Paljonko teidän 6 kk vauvat syö kiinteitä / paljonko menee maitoa
Meillä on 6 kk vauva, joka syö 3 kiinteää ateriaa päivässä. Aamuisin menee purkki hedelmäsosetta, päivällä syö purkin liha-kasvissosetta ja illalla puuroa noin 2 dl. Päivällä annan näiden lisäksi yhden maitoaterian n. 160 ml. Yöllä syö 1-2 maitoateriaa. Neuvolasta patistellaan aloittamaan neljäs kiinteä ateria, mutta en usko, että saisin silloin maitoa menemään tuota suositeltua 6:tta desiä / vrk, kiinteiden päälle kun maito ei kelpaa.
Kuinka paljon siis teidän 6 kk vauvat syö päivässä? Kumpi on tärkeämpää tämän ikäiselle maito vai kiinteät?
Kommentit (7)
Sillä tavalla saat vähän tuhdimpaa ruokaa vauvalle, mutta maitomäärä kasvaa.
Tytteli-83
Imetän aamuisin pojan 2 kertaa->päikkärit
Päiväruoka joka on siis lihasose syödään n.11-14.mennään vauvan ehdoilla ja siksi päivät ja ruokailuajat saattavat muutella mutta melko vakio aika on kuitenkin 12-13,ruokajuomana nokkamukista vettä.
Imetystä->päikkärit
Hedelmäsose ja imetystä
3.päikkärit->imetystä
illalla n.19-20 1desi veteen tehtyä banaaniriisipuuroa ja imetystä->baby nukahtaa!!!
Kuulostaapa helpolta :)
Kohta yritän uudelleen aamupuuroa,jos vaikka maistuisi mutta iltapäiväsoseeseen meinasin siirtyä vasta lähempänä 8kk ikää.
ja kiinteiden aloitus on ollut todella hankalaa. Tällä hetkellä menee max 0,5 dl kasvissosetta päivällä ja illalla vajaa 1dl puuroa. Muuten ruokailu on imetyksen varassa.
Hyvin on tyttö kuitenkin kasvanut, on vain vähäruokainen. Pikkuhiljaa yritän lisäillä määriä.
Isoveljensä söi tuossa iässä 2-3dl kasvis- ja/tai lihasoseita sekä illalla puuroa. Aamuisin oltiin hänenkin kanssaan pelkällä maidolla.
Olin tuolloin myös huolissani maidon riittävästä määrästä kun ruoka maistui niin hyvin muttei maito siihen päälle. Välillä lopetin vähän aiemmin ruuan antamisen ja silloin meni maitoa vähän paremmin.
Aamulla tyttö syö noin 180-200ml maitoa/velliä
Päivällä 12-13 aikaan syö ½-1prk joko kasvis tai liha sosetta ja päälle yleensä menee noin 50-100ml maitoa.
Välipalalla saa maitoa noin 150ml, tosin aina ei ota mitään.
Ilta päivällä noin klo. 17 syö taas ½-1prk kasvis/lihasosetta ja 50-100ml maitoa. (joskus ei juo mitään päälle, mikä ihmetyttää minua)
Illalla syö 1-2dl puuroa ja hieman ennen nukkumaan menoa maitoa 20-200ml maitoa/velliä. (maidon määrä vaihtelee kovasti illalla enkä tiedä mikä siihen vaikuttaa?)
Iltaisen puuron määrään vaikuttaa yleensä se, että mihin aikaan tyttö on ollut viimeisillä päikkäreillä. Yleensä syö sen 1dl verran.
Tänään huomasin, että saan maitoa menemään enemmän ruoan kanssa, kun annan tuttipullon hänelle itselleen käteen ja saa siitä hörppiä koko ajan syödessään ja ihan omaan tahtiin.
Nykyisten virallisten suositusten mukaan kiinteitä tulisi aloitella vasta n. 6 kk:n iässä.
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476…
Eli ei tarvitse olla huolissaan, jos vauvan kiinteämäärät ovat puolen vuoden iässä vähäisiä. On olemassa myös tutkimuksia, joiden mukaan liian aikaisella kiinteiden aloittamisella altistetaan lasta turhaan allergioille, kun suolisto ei ole vielä kehittynyt. Rintamaidon tulisi olla lapsen pääruoka vuoden ikään saakka.
Neuvoloissa tuppaavat vaan tyrkyttämään kiinteitä viimeistään 4 kk iästä eteenpäin vanhan tottumuksen mukaan.
tammamma ja Nuppu 4,5kk
Meidän poika elää rintamaidolla ja purkillisella velliä päivässä. Kasvaa hyvin ja on tyytyväinen. Soseita olen tarjonnut, mutta ei maistu, joten olen ajatellut, että kaipa ne maistuu aikanaan. Turha stressata. Esikoinen myös meillä alkoi syödä puuroa iltaisin viiden kuukauden iässä ja koskaan ei ollut mitään ongelmaa soseiden maistumisen kanssa, mutta näköjään ovat erilaisia nämä lapsikullat.
klo 6-7 150ml maitoa
klo 8-9 1dl puuroa + 3 lusikallista hedelmäsosetta joukkoon + maitoa noin 80ml
klo 11-12 lihasosetta 1 purkki + noin 100ml maitoa
klo 14-15 purkki hedelmäsosetta tai 1dl jugurttia tai 1 purkki kasvissosetta + noin 100ml maitoa
klo 18 1dl puuroa + hedelmäsosetta joukkoon
klo 19-19.30 150ml velliä
Onhan se maito tärkeää, mutta voit tehdä puuron maitoon / ostaa valmispuuroja, jotka on tehty maitoon. Näin päivän maitomäärä pysyy samana.
Itse lisäilen ruokamääriä /ateriakertoja sitä mukaa kun vauva näyttää niitä tarvitsevan. Maitomääristä päätellen minä oikeastaan niitä ruokia lisäilen. Ruuan päälle menee yleensä se 100ml maitoa. Jos määrä alkaa kasvaa, niin sitten lisään kiinteän määrää. Taasen jos maitoa menee vain 50ml, niin annan vähän vähemmän kiinteitä. Nyt on ollut ruokamäärät aika tasapainossa. Huomaa tosin, että purkillinen esim. lihasosetta uppoaa ihan muutamassa minuutissa.
Tytteli-83 ja neiti 7kk