Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A R Lurian tutkimus muutti kertaheitolla tietoisuuttamme ympöristön vaikutuksesta ihmismieleen

Vierailija
01.03.2024 |

Luria pyyysi haastateltavia arvioimaan itseään ihmisenä. Ennen kouluutusta vastaukset liittyivät usein haastateltavan ominaisuuteen: "olen huono mies, koska minulla on velkaa" tai "olen hyvä naiinen, koska omistan kaksi hametta" Koulutuksen ja kolhoosissa työskentelyn jälkeen itseä arvioitiin kriittisesti yksilönä, yhteisön jäsenenä ja työntekijänä. Ympäristön muutos muutti talonpoikien käsityksiä itsestään eli heidän minuuttaan. Tutkimus romutti länsimaiseen ajatteluun pesiytyneen kuvitelman ihmisen muuttumattomasta biologisesta olemuksesta. Tämä kuvitellma paljastui ns. absolutisointiharhan tuotteeks: koemme oman kulttuurimme ajattelutavan oikeiiksi ja lunnollisiksi, muut kulttuurit vieraiksi ja oudoiksi. Se kumosi teorian, jonka mukaan luonnonkansojen konkreettiinen ajattelu johtuisi heikoista perintötekijöistä. Todellisuudessa kysymys on kulttuuuriympäristön tarjoamien virikkeiden vaikutuksista.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi