Tuli pieni paniikki, kun tajusin että eläkeikä lähestyy ja raha-asiat on ihan retuperällä
Työeläkettä kertynyt vaan alle 400 euroa. Mitä mun kannattaa tehdä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Olet kieltämättä tukalassa tilanteessa. On paljon ihmisiä, jotka eivät ole säästäneet yhtään pahan päivän varalle. Eli et ole yksin tilanteesi kanssa. Mutta tulet kyllä saamaan jotain tukia. On vain elettävä niin nuukasti kuin mahdollista.
Esimerkiksi eräs tuttuni jää eläkkeelle neljän vuoden kuluttua. Hän ei ole säästänyt euroakaan. Kuten ei hänen suht hyvätuloinen miehensäkään. Kaikki rahat menneet ulkoisen kulissin ylläpitoon. On niin suuri tarve näyttää keskiluokkaiselta onnistujalta. On hieno asunto, tyylikäs sisustus, merkkivaatteita ostellaan joka kuukausi, uusi kallis auto pihassa, ulkomaanmatkoja, ravintolassa syömistä. Tulevat olemaan ongelmissa eläkkeelle päästyään. Tosin tuttuni sanoo, että ei ymmärrä säästämistä, sillä mitään ei saa täältä mukaansa, ja täytyyhän sitä elämästä nauttia. Kokemukseni mukaan noin sanoo ihmiset, jotka eivät hallitse talousasioitaan.
Toinen tuttuni on 55-v, eikä
Fiksulta vaikuttaa tuo tuttusi. Kannattaa nauttia rahoista silloin kun niistä voi vielä nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 30 vuotta töissä kitupalkalla ja eläke tulee oleen noin 1000e-verot. Mitä muka olisi voinut tehdä?
En usko. Saan kansan- ja takuueläkettä melkein tonnin kuussa. Veroprosetti 0%.
Kyllä se voi olla totta. itsekin ollut työelämässä noin 35v. Aloitin työnteon 1980 ja ensimmäiset 3-4 vuotta eivät ole kerryttäneet eläkettä. 90-luvulla tein lapset ja olin niiden kanssa kotona joitakin vuosia ja nyt on vielä vuosi, kun pääsen eläkkeelle ja viimeisin eläkelaskelma on se, että eläke on 1070e/kk
Niin ja tuohon tulee kansaneläkettä päälle noin 250e/kk
Hanki itsesi vielä köyhemmäksi niin sillä se ratkeaa!
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun jää vanhuuseläkkeelle, voi tehdä sen lisäksi töitä. Esim. mainosten jakoa, henk.avustajan töitä. Muutaman päivän kun viikossa käy, sillä maksaa jo sähkölaskun ja ostaa parempaa ruokaa.
t. 67v työssäkäyvä eläkeläinen
Eikö mainosten jaosta saa suunnilleen 10 euroa kuukaudessa tms? Todella huonosti siitä maksetaan, ja jos mainoksia pitää jakaa jalan liikkuen, niin monellako eläkeläisellä kestää nivelet ja kunto?
Noita jakajan hommia katsoin aikoinaan, kun harkitsin lisätyötä päivätyön oheen, mutta korvaus siitä oli todella surkea.
Tuolla joku kirjoitti hyvin jotain että 'raha on arvokkaampaa nuorena", olen tuosta täysin samaa mieltä!
Ymmärrän sen että on fiksua ajatella elämää eteenpäin, "säästää" jne. mutta kolikon toinen kääntöpuoli on se, ettei menettyä aikaa saa takaisin.
Jos puhutaan ihmisistä joilla ei ole kultalusikkaa takataskussa, pitää useimpien tehdä valintoja MIHIN raha riittää ja mihin sitä haluaa käyttää.
Sanotaan nyt vaikka että nuori on säästänyt muutaman tonnin rahaa:
-Sen voi laittaa rahastoihin ja jossain kohtaa todennäköisesti on korkoa korolle ja eläkkeellä ok summa koossa.
-Tai voi säästää ASP-tilille ja olla askeleen lähempänä asuntolainan saamista.
-Tai sitten voi lähteä reppureissaamaan pitkin maailmaa, ja kokea asioita joita tuskin koskaan myöhemmin pystyisi kokemaan.
Kun ikää tulee, niin KESKIMÄÄRIN myös vastuut kasvavat (parisuhde/lapset/työ ja -ura, asuntolaina jne.) ja ei enää ole samanlaista mahdollisuutta 'seikkailla' ja elää vastuista vapaana.
Ja päälle vielä se, että huomisesta ei kukaan tiedä. "Sitku"-elämää eläville voi sattua vaikka mitä ennen kun se sitten kun koittaa. Voi tulla sairautta, konkurssia, pandemiaa, sotaa, VAIKKA MITÄ jotka estävät sen, ettei sitä Machu Picchua tai auringonlaskua pyramideilla sitten koskaan päässy paikan päällä näkemään.
Itse olen elänyt niin että töitä tehnyt, mutta reissuihin ymv. käyttänyt rahat, mutta mitään en kadu enkä vaihtaisi pois. Omaisuutta ei ole, vähän jemmarahaa vain, mutta olen onnellinen eikä ole vastuita/stressiä vaan vapausa (lapsiakaan ei ole)
Vierailija kirjoitti:
Sun olisi pitänyt reagoida noin 35-vuotta sitten. Nyt ei auta kuin elää sen mukaan kuin on ansainnut. Onneksi olet sitä ikäluokkaa, joka vielä eläkkeen saa. Ihmettelen niitä oman ikäisiä (32) ja nuorempia, jotka eivät ole millään tavalla sijoittaneet omaan eläkerahastoon. Aiva sulaa hulluutta ja typeryyttä olla sijoittamatta edes siihen.
Tekstistäsi huomaa, ettet ole vielä kovin kokenut elämässäsi tai muutoinkaan kypsä mieleltäsi. Eläkesäästäminen ei ole mielessä, kun sairastuu syöpään 30-vuotiaana ja sen jälkeen kaikki menee elämässä pieleen osa-alue kerrallaan, terveys, parisuhde, työ ja lopulta olet menettänyt kaiken, joutunut lähtemään kodistasi ja kamppailet mielenterveytesi kanssa ja mietit hukuttautumista, koska mitään toivoa ei edessä näy. En minä valinnut tällaista elämää itselleni, olen kouluttautunut ja työteliäs, valitettavasti se ei auttanut. Kaikista vähiten sitä kaipaa kaltaisiasi typeriä kommentteja. Mieli avartuu kummasti tällaisten kokemusten jälkeen. Eläkettä en mieti, katsotaan ensin elänkö edes 40-vuotiaaksi.
Nuoret kuvittelevat tulevansa some- ja raptähdiksi mutta eivät tajua, ettei siitä kerry eläkettä.