Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdä CV pitkällä työttömyysputkella?

Vierailija
29.02.2024 |

Siis tilanne on tämä. Valmistuin lukiosta 2016. Sen jälkeen olen ollut työttömänä tai roikkunut kirjoilla oppilaitoksissa vuoteen 2022 asti, kunnes menin amkkiin. Nyt haluaisin töihin tai harjoitteluun. Miten ihmeessä teen järkevän CV:n?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kiinnostunut yhteiskuntamme rakenteista. Yhtenä tärkeänä ja tulevaisuudessa haasteita tuovana osa-alueena näen maamme sosiaaliturvaverkoston ja sen ylläpitämisen.

Haluan itse omakohtaista kokemusta työttömyydestä, ja heikompiosaisten arjesta että voin hyödyntää kokemustani nyt ja tulev..

-Olet siis työtön.

-Niin.

Vierailija
22/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän miksi ne te-toimiston vammaset cv-kurssit on monelle naiselle tarpeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kikkailet sinne vähän sitä ja vähä tätä. Ei niitä kukaan tarkasta 😁

Miksi olet näin ilkeä? En luottaisi tuollaiseen ajatukseen. Olen myös sitä mieltä että kun on rehellisesti sekä kunniallisesti tehnyt asiansa niin on hyvä sekä helppo olla. Aina joku voi tarkistaa ja ainakin enkelitkin näkevät koko ajan mitä me teemme tai jos me huijaamme. Ajattelen sen näin moraalisesti tämän asian. Kulutan aikaa että asia on tehty, minun on helpompi olla itsevarma kun puolustaudun tarvittaessa. Ei kannata huijata, siitä tulee itsellekin paha mieli.

Vierailija
24/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän miksi ne te-toimiston vammaset cv-kurssit on monelle naiselle tarpeen. 

Sanopa muuta. Itse olen tehnyt jo nuorena cv:n ja sitä vain täyttänyt sekä muokannut. Eikö tietotekniset taidot olekaan parantuneet kun ei perinteistä kirjoitusohjelmaa sekä omia aivoja osata käyttää? Onnea olla reilusti yli 30 vuotias.

Vierailija
25/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkko-opinnot, kuten Saylor Academy tai Khan Academy. Antanut tukiopetusta lukiolaisille. Omaishoito. Onhan noita erillisprojekteja, tuotekehitystä ym, osa voi olla NDA:n alaista, jolloin niistä ei voi keskustella kuin yleisellä tasolla. Huomaa että joissain NDA-soppareissa kielletään toimeksiantajan nimeäminen ja sopimus voi olla voimassa jopa 5 vuotta tai enemmänkin. Luovasti ne sorvataan tarjouksien referenssitkin firmapuolella. Tarjouksia lukeneena sanoisin että melkoisia ainekirjoituskilpailuja ovat. Yksi keino on hankkia nollatuntisopimus ja sitten sanoa että "joo kato se on... joo, siis tää... tää joo on se uusin tämä, tehtiin tässä hiljan". Onhan se toki uusin se ainoakin paperi.

Vierailija
26/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aukko 15 vuotta työttömänä. En saanut eläkettä kun olin sairaanakin. Varmaan työpaikat katsoo ett vankilassako olin murhasta viimeiset 15v. Ei kai kukaan normaalinole kotona mäin kauan. En ole ollut edes kursseilla tai missään päivääkään. 

Vierailija
27/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aloittaa varsinaisen cv:si siitä, missä olet mennyt amkiin tai valmistunut sieltä. Sitä edeltävästä ajasta laitat vain, että ennen x-alan opintoja tein työskentelin y alalla erilaisissa suorittavissa tehtävissä ja opiskelin z-alaa. 

Vierailija
28/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aukko 15 vuotta työttömänä. En saanut eläkettä kun olin sairaanakin. Varmaan työpaikat katsoo ett vankilassako olin murhasta viimeiset 15v. Ei kai kukaan normaalinole kotona mäin kauan. En ole ollut edes kursseilla tai missään päivääkään. 

Jos sinua helpottaa niin sairausajan voi liittää tietoihin kyllä jolloin työnantajat näkevät että et ole ollut työkykyinen ja siihen on pätevä syy. Samaten voi laittaa äitiysloman ajan sekä hoitovapaan. Ne luetaan hyväksyttäviksi syiksi olla pois työelämästä. Monet kyselevät kuitenkin niin siitä näkee sitten heti ettei ole vain lusmunnut laiskana kuitenkaan.

Vierailija
29/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

CV:n tyhjien aukkojen turhanpäiväisillä jorinoilla voi päästä haastatteluun asti mutta siihen se sitten tyssääkin.

Laittaisin kaunistelematta siten kun tosiasia on. Kyllä se siellä haastattelussa kuitenkin ilmi tulee.

Voihan sitä kaikenmaailman selityksillä kokeilla pääsyä haastatteluun asti, jospa vaikka työnantaja näkee puutteista huolimatta tuon olevan juurikin oikea ja hyvä tyyppi tehtävään. Elikä tsäkällä joku hakijan oikea asenne, kemia ja persoona painaa puntarissa enemmän kuin CV:n aukot. 

Vierailija
30/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tyhjiin vuosiin että vapausrangaistusksen suoritus ja katso saatko paikan :)

Vierailija
31/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

CV:n tyhjien aukkojen turhanpäiväisillä jorinoilla voi päästä haastatteluun asti mutta siihen se sitten tyssääkin.

Laittaisin kaunistelematta siten kun tosiasia on. Kyllä se siellä haastattelussa kuitenkin ilmi tulee.

Voihan sitä kaikenmaailman selityksillä kokeilla pääsyä haastatteluun asti, jospa vaikka työnantaja näkee puutteista huolimatta tuon olevan juurikin oikea ja hyvä tyyppi tehtävään. Elikä tsäkällä joku hakijan oikea asenne, kemia ja persoona painaa puntarissa enemmän kuin CV:n aukot. 

En minäkään kyllä kehoita selittelemään mutta rehellisyyskään ei saisi olla huono asia jos on vaikka ollut sairaslomalla muutaman vuoden, oli se syy mikä hyvänsä. Jos sen liittää mukaan niin on tiedossa ettei ole huvin vuoksi ollut pois työelämästä. Aukkoja voi tulla eivätkä ne pienet aukot tai joku isompikaan kokonaisuudessa haittaa. Ihmettelisin enemmän jos ihmisestä ei saa irti mitään tai salailee paljon. Avoimuus kertoo rehellisemmätä ihmisestä, selittelijät ovat asia erikseen vaikka saattavat puhuakin paljon. Kannattaa tunnistaa kummasta on kyse.

Vierailija
32/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita tyhjiin vuosiin että vapausrangaistusksen suoritus ja katso saatko paikan :)

Kaikki minkä aikana ei voi ottaa työtä vastaan on hyväksyttyä syytä. Salailukaan ei auta. En tiedä ymmärsinkö oikein tuon asiasi mutta tälläinen ajatus kuitenkin tähän väliin pudotettuna.

Vierailija
33/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pitkän tauon aikana olen omistautunut läheiseni hoitoon ja tukemiseen, samalla panostaen omaan terveyteeni. Tämä ajanjakso on antanut minulle arvokasta kokemusta ja oppimismahdollisuuksia, jotka uskon hyödyttävän minua myös työelämässä."

Tuollaisessa horinassa haisee chat GPT kauas 😆

So? Algoritmeillä ne hakemuksetkin seulotaan.

Vierailija
34/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa muuta. Itse olen tehnyt jo nuorena cv:n ja sitä vain täyttänyt sekä muokannut. Eikö tietotekniset taidot olekaan parantuneet kun ei perinteistä kirjoitusohjelmaa sekä omia aivoja osata käyttää? Onnea olla reilusti yli 30 vuotias.

No haloo tohvelo, kyse ei ole siitä etteikö osaisi kirjoittaa cv:tä, koska on tietotekniikan taidoissa vajetta vaan siitä, ettei ole mitään kirjoitettavaa.  Tyhjästä on paha nyhjästä.

Vierailija
35/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea vähäistä tekemistä pitää värittää muttei liikaa. Neuvoit jollekin uudelle tyypille että missä on vessa = olet ollut kouluttajana.

Vierailija
36/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haloo tohvelo, kyse ei ole siitä etteikö osaisi kirjoittaa cv:tä, koska on tietotekniikan taidoissa vajetta vaan siitä, ettei ole mitään kirjoitettavaa.  Tyhjästä on paha nyhjästä.

Ei kannata alkaa nimittelemään vain siksi että sinua taaskin hävettää. Käytöstapoja..

Vierailija
37/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea vähäistä tekemistä pitää värittää muttei liikaa. Neuvoit jollekin uudelle tyypille että missä on vessa = olet ollut kouluttajana.

Teitä on opetettu väärin ja lisäksi jatkatte sitä. Ei väritetä vaan asioita voi opetella ilmaisemaan erilaisin tavoin ilman minkäänlaista epärehellisyyttä. Värittäminen toimii joissakin asioissa mutta ei nyt työhakemuksissa.

Vierailija
38/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat siihen jotain sen tapaista että 2010-2023 pitkä putki, työtön 

Vuosiluvut tietty itsellesi sopivat. Ja voit varautua putken jatkumiseen. 

Vierailija
39/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus:

AMK, 2022 -

Lukio, 2016

Työkokemus:

Vapaaherra, 2016-2022

Vierailija
40/49 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkokemusta ei ole, ei sitä keksiäkään ään voi. Harjoittelupaikkoihin työkokemus ei ole vaatimus, harjoittelemaanhan sinne mennään. Vaikka siinäkin kyllä joku voi työkokemuksella mennä ohitsesi. 

Kerrot suorittamistasi opinnoista, jos mitään töitä ei ole ollut. Liika runoilu ärsyttää niitä, jotka joutuvat hakemuksia lukemaan, ei mitään kaunisteltuja totuuksia vaan rehellisyys kannattaa. Mutta tosiaan kaikki osaaminen kannattaa mainita. Kielet, tietojärjestelmät, ajokortti, hygieniapassi, melkein mikä vain mutta ei ihan uimakoulua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan