Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai miksi varhaiskasvattajat valittavat että lapset tuodaan turhaan hoitoon?

Vierailija
01.03.2024 |

Minäpä kerron miksi. Eli nyt turhalla hoitoon Tuomisella tarkoitan niitä lapsia, joiden terve vanhempi on kotona, mutta lapsi on hoidossa pitkiä hoitopäiviä joka arkipäivä. Näitä entisiä virikelapsia on leijonanosa ryhmän lapsista. Ja kyllä, lasten kasvatus on työtämme ja ilman lapsia meillä ei olisi töitä. Mutta me kasvattajat olemme empaattisia ihmisiä ja aistimme ja näemme omin silmin, kuinka nykyään lapset ovat hyvin ylivilkkaita ja stressaantuneita ylisuurissa ryhmissä. Tuntuu pahalta että pieni lapsi kärsii ilman että hänen olisi välttämättä pakko kärsiä. Olisi kohtuullista jos ilmaista hoito-oikeutta rajattaisiin esim 3-4h/päivä. Muu hoidontarve olisi maksullista ja vain todellista tarvetta varten. Silloin voitaisiin puhua oikeasti varhaiskasvatuksesta, koska pieni lapsi voisi tuon ajan kestää erossa vanhemmistaan ja ehkä oppiakin jotain muutakin kuin selviytymistä. 

Vertaan tilanteen sairaalamaailmaan. 

Potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Sairaalahenkilökunnan voimavarat ovat äärirajoilla ja fyysiset tilatkin tulevat vastaan. Hallitus tekee päätöksen että kaikki lapset tulevat jatkossa sairaalaan hakemaan päivän vitamiinit yms "turhaa". Henkilökuntaa ärsyttää, koska he tietävät että fiksut vanhemmat voisivat omat lapsensa itse hoitaa ja näin voitaisiin turvata oikeasti hoitoa tarvitsevien hoito ja säästettäisiin verorahoja. 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös!

Vierailija
2/3 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaissairas. Sairauteni ei näy päällepäin. Joten päiväkodin mielestä olen terve, ja heillä on oikeus arvostella sitä, miksi lapsi on päiväkodissa, vaikka olen kotona. Jos tietäisivät terveydentilani tarkemmin, olisivat varmaan arvostelematta.

Mistä te siellä päiväkodissa tiedätte, kuka on terve ja kuka ei? Ei kaikki sairauden näy päällepäin, ainakaan heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän