Tähystyksissä ei näkynyt mitään, silti ylävatsa/rintakehällä kipuilua
Kenelläkään samaa?
Syömisen jälkeen pahenee, on myös dyspepsiaa ja röyhtäilyä mutta ei happamia röyhtäilyjä. Onko kenelläkään hajua siitä, mitä tämä voisi olla? Rinnusten alle sattuu ja rinnusten väliin, myös alimpien kylkiluiden seutuville jonnekin kudoksiin. Välillä pistää, sitten semmoista painetta ja tiukkuutta.
Mulla ei rajoitu vain syömisiin. Vaan vaiva on koko ajan enemmän tai vähemmän päällä, parasta jos on istumassa. Jos lähtee kävelemään, niin röyh röyh ja saattaa alkaa taas tuntumaan huonommalta. Toisaalta levossakin voi tuntua. Ruokatorvessa välillä palan tunne.
Toiminnallinen vaiva? Mutta miten tällainen voi puhjeta nelikymppisenä, ei ole aiemmin ollut. Syön terveellisesti eikä ole ylipainoa. Hormonaalista? Hermostollista? Rokotuksen jälkeen puhkesi tää homma, mutta mulla oli jo ennen rokotusta ongelmaa ruuansulatuksen kanssa mutta ei mitään kipuilua yläkropassa.
Sydän on ultrattu, siinä ei ollut mitään. Mutta sehän ei kerro kaikkea, jos tämän siis haluaa selvittää kunnolla, niin tarttisi saada sepelvaltimoiden tt-kuvaus yksityisellä puolella - julkisella eivät tee.
Tähystykset olivat ok. Gastroenterologi sanoi ettei mun kannata käyttää happosalpaajia, koska refluksitautia ei ole tähystysten mukaan.
Kommentit (33)
Ootko katsahtanut ikinä muuten histamiiniyliherkkyyteen liittyviä ruokarajoitteita? Itsellä teki tosi pahaa myös, ennen kun pistin yks yhteen.
Oot varmaan kanssa varmistanut, ettei mikään vaatteissa pääse painamaan rintarankaa tai vyötäröä, niin että laukaisee??
On hyvä juttu, jos tosiaan kokeilet myös jos apu löytyisi muualtakin kuin apteekista. Liian muuten isot määrät vitamiinejakin voi ärsyttää vatsaa, varsinkin jos vatsa on yhtään tyhjänä. Hyvä neuvo, mitä oon myös saanut, on varmistaa että vatsa ei pääse liian tyhjäksi. Tämä yksilöllistä totta kai.
Vierailija kirjoitti:
Ilma vatsassa aiheuttaa minulla tuota. Paksusuolen mutkissa oleva ilma aiheuttaa rintakehään kipuja ja kun vatsassa on ilmaa se painaa mahalaukkua ja seurauksena polte ja huono olo.
Se ilma pitää saada ulos suolistosta. Perunajauhokiisseli/keitto painaa sopivana koistumuksena ilmaa toiseen suuntaan. Pieni kävely syönnin jälkeen auttaa ja ehdottomasti katsottava, että, kun oireet pahoja rajoittaa niitä fodmapejä väliaikaisesti.
Ylävartalon kiertoliike auttaa ilman tuloa ulos ja auttaa poltteeseen. Säännöllinen liikunta auttaa ilman poistumiseen.Kuitulisä ja maitohappobakteerit auttaa pidemmän päälle myös ja ylimääräinen sokerin syönti pois.
Varmista ettei ole sappikiviä.
Kiitti vinkeistä.
Perunajauhokiisseliä täytyy kokeilla.
En ymmärrä tästä tilanteesta enää oikein mitään, koska aiemmin, ennen rokotusta mulla oli useinkin maha ihan pömppö ja varmaan ilmaa siellä, mutta ikinä ei ollut mitään oireita tai kipua rintakehällä ja ylhäällä, nyt sitten vatsa voi olla litteä mutta kipuilu tulee silti rintalehään. Myös ihan sormilla painaen se keskiväylä voi olla kipeä ja siinä rintalastan alla on usein kivulias kohta. Kiertoliikkeitä ei pysty tekemään kun olo päällä, niin kivuliasta, eikä voi lähteä kävelemäänkään, kun sattuu liikaa - oon yrittänyt ja meni pahempaan.
Sappikivitilanne on varmistettu, ei ole niitä. Olen jopa toivonut että olisi jotain. Siis jotain mikä näkyisi ja mihin voisi tehdä jotain, ja kaikki selvää. Mutta ei.
Ja kun ei ole kunnon löydöstä, niin julkisen lääkärit eivät ymmärrä tilannetta vaan lähdetään siitä, että se on "vaan" jotain lievää. Kivut on kuitenkin niin, että eläminen on kestämisen rajamailla.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni refluksi ei aina näy tähystyksessä. Oma kokemus on, että lääkärit ei ymmärrä refluksista yhtään mitään. Mulla on myös toi paha röyhtäily oireena. Kannattaa mennä refluksi.fi keskustelupalstalle sieltä saa vertaistukea ja ohjeita
Juu ei näy aina, ei. Hyvin vaikea näkyy kyllä. Aiheuttaa ruokatorveen tulehdusta, kun vatsahapot menee ylös ja alas.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni refluksi ei aina näy tähystyksessä. Oma kokemus on, että lääkärit ei ymmärrä refluksista yhtään mitään. Mulla on myös toi paha röyhtäily oireena. Kannattaa mennä refluksi.fi keskustelupalstalle sieltä saa vertaistukea ja ohjeita
Olen täysin samaa mieltä!
Tuolla palstalla tuli aika kivasti esiin, että monella refluksi alkanut antibioottikuurin jälkeen. Näin myös minulla ja missään tähystyksissä ei näkynyt mitään. Oireet oli kyllä rajuja ja alkoivat kuurista. Siksi olen sitä mieltä, että oikealla mikrobiomilla suolistoss on tähän tautiin suuri merkitys. Positiivisena asiana sellainen, että erittäin pahoistakin oireista voi parantua täysin. Siihen vain menee aikaa, useampi vuosi omassa tapaksessa mutta se olikin raju tapaus.
Nosta sängynpäätyä, ruokaa eikä juomaa ei 2 tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Nämä on mulla tärkeät. Mulla kanssa häiriytyi toi vagushermo jotenkin oudosti, kun oireet alkoivat, rintakehässä tuntui ihan hirveältä. Menin ambulanssilla sairaalaankin kerran. Huom. tämä oli ennen Korona-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Toi pitäisi saada jostain selville, että voisko kuitenkin olla refluksia ja ettei näkyisikään tähystyksessä. Lisäksi semmoinen kuin kurkkurefluksi on ihan hepreaa lääkärissä, itse menin sitä ehdottamaan, mutta lääkäri naureskeli että hän ei usko kurkkurefluksia olevan olemassakaan (siis ollenkaan, missään, kenelläkään). Lääkärien mielenkiinnottomuus on ollut tolkutonta tähän mennessä, ei ymmärretä kivun päälle - ihan sanottu että "kärsi vaan".
Haavainen vatsa ja ruokatorvi.
Verioksennuksia ja veristä paskaa.
Tähystyksiä tehty kummastakin päästä, kuin myös UÄ-, TT- ja magneettikuvaus.
Syömättä helmikuussa pelkillä nesteillä ja apteekin ravintoliuoksilla kaksi viikkoa. Lääkkeet.
Tähystyksiä 3 kk välein. Syöpäepäily. Seuraava tutkimus 6 viikon kuluttua.
Syön kaiken, sen pienen määrän kerrallaan, blenderin avustamana mössönä.
Olen sairastanut tätä refluksina 25 vuotta.
Ikä 62 v
Mulla kesti pahimmat oireet varmaan puol vuotta, kun en pystynyt paljoa liikkumaankaan, mutta hitaasti kun hoidin monilla pienillä konsteilla, oireet helpotti. Nyt pystyn jo liikkumaan ihan normaalisti.
Se riippuu täysin siitä missä päin suolistoa se ilma on. Kylkikaarien ala osa lähellä keskeltä kun on kipeä niin se on minulla ilma/kuitu/fodmap kramppi paksusuolen mutkissa. Se menee siitä molempien kylkikaarien alta.
Se että se ilma tulee niin reilusti röyhtäytyksinä ulos kertoo siitä, että saattaa olla ilman muodostusta jo ohutsuolessa tai sitten sitä ilmaa vaan on paljon. Ohutsuolessa ei pitäisi olla bakteerikasvustoa juurikaan.
Kovassa krampissa ei voikkaan liikkua. Liikkumisen tarkoitus on ennalta ehkäistä.
Kivut on todellakin hirveät! Magneesium voi vähän auttaa. Tuo kaikki vie aikaa. Mutta siitä voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Ootko katsahtanut ikinä muuten histamiiniyliherkkyyteen liittyviä ruokarajoitteita? Itsellä teki tosi pahaa myös, ennen kun pistin yks yhteen.
Oot varmaan kanssa varmistanut, ettei mikään vaatteissa pääse painamaan rintarankaa tai vyötäröä, niin että laukaisee??
On hyvä juttu, jos tosiaan kokeilet myös jos apu löytyisi muualtakin kuin apteekista. Liian muuten isot määrät vitamiinejakin voi ärsyttää vatsaa, varsinkin jos vatsa on yhtään tyhjänä. Hyvä neuvo, mitä oon myös saanut, on varmistaa että vatsa ei pääse liian tyhjäksi. Tämä yksilöllistä totta kai.
Kiitos neuvoista ja ideoista. Juu ei pääse mikään vaatteissa painamaan, en enää pidä edes rintsikoita ollenkaan.
Täytyy katsoa tuosta histamiiniyliherkkyydestä. Ja tosiaan luontaistuotekaupassa olivat hyvin kivoja ja tuntui jotenkin eheyttävältä kaikkien hirveiden terv.keskus/lääkärihommien jälkeen jutella niin, että on molemminpuolista ihmismäistä kohtelua ja normaalia kunnioittamista ja keskustelemista eikä sellaista "medical gaslightingia" ja vähättelyä ja tyrmäämistä.
Sen olen myös huomannut, että vatsaa ei saa päästää tyhjäksikään. Jeps.
Oma kokemus : hirveät kivut rintakehällä ja rintarangassa (kyljet ja luiden kärjissä) joka kesti viikkoja ja jopa kuukausia. Hakeuduin itiksessä yksityiselle lääkärille joka diagnosoi Tiezen-oireyhtymän. Sitä ennen ramppasin julkisella ja ties missä kuvissa jossa otettiin tt, magneetti, tutkittiin letkulla ylä ja alapäästä, labrakokeita, ihan kaikkea ja mitään ei löytynyt. Tai pieni pieni pala gastroskopiassa, ei hälyttävää.
Kehoitus syödä päivisin päivän ruoat ennen 19.00 ja hyviä bakteerilisiä esim precosa pitkään käytettynä, sängyn päädyssä ihan ohut lista jalkojen alle, alle sentin paksu ja ruokaan pitää kiinnittää huomiota. Ei happamia juomia/hiilihappoa sisältäviä, itse aloitin kirjoittaa päiväkirjaan ylös syömiset ja juomiset ja miten ne vaikuttaa. Jokaisella on erilainen vatsa ja ruokatorvi sen suhteen mitä kestää.
Täällä joku aikaisemmin suositteli sitä sivustoa, refluksi. Minä myös.
Mutta kipuihin on tuo tiezenin ymmärrys tuonut apua. Se on monelle täysin outo ja lääkäritkään ei osaa sitä diagnosoida.
Sulla tuskin sepelvaltimotautia kun ei ole mitään perussairautta, korkeaa verenpainetta, ylipainoa tai perinnöllisyyttä siihen. Sun verenpaineethan on ihanteelliset. Eikö tommone tiukkuus ja paine voisi olla myös lihasjumia? Tai se dyspepsia. Tai ihan mitä vaan mikä ei ole vaarallista, mutta ikävää. Monilla ihmisillä on jotain tuommoisia oireita. Oot varmaan googlaillut liikaa ja sen takia pelkäät kaikkea
Ei sitä saakaan kokonaan pois. Oireita joutuu hoitamaan.