Miksei tätä ymmärretty ennen taksien vapauttamista?
Yhden miehen taksiyritys rinnastuu yritysmaailmassa yhden miehen pizzeriaan, kampaamoon, tai suutariin. Kaikki ovat siis ns. pienyrittäjiä.
Kaunis idea on siinä, että markkinat toimivat ja huonot yritykset poistuvat markkinoilta. Ero tulee siinä, että jos myyt huonoa pizzaa tai et osaa leikata hiuksia, niin asiakkaat eivät tule enää sinun kiinteään liiketilaasi ja menet tämän takia konkurssiin, mutta jos "myyt" huonoa taksipalvelua, niin tällä ei ole oikeastaan mitään vaikutusta liiketoimintaasi. Senkus rahastat ylihintaan asiakkaan ja ajat tolpalle odottamaan seuraavaa huijattavaa. Kukaan ei tiedä tai tunnista sinua jos olet yksi nimetön auto taksitolpalla muiden vastaavien joukossa.
Koska kuka tahansa saa taksiluvan nykyään, niin autoja on aivan liikaa. Samaa kakkua syö liian monta yrittäjää, mikä taas johtaa ylihintaan, veronkiertoon ja kaikenlaiseen tolppamafiaan, kun asiakkaista taistellaan joskus kirjaimellisesti nyrkein.
Ainoa häviäjä on kuluttaja. En voi ymmärtää miten dorkaa porukkaa KKV:lla ja päättäjissä on, kun tätä ajoivat innoissaan.
Kommentit (4)
Nekke piti saada töihin, muulla ei kai niin väliä...
Berneriä edeltävän mallin ongelma oli Veho-korruptio, joka ohjasi taksikeskuksia. Taksikeskusten mielestä paras ja tarkoituksenmukaisin taksiauto olisi Mersun E-Mallin Sedan, jossa akku vie puolet tavaratilasta.
Ehkä siellä markkinoilla on kuitenkin edullisempia, polttoainetaloudellisempia, tilavampia, laadukkaampia ja kestävempiäkin autoja. Voitte kysyy niiltä tumman näköisiltä kuskeilta lisätietoja,
Vierailija kirjoitti:
Berneriä edeltävän mallin ongelma oli Veho-korruptio, joka ohjasi taksikeskuksia. Taksikeskusten mielestä paras ja tarkoituksenmukaisin taksiauto olisi Mersun E-Mallin Sedan, jossa akku vie puolet tavaratilasta.
Ehkä siellä markkinoilla on kuitenkin edullisempia, polttoainetaloudellisempia, tilavampia, laadukkaampia ja kestävempiäkin autoja. Voitte kysyy niiltä tumman näköisiltä kuskeilta lisätietoja,
Ehkä joskus 70-/80-luvuilla oli näin. Kyllä tuossa ennen uudistusta Mersut oli jo vähemmistö. Niissä parissa kunnassa missä itse ajoin silloin niin molemmissa taisi olla kaksi mersua ja autoja kuitenkin yhteensä parikymmentä kummassakin.
Asia kyllä ymmärrettiin niin taksiliitossa kuin alalla olevien yrittäjien ja työntekijöiden keskuudessa. Suomessa tapahtui tasan samat asiat kuin Ruotsin vastaavassa taksiuudistuksessa aiemmin. Näistä asioista kyllä kerrottiin päättäjille moneen otteeseen, mutta kuten tavallista, asiassa ei kuunneltu asiantuntijoita, vaan runnottiin haluttu päätös läpi.
Tuossa olet väärässä, että taksi tai kuljettaja ei olisi tunnistettavissa. Autossa pitää lain mukaan olla nähtävillä sekä taksiluvan omistajan tiedot, että kuljettajan nimi. Jos ei ole niin sitten ei toimita lain mukaan ja se jo lienee hyvä merkki vaihtaa toiseen autoon.
Autoja on liikaa ehkä Helsingissä ja muutamassa muussa isoimmassa kaupungissa. Ei niitä täällä maalla missä itsekin olen ajanut, ole liikaa vaan ihan sopiva määrä. Ehkä jopa liian vähänkin kun usein on tuo taksiaseman parkki tyhjänä keskellä päivääkin.