Mistä johtuu tämä joidenkin lasten kasvojenpiirre?
Onko vain geneettistä vai merkki esimerkiksi jostain kehityshäiriöstä? Tarkoitan sellaista, että silmien sisänurkat jäävät piiloon ihon alle ja ikäänkuin nenän päällä olisi liikaa ihoa, josta tulee sellainen heltta silmien päälle? Tiedän, todella huono kuvaus mutta en löydä kuvaakaan kun en tiedä millä lähtisi hakemaan!
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta olen tavannut myös aikuisia joilla on tämä piirre.
No daa. Ei se geneettinen piirre katoa aikuistumisen myötä.
Oma suku vahvasti idästä, siis Karjala ja Kainuu. Ei ole tuota piirrettä kellään suvussa, ketkä siis tunnen tai esi isät kuvissa. Tummia piirteitä on kyllä isän suvussa. Eikä muutenkaan juuri katukuvassa näy täälläpäin. Meillä on suvun piirteenä isot nappisilmät, vaikka omat ei ruskeat olekaan, vaan vihreät.
Pidä mölyt mahassa. Kukaan ei voi valita minkälaiseksi syntyy.
Aasialainen perimä on edelleen arka paikka suomalaisille. Toisaalta mitä muutakaan seuraisi ruotsalaisista rotuopeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Mun pojalla on voimakkaat epikantus-poimut. Itselläni on ihan minit sellaiset ja olen Lapista. Toiset isovanhempani ovat Karjalasta. Sukujuuret yltää Siperiaan. Lapsen isä on ylempää Lapista - ei poimuja.
Muutama on ihmetellyt pojan ulkonäköä; poimut, leveä matala nenä... Sanoisin, että lappilaiset piirteet, mutta on vaalea. Harmittaa, jos joku luulee että olen juonut alkoholia raskausaikana, koska en todellakaan ole :')
Esi-isät varustivat hänet kovia pakkasia vastaan kaikella mitä perimästä löytyi :'D Toivottavasti hän harrastaa edes laskettelua tai jotain 🤔
Hihhih :D Innokas hiihtäjä on!
Kiitoksia ääliömäisestä kommentistasi. Toivottavasti itsessäsi ei ole mitään virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia ääliömäisestä kommentistasi. Toivottavasti itsessäsi ei ole mitään virheitä.
Täällä on niin helppo kasvottomana kiusata muita.
Aika monella aikuisella olen tuon epikantus -silmäpoimun nähnyt eivätkä he mitään kehitysvammaisia ole saati syntyneet FAS-lapsina. He ovat kotoisin Rovaniemen yläpuolelta tai Pohjois-Karjalasta. Toisaalta ei tämä nyt sitä tarkoita, että kaikilla näiltä alueilta tulevilla olisi samanlaiset silmäpoimut tai etteikö muualla syntyneellä voisi olla sellaisia.
Omalla lapsella oli pikkulapsena jotain sen suuntaista ja ajattelin isänpuoleisen suvun saamelaisperimää syyksi. Hävisi nenän kohoamisen myötä (siis nenän ns. selkä kohosi).
Aika kamalaa, jos leimataan FAS-lapseksi pelkästään tämän vuoksi. Kai heillä muitakin piirteitä on.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella aikuisella olen tuon epikantus -silmäpoimun nähnyt eivätkä he mitään kehitysvammaisia ole saati syntyneet FAS-lapsina. He ovat kotoisin Rovaniemen yläpuolelta tai Pohjois-Karjalasta. Toisaalta ei tämä nyt sitä tarkoita, että kaikilla näiltä alueilta tulevilla olisi samanlaiset silmäpoimut tai etteikö muualla syntyneellä voisi olla sellaisia.
Omalla lapsella oli pikkulapsena jotain sen suuntaista ja ajattelin isänpuoleisen suvun saamelaisperimää syyksi. Hävisi nenän kohoamisen myötä (siis nenän ns. selkä kohosi).
Aika kamalaa, jos leimataan FAS-lapseksi pelkästään tämän vuoksi. Kai heillä muitakin piirteitä on.
Ei se ole leimaamista, vaan tieteellinen fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole leimaamista, vaan tieteellinen fakta.
jeps!
Vierailija kirjoitti:
Aasialainen perimä on edelleen arka paikka suomalaisille. Toisaalta mitä muutakaan seuraisi ruotsalaisista rotuopeista.
Höpö höpö, ei todellakaan ole mikään arka paikka. Mikä vika on idän geeneissä? Suomalaisten perimä on kuitenkin enimmäkseen lännestä, n. 10 % idästä. Ei juuri näy ihania tummia silmiä meillä, eikä kauniita mustia hiuksia. Hailakansiniset silmät ja maantienvärinen tukka. Sillä läntisellä perimälläkö pitäisi ylpeillä?
Vierailija kirjoitti:
Netistä löytyy diagnostiset kriteerit.
Varmaan puolet maailman ihmisistä olisi fas-lapsia, jos sen näkisi silmäluomista. Koko Aasia esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Down-syndrooma tai sitten alkoholi. En tiedä miksi jotkut alapeukuttaa alkoholista koska sellainen syndrooma oikeasti on
Eikö alkoholi raskausaikana aiheuta pitkän välin nenän ja ylähuulen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Down-syndrooma tai sitten alkoholi. En tiedä miksi jotkut alapeukuttaa alkoholista koska sellainen syndrooma oikeasti on
Sen takia, että tuo ap:n kuvailema piirre ei johdu alkoholista.
"Netistä löytyy diagnostiset kriteerit.
Varmaan puolet maailman ihmisistä olisi fas-lapsia, jos sen näkisi silmäluomista. Koko Aasia esimerkiksi."
No näinhän asia tietysti on ja sen jokainen mistään mitään tajuava ymmärtää. Mutta ketjua lukeneena olen ollut huomaavinani, että joidenkin mielestä pelkästään silmäluomien perusteella voi päätellä, että kyseessä on FAS-lapsi tai että tällä on Down-syndrooma. Kyllähän se pistää miettimään, että onko omastakin muksusta joku ajatellut näin. Meitä kun on moneen lähtöön ja jotkut jäi asemalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt kyllä ihan normaaleja ihmisiä, jotka näyttävät tuolta.
mongolipoimu. yleinen miljardeilla ihmisillä. mullakin on. mun lapsella oli mutta hävisi aikuistumisen myötä. se tekee "aasialaiset silmät". itse kutsun itseäni karjalaiseksi kierosilmäksi.
Itselläni on sellaiset poimut miniversiona. Olen osittain tataari ja muuten suomalainen.
Mistä johtuu joidenkin aikuisten ulkonäkö, että on iso nenä tai pieni nenä? Miksi kaikki ihmiset eivät ole samannäköisiä? Toivoisin, että ihmiset olisivat kaikki samannäköisiä? Miksi?