (ap) on selkeästi sanonut haluavansa erota ja pyytänyt muuttamaan pois, niin en ymmärrä tällaisia miehiä, jotka vain sanovat, että minä taas en halua eroa, en muuta. Miksi olla naisen kanssa, joka suoraan sanoo ettei sinua halua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärrä lukemaasi, AP OMISTAA asunnon!
Kaikki riippuu siitä ovatko he naimisissa toistensa kanssa. Jos ovat, niin onko heillä avioehto? Laki määrää avioerotapauksissa omaisuuden jaosta. Tämä on suuri virhe Suomen laissa, koska nyt on 2000-luku. Osa ihmisistä eroaa monta kertaa. Jokaisen pitäisi saada pitää oma omaisuus myös avioliiton jälkeen. Yksi poikkeus voisi olla avunto, joka on ostettu yhdessä avioliiton aikana. Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei pidä muuttaa kenenkään kanssa yhteen, ei ikinä!! Onneksi on oma asunto, tänne en ottaisi yhtäkään "kämppistä." 😊
Vähän vaikeaa, jos kuitenkin haluaa perustaa perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu siitä ovatko he naimisissa toistensa kanssa. Jos ovat, niin onko heillä avioehto? Laki määrää avioerotapauksissa omaisuuden jaosta. Tämä on suuri virhe Suomen laissa, koska nyt on 2000-luku. Osa ihmisistä eroaa monta kertaa. Jokaisen pitäisi saada pitää oma omaisuus myös avioliiton jälkeen. Yksi poikkeus voisi olla avunto, joka on ostettu yhdessä avioliiton aikana. Olen nainen.
Monta kertaa jo sanottu etteivät ole naimisissa, ihan ekalla sivulla lukee alussa jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AVOmies...
Kuinka monta vuotta on oltu avoliitossa? Onko yhteisiä lapsia? Jos on lyhyt avoliitto eikä lapsia, lienee helppopa saada häätö. Jos mies on
agressiivista tyyppiä, pyytäisin jonkun sukulaisen asumaan kanssani kunnes mies on saatu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä he ole naimisissa, vaikka hän puolisosta puhuukin.
Siispä pitäisi puhua avopuolisosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mennään naimisiin? Avoliitossa pääsisi helpommalla, riittäisi, että hommaa äijälle häädön.
Avioliitossahan homma olisi helpompaa, kun tekee sen virallisen avuoerohakemuksen. Tässä ap:n tapauksessa pitää erilseen alkaa hakea häätöä, kun avomies ei suostu muuttamaan pois ap:n yksin omistamasta asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin laitat eron vireille jos olette naimisissa.
Emme ole. Ap
Siinä tapauksessa vaan eroat. Ei se ole kumppanisi halusta kiinni. Ilmoitus isännöitsijälle, että poistavat miehen talonkirjoista.
Ei niin voi tehdä.
Miksei voi? Ei avoliiton purku edellytä omaisuuden jakoa. Ja asunnon osakekirjoissa ei puolisoa mainita.
Koska se on miehen virallinen koti. Toista ihmistä ei saa järjestää kodittomaksi tuosta noin vain, vaaditaan häätö käräjiltä.
Heitti hän se luihunnäköinen nykyinen persuministeri ex-muijsn kämpästään. Pakkasi kamat ja vei ne sen naisen oman remontissa olevan asunnon rappuun. Poliisi totesi vaan, että omankädenoikeus on tapahtunut mutta ei aiheuta toimenpiteitä
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kaikkia kommentteja lukea, mutta ei ketään voi ulos viedä talvisaikaan varsinkin.
Itse aikoinaan erosin avoliitosta ja lähes kaikki oli mun nimissä, kuitit siitä, että ne olin myös maksanut.
Meni siinä vuosi ennenkuin lähti, ei siinä helppo ollut kummallakaan olla. Sai sen, minkä itse maksanut eli toisen auton.
Mutta ei sentään asunnon myynti ole oikea neuvo, tai en ainakaan itse niin tekisi.
Ihmisiä häädetään maksamattomien vuokrienkin vuoksi joka kuukausi ympäri vuoden eikä ole vuokranantajan tai ex-avopuolison vastuulla se mihin häädetty menee oli kesä tai talvi. Häätöprosessi on niin pitkä ja siinä annettu jo monta mahdollisuutta muuttaa itse tai hoitaa asiansa kuntoon. Jokainen oikeustoimikelpoinen aikuinen kyllä kykenee järjestämään itselleen Suomessa asunnon. Tai sitten muuttaa telttaan, mutta se on oma valinta se.
Maksaako se "puoliso" edes asumisestaan? Olisin poliisiin yhteydessä. Osannevat neuvoa miten menetellä häädön suhteen ja onko jotain muuta mihin vedota.
Ei sinun auta muu kuin hakea hänelle häätöä. Ota selvää miten se tehdään ja laita asia vireille. Jos häätöpäivänä ei itse lähde niin poliisit hakevat pois.
Asunnosta voi heittää pois, jos heitetyllä on jossain joku oma asunto (oma tai vuokra), ei väliä vaikka se olisi rempassa. Tämä vastauksena ministerikommenttiin, en saanut lainauksia toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laina on yksin sinun nimelläsi eli omistat yksin asunnon ja haluat eron ukostasi ja et ole naimisissa niin ainoa vaihtoehto on häätö niinkuin täällä on neuvottu.
Tai sitten myyt asunnon, muutat itse muualle ja ostaja päättää jättääkö exäsi vuokralaisena asumaan vai häätääkö hän ukkosi pois. Mutta myynnin jälkeen tuo ei ole enää sinun ongelmasi.
Mielikuvana mielenkiintoinen, uudet asukkaat muuttavat sisään ja kiukkuinen ukko siellä kuuluu kalustoon
Ei kukaan osta asuntoa, johon jää asumaan joku joka ei suostu muuttamaan pois. Asuntokaupassa kaupan ehto on kyllä käytännössä aina se, että asunto on vapaa (eli tyhjä edellisistä asukkaista) tiettyyn päivämäärään mennessä. Jos tämä ei toteudu niin kauppa peruuntuu.
Olen eri. Minulla on kokemusta avoliiton aikana ostetun asunnon myymisestä. Silloin oli taantuma ja asuntokauppa oli jumissa. Oli hankalaa sada myytyä, sillä avomieheni oli joskus paikalla, kun välittäjä esitteli asuntoa kiinnostuneille. "Tätä asuntoa EI myydä!" avopuoliso julisti. Myyminen kesti kauan, mutta lopuksi löytyi ostaja. Jouduin myymään vähäisiä tavaroitani saadakseni rahaa lakimieheen ja oikeuskuluihin. Onneksi mies uskoi, kun oikeudessa määrättiin myymään kämppä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin laitat eron vireille jos olette naimisissa.
Emme ole. Ap
Siinä tapauksessa vaan eroat. Ei se ole kumppanisi halusta kiinni. Ilmoitus isännöitsijälle, että poistavat miehen talonkirjoista.
Ei niin voi tehdä.
Miksei voi? Ei avoliiton purku edellytä omaisuuden jakoa. Ja asunnon osakekirjoissa ei puolisoa mainita.
Koska se on miehen virallinen koti. Toista ihmistä ei saa järjestää kodittomaksi tuosta
Miksi ei aiheuta toimenpiteitä?
On aika kohtuuton neuvo, että ap joutuisi myymään yksin omistamansa kotinsa, jotta saa äijän pihalle.