Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä kaikki uskonnot kutsuu Jumalaa Jehovaksi?

Vierailija
02.03.2024 |

Siis tiedän että ne todistajat ja rapparit, mutta onko muita?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
22/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Helsingin Yliopiston leimassa lukee JWHW yläpuolella. Olemme krititty maa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohiperseitten uskonlahko ainakin.

Vierailija
24/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Helsingin Yliopiston leimassa lukee JWHW yläpuolella. Olemme krititty maa

Tarkoitin JHWH, heprealaisilla kirjaimilla. Eli Jehowah

Vierailija
25/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rapparit ei kutsu Jumalaa Jehovaksi eikä Jahveksi. Yleensä kai eniten Jumalaksi.

Jossain yhteyksissä suureksi arkkitehdiksi mutta siis rapparien Raamattu on ihan tavanomainen Raamattu. Jumala on joissain kristillisissä asteissa ehdottomasti kristitty Jumala ja jossain vain Jumala joka itse asiassa on täsmällinen suomenkielen käännös sekä Jahvesta että Allahista.

Joo, en tarkoittanut heidän Raamattua, tiedän että siellä jokaisen uskontokunnan edustaja käyttää omaa kirjaansa, kenellä se on Raamattu, kenellä Koraani jne.

Paitsi Jehovantodistajat ilmeisesti eivät edes ole tervetulleita tähän kerhoon. Mikä on outoa sillä heidän johtajat kuitenkin kuuluu. Ehkä heillä on oma supersalainen osastonsa.

Vierailija
26/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

JAHVE on Israelin Jumalan erisnimi. Jumala paljasti nimensä Moosekselle: Minä olen se joka olen. (2. Moos. 3: 14.) Jumalan nimestä puhuttaessa nimi ja persoona kytkeytyvät kiinteästi yhteen. Raamatun ajattelutavassa Jumalan nimi tarkoittaa Jumalaa itseään sellaisena kuin hän ilmoittaa itsensä ihmisille. Joidenkin tutkijoiden mukaan Jumalan erisnimeen sisältyy luomisen ja ylläpitämisen ajatus: Hän saattaa olemaan sen mikä on.

Heprean kielessä Jumalan nimi kirjoitetaan neljällä konsonantilla JHWH, (kr.tetragrammaton). Vokaaleja ei yleensä kirjoitettu. Vasta keskiajalla juutalaiset oppineet (ns. masoreetit) alkoivat merkitä Vanhan testamentin tekstiin vokaalimerkkejä oikean ääntämistavan varmistamiseksi. Jumalan nimeä ei kuitenkaan lausuttu ääneen, jotta sen turhaan lausuminen (2. käsky) vältettäisiin. Tästä syystä Jahve-sanan vokaalit korvattiin jollain Herraa tarkoittavan sanan vokaaleilla (esim. Adonai). Ensimmäinen a-vokaali jätettiin kuitenkin merkitsemättä, ettei kukaan lukisi edes ensimmäistä tavua Jah-.

Masoreettien käytäntö on myöhemmin johtanut väärään lukutapaan. Sana JEHOVA on siten virheellinen tulkinta heprean kielestä.

Vierailija
27/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rapparit ei kutsu Jumalaa Jehovaksi eikä Jahveksi. Yleensä kai eniten Jumalaksi.

Jossain yhteyksissä suureksi arkkitehdiksi mutta siis rapparien Raamattu on ihan tavanomainen Raamattu. Jumala on joissain kristillisissä asteissa ehdottomasti kristitty Jumala ja jossain vain Jumala joka itse asiassa on täsmällinen suomenkielen käännös sekä Jahvesta että Allahista.

Joo, en tarkoittanut heidän Raamattua, tiedän että siellä jokaisen uskontokunnan edustaja käyttää omaa kirjaansa, kenellä se on Raamattu, kenellä Koraani jne.

Paitsi Jehovantodistajat ilmeisesti eivät edes ole tervetulleita tähän kerhoon. Mikä on outoa sillä heidän johtajat kuitenkin kuuluu. Ehkä heillä on oma supersalainen osastonsa.

Sulle on jo vastattu monta kertaa, miksi et usko vaan jankkaat. Se on oikea kristittyjen nimi. Lopeta jankkaus tuon yhden kanssa. Katso tämä video, useita nimiä löytyy Raamatusta, ne luetellaan tuossa

Vierailija
28/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JAHVE on Israelin Jumalan erisnimi. Jumala paljasti nimensä Moosekselle: Minä olen se joka olen. (2. Moos. 3: 14.) Jumalan nimestä puhuttaessa nimi ja persoona kytkeytyvät kiinteästi yhteen. Raamatun ajattelutavassa Jumalan nimi tarkoittaa Jumalaa itseään sellaisena kuin hän ilmoittaa itsensä ihmisille. Joidenkin tutkijoiden mukaan Jumalan erisnimeen sisältyy luomisen ja ylläpitämisen ajatus: Hän saattaa olemaan sen mikä on.

Heprean kielessä Jumalan nimi kirjoitetaan neljällä konsonantilla JHWH, (kr.tetragrammaton). Vokaaleja ei yleensä kirjoitettu. Vasta keskiajalla juutalaiset oppineet (ns. masoreetit) alkoivat merkitä Vanhan testamentin tekstiin vokaalimerkkejä oikean ääntämistavan varmistamiseksi. Jumalan nimeä ei kuitenkaan lausuttu ääneen, jotta sen turhaan lausuminen (2. käsky) vältettäisiin. Tästä syystä Jahve-sanan vokaalit korvattiin jollain Herraa

Virheellinen kyllä. Mutta ei välttämättä tahattomasti. Luulen että rappareilla ja jehovantodistajien perustajilla on syy olla käyttämättä esim nimeä Jahve Jehovan sijaan.

Vierailija
29/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus jankata, mutta jos joku olisi vaikka löytänyt linkkejä tuon Jehova nimen alkuperästä ja tarkoituksesta käyttää juuri sitä. Kuten ollaan jo todettu, mitään kieliopillista syytä ei ole. En jaksa lainata ja kahlata kaikkia rappareiden teoksia. Joku on jo varmaan tutkinut tätä, mutta vaikea löytää tietoa.

Vierailija
30/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elohim. 

Vierailija
31/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristy Ann

Melissa Dougherty

SmurfGirl

Muita..?

Vierailija
32/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adonai. 

Vierailija
33/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mormoneilla Jeesus on Jehova. Ja jehovantodistajilla Jeesus on enkeli Mikael ja samalla ainoa enkeli joka ottaa palvontaa vastaan (kuten Lusiferi?) Ja Jeesus on a god eli epäjumala. Niin tästä voisi päätellä jopa että Jehova on epäjumala tai Lusifer - siis jos vetää yhtäläisyysmerkit mormonien ja jehovantodistajien Jehovalle. Mutta en toki tee sitä. Ihmetyttää vaan tuo sama nimi Jehova mitä käyttävät, ja mikä Jeesuksen rooli näissä on.

Vierailija
34/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä mä oon käsittänyt että jehovantodistajilla olisi jotain rappareita vastaan, mutta en tiedä mistä olen tämän käsityksen saanut.

Vierailija
35/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh-hoijaa. Tuostahan se nyt kannattaa kinata.

Vierailija
36/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh-hoijaa. Tuostahan se nyt kannattaa kinata.

Ei kannatakaan kinata. Mutta jos rukoilisin Jehovaa niin haluaisin kyllä tietää ketä rukoilen. Jos ihmisellä on usko että on muutakin kuin tämä mitä näemme, voi olla aika olennaista tietää asioista. Tietysti jos et usko mihinkään henkimaailmaan olemassaoloon ja uskonto on sulle kuin mikä tahansa harrastus, ei asialla ole mitään väliä.

Vierailija
37/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heprealaiset konsonantit on vokalisoitu väärin (JHWH), jolloin saatu Jehova. Oikeaoppinen vokalisointi lienee Jahve. 

Vierailija
38/77 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jehova on oikeasti Baphomet. Organisaation johtajat ja vanhimmisto nauraa niille orjaluokkalaisille kun he palvovat Jehovaa ja ramppaavat ovilla ja kokouksissa.

Vierailija
39/77 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vuotta 1961 jehovantodistajat kokoontui vapaamuurareiden tiloissa. He ovat samaa "perhettä", mutta toki useimmat jehovantodistajat ovat autuaallisen tietämättömiä asiasta. Aivopestyin kultti ikinä.

Vierailija
40/77 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristy Ann

Melissa Dougherty

SmurfGirl

Muita..?

Smurf Girlin - onko hän nyt Vanessa vai Veronica Hanson tai Houston nimeltään - sukulaisia on ollut samaan aikaan molemmissa, sekä jehovantodistajissa, että masoneissa yhtäaikaa, kuten kaikki jehovian johtajat, vai miksi niitä sanotaan, myös monet vanhimmiston tyypit. Tottakai heillä on sama Jumala. Ja se ei ole sama kuin ihan tavallisilla perus uskovaisilla. Moni jehovantodistaja ei tiedä tätä sillä he eivät saa ajatella itse, eikä lukea mitään muuta kuin organisaatio sallii.