Mitkä kaikki uskonnot kutsuu Jumalaa Jehovaksi?
Siis tiedän että ne todistajat ja rapparit, mutta onko muita?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Nimi Jehova ei tarkoita Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa. Jotkut luulee, että tarkoittaa, mutta esimerkiksi korkeimpien asteiden muurarit ja jehovantodistajien johtajat ja jotkut vanhimmista tietää hyvin että ei ole sama Jumala.
Jehova nimenä on tosiaan vääristymä. Jahve on oikea muoto, tarkoittaen todennäköisesti hepreassa "hän on".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä sama nimi käytännössä kuin Jahve, Yahweh tai YHWH. Eli juutalaisten jumala.
Kristittyjen ei tulisi sekoittaa tätä nimeä Jumalaan millään tavalla, vaan rukoilla aina Jeesuksen nimeen.
Ööh nyt meni pahasti puihin. Jahve on Raamatun Jumala, eli juurikin kristittyjen Jumala, hän jota Jeesus kutsuu Isäksi.
Juutalaiset eivät ole uskoneet Jahveen viimeiseen kahteen tuhanteen vuoteen, vaan palvovat deististä käsitettä nimeltä Ein Sof. Tosin käytännössä juutalaiset palvovat itseään, mutta se on monimutkaisempi tarina.
Googlasin tuon Ein Sofin ja näyttää siltä että se on Kabbala-uskonto. Kyllä Juutalaiset uskovat Jumalaan ja lukevat monia Vanhan Testamentin kirjoja. Jeesusta eivät pidä m
Ok, mielenkiintoista. En ole koskaan tutkinut juutalaisuutta ja kabbalaisuutta kovin syvällisesti eikä mulla ole ollut hajuakaan että näillä olisi jotain yhteistä, kuulin tämän nyt ensimmäistä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä kristityt käyttää (harvoin) nimeä Jahve, mutta ei koskaan Jehova. Ja kyllä kristityt rukoilee sekä Jumalaa että Jeesusta, monesti rukoillessa käytetään myös ilmaisua Taivaan Isä."
Ihme kiertelyä. Tuohan on kuin Voldemort Harry Potterissa, kun piti sanoa "Hän-jota-ei-saa-nimetä".
Joo, on aika yllättävää miten paljon populaarikulttuuri ottaa juttuja Raamatusta. Ei mitään uutta auringon alla.
Masonien jumalan nimi on Jabulon, mutta kyllä he käyttävät myös nimiä Jehova, Baal, Grand Architeck ja muita. Eivät taida puhua Jahvesta, mutta Jumalasta kyllä.
Muoto Jehova perustuu väärinkäsitykseen. Muinaishepreaa kirjoitettiin pelkästään konsonanteilla. Kieltä osaavat tiesivät mitkä vokaalit sanaan kuuluivat. Sanaan JHWH kuuluvat vokaalit a ja e, eli sana on JaHWeH, suomalaisittain Jahve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä sama nimi käytännössä kuin Jahve, Yahweh tai YHWH. Eli juutalaisten jumala.
Kristittyjen ei tulisi sekoittaa tätä nimeä Jumalaan millään tavalla, vaan rukoilla aina Jeesuksen nimeen.
Ööh nyt meni pahasti puihin. Jahve on Raamatun Jumala, eli juurikin kristittyjen Jumala, hän jota Jeesus kutsuu Isäksi.
Juutalaiset eivät ole uskoneet Jahveen viimeiseen kahteen tuhanteen vuoteen, vaan palvovat deististä käsitettä nimeltä Ein Sof. Tosin käytännössä juutalaiset palvovat itseään, mutta se on monimutkaisempi tarina.
Juutalaiset, kristityt ja muslimit uskoo samaan jumalaan. (Abrahamilaiset uskonnot)
Eivät todellakaan usko samaan jumalaan. Otetaan esimerkiksi Jeesus, jota kristityt pit
Ihan samasta jumalasta ja Jeesuksesta on kyse. Kiistaa uskontojen välillä on siitä minkälainen tämä jumala on. Ei siitä onko tätä jumalaa olemassa tai onko useita jumalia. Muslimit uskoo Jeesuksen olleen olemassa, mutta eivät usko hänen olleen jumalan poika.
Vierailija kirjoitti:
Masonien jumalan nimi on Jabulon, mutta kyllä he käyttävät myös nimiä Jehova, Baal, Grand Architeck ja muita. Eivät taida puhua Jahvesta, mutta Jumalasta kyllä.
Masonit onnsiis yhtä kuin vapaamuurarit Tuo Jahbulon ei ole tullut vastaan. Mitää Jehovia tai Baaleja ei harrasteta. Tärkeintä on ymmärtää että vapaamuurarius ei ole uskonto eikä sillä ole omaa erillistä jumalaa. Kristitty tulee sinne kristittynä ja juutalainen juutalaisena ja muslimi muslimina.
Herran nimi on Rauha.
Mutta Herra sanoi hänelle: "Rauha sinulle! Älä pelkää, sinä et kuole." Silloin Gideon rakensi siihen Herralle alttarin ja pani sen nimeksi: "Herra on rauha". Se on vielä tänäkin päivänä abieserilaisten Ofrassa. Tuom. 6:23,24
Sillä näin sanoo Herra: "Älä mene suruhuoneeseen, älä käy valittajaisiin äläkä heitä surkuttele, sillä minä otan rauhani pois tältä kansalta, sanoo Herra, armoni ja laupeuteni." Jer. 16:5
Jumalan "uusi" nimi on Ye'shua tai suomalaisittain Jeesus (Pelastaja, Kristus, Messias, Uusi Jerusalem - Uusi Rauha)
"Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra" Ap. t. 10:36
Ihminen - Rauhan temppeli
Mutta hän puhui ruumiinsa temppelistä. Joh. 2:21
"Älä kummeksu sitä, että sanoin sinulle: 'Teidän täytyy syntyä uudesti.'" Joh. 3:7
"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan." Joh. 3:5
"Eikä uutta viiniä lasketa vanhoihin leileihin. Silloinhan nahka halkeaa, viini valuu maahan ja leilit ovat pilalla. Ei, uusi viini lasketaan uusiin leileihin. Silloin molemmat säilyvät." Matt. 9:17
"Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni." Ilm. 3:12
"Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa." Ilm. 22:3,4
"Rauhan minä jätän teille: minun rauhani sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö." Joh. 14:27
"Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman." Matt. 5:9
"Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan." Matt. 18:3
Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille. Jaak. 3:18
Mielikuvitusolento ei välitä, miksi sitä kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masonit onnsiis yhtä kuin vapaamuurarit Tuo Jahbulon ei ole tullut vastaan. Mitää Jehovia tai Baaleja ei harrasteta. Tärkeintä on ymmärtää että vapaamuurarius ei ole uskonto eikä sillä ole omaa erillistä jumalaa. Kristitty tulee sinne kristittynä ja juutalainen juutalaisena ja muslimi muslimina.
Ookei, kyllä mukana voi varmaan klubbailla perehtymättä tarkemmin missä on mukana.
Vierailija kirjoitti:
Muoto Jehova perustuu väärinkäsitykseen. Muinaishepreaa kirjoitettiin pelkästään konsonanteilla. Kieltä osaavat tiesivät mitkä vokaalit sanaan kuuluivat. Sanaan JHWH kuuluvat vokaalit a ja e, eli sana on JaHWeH, suomalaisittain Jahve.
Ymmärrän pointtisi, mutta en usko että kyseessä on väärinkäsitys. Ensinnäkin, rapparit käyttää nimeä Jehova, ja koska heidän Herransa ei ole Jumala, vaan Lusifer, heillä on oltava oma nimi jota voi käyttää ilman että se viittaisi oikeaan Jumalaan. Tarkoitus on tietysti että ihmisiä voi johtaa harhaan, siksi nimessä on käytettä kirjaimia JHVH.
Minua kiinnostaa tuo Oulun ped ofiili pastori. Onko jollain tuosta LH ihmisestä lisätietoa.
Kyllähän Niskavuori-leffassakin vanha emäntä rukoilee: Sinä minun Jumalani Jehova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Sama heppu kuitenkin kyseessä.
Ei aina. Esim rappareiden Jahve on ihan eri tyyppi kuin vaikkapa babtisyeilla ja ev.lut.kristityillä oleva Jumala.
Mutta jos kristittyjen Jumalan yksi nimi on Jahve tai Jehova tai miten sen haluaakaan kirjoittaa, niin miksei tätä nimeä saa käyttää? Tai miksei tätä jumalaa saisi rukoilla, vaan pitää käyttää tämän poikaa, joka on tämä Jumala itse samaan aikaan, välikappaleena?
Kyllä kristityt saavat halutessaan lausua Jumalan nimen, mutta juutalaiset eivät saa.
Ottakaa raamatun luomiskertomus esiin ja lukekaa se. Näihin -uskonnot - monikossa törmää koko ajan. Luomiskertomus kertoo sen että ei siellä mainita että ensin oli se ja se vaan
-oli tyhjyys- ei ollut mitään. Oli vain sana.
Sanasta on sitten erkaantunut tuhansiksi eri versioiksi erilaisia pakanaoppeja, mieltymysten mukaan. Ne eivät ole uskontoja vaikka niin väittävätkin. Harhaoppeja.
Evlut. kirkko jopa yrittää miellyttää kovasti kaikkia suostumalla kaikkeen
RAAMATUN OPPIEN VASTAISESTI.
Jeesus on keskeinen juuri kristityille. En tiedä onko tässä perää, mutta ajattelen että kun monissa muissa uskonnoissa ihmiset rukoilevat Jumalaa, ja he saattavat tarkoittaa sillä omaa Jumalaansa joka on eri kuin kristityillä, niin ehkä siksi kristityt rukoilee Jeesusta mielummin, tai ainakin Jeesuksen nimessä rukoilevat Isää (Jumalaa). Kaikissa new age ym vapaamuurareiden jutuissa, esoteeri-piireissä ym ollaan kyllä mielellään yhteyksissä johonkin suureen masteriin tai valoon tai enkeliin tai henkeen, mutta ei oikein mielellään puhuta Jeesuksesta, ei varsinkaan Jeesuksen Jumaluudesta, siitä kuka Jeesus oikeasti on.
Niin, juutalaiset noudattavat kabbalaa... Eivät usko kristittyjen Jumalaan eli Jahveen/Jeesukseen/Pyhään Henkeen, eivätkä noudata tai kunnioita Vanhaa Testamenttia. Loivat Talmudin sen tilalle kaksi tuhatta vuotta sitten, ja edelleenkin noudattavat sitä. Juutalaiset kohottavat keskuudestaan messiaita aina noin sadan vuoden, mutta kappas kummaa kukaan ei koskaan lopulta kelpaa tai täytä heidän vaatimuksiaan, lol: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Jewish_messiah_claimants
Jeesusta taas aktiivisesti vihaavat, ja Talmud, joka luotiin vastaiskuksi kristinuskolle on täynnä Jeesusta rienaavia jakeita, kuten olen esimerkiksi jo yllä osoittanut, missä juutalaiset sanovat Jeesuksen kiehuvan siemennesteessä helvetissä (Gittin, 57a).