Tähystyksissä ei näkynyt mitään, silti ylävatsa/rintakehällä kipuilua
Kenelläkään samaa?
Syömisen jälkeen pahenee, on myös dyspepsiaa ja röyhtäilyä mutta ei happamia röyhtäilyjä. Onko kenelläkään hajua siitä, mitä tämä voisi olla? Rinnusten alle sattuu ja rinnusten väliin, myös alimpien kylkiluiden seutuville jonnekin kudoksiin. Välillä pistää, sitten semmoista painetta ja tiukkuutta.
Mulla ei rajoitu vain syömisiin. Vaan vaiva on koko ajan enemmän tai vähemmän päällä, parasta jos on istumassa. Jos lähtee kävelemään, niin röyh röyh ja saattaa alkaa taas tuntumaan huonommalta. Toisaalta levossakin voi tuntua. Ruokatorvessa välillä palan tunne.
Toiminnallinen vaiva? Mutta miten tällainen voi puhjeta nelikymppisenä, ei ole aiemmin ollut. Syön terveellisesti eikä ole ylipainoa. Hormonaalista? Hermostollista? Rokotuksen jälkeen puhkesi tää homma, mutta mulla oli jo ennen rokotusta ongelmaa ruuansulatuksen kanssa mutta ei mitään kipuilua yläkropassa.
Sydän on ultrattu, siinä ei ollut mitään. Mutta sehän ei kerro kaikkea, jos tämän siis haluaa selvittää kunnolla, niin tarttisi saada sepelvaltimoiden tt-kuvaus yksityisellä puolella - julkisella eivät tee.
Tähystykset olivat ok. Gastroenterologi sanoi ettei mun kannata käyttää happosalpaajia, koska refluksitautia ei ole tähystysten mukaan.
Kommentit (33)
Happosalpaajat vaan pahentavat tuollaista vaivaa, älä tosiaan käytä niitä. Liikunta, stressinhallinta ja ruokavalio avainasemassa. Kokeile fodmappia.
Koronarokotteiden piikkiproteiinit eivät näy tähystyksessä. Pystyvät silti oikeassa kulmassa osuessaan haavoittamaan sisäelimiä.
Joskus aikoinaan oli rintakipuja. No teholla sitten pötköttelin yön yli ja tarkkailussa pari päivää lisää. Olikin vaan ärtsympi närästys, vähän tehokkaampaa närästysnappia naamaan ja heti hellitti.
Ongelma johtunee tuosta dyspepsiasta. Voi olla myös ärtynyt suoli, se kun voi oireilla missä tahansa osassa ruuansulatuselimistöä. Kannattaa tosiaan tarkkailla, mitkä ruuat pahentavat oireita ja olla syömättä niitä.
Sepelvaltimotauti on kohdallasi äärimmäisen epätodennäköistä, niin siksi ei kuvata kun olisi resurssien tuhlausta. TT-kuvan röntgensäteilyn määrä on erittäin suuri ja se olisi sinulle haitallisempaa, koska sepelvaltimotauti on kohdallasi lottovoiton todennäköisyydellä. TT-kuvia ei oteta varmuuden tai huvin vuoksi, vaan jos on todennäköistä, että kuvista jokin sairaus löytyy.
Jessus että jotkut on yksinkertaisia. "Miten voi tällainen vaiva puhjeta nelikymppisenä! Tarvitsen sepelvaltimoiden varjoainekuvauksen!" Kun sulla on se dyspepsia, usko nyt vaan. Maailman yleisin vaiva.
Tuttua on, mulla dyspepsiaa ja ibs.
Verenpaine on mutta aika matala, suunnilleen 110/77.
Fodmappi on käytössä ja elimistö ei siedä rasvaisia eikä raskaita ruokia.
Vointi on huono, en voi liikkua normaalisti. Kävelyä lyhyitä matkoja.
Kävin neurologilla, hän veikkasi että tämä olisi hermostollinen ongelma, jokin dysautonomia. Siihen kokeiltiin verenpainelääkettä, mutta se laski paineet niin alas että pyörrytti vaan, lopetettiin.
Että olisko rokotuksen jälkeen hermosto häiriintynyt näin, mutta miten tilanteen saisi kuntoon. Koetettiin kipuihin Triptyliä, mutta siitä tuli hirveät oireet, oli lopetettava. Sitten koetettiin Venlaflaxia, siitä tuli lähes ambulanssikeikka, niin järkky reaktio.
Kävin yksityisellä ja otettiin ct-kuva yläkropasta, siinäkään ei mitään. Mutta näkyisikö rintakehän mg- tai muussa kuvassa jotakin hermojen tilanteesta tms?
Nro 5 jatkaa. TT-kuvat lisäävät riskiä sairastua syöpään erityisesti nuorilla, siksi niitä ei kovin helposti oteta nuorilta. Sinä olet lääketieteen silmissä vielä nuori.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua on, mulla dyspepsiaa ja ibs.
Onko sulla rintakehässä ja ylävatsalla myös kipuilua? Noita mainitsemiani tuntemuksia? Olen kiinnostunut tietämään. Onko sulla mitään lääkitystä niihin ja miten pystyt elämään oireiden kanssa?
Mulla oli aiemmin ibs;ssää ja sen kanssa pystyin elämään ihan ok, vaikka välillä vatsa turposi ja sitä särki. Mutta nyt tämä yläkropan oireilu on sietämätöntä ja estää normaalin elämisen.
Dyspepsia on aivan helvetistä. Itsellä on myös ongelmana refluksitauti, sekä ruokatorven spasmit. Lopun ikää hoitona Somac, ruokavalio, syömisajoista kiinni pitäminen ja jos ihan hitosti silti hapottaa niin Gaviscon myös. Spasmit on nyt olleet ihan ok, mutta kun pahin aika, niin litalginia naamaan.
Tekee samanlaista oiretta kyllä kuin sulla. Dyspepsia tekee itsellä sen myös, että veden juominen laukaisee oireet, eli noinkin normi homma voi tehdä pahaa... lääkärin ohje tähän on ollut juoda vettä niin, että sekoittaa ihan pieneen määrään mehua...
Vierailija kirjoitti:
Kävin neurologilla, hän veikkasi että tämä olisi hermostollinen ongelma, jokin dysautonomia. Siihen kokeiltiin verenpainelääkettä, mutta se laski paineet niin alas että pyörrytti vaan, lopetettiin.
Että olisko rokotuksen jälkeen hermosto häiriintynyt näin, mutta miten tilanteen saisi kuntoon. Koetettiin kipuihin Triptyliä, mutta siitä tuli hirveät oireet, oli lopetettava. Sitten koetettiin Venlaflaxia, siitä tuli lähes ambulanssikeikka, niin järkky reaktio.
Kävin yksityisellä ja otettiin ct-kuva yläkropasta, siinäkään ei mitään. Mutta näkyisikö rintakehän mg- tai muussa kuvassa jotakin hermojen tilanteesta tms?
Nattokinaasi, NAC ym. kokeiluun jos epäilet piikeistä johtuvaksi. Kyllähän ne on hermostollisia oireita aiheuttanut monella. Varaudu että tää keskustelu poistetaan, kun piikkihaitoista ei saa puhua..
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta mulla voimakasta poltetta aiheuttaa ibs ja etenkin, jos otan särkylääkettä tai c-vitamiinia. Cvitamiini aiheuttaa helposti erittäin voimakasta närästys, jos on ibs. Välillä olo on todella kamala, mutta pahimpina päivinä kaurapuuron, mustikoiden ja banaanin syöminen auttaa. Maito auttaa myös, kun kai neutralisoi vatsaa.
Mulla ei välttis ole vain dyspepsia, koska ei kait se dyspepsia voi olla joka päivä päällä eikä voinnin pitäisi mennä näin huonoksi pelkästä dyspepsiasta. Jotain hermostohommaa tähän täytyy liittyä.
Tämä ei ole siis tavallista närästystä jonkin aikaa syönnin jälkeen. Rintakehän kudokset ei ole jotenkin normaalisti.
Ennen rokotusta mulla oli ongelmaa vatsan alueella alempana, ibs, mutta rokotuksen jälkeen koko homma siirtyi kertaheitolla ylemmäs - yhtäkkiä mulla onkin yläkroppa kivulias ja vatsa ei enää särje. Hermot meni jotenkin väärin tms.
Sekin voi olla, että tässä on useampi juttu päällä samaan aikaan, esim tukirangan krooninen hermotilanne ja sitten vielä jokin vaikea dyspepsia-hermo-homma. Ei aavistustakaan.
Long covidin ja rokotteen jälkeiseen oireiluun on liitetty vagushermon häiriintyminen. Joltain amerikkalaisilta sivuilta löysin ihmisiä, joilla oli samantyyppisiä oireita ja olivat ihmeissään, jotkut pystyivät syömään vain nestemäisiä ruokia ja ramppasivat myös lääkereissä, eikä vastauksia.
Psyykkinen sairaus lienee sinulla. Oletko käynyt psykolla?
Vierailija kirjoitti:
Dyspepsia on aivan helvetistä. Itsellä on myös ongelmana refluksitauti, sekä ruokatorven spasmit. Lopun ikää hoitona Somac, ruokavalio, syömisajoista kiinni pitäminen ja jos ihan hitosti silti hapottaa niin Gaviscon myös. Spasmit on nyt olleet ihan ok, mutta kun pahin aika, niin litalginia naamaan.
Tekee samanlaista oiretta kyllä kuin sulla. Dyspepsia tekee itsellä sen myös, että veden juominen laukaisee oireet, eli noinkin normi homma voi tehdä pahaa... lääkärin ohje tähän on ollut juoda vettä niin, että sekoittaa ihan pieneen määrään mehua...
Niinpä. Kiitos vinkeistä ja sympatiasta kanssakokija. Aivan helevettiä tämä on, en tiedä mitä on, mutta aivan helevettiä on. Silicea-piihappogeeli on hyvä vatsaan, lisäksi semmonen kuin Reduflux ollut ok (alginaattia, tekee suojaavan kalvon) ja Gavisconia on myös, mutta en saa millään tätä kokonaan pois, vain lievennyksiä ja niidenkin kanssa röyh jne. Medipam auttaa pahimpaan kun vaikuttaa hermostoon, mutta ei saisi käyttää säännöllisesti .
Ilma vatsassa aiheuttaa minulla tuota. Paksusuolen mutkissa oleva ilma aiheuttaa rintakehään kipuja ja kun vatsassa on ilmaa se painaa mahalaukkua ja seurauksena polte ja huono olo.
Se ilma pitää saada ulos suolistosta. Perunajauhokiisseli/keitto painaa sopivana koistumuksena ilmaa toiseen suuntaan. Pieni kävely syönnin jälkeen auttaa ja ehdottomasti katsottava, että, kun oireet pahoja rajoittaa niitä fodmapejä väliaikaisesti.
Ylävartalon kiertoliike auttaa ilman tuloa ulos ja auttaa poltteeseen. Säännöllinen liikunta auttaa ilman poistumiseen.
Kuitulisä ja maitohappobakteerit auttaa pidemmän päälle myös ja ylimääräinen sokerin syönti pois.
Varmista ettei ole sappikiviä.
" Nattokinaasi, NAC ym. kokeiluun jos epäilet piikeistä johtuvaksi. Kyllähän ne on hermostollisia oireita aiheuttanut monella. Varaudu että tää keskustelu poistetaan, kun piikkihaitoista ei saa puhua.."
Ostin varuiksi NACia jossa mukana kvertsiiniä ja c:tä ja olen sitä vasta aloittanut muutamia päiviä, lisäksi hommasin hermostoon vaikuttavia vitamiineja : vahvan B-vitamiinipakkauksen ja vahvan magnesiumin. Luontaistuotekaupasta suositeltiin myös Superpeptaasia (samantyyppinen kuin serrapeptaasi, auttanut kipuihin ja tulehduksiin), hommasin sitä myös. Mutta nää ei ole olleet kuin muutaman päivän käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kiitos vinkeistä ja sympatiasta kanssakokija. Aivan helevettiä tämä on, en tiedä mitä on, mutta aivan helevettiä on. Silicea-piihappogeeli on hyvä vatsaan, lisäksi semmonen kuin Reduflux ollut ok (alginaattia, tekee suojaavan kalvon) ja Gavisconia on myös, mutta en saa millään tätä kokonaan pois, vain lievenny
Vai niin ja rauhoittaviakin nappailet jatkuvasti. Miksi et kertonut heti aloituksessa kaikkea oleellista?
Mun käsittääkseni refluksi ei aina näy tähystyksessä. Oma kokemus on, että lääkärit ei ymmärrä refluksista yhtään mitään. Mulla on myös toi paha röyhtäily oireena. Kannattaa mennä refluksi.fi keskustelupalstalle sieltä saa vertaistukea ja ohjeita
Mulla verenpaine aiheuttaa tota.
On myös mahasairaus