Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Postista tuli kirje osoitteeseeni, osoite oikea mutta nimi väärä. Kirjeessä on sisällä jotain epäilyttävää, eli ei ole kortti vain.

Vierailija
01.03.2024 |

Miten tällaisissa tilanteissa tulee toimia?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 (10.4.2015/368)

Viestintäsalaisuuden loukkaus

Joka oikeudettomasti

1) avaa toiselle osoitetun kirjeen tai muun suljetun viestin taikka suojauksen murtaen hankkii tiedon sähköisesti tai muulla vastaavalla teknisellä keinolla tallennetusta, ulkopuoliselta suojatusta viestistä taikka

2) hankkii tiedon televerkossa tai tietojärjestelmässä välitettävänä olevan puhelun, sähkeen, tekstin-, kuvan- tai datasiirron taikka muun vastaavan televiestin sisällöstä taikka tällaisen viestin lähettämisestä tai vastaanottamisesta,

on tuomittava viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Vierailija
22/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kirjoittanut kirjeisiin että osoite on oikea mutta henkilö on väärä. Kirjeet olen laittanut porraskäytävän ilmoitustaululle alakertaan ja siinä ne ovat olleet aina kuukausien ajan. Näyttää siltä että postinkantajaa ei voisi vähempää kiinnostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisen moitittavaa käytöstä edelliseltä asukkaalta koska ei ole ilmoittanut muutostansa maistraatille.

Ei ole välttämättä tästä kyse. Postia on meillekin tullut vanhojen asukkaiden nimillä, vaikka osoitteenmuutos on tehty. Posti on jaettu oikeaan osoitteeseen, mutta väärälle henkilölle. Miksi? En tiedä. En ole asiaa sen enempää arponut, vaan olen vienyt lähetykset postiin. Ja postin kääntäminen muuton jälkeen ei sekään jatku ikuisesti, joten tämä syynä?

Vierailija
24/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse viedä postiin asti. Ruksaat osoitteen yli, siististi niin, että osoite on kuitenkin luettavissa ja kirjoitat: ei asu tässä osoitteessa, ja pudotat lähimpään postilaatikkoon.

Sivumennen sanottuna, mua rupes lievästi rasittamaan kun yhteen vanhaan kotiini sain edellisen asukkaan postia viisitoista vuotta!

Vierailija
25/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisen moitittavaa käytöstä edelliseltä asukkaalta koska ei ole ilmoittanut muutostansa maistraatille.

Ei ole välttämättä tästä kyse. Postia on meillekin tullut vanhojen asukkaiden nimillä, vaikka osoitteenmuutos on tehty. Posti on jaettu oikeaan osoitteeseen, mutta väärälle henkilölle. Miksi? En tiedä. En ole asiaa sen enempää arponut, vaan olen vienyt lähetykset postiin. Ja postin kääntäminen muuton jälkeen ei sekään jatku ikuisesti, joten tämä syynä?

Edellinen asukas ei ole ilmoittanut muutostaan. Eli on ainakin postin mukaan asunut teidän kanssa kimpassa.

Vierailija
26/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli viime vuonna joulukortti joulun jälkeen. Siinä luki , posti selvitti uuden osoitteenne: x tie 3. Ihmettein väärää nimeä. Selvitin asian uudelleen itse. X tie 3 olikin 8 sadan metrin päässä, näin se kortti viipuili aika kauan.

Vierailija
27/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kirjoittanut kirjeisiin että osoite on oikea mutta henkilö on väärä. Kirjeet olen laittanut porraskäytävän ilmoitustaululle alakertaan ja siinä ne ovat olleet aina kuukausien ajan. Näyttää siltä että postinkantajaa ei voisi vähempää kiinnostaa. 

Oikea ohje on että kirjoitat siihen osoitteen alle "EI ASU OSOITTEESSA" ja suttaat vähän sitä osoitetta, mutta silti että on luettavissa (tarkoitus on estää automaattista lukijaa lukemasta sitä) ja sitten viet sen takaisin postiin tai niihin keltaisiin postilaatikoihin.

Vierailija
28/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitteessasi asuu haamuhenkilö. Siis joku rikollinen vempula joka on ilmoittanut rekisteri virastoon sinun osoitteesi. Se haittaa myös sinua koska voit olla viranomaisten mielestä parisuhteessa tämän henkilön kanssa.

Vierailija
29/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoitteessasi asuu haamuhenkilö. Siis joku rikollinen vempula joka on ilmoittanut rekisteri virastoon sinun osoitteesi. Se haittaa myös sinua koska voit olla viranomaisten mielestä parisuhteessa tämän henkilön kanssa.

Paljastuu juuri noin sattumalta.

Vierailija
30/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli joskus kirje, jonka laitoin takas postille, ei asu tässä osoitteessa. Se sama kirje kuiten tuli takas. Laitoin uudestaan, lisäsin, ettei vieläkään asu tässä osoitteessa. 

Vierailija
31/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kirjoittanut kuoreen "osoite on väärä" tms. ja pudottanut lähimpään postilaatikkoon.(siis postin postilaatikkoon, ei naapurin)

Näköjään iltalehden juttu neuvoo näin:

Yliviivaa osoite niin, ettei se kuitenkaan peity kokonaan. Kirjoita osoitekentän viereen ei asu osoitteessa.

Laita kirje Postin kirjelaatikkoon, vie se asiamiespostiin tai anna postinjakajalle.

Onkin hyvä jos voi toimia näin eikä tarvi postiin jonottaa palauttaakseen kirjeen. Harvempi viitsii😅

Homma on sikäli mutkikas että kirjettäsi ei välttämättä ole toiminut posti vaan nykyään alalla on kymmeniä yhtiöitä. Eli veronmaksajat maksaa tämän palvelun vaikka mokan olisi tehnyt yksityinen firma...

Vierailija
32/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä myös, kannattaa tarkistaa https://dvv.fi/omien-tietojen-tarkastus-palvelu ja katot onko asunnossa asuvien lukumäärä sama kuin ketä asunnossa oikeastu asuu ja jos ei ole niin silloin siellä on haamuasukas mikä voi tuottaa ongelmia, koska viranomaisia ja haastemiehiä saatta tulla ovelle koputtelemaan.

Sen voi myös onneksi helposti hoitaa pois https://dvv.fi/ilmoitus-ylimaaraisesta-asukkaasta

Vierailija
33/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen asukas ei ole ilmoittanut muutostaan. Eli on ainakin postin mukaan asunut teidän kanssa kimpassa.

Sä en näemmä tajua. On ilmoittanut, mutta ilmainen postin kääntö uuteen osoitteeseen ei jatku ikuisesti, kuten jo sanoin. Eli kun joku kuka ei muutosta tiedä, lähettää kirjeen vaikka muutaman kuukauden kuluttua muutosta, niin se ei käänny uuteen osoitteeseen. Tajuatko, Maija Meikäläinen lähettää kirjeen Tiina Tavalliselle, ei hän tarkasta osoitetta maistraatista, vaan lähettää Tiinalle kirjeen vanhaan ja omasta mielestään voimassa olevaan osoitteeseen.

Vierailija
34/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä avaisin. Jos jotain tärkeetä, kiikutan postiin ja sanon että vahingossa avasin. Jos jotain joutavaa - roskiin. 

Vierailija
35/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin osoite oli oikea? Väärinhän se oli, jos ei ollut sulle urpo.

Vierailija
36/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viimeksi muutin, selvittelin asiaa. Osoitteenmuutos, eli se, että kääntävät postin uuteen osoitteeseen, on voimassa kolme kuukautta. Muistaakseni sitä pystyi jatkamaan mutta palvelu oli maksullinen. En tiedä nykytilanteesta koska kaikkia palveluja on heikennetty.

Tein kaikki mahdolliset osoitteenmuutokset maistraatin lisäksi kaikille tahoille josta minulle oli postia tullut. Tietysti myös kaikille tuttaville ja sukulaisille.

Mutta minkäs teet kun joukossa on aina vähintään yksi marjatta-mummeli joka uskollisesti lähettää joulutervehdyksen vanhaan osoitteeseen. Ei auttanut vaikka lopulta saatuani postin - kiitos Postille - myöhässä ja taas kerran yritin saada mummelin ymmärtämään, että jo ammoin  edesmenneen sisaren tyttärentytär on muuttanut.

Vierailija
37/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappien tilaaja saattaa tulla pian aseen kanssa hakemaan, joten odota muutama päivä, että on jotain annettavaa.

Vierailija
38/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen muuttaa toiseen osoitteeseen, hänen on järkevää ilmoittaa uusi osoitteensa kaikille mahdollisille tahoille, jotka hänelle postia lähettävät, vähintäänkin tehdä virallinen muuttoilmoitus!

Vierailija
39/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita kuoren päälle "jaettu väärin" ja vie takaisin postiin.

Mä olen joskus kirjoittanut "ei tässä osoitteessa". Mietin vaan, että tuo "jaettu väärin" voi tarkoittaa, että kirje on mennyt johonkin muuhun osoitteeseen ja sen vuoksi yrittävät toimittaa sen uudelleen kuoressa olevaan osoitteeseen. 

Olen tuo jolle vastasit. Mun mielestä myös se kuulostaa hassulta, mutta muistan lukeneeni, että Posti on ohjeistanut kyseiseen tilanteeseen nimenomaan nuo sanat. En sitten ole uskaltanut muuttaa niitä, kun postin kulku on niin epäluotettavaa ja hankalaa muutenkin, ettei ainakaan jäisi vääristä taikasanoista kiinni...

Vierailija
40/49 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoite oli oikea, henkilö väärä, tupla urpo