Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen melko hyvätuloinen mutta ostan silti punalaputettuja ruokia

Vierailija
01.03.2024 |

Ruuan hinta on kallistunut aivan älyttömän paljon. Entisillä kulutustottumuksillani ruokaan menisi tätä nykyä joku 6000 euroa vuodessa joka on käsittämätön kasa rahaa. Ennen koronaa huomattavasti vähemmän. Kaikki on kallistunut tässä parin vuoden sisällä merkittävästi.

Ostan -30% ja -60% tuotteita, leivät jätin pois, teen ruokaa useaksi päiväksi etukäteen. Nyt laskin että ruokaan menee vuodessa ~2500-3000 euroa. Tästäkin varmaan saisi nipistettyä pois jos jättäisin pois turhuuksia kuten tuoremehun, proteiinirahkat jne.

Tyhmää ruokkia jotain miljonäärikauppiasta, parempi ostaa vain ne jutut jotka ovat pakollisia. Jos haluan välillä kunnon ruokaa menen ravintolaan ja tilaan menun viineineen. Arkena en enää viiniäkään käytä, ja maksakin varmasti kiittää lompakon ohella.

Jättämällä ruokaturhuudet pois, säästää helposti hyvälaatuisen etelänloman verran jokaikinen vuosi eikä elämänlaatu laske oikeastaan mitenkään.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ostan, haluan osaltani vähentää turhaa hävikkiä.

exällä oli joku ihmeen pakkomielle kaivaa aina hyllyn takaa mahdollisimman pitkälle päivättyjä tuotteita, vaikka kyseinen tuote olisi mennyt käyttöön heti kotiin tullessa. 

Vierailija
2/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama mutta olen tuloton jos ei työkyvyttömyyseläkettä lasketa.

ennen sain ainoan nautinnon elämässä siitä että söi edes hyvää omatekemää ruokaa, nyt pikku hiljaa pakko luopua tuosta kun elämän realiteetit iskevät vastaan.

olen pudottanut ruokamenoni noin 200 eurosta kuussa 60 euroon. sanoisin että olen jo aikamoinen velho säästämisessä eikä tästä alaspäin enää mennä ilman että terveys alkaa kärsimään.

joskus kävin myös muutaman kerran kuussa kahvilassa, nyt ei enää voi kun esim. leivos ja kahvi maksaa sen kympin tai enemmän, eli pari kertaa kuussa kun kävisi, menisi jo vuodessa kokonaisen kuukauden ruokabudjetti noihin.

ei ole yrittäjien vika. surettaa että niitä menee nurin. mutta tämä on suoraa seurausta ostovoiman laskusta kaikenlaisilla kansanryhmillä paitsi niillä äärimmäisen korkeatuloisilla pääomatuloilla elävillä tai toimareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

exällä oli joku ihmeen pakkomielle kaivaa aina hyllyn takaa mahdollisimman pitkälle päivättyjä tuotteita, vaikka kyseinen tuote olisi mennyt käyttöön heti kotiin tullessa. 

En nyt sanoisi pakkomielteeksi. En tuota itse tee, mutta ymmärrän logiikan.

Tietenkin se pisimmällä päiväyksellä varustettu on tuorein.

Vierailija
4/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sama mutta olen tuloton jos ei työkyvyttömyyseläkettä lasketa.

ennen sain ainoan nautinnon elämässä siitä että söi edes hyvää omatekemää ruokaa, nyt pikku hiljaa pakko luopua tuosta kun elämän realiteetit iskevät vastaan.

olen pudottanut ruokamenoni noin 200 eurosta kuussa 60 euroon. sanoisin että olen jo aikamoinen velho säästämisessä eikä tästä alaspäin enää mennä ilman että terveys alkaa kärsimään.

joskus kävin myös muutaman kerran kuussa kahvilassa, nyt ei enää voi kun esim. leivos ja kahvi maksaa sen kympin tai enemmän, eli pari kertaa kuussa kun kävisi, menisi jo vuodessa kokonaisen kuukauden ruokabudjetti noihin.

ei ole yrittäjien vika. surettaa että niitä menee nurin. mutta tämä on suoraa seurausta ostovoiman laskusta kaikenlaisilla kansanryhmillä paitsi niillä äärimmäisen korkeatuloisilla pääomatuloilla elävillä tai toimareilla.

Itse lopetin kanssa kaikki kahvila/ravintolakäynnit. Ruokakuluja en saa puristettua alle sataseen kuussa ja tuossakin on jo mukana muutama ilmaisjakelu.

Mitään alkoholia en juo enkä polta tupakkaa tai käytä muutenkaan päihteitä.

Sanoisin että sekin on jo pirun hyvin, nimittäin vähän päälle kolme euroa päivässä kaikkiin päivän aterioihin.

On kyllä välillä ravinneköyhää ja yksitoikkoista, mutta kompensoin multivitamiinitabletilla. Pahinta on henkinen puoli kun syö samaa halpismössöä päivästä toiseen rahallisen pakon edessä.

Vierailija
5/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on meitä köyhiä varten siellä!

Vierailija
6/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan tuossa mieleeni, että vanhan ruoan makuun mieltyneellä on varmaan itseään 50 vuotta vanhempi puolisokin...?

Vierailija
7/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni en kaiva perältä, mutta kissoilleni kyllä. Ne eivät syö kuin ihan tuoretta, minä syön sitten jos niille ei kelpaa ( liha + kala ) ja  jos minulle ei kelpaa enää, koira syö sitten. Pihvilihaa raakakypsytän jääkaapissa vielä viikon -pari ostamisen jälkeen

Vierailija
8/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Vierailija
9/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi haluat mainostaa erinomaisuuttasi?

Vierailija
10/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ekoteko ostaa punalapputuote.

Vierailija
11/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punalaputtamisen tarkoitus ei ole myydä köyhille halpaa ruokaa, vaan vähentää hävikkiä. Eli punalaputettuja tuotteita saa siis ostaa kuka tahansa, jolla rahat niihin riittävät.

Kallis tuote on punalaputettunakin liian kallis pienituloiselle.

Vierailija
12/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostan laputettuja, vaikka olen ihan keskituloinen eikä enää asuntolainaakaan. Kiva metsästellä aletuotteita. Haen myös resq kasseja.

Ruuan hinta on kyllä tullut paljon alas joissakin tuotteissa. Eilen oli lähicittarissa vaaleapaahtoinen costa rica kahvi 1,5 e paketti. En ostanut kun en tykkää tuosta merkistä, mutta vuosi sitten olisin varmaan ostanut 10 pakettia kun kahvin hinta oli taivaissa. Silloin ajattelin että voin juoda halpiskahviakin, nyt olen siirtynyt taas parempiin kahveihin kun niiden hintakin on laskenut normaalille tasolle. 

Vierailija
13/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu käsitys siitä, että jos tai kun on varakas ja hyvätulounen, niin ei olisi kiinnostunut ruoan tai minkään muunkaan hinnasta tai säästämisestä?

Merkittävä ero on vain siinä vähempituloisella ja mahd. kokonaan varattomalla on vähemmän vaihtoehtoja. 

Siksi tulorajoitteisena joskus tympii kun jotkut parempituloiset ja varakkaat vinkuu hintojen kalleutta ja kuinka heitä kohtaan ollaan kitkeriä kun rohmuavat  punalaputetyuja tuotteita ja muita aletuotteita, koska mikäs heitä estäisi. 

Vierailija
14/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin etsin aina tuoreimman mahdollisen tuotteen. Monet tuotteet jätän mielummin kokonaan ostamatta kuin ostan liian vanhaa.

Vierailija
15/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun näihin kaivajiin. Vain homejuustot ja jotkut muut kypsytetyt juustot paranevat vanhetessaan, muut ruoat ovat parempia tuoreina. En osta kinkkuleikkeitä tai makkaroita, jos niissä on viimeinen käyttöpäivämäärä alle viikon sisällä. Jos maksaa priiman hinnan, niin tavaran pitää olla priimaa. 

Vierailija
16/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah! Minä en ole köyhä ja käyn yleensä aamupäivisin ostamassa meidän kaupasta kaikki laputetut tuotteet. En ole ostanut normaalihintaisia lihoja ainakaan puoleen vuoteen.

Vierailija
17/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin etsin aina tuoreimman mahdollisen tuotteen. Monet tuotteet jätän mielummin kokonaan ostamatta kuin ostan liian vanhaa.

Niin teen minäkin silloin kun maksan täyden hinnan.  Ostan kyllä punalaputettujakin.

Vierailija
18/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitaan että ostetaan kaikki vaan alelaputettua ruokaa, kun se kerran niin fiksua on. Normaalihinnalla ei osteta enää mitään.

Vierailija
19/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Minä en ole köyhä ja käyn yleensä aamupäivisin ostamassa meidän kaupasta kaikki laputetut tuotteet. En ole ostanut normaalihintaisia lihoja ainakaan puoleen vuoteen.

Meillä laputetaan vasta illaksi ja "haaskat" tulevat heti perästä kulkemaan.  Odottavat sitten pari tuntia että saa ilta-alen -60%

Vierailija
20/28 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin juuri K-plussasta ostokertymäni vuoden ajalta ja oli 8300 €. Olen työtön.