+++ ENSIKOT viikoilla 3-4 +++
[color=00868B]Haaveilemme ensimmäisestä ikiomasta vauvasta, mutta jostakin syystä Täti Punaisen sijaan Herra Haikara on eksynyt matkalla ja tarvitsee nyt vähän apua! Tutkimuksiin ja hoitoihin on siis tiemme käynyt.
[color=00C5CD]Mukaan mukavaan joukkoomme saavat liittyä kaikki halukkaat esikoistaan toivovat, oli sitten hoitopolkusi vasta alussa tai olet ehtinyt jo sitä pidemmälle kulkemaan!
[color=00868B]Esittelethän itsesi vastaamalla tähän viestiin. Jos esittelyssäsi on myöhemmin lisättävää tai muutettavaa, vastaa taas, niin päivitämme tietosi.
[color=00E5EE][b][size=2]Ensikot:[/color][/b][/size]
[color=FF69B4]Afternoon
[color=CD1076]Ikä: molemmat vuosimallia ¿73
Kotipaikka: Etelä-Pohjanmaa
Virallinen yritys aloitettu 07/05, pillerit jätetty pois 04/05
Tutkimukset: verikokeet, simppatesti, aukiolotutkimus, useita ultria, 4 kiertoa clomifenia, 2 inssiä tehty tuloksettomina. Siirrytään yksityiselle hoitoihin 17.1. lähtien. Vikana ilmeisesti ovuloimattomuus, muuta syytä ei tiedossa. [color=00E5EE]~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ +~+~+~
[color=FF69B4]amalia78
[color=CD1076]Eli mulla ikää 27v, mies samaa vuosimallia
Kotipaikka: pohjosen tyttöjä olen
Yritys aloitettu 04/05
Tutkimukset: Miehen simpat tutkittu, ei ihan priimaa. Mulla kaikki ollu tähän asti ok, aukiolotutkimus ei onnistunut. Eli joko putket ovat tukossa :( tai sitten kipu esti kokeen teon (oli ihan todella inhottava kokemus). Seuraavaksi vuorossa laparoskopia, jonka perusteella jatko selviää.
[color=00E5EE]~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ +~+~+~
[color=FF69B4]_apila_
[color=CD1076]Ikä: minä 84 ja mies 83
Asuinpaikka: pohjanmaalla asustellaan
Yritystä takana: tammikuusta 06
Hoidot: gyne käynnillä ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. Tarkempia tutkimuksia tehdään loppuvuodesta.
[color=FF69B4]Bianco
[color=CD1076]Ikä: minä 30, mies 32
Kotipaikka: pk-seutu
Yritys aloitettu 03/05
Perustutkimukset tehty loka-marraskuussa ja kaikki periaatteessa ok. Ensimmäinen inssi 12/06, negaa.
[color=FF69B4]Brooke73
[color=CD1076]Ikä: minä 33, mies yli 40-v.
Mistä kotoisin: Kaakkois-Suomesta
Koska yritys aloitettu: kesäkuussa -05
Mitä tutkimuksia tehty: Minulle tehty noin vuosi sitten perustutkimus työterveyslääkärissä, ja silloin ei mitään vikaa löytynyt. Miestä ei ole tutkittu. Tarkoitus on mennä vuodenvaihteen jälkeen tutkimuksiin yksityiselle, jos ei sitä ennen ihmettä tapahdu.
[color=FF69B4]desejo, yleensä vaan dese
[color=CD1076]Ikä: sekä minä että mieheni 28v.
Yritys aloitettu 09/05
Tutkimukset: Perusverikokeet otettu 04/06, kaikki ok. 06/06 ultrattu pco-tyyppiset munasarjat, gyneltä lugesteronia kiertoja tasoittamaan. 09/09 gyne totesi, ettei ovista taida tapahtua luomusti kuin silloin tällöin sattumalta ja sain sitten clomit. Resepti odottelee vielä kaapissa, mutta eiköhän apteekkireissu ole edessä jo ensi viikolla. Miehellä on lähete simppatutkimuksiin, mutta hidasteena on aikataulusta johtuvia järjestelyongelmia. Ehkäpä sekin saadaan vielä hoidettua.
[color=FF69B4]-Diina-
[color=CD1076]Ikä: minä 26, mies 27
Asuinpaikka: Etelä-Suomi
Yritys aloitettu: 10/05
Tutkimukset: Perustutkimukset takana, tarkemmat edessä. Ei vielä selvinnut mitään, pelkona on ongelmat munatorvissa. Tällä hetkellä täysin malttamaton olo, ei jaksaisi enää odottaa tutkimustuloksien selviämistä, saatika raskautta. Odotuksen odottajan aika se vasta pitkä onkin!
[color=FF69B4]ElisaDay tai pelkkä ED
[color=CD1076] Ikä: 29 v., mies 31
Mistä kotoisin: pk-seudulta
Koska yritys aloitettu: 02/05
Mitä tutkimuksia tehty: miehellä siittiöitä vähän & hitaita, minulla ei ainakaan kierronkartoituksessa ovulaatiota. Jonotellaan ICSI:in julkisella puolella. [color=00E5EE]~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~+~ +~+~+~
[color=FF69B4]EmmaEmilia eli lyhyesti EE
[color=CD1076]Ikä: minä ja mies molemmat 27 v.
Mistä kotoisin: Pohjois-Suomesta
Koska yritys aloitettu: tammikuussa 2005 eli kohta kaksi toivon ja epätoivon täyteistä vuotta toivottu sitä omaa kääröä
Mitä tutkimuksia tehty: miehen simppatesteistä paljastui karu totuus vajaa vuosi sitten, eli omia siittiöitä ei ole lainkaan. Tilannetta yritettiin korjata kahdella hormonikuurilla, mutta se ei valitettavasti auttanut. Elokuussa tehtiin eka (luomu)inssi lahjasiittiöillä, joka meni ajoituksen suhteen pieleen. Lokakuussa tehtiin toinen inssi (clomit + pregnyl) ja nyt lokakuun loppuun tehdään toivottavasti kolmas (clomit + pregnyl). Mulle ei ole vielä tehty tarkempia tutkimuksia vaan yritetään ensin muutama inssi ja katsotaan sitten tilanne uusiksi.
[color=FF69B4]Jessica
[color=CD1076]Ikä: Minä 31, mies 34
Kotipaikka: Turun seutu
Yritys aloitettu: 05/05
Tutkimukset aloitettu 09/06, perusverijutut ok, aukiolotutkimusta odotellaan (aika 7.11.06), ollaan tyksin hoivissa. Simpoissa pientä häikkää (vaikka lääkärin mukaan määrä korvaakin laadun).
[color=FF69B4]Kathy@
[color=CD1076]Ikä: minä vm.-79, mies vm.-78
Kotipaikka: Jyväskylän maalaiskunta
Yritys aloitettu 09/05
Tutkimukset ovat vasta aluillaan, mulla todettu PCO-tyyppiset munasarjat 05/06, miestä ei vielä tutkittu. Seuraava lääkäri marraskuun puoli välissä. Viimeiset puoli vuotta käytössä on ollut terolutit ja Metformin-lääkitys.
[color=FF69B4]Keiju
[color=CD1076]Ikä: 28v. (mies 27v.)
Kotipaikka: Itä-Suomi
Yritys aloitettu: pillerit jätettiin pois 8/2005. ¿Tositoimiin¿ ryhdyttiin 2/2006. Terolut aloitettu 5/2006. Teroista huolimatta kierto muuttunut taas epäsäännölliseksi. Tutkimuksia ei ole aloitettu, vuoden alusta otan yhteyttä lääkäriin.
[color=FF69B4]Killa
[color=CD1076]Ikä: molemmat 31v
Kotipaikka: Helsinki
Yritys aloitettu: 8/05
Perustutkimukset tehty (kierronkartoitus, simpat, SSG) Väestöliitossa. Varsinaista vikaa ei löytynyt. Munasarjoissa monirakkulaisuutta, muttei pco-diagoosiksi asti. Inssiä suositeltiin hoidoksi, hoitoihin lähdetään 3/07, jos ei luomuihme yllätä sitä ennen.
[color=FF69B4]kille75
[color=CD1076]Ika: kumpikin vuonna -75 syntyneita
yritysta takana reilu vuosi (enaa ei itsekaan muista tarkalleen)
tutkimukset: Mitaan syyta lapsettomuuteen ei ole loytynyt. Nyt 11/06 kolme inssia takana ja neljas ensi viikolla. Tammikuussa olisi tarkoitus menna ivf:aan.
[color=FF69B4]Naksu
[color=CD1076]Ikä: Molemmat ollaan 26-v.
Kotipaikka: Tampereella asustellaan
Yritys aloitettu: Yritys on aloitettu 9/2005
Tutkimukset: Miehen tavara on tutkittu ja itseltä otettu verikokeet (kilpirauhanen, progesteroni, prolaktiini...) ja ultrattu. Kaikki näiden osalta ok. Ensikäynti Taysissa tulossa 2.11.' 06
[color=FF69B4]-ninnuli1-
[color=CD1076]Ikä: Molemmat ollaan 27v.
Mistä päin: Kaakkois-suomi
Yritys aloitettu: 04/05
Tutkimukset: Aloitettu elokuussa 06. Miehen simpat, verikokeita, ultra. Muuten kaikki ok, paitsi pco-epäily.
Aukiolotutkimus tulossa tällä viikolla.
[color=FF69B4]-piggeliina
[color=CD1076]Ikä: minä 31v ja mies 30
Kotoisin Etelä-Suomesta
Yritys alkanut: pillerit jätetty pois 09/01
Tutkimukset: clomit+terot 3kk 07/02 tuloksetta
02/06 hoitoihin yksityiselle, verikokeet, ultrat, munatorvien aukiolotutkimus tehty ja kaikki ok, mieheltä otettu 2x simppakoe joista ensimmäinen oli normaali ja toinen oli normaalin rajoissa, uus clomikuuri 06/06 tuloksetta edessä inssi ens keväänä ja sitten mahdollisesti IVF.
[color=FF69B4]Rouwa
[color=CD1076] Ikä: minä 24v. ja ukko 25v.
Kotipaikka: Pirkanmaa
Yritys aloitettu: 06/06
Taustaa: 2003 endo epäily, 08/06 PCO, minulla ei ole spontaaneja menkkoja enkä myöskään luomusti ovuloi
Tutkimukset: Miehen simpat tutkittu, jotka ovat hyvät, ultria tehty, clomeja+teroja kokeiltu (eivät sopineet ja käyttö kiellettiin :( ). Vuoden lopusta saadaan lähete TAYS lapsettomuuspolille. Sitä ennen ei tehdä enää mitään.
[color=FF69B4]s-a-a-r-a, saara vaan;)
[color=CD1076]Ikä:minä22v, mies 23
Mistä kotoisin: tampereen lähikunta...
Koska yritys aloitettu:09/04 on pillerit jätetty pois
Mitä tutkimuksia tehty:mieheltä on tutkittu simpat, niissä vähän häikkää, eli määrä hiukan pienempi kun olis suotavaa ja myös epämuodostuneita on niistä osa. testosteronitaso myös hiukan matala. tosin näiden kummankaan asian ei kuulemma pitäisi ratkaisevasti lapsettomuuteen vaikuttaa...? sitten vielä joku kromosomitutkimus on otettu, mutta tulokset ei ole vielä tulleet. itelle tehty jotain verikokeita...en muis-ta tarkalleen mitä, jotain hormoneja niistäkin mitattiin,niissä kaikki ok. ja myös sokerirasitustesti, kuu-lemma varmuuden vuoksi että jos olis jotain sokerihäikkää joka estäis ovuloimasta.kaikki kuitenkin ok. munanjohtimien aukiolotutkimus myös takana,sekin ok. kaks tuloksetonta inssiä takana, nyt on mies clomifen-kuurilla, ja tää kierto on taukoa, ja sit joulukuussa taas uusi yritys.
[color=FF69B4]Tuiskutiusku
[color=CD1076]Ikä: 24 v. ja miehellä 28 v.
Mistä päin: Itä-Suomi
Yritys aloitettu: 08/05
Tutkimukset: Ei ole vielä aloitettu
[color=FF69B4]Tuittu78
[color=CD1076]Ikä: 28 ja mies 30
Kotipaikka: Espoo
Yritystä: 12/04 alkaen
Hoidot: Ollaan oltu asiakkaina Väestöliitossa 2/06 alkaen ja yksi inssi tehty 5/06. Nyt hoitotauolla minun kilpirauhasongelmien takia, kunnes se asia on kunnossa. Muuta syytä lapsettomuuteemme ei ole löytynyt.
[color=FF69B4]trixie2
[color=CD1076]Ikä: Minä 27 ja mies 24v
Kotipaikka: Olemme pohjanmaalta.
Yritys aloitettu: Pillerit jätetty 05/05.
Tutkimukset: Simppatesti ok. Labrat ok. Aukiolotutkimus ok. Kaikki ok. Menemme ava-klinikalle joulukuussa uudelleen käymään. Hoidot aloitetaan ivf-hoidoilla tammikuussa.
[color=FF69B4]Vannis
[color=CD1076]Ikä: 25, mies 26
yritys aloitettu: 3/05
tutkimukset: verikokeet kaikki normaalit, SSG normaali, 10/06 todettu lääkärin sanoin " klassiset pco-munasarjat" , simpat melko ok (epämuodostuneita paljon, mutta huikea kokonaismäärä kai korvaa laadun). Tutkimukset tehty yksityisellä, hoitoja mietitään.
[color=FF69B4]VihervaaranAnna
[color=CD1076] Ikä 28, mies 25.
Paikka: Lounais-Suomi
Taustat: ekat PCO-epäilyt 3/2006, nyt diagnoosi varmentunut.
Lääkitys: E-pillerit jätin 11/2005, mutta ehkäisy pois kokonaan vasta 5/2006, Terolutit sain jo 3/2006 ja Clomifenit aloitin yhdellä tbl/pvä 10/2006. Mies simppatesteissä 11/06, jatkotutkimukset ja mahdollisesti ICSI edessä. Hoitojonossa olemme julkiselle puolelle. (Jonoon 12/06.) Clomit lopetettu.
[color=FFC0CB]*********************************************************
[color=00E5EE][b][size=2]Plussanneet Ensikot:[/color][/b][/size]
[color=FFC0CB]*********************************************************
[color=CD1076]milka1
[color=FF69B4]Ikä: 32
Mistä kotoisin: pk-seutu
Koska yritys aloitettu: klinikalla eka käynti tammikuussa 06
Mitä tutkimuksia tehty: aukiolot, progesteronit ym hormonit, kilpirauhaset, toistaiseksi ei syytä löytynyt miksi ei toimi, takana 5 inseminaatiota luonnonkierrolla, 1 hormoneilla joka johti raskauteen, josta km rv8.
Kommentit (71)
... hihi, hauskoja nuo lasten kommentit! :)
Jessica: unohdin tyystin tarkistaa kohdunvuokrausasian. Yritän muistaa huomenna töissä. On ollut kiirusta! Kyselit ollaanko me Tyksiin menossa. Olen yrittänyt pitää tietoni mahdollisimman epämääräisinä, mutta voinhan sen nyt sanoakin että olemme. Ehkä törmäämme joskus odotushuoneessa! Mutta emme tosiaan vielä ole päässeet edes ensikäynnille.
Kille: hienoa että kaikki sujui hyvin! Nyt pidän peukkuja teille!
Nyt menen katsomaan Idolsia, kaikille terkkuja! Palaan paremmalla ajalla... Anteeksi taas kaikki kelle en ehtinyt kommentoida!
Meillä on punktio huomenna eli 19.1 klo 10.00.
Me ainakin käymme yksityisellä. Ava-klinikalla.. Mä pistin gonal-f 150 yksikköä. Nyt vaan odotellaan huomista. Siinä 05 aikaan lähdetään ajeleen kohti tamperetta.. Kertoilen sit lisää ku pääsen taas nettiin..
Hyvää viikonloppua kaikille.. :)
Trixie
Olen yrittänyt piinailla ihan rauhallisesti ja se on onnistunut vain keksimällä paljon ohjelmaa illoiksi. Hyvin on onnistunut. Nyt on pp3. Eikä mainittavia oireita. Ikävästä inssistä olen selvinnyt eikä vuotoakaan tullut kuin inssi-iltana. Viimeksi vuosin viisi päivää..
Asuntogalluppiin sen verran, että asutaan ikäänkuin kompromissina tähän tilanteeseen mukavan kokoisessa kerrostalokolmiossa. Yhdelle lapselle hyvin tilaa, mutta sitten täytyy jo etsiä uutta. Ja eipä tätä kyllä olekaan ostettu ikiajan asunnoksi. Viihtynyt olen tosi hyvin. Omakotitalosta pk-seudulla ei tarvitse edes haaveilla..:)
Diinan hyvät uutiset hoitojen aloituksesta jäi ainakin mieleen palstaa lukiessa. Myös Brooke ja Aftis pääsevät tositoimiin piankin. Killa kuukauden päästä ja Jessis ja Naksu ensi kierrossa. Aika hienosti ovat nämä hoidot lähteneet kaikilla käyntiin. Ja loputkin Enskat tulevat sieltä vauhdilla perässä..:)
Killelle erityispeukkuja!! bdbdbbd
Naksulle piti vielä sen verran vastata, että aiheuttaakohan terot sulla samat oireet kuin oviksen jälkeiset oireet? Jos olen oikein ymmärtänyt kautta itseoppinut, niin oviksen jälkeiset oireethan johtuu keltarauhasen toiminnasta.. Ja terothan on keltarauhashormonia.. Tuitun verkkoklinikka diagnosoi..:D
Nyt sänkyyn unta odottelemaan että jaksaa aamulla vielä raahautua töihin!
Hyviä unia ja tulevien vauvojen kuvia..;)
-Tuittu pp3 ja kp19-
Kille - hienoa =) Nyt jännätään sun kanssa!!
Ja Trixielle tsempit huomiselle!! Ajelkaa varovasti, lunta tuprutti tänään ihan kiitettävästi.
t. Afternoon
Nopsisviesti vaan...
VA: Sorry, ei ollut lainkaan tarkoitus urkkia : ) En todellakaan loukkaannu jos joku ei halua kertoa yksityiskohtia omista jutuistaan. Mutta " kivaa" kuitenkin että joku muukin tyksin listoilla kuin minä. Mukavaa ensikäyntiä teille! Siitä se sitten lähteekin nopeesti rullaamaan etiäpäin.
Trixie valmistautuu parhaillaan koitokseensa. Uutisia odotellaan... bd bd bd bd bd
Nyt pakko taas painaa töitä!
Jessica
Heippa!
Täältäkin pikavisiitti.
Trixie: kerro heti punktio kuulumiset...... Toivottavasti meni kaikki hyvin!
Tuittu: tsemppiä piinailuihin!!!
Kiitoa kaikille peukutuksista. Niitä nyt tarvitaan. Toivottavasti tän 2 viikkoa sais menee nopsaan. Lugeja laittelen 3 kertaa päivässä ja muuta ei voikaan tehdä. Ratsastusta on lääkärin mukaan syytä välttää ihan varmuuden vuoksi. Alavatsa on kyllä välille " hellän" tuntuinen, vaikkei varsinaisesti ole kipeä, joten ihan hyvä ottaa rauhallisesti.
Aftiksella lähenee lääkärikäynti, hyvä hyvä!
Vilkutuksia kaikille! Ja hyvää viikonloppua!
Tervehdys siis kaikille tasapuolisesti!
Nyt tuntuu olevan ihan positiivinen fiilis kaikilla. Ainakin viime päivien viestit ovat olleet toiveikkaita, kun hoidot etenevät ja asiat menevät suunnitelmien mukaan. Tietysti mukaan mahtuu aina murheitakin, mutta yritetään hymyillä kyyneltenkin läpi. Eikös joo?
Mitäs vielä... hmmm... Ai niin, onnea uudelle asunnonomistaja-Naksulle! On se vaan kivaa, kun saa haluamansa kodin ja jos vielä pystyy sitä heti oman makunsa mukaan sisustamaan, niin aina parempi. Oma asuntotilanne on sellainen, että ostimme vähän vajaa kaksi vuotta sitten upouuden paritalon puolikkaan täältä pääkaupunkiseudun kupeesta. Ajatushan oli tietysti silloin se, että saamme hyvin asetuttua taloksi ennen kuin pienokainen ilmoittaa tulostaan ja ehdimme vielä sisustamaan lastenhuoneenkin. No, sitä Herra Haikaran viestiä on tässä kohta 1½ vuotta odoteltu ja lastenhuone on edelleen vierashuoneena. Tilaa olisi siis suuremmallekin joukolle, mutta hyvin on huoneet käytössä ihan kahdestaankin. Joskus tässä toki ihmeteltiin, että mihinkä me saatais mahtumaan kaikki vauvan pelit ja vehkeet, kun jokainen kaappi on jo nyt täynnä meidän omia juttuja.
Ihania nuo Naksun laittamat lasten lausahdukset. Nyt saitte pientä aavistusta siitä, millaisia työpäiväni ovat. Ei vais, kyllä siellä koulussa joskus puhutaan ihan järkeviäkin. :D
Täällä odotellaan nyt ovista ja sitten taas toivotaan parasta. Niinhän se menee kuukausi toisensa jälkeen. Nyt on tosin hieman enemmän odoteltavaa. Mieheni on toisinaan hieman hitaasti lämpiävää sorttia, joten hän sai järkättyä simppatestin vasta eiliseksi. Lähete ehti olla pöytälaatikossa jo muutaman kuukauden. Se oli sittenkin kovempi paikka, mitä alussa suostui myöntämään. Itse otin heti alussa sen linjan, etten ahdistele ko. asialla vaan hoitakoon asian kun aika on itsellensä oikea. Nyt sitten odotellaan ja tietysti toivotaan hyvää tulosta. Mies on kyllä ehdottoman varma, että kaikki on ihan pielessä. Itse yritän pitää kaikin mahdollisin keinoin positiivista mieltä yllä tässä perheessä.
Onko kenelläkään teistä tietoa/muistikuvaa siitä, kuinka kauan simppatulosten saaminen kestää. Klinikka lupasi lähettää ne suoraan kotiin, mutta miekkonen unohti kysyä aikataulua. Tyypillistä... ;)
Palaan kommentoimaan paremmalla ajalla. Nyt pitäisi pakata viikonloppureissua varten. Mukavaa viikonloppua kaikille!
~dese
Dese: Muistaakseni simppatestin tulokset tuli tasan kahden viikon päästä näytteen antamisesta kotiin. Tsemppiä tuloksen odotteluun, aika tuntuu pitemmältä kuin onkaan.
-Kathy-
Täytyypi taas ottaa vähän aikaa ja yrittää kommentoida kuulumisia. Täällä tapahtuu niin kauhiasti kaikenlaista, että pitäisi kirjoittaa joka päivä että pystyisi ottamaan kaiken huomioon!
Ihan ekana: Tuitulle ja Killelle tsemppiä piinaan!! Raportoikaahan tuntemuksia ja kuulumisia että mekin saadaan jännätä!
Entä miten Trixien punktio meni?
Kiva dese että saitte simppanäytteen eteenpäin. Meillä tuloksiin meni kanssa pari viikkoa: viikon päästä saatiin puhelimessa alustavat tulokset,, mutta silloin ei ollut vielä kaikkia lukuja, ja parin viikon päästä tuli sitten ihan paperilla kaikki luvut kotiin.
Ja Aftiksella kanssa hommat etenevät. Tuntuu varmasti hyvältä, kun on jotain aikatauluaavistuksia siitä miten jatketaan.
Kurjaa Diina, että sulla aukiolotutkimus sattui, mutta ihanaa että kaikki on kunnossa! Ja nyt on jatkoaikatauluakin tiedossa - rentoutukaa ja nauttikaa! Mulle oli ihan tosi iso helpotus silloin kun ekasta inssistä päätettiin, tuntui että meidän ei tarvitse enää yksin olla vastuussa asioiden hoitumisesta.
Miten Jessican työhaastattelu meni? Nuo alanvaihto- ja ihan työpaikankin vaihtoasiat on välillä hankalia - kaikella kun on puolensa. Uskoisin kuitenkin, että kannattaa kuunnella ensisijaisesti itseään sen suhteen, että millainen työ ja työyhteisö kiinnostaisi: nuo edut ja muut on kuitenkin aina neuvottelukysymyksiä. Ja jos sua vielä kysyttiinkin, niin sullahan on ihan hyvä asema keskustella kompensaatioista...
Brookelle tsemppiä ensikäynnille - te saittekin tosi nopeasti ajan, hienoa! Mietiskelit adoptiota. Mä heitin kanssa ajatuksen ulkomailta adoptoinnista ilmaan jokin aika sitten. Mies ei lämmennyt, oli huolissaan siitä että miten ulkomailta adoptoitu lapsi sopeutuisi Suomeen. En jatkanut keskustelua sen enempää tällä kertaa: halusin kuitenkin nostaa asian esiin, koska mulle adoptio on aina ollut ajatuksena hyvinkin mahdollinen, myös siinä tapauksessa että saadaan biologisiakin lapsia. Katsotaan nyt kuitenkin tämä hoitojuttu niin pitkälle kuin katsotaan ja jatketaan sitten keskustelua. Mies tarvitsee yleensä vähän aikaa näihin mun keskustelunavauksiin sopeutumiseen.
Killalle heilutuksia ja kiitokset listan päivittelystä!
ON: Kp 2, eli ei luomuihmettä tässä kierrossa. Eilen soittelin klinikalle, ja seuraavaan inssiin aletaan valmistautumaan. Ensi viikolla alkaa piikitykset ja siitä sitten taas eteenpäin! Tädin tuloon en oikeastaan ollut edes pettynyt, kun en toivonutkaan mitään. Mutta silti kai tuo hormonitaso sen verran nousee menkkojen alkaessa, että taas torstai-iltana pillitin kotona yksinäni tätä suurta suruani. Tuli niin valtavan tyhjä olo siitä, kun haluaisi sen oman vaavin syliin ja sydämessä olisi tilaa rakastaa. Ja kuitenkaan sitä ei meille suoda.
Olipa masentava lopetus, nyt on kyllä jo iloisempi mieli... Rentouttavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
Bianco
IVF on täydessä vauhdissa meilläkin, pistän vielä tänään pregnylin ja punktio on maanantaina! Tähän mennessä on mennyt kaikki ihan hyvin ja nopeeseen tahtiin. Rakkuloita tosin kasvaa melko paljon (pco...), eilen ultrassa noin 20 isoa ja sitten pienempiäkin. Maha alkaa olla melko pinkeä, joten odottelen jo vähän kärsimättömästi, että asiat menee taas eteenpäin. Siirto on sitten keskiviikkona, ja siitä alkaa elämäni piina!
Haluaisin kannustaa kaikkia, jotka miettii ivf:ää, että tämä hoito ei ole musta tuntunut mitenkään erityisen rankalta. Pistämiseen tottuu ja kaikki on lääkärin käsissä, eikä siis tarvii itse hermoilla esim. ovistikkujen viivojen vahvuuksista... En myöskään ajattele tätä viimeisenä toivona vaan huimasti kasvaneena mahdollisuutena. Jos tarvitsee tehdä monta ivf:ää, niin sitten tehdään.
Heipat kaikille ihanille enskoille! Olette mielessäni paljon, vaikka olenkin nyt ollut vähän aikaa (muutaman päivän!) palstalta pois.
-Vannis
Hiphei pitästä aikaa! Ihan kamalaa miten vähän nykyään ehdin koneelle ja teittiä morjenstamaan, ihan huono omatunto tulee! =( Mutta nyt täällä siis...
Heti alkuun kaikille kiitos kaunis onnitteluista! On kyllä mahtava olo kun vihdoinkin löydettiin se MEIDÄN koti jota ollaan jo useamman vuoden etitty! Ja vielä mahtavampaa kun huomaa muiden olevan lähes yhtä innoissaan meidän puolesta! :D
AnnaV: Ei ostettu isoa, ihan sellanen kolmio vaan... Eli just passeli tässä tilanteessa ja oikein sopiva vielä sittenkin jos vaaveli meille suodaan. Eli toistaiseksi toinen makkari tulee olemaan työhuone, mutta sitten joskus toivottavasti lastenhuone... Huaaaaah, *haaveilee*
Brooke: Voihan nenä, miten se nyt taas sieltä hyökkäs?! Olin jo niin innoissani teijän puolesta... No, voimia uuteen yritykseen!! Mutta hieno juttu et sait sen ajan jo noin nopeeta, siitä se sitten lähtee etenemään nopeemmin ku arvaatkaan!
Kille: Onnittelut siirron onnistumisesta, hieno juttu!!! Nyt ei muuta ku piinailemaan!
Aftis: Hui, teilläkin voi se IVF sitten olla ihan pian jo!!! Hurjan kivaa, toivotaan että sitten se pieni sais jo teilläkin alkunsa!! Ja kiitti tsempityksestä! Eipä nuo kystat kai niinkään masenna kuin se, että siellä ei sitten muuta ollutkaan tapahtunut... Mutta toivotaan että ens kierrossa sitten!
Diina: Hih, ihana tuo sun ihana-viesti!!! Tuli ihan tosi hyvä mieli kun luin sen! :)
Jessis: Jaksuja sinne työasioiden kanssa painimiseen! Toivottavasti löydät itseäsi kaikkein eniten miellyttävän vaihtoehdon! Ja pidä mielessä että on kuitenkin tärkeetä että viihtyy työssään, se menee kyllä ainakin mulla kaikkien rahallisten etujen edelle!
Tuittu: Mukavaa piinaa sinne! ;) Heh, kuulostaapas hullunkuriselta!
Dese: Pidän peukkuja simppatestitulosten puolesta! bd bd Ihan varmasti kaikki on hyvin kuitenkin sillä saralla, uskon niin! Meillä meni muuten muistaakseni 3 vkoa tulosten saamisessa, ja muistan kyllä että jännitti ihan kamalasti!
Bianco: Toivottavasti mieli on jo parempi! Uusi yritys ja inssi tuokoon teillekin sen plussan nyt tässä kierrossa!!!! Näin sen olla pitää!!!
Vannis: Ja sinne tsemppiä maanantaille että punktio sujuu kuin vettä vaan!
Killaaaaa! Heipsan! Yhtä kiirettä pitää vissiin sielläkin... Jaksuja hommien keskelle äläkä liikaa ittees rasita, jookosta?
Meillä on siis jo asuntohommat täydessä käynnissä ¿ hankintojen osalta siis, jeeee! Osa lattiamatskuista on jo hankittu, sattui olemaan tänään hyvä tarjous ja juurikin sellainen lattialaatta mitä oltiin ajateltu, joten sellaistapa sitten hankittiin. Maalitkin on jo suunnilleen päätetty ja tää ilta ollaan kuvastojen kanssa suunniteltu vessan kalusteita. On tää vaan niin kivaa, hih! Ja aivan mahtavaa on se, miten lähipiiri on tähän juttuun asennoitunu! Kaikki on ihan intoa piukassa, kovasti hinkuvat jo tapetteja repimään ja maalaamaan! Hauskoja ihmisiä on ympärillä, sen on taas saanut huomata! :D Pitää vaan tehä kunnon sopat ja hankkia kunnolla ¿janojuomaa¿ jotta jaksavat ahertaa ¿ pitäähän sitä vaivan palkka antaa. Ja molempien perheet on hienosti mukana kanssa, jatkuvasti tulee puheluita ja uteluita että mitenkäs edistytään. Malttamattomia taitavat olla kun ei vielä olla edes päästy itse remonttiin! =) Kummasti muuten lähentää meitä parinakin, huomaa että molemmat ollaan odotettu tätä ja pitkään!
Mutta eipä täällä muuta, nyt kömmin vällyjen väliin kun huomenna on aikainen herätys töihin, hyvä yötä muruseni!!! (Hups, tulipas sellanen romaani että!!! Noh, lukekoon ken jaksaa! :D )
Heissan!
Viikonloppu on mennyt kivasti ja nopeasti, vaikka just huomasinkin, että on vasta pp3..... no huomenna töihin ja kiireinen työviikko edessä, joten eiköhän se aika riennä. Ulkona on ihanasti pakkasta ja sataa lunta!!! Jospa talvi jo vihdoin tulisi ja kestäisi jonkin aikaa.
Vannis jo kannustikin muita ivf:ää suunnittelevia. Mä yhdyn myös VAnniksen sanoihin. Meillä on mennyt kanssa tosi hyvin (ja vielä paremmin, jos tulee toivottu lopputulos) eikä ole ollenkaan ollut niin vaikeaa/kamalaa kuin alunperin ajattelin. Lääkärit tietää tosi hyvin mitä tehdään ja miten edetään. Maanantaisen Hesarin jutun perusteella asiasta tietämätön saattoi saada kuvan, että tämä olisi jotenkin kamalaa, vaikeaa ja luonnonvastaista. Toki tässä ylimääräisiä hormooneja otetaan, mutta mä en ainakaan ole tuntenut itseäni mitenkään erilaiseksi; hautomoksi ym. Eli jos olette valmiit etenemään hoidoissa ivf:ään, niin rohkeasti vaan eteenpäin!
Ymmärrän myös jos joku ei halua edetä näin pitkälle. Itsekin hetken mietin luonnonmukaisuutta yms, mutta nyt en kadu ollenkaan.
Naksun sisustusasiat kuullostavat mukavilta!!! Lisäksi saat ajatuksia muualle kuin näihin vauvajuttuihin. Hiukka kateellisena täällä!
Huiskutuksia kaikille enskoille!
Kille
Hei taas! Mies imuroi ja minä tulin tänne aikani kuluksi. Totta, että aina täällä tapahtuu niin paljon, että pitäisi käydä päivittäin ajan kanssa että ehtisi ottaa kaikki huomioon. Mutta vaikka läheskään kaikkia en ehdi kommentoida, luen silti kaikki viestit!
Jessica: Saa udella, en pahastunut ollenkaan! Hauska huomata että täällä on joku täältäpäin, huomasinkin että taidamme olla ainoat tältä seudulta! Oletko ollut Tyksin hoitoon tyytyväinen?
Dese: Me saatiin huonot simppauutiset parissa päivässä kotiin. :( Mutta normaalisti se kai kestäisi pari viikkoa ainakin VL:ssä täällä meillä.
Naksu: Hienolta kuulostaa teidän taloprojekti, ja kivalta!
Kaikki piinailijat: Paljon peukutusta täältä!!!!
Me varasimme juuri pienen talviloman Keski-Eurooppaan, ihanaa! Viikko romanttisessa suurkaupungissa, aah. Ja mikä parasta, majapaikka tuttavien luona, joten tulee edullinen reissu ja saamme varmasti hyviä vinkkejä mitä tehdä. Tuntuu heti helpommalta tuo maaliskuun odottelu, kun ensin on tämä loma ja siitä parin viikon päästä ensikäynti klinikalla.
Mies menee ensi viikolla hormonikokeisiin, sitten pitää jossain välissä varata vielä simppatestiaika. Näin untakin että simppatestin tulos oli taas yhtä huono kuin ennenkin. En kuitenkaan unessa ollut siitä kovin masentunut.
Vannis ja joku muu kehui IVF-hoitoja. Tuntuu hyvältä kuulla positiivisia kokemuksia. Se Hesarin juttu kyllä antoi minustakin aika hurjan kuvan hoidoista. Yksi Hesarin aikaisempi juttu siitä, kuinka lapset pitää hankkia nuorena ettei jää lapsettomaksi, sai mut raivostumaan. Taisin siitä täällä kirjoittaakin aiemmin? Joka tapauksessa: meidänkään tilannetta ei tod. olisi helpottanut lapsenteon varhaistaminen... Ihan kuin lapsettomuus ois oma vika jos tarpeeksi sitä lykkää!
Jep, mutta nyt lopetan ja menen auttamaan miestä vaihtamaan petivaatteita! Haleja kaikille!
Moikka!
Piti tulla pikapikaa kurkkaamaan kuulumiset. Oltiin melkein pudottu toiselle sivulle, joten piti hieman pinkkaa nostaa.
Ei kuulu ihmeitä, paitsi pakkasta piisaa. Vihdoinkin on siis talvi tullut. Siihen asuntogalluppiin voisin vastata. Meillä on 4h+keittiö, joten vaavi mahtuisi taloon mainioisti. Tähän saakka huoneet on käytösssä vierashuoneena ja työhuoneena.
Mites muuten, oletteko kertoneet omille vanhemmillenne hoitojen alkamisesta? Ei sillä, että se heille kuuluisi sen ihmeemmin, vaikka läheisiä oltaisiinkin. Itse en aio kertoa koko yrityksestä ennen kuin plussa tulee (jos siis tulee). Uskaltaisikohan sitä sen jälkeen sanoa, että toive oli ollut pitkään päällä ja tarvittiin hieman lääketieteellistakin apua...? Oletteko pohtineet tällaista?
Näillä mietteillä...
-Diina-
Onpas meidän pinossa hiljaista!
Hienoa Brooke, että aika heltisi noin nopeasti! Tuu sitten kertomaan meille kuulumiset. Oliko teille vielä mitään tutkimuksia vielä tehtykään? Joo, raha on iso juttu näissä kuvioissa. Itse olen sitä myös miettinyt, että kuinkahan pitkälle se riittää jos joudutaan tekemään esim. useampia ivf-hoitoja.
jessica oli miettinyt työpaikan tai alan vaihtoa. Mä harkitsen sitä myös, mutta olen ajatellut katsoa tän kevään hoidot ensin. Puhuttiin jo miehen kanssa siitä, että jos vauvaa ei ala kuulumaan näidenkään hoitojen jälkeen niin sitten suunnataan jonnekin muualle. Vaikka ulkomaille =) Mutta olen aina kovasti sen puolella, että vaihtelu virkistää. Nimimerkki: työpaikkaa usein vaihtanut ja siihen tyytyväinen =)
Tuitulla jo pp7? Mitkäs fiilarit?
Bianco: joo, on kiva kun tietää, että jotain tulee tapahtumaan =) Ja jotenkin jäi ihan positiivinen fiilis siitä käynnistä. Nyt vain toivon, että se kysta sieltä tajuaa häippästä huitsin nevadaan. Teillä siis uusi inssi edessä? Millä mielellä olet siihen lähdössä?
Vannis ¿ miten meni punktio tänään? Ihan täysillä jännittelen teidän ivf:läisten (ja kyllä muidenkin =) puolesta ja kuulen mielelläni teidän kokemuksia. Kiitos kun kannustit =) (ja Kille myös)!
Naksu: jep. Kohti ivf:ää mennään. Vähän jännittää, mutta yritän luottaa klinikan tekemisiin =) Milloin teillä seuraava inssi? Pitääkö sun käydä seurannassa (ultrassa) niiden kystien takia?
AnnaV on lähdössä lomalle!Ah, olen kade.....mun mies nauttii talvesta ja itse vain hytisen kylmästä takan edessä. Mä lähtisin vaikka heti jonnekin auringon lämpöön jos olis varaa.
Diinan galluppiin: Ollaan kerrottu molempien vanhemmille ja aika monille kavereillekin. Ensin oltiin hiljaa koko asiasta n. vuosi ja sitten kun sain suuni auki niin olen ihan suoraan kertonut ihmisille, että ¿on vähän ongelmaa¿. Sit ei tarvii selitellä, eikä pelätä että kukaan möläyttää mitään. Just taas viikonloppuna sain kuulla sellasta tekstiä, että itkuksihan se sitten kotona meni. Töissä tosin ei tiedä kuin pari ihan läheisintä kollegaa, ja pomolle en aio kertoa.
Tää lähtis taas venyttelemään kun on jalat taas ihan tohjona liiasta urheilusta =)
t. Afternoon
Vihdoin näyttäisi talvi tulleen, pakkasta oli aamulla yli 20 astetta!
Mukavan positiivisissa tunnelmissa on ollut meidän pino viime aikoina, ja kaikilla tuntuu hommat etenevän. Hienoa! Meillä on tosiaan huomenna sitten se ensikäynti yksityisellä, ja tulen kyllä kertomaan kuulumiset sitten! Minua on tutkittu aikaisemmin työterveyslääkärillä hieman, joskus yli vuosi sitten, ja silloin ei mitään vikaa löytynyt. Mutta ei se kyllä mikään kovin tarkka tutkimus tainnut olla. Miestä ei ole tutkittu vielä mitenkään.
Mä en ole kertonut vanhemmilleni mitään koko meidän vauvayrityksestä. Ehkä sitten jos ja kun joskus olen onnellisesti raskaana, saattaisin kyllä kertoa että tarvittiin vähän apua. Muutamille hyville kavereille olen maininnut että ollaan menossa tutkimuksiin. Töissä yritän pitää asian toistaiseksi salassa, mutta tiedä sitten kauanko se onnistuu jos kovin usein pitää rampata hoidoissa. Tuon yksityisen klinikan aukioloajat on sellaiset, että käynnit tulee olemaan aina työajalla.
Nyt olen miettinyt sellaistakin, että onkohan nämä lapsettomuusongemat miten perinnöllisiä? Silloinhan sitä periyttäisi vian eteenpäin lapsilleen ja he joutuisivat aikanaan kokemaan nämä samat kurjuudet... Mutta toisaalta en kyllä tiedä mistä olisin tämän itse perinyt, sillä kaikilla lähisukulaisilla on iso liuta lapsia enkä ainakaan tiedä että kukaan olisi kärsinyt lapsettomuudesta. Mutta ehkä olisi hyvä kertoa tästä asiasta lapsille sitten aikanaan, että tietävät varautua? Näin kun rupeaa pohtimana, niin toisaaltahan se on paha asia että lapsettomuutta voidaan nykyisin niin tehokkaasti hoitaa. Ennen se on mennyt niin, että jos ei ole tullut luonnostaan raskaaksi niin sitten on vain eletty ilman lapsia tai adoptoitu niitä. Nykyisin hurjan monet " vialliset" saavat apua ja hoitoja ja periyttävät vikoja taas edelleen. Vai?
Pohdiskelevaisena
Brooke
Heipä hei kaikille!
Olikin kuulumisia kyselty.. Valitettavasti olin viikonlopun vantaalla enkä päässyt kertoilemaan kuulumisia.. Niitä tulee siis nyt... :)
Punktio oli perjantaina. Saivat 10 munasolua. Lauantaina soittivat labrasta että 9 munasolua 1 oli vain kuoret.. Selvä luget aloitettiin sunnuntai aamuna.. Maanantaina aamulla soittivat taas labrasta. Että siirto tulee.. 9munasolusta 7 oli hedelmöittynyt normaalisti..
Joten maanantaina siirrettiin 1 alkio kohtuun.. 6 meni pakkaseen.. Nyt vaan odotellaan.. 2.2 on lähete labraan raskaustestiin verestä..
Sanoivat että todella kauniita alkioita ja todella hyvät mahdollisuudet.. :)
Päivä kerrallaan.. :)
Että sellaisia kuulumisia täältä..
Sori omanapainen teksti.. :)
Palailen taas.. :)
Trixie :)
Ah, hetki aikaa ennen ku taas aletaan " rempat" ! =) Eli siis käytännössä katsoen juostaan puljusta puljuun!!!
Kille: Se on yllättävää miten mieli muuttuu nopeastikin näissä hoitoasioissa... Itse olin vielä muutama kk sitten tosi kauhuissani ajatuksesta, että meillä hoidot etenisi ivf:ään asti. Nyt kun on saanut asioihin vähän " etäisyyttä" , en pidä sitä laisinkaan pahana vaihtoehtona! Eli aiemmin just mietin sitä ivf:n luonnonvastaisuutta ja pelkäsin, että varmasti menee väärät solut sisään! ;) Nyt nuo ajatukset tuntuu jo ihan vierailta - kunpa jo päästäisiin pian sinne asti!!!
AnnaV: Voi kateus, tahtois kanssa lomalle!!! Ei vaan, vastahan me oltiin siellä Bulgariassa... Mutta loma kyllä kelpais, töissä on sellasta menoa että huhhuh! Alkaa vanhaa jo väsyttämään tuollainen meno! ;)
Diina: Me ei olla vanhuksille kerrottu yrityksestä/hoidoista, vaikka muille läheisille ja ei niin läheisillekin ollaan asia paljastettu. Varsinkin omien vanhempien kohdalla pelkään asiaa kertoa, itse kun ovat kokeneet vastaavaa (mua siis yrittäneet 3 vuotta)... Ja siis pelkään, että kärsivät tunnetasolla meitäkin enemmän jos saavat meidän tilanteesta tietää. Tosin mietin sitäkin, että mitä jos saavat jotain muuta kautta tietää ja loukkaantuvat kun ollaan muille kerrottu mutta ei heille... Miehen vanhemmat taas ovat sen verran etäisiä meille, että ei ole kyllä tullut mieleenkään kertoa yrityksestä, saavat sitten tietää aikanaan jos masuun vaavi ilmestyy! ;)
Aftis: Seuraavasta inssistä en osaa sanoa, toivon nyt vaan että se pystyttäis tekemään ylipäätään! Kunhan menkat tästä alkaa, aloitan taas clomit (katsotaan mennäänkö sillä taas metsään ja kasvatetaan taas kystia :/ ) kp3 ja sitten taas kp8-10 ois seuranta - jos siis vanhat kaavat pitää paikkaansa!
ON: Koopeet menee jossain en tiedä missä ja tuhrua on ilmestynyt. Terojen pitäis kyllä noi tuhrut pitää poissa (ainakin aiemmin ovat pitäneet) mutta täälläpä ne taas ovat!! Noh, enpä jaksa murehtia! :) Eli tulvaa odottelen ja sitten soitan taas polille seuraavaa aikaa...
Eilinen päivä meni taas kalusteliikkeissä, on se vaan niin vaikeaa saada sellaista mitä haluaa ja on suunnitellut! ;) Ei saisi olla visioita kun ne niin kovin harvoin toteutuvat! No, en vielä luovuta, onneks miehellä on suhteita ja sitä kautta saadaan vaikka mitä onnistumaan, hih! Nyt on vieraita tulossa, pitää mennä laittamaan kaffe porisemaan ja pasteijat sulamaan! Heippa!
Hetkeen taas ei muka ole ehtinyt kirjoittelemaan, vaikka päivittäin olen koittanut käydä lukemassa kuulumisenne! Paljon ois kommentoitavaa, joten voi olla etten ihan kaikkea ehdi, mutta yritetäänpä! :)
[b]Naksu[/b]: voi että noi remppa-jutut kuulostaa houkuttelevilta! Haluu kanssa remppaamaan omaa asuntoa!
Tästä voikin siirtyä sopivasti [b]koti-galluppiin[/b] eli ahtaasti asutaan, joten tähän nykyiseen huusholliin ei mahtuisi muksua meidän lisäksi! Asunnon osto on ollut suunnitelmissa jo pari vuotta, mutta kun me ollaan niin pirun hitaasti lämpiäviä, että mä olen varmaan viimeisilläni raskaana, kun me lopulta siihen perheasuntoon päästään! ;) Välillä asuntokuume oli jo kova, mutta sitten tuli kaikenlaisia hölmöjä pelkoja, että ihmiset varmaan lisäisi kyselyä perheenlisäyksestä, jos ostaisi sellaisen asunnon, johon lapsiakin mahtuisi. :/
Hienoja punktio ja siirtouutisia ollut [b]Trixiellä[/b], [b]Vanniksella[/b] ja [b]Killellä[/b]! Kovasti vaan onnea, täällä on peukut pystyssä! bd Positiivisista uutisista onkin jo aikaa, eiköhän me kohta niitä saada! :)
[b]Brooke[/b]: eipäs muuten ole tullut mieleeni tuo lapsettomuuden periytyminen! Huh, toivottavasti ei ole niin! Mun lähisuvussa kyllä käsittääkseni kaikki on suht helposti raskautuneet (tai eivät ainakaan ole ongelmista kertoneet). Äidilläkin on 3 lasta, enkä usko suuria ongelmia olleen. Sen kyllä tiedän, että jos lapsia joskus saan, niin koitan kannustaa hankkimaan (heh-heh) lapsia nuorempana kuin minä, jos vain suinkin elämäntilanteensa siltä näyttää. Toisaalta tiedän (toivottavasti) olla painostamatta, jos en tiedä joko yritys on vaikka menossa!
[b]AnnaV[/b]: ihania lomasuunnitelmia, kelpais itellenikin! :) Nyt ei olekaan keväällä varsinaista lomaa, joten reissaaminen jää sitten kesälomaan.
[b]Bianco[/b]: voihan kurjuus eli pahoittelut jälleen tätsästä! Sitten katse kohti inssiä ja toivotaan, että nyt tärppäisi!!!
[b]Dese[/b]: taitaa sen sun miehes olla jossain suhteessa niin kuin tämä omani eli se kanssa sulattelee näköjään näitä asioita oman aikansa! Mutta eipä tässä auta muu, kuin antaa sille se aika! Toivotaan parasta testien tuloksista!
[b]Jessis[/b]: sinne onnea työasioiden suhteen ja tietty sitten peukutetaan vielä luomuihmeen puolesta kani-pariskunnalle! ;) Vai joko tätsä tuli?
[b]Diina[/b]: ihanaa, että välillä kaikki voi olla ihanaa! :)
[b]Aftis[/b]: onnea kystan sulatteluun ja toivotaan, että pääsettee IVF:ään niin pian kuin vain mahdollista!
[b]Galluppiin vanhemmille kertomisesta[/b]: ei olle kerrottu, kun ei olla kerrottu koko yrityksestäkään. Tosin miehen vanhemmat ja mun äiti varmaan on jo arvanneet, että vauva on toiveissa. Just viikonloppuna meinasin avautua mun äidille, mutta jokin sitten jarrutti! Me ollaan hyvissä väleissä, mutta ei oikein koskaan olla helposti juteltu mistään kipeistä asioista, joten vaikea nytkään avata suutaan. Olen kyllä miettinyt, että haluaisin sen tietävän (kun mun sisarukset tietää tilanteen). Ehkä sitten kerron kun hoidot alkaa...
Huh, johan on taas pitkän pätkän naputellut ja silmät on jo ihan ristissä (jostain syystä olen nukkunut poikkeuksellisen huonosti viime aikoin), joten enempi kommentoiminen nyt jää.
Vielä kuitenkin [b]oma napa[/b]: ovisaika hyödynnettiin täällä kaiken varalta. Ensi viikolla odottelen tätiä vierailulle, ekoja siihen viittaavia oireita on jo ollut. Sain lähetteen niin hiv ym testeihin omalääkäriltä, joten otatan ne sitten julkisella. Mies taas vaihteeksi kieltäytyy puhumasta lab.kokeista, puhumattakaan koko hoidoista, maaliskuussa kuulemma vasta... :S Toivottavasti, se nyt ei ala perumaan, vaikka ei kyllä olisi yhtään sen tapaista! Sen vaan sanon, että päivääkään en suostu odottamaan sen jälkeen enää! Oon kuitenkin ollut tosi kärsivällinen, enkä yhtään ole painostanut asian suhteen, joten sekin saa luvan pitää lupauksensa! Hohhoijaa, toivottavasti ei tarvii nyt tätä enää stressata...
Killa
Mun oli ihan pakko kopioida tää tänne tuolta o-puolelta, sain aika makoisat naurut tästä!!!!
PERUSKOULULAISTEN KOKEISTA JA MUUTEN VAAN LAUSUTTUA:
K: Selosta jokin menetelmä, jolla vesi saadaan juomakelpoiseksi.
V: Suodattamalla saadaan juomakelpoista vettä, koska silloin saadaan
pois epäpuhtaudet kuten sora, hiekka, lampaanraadot ja melojat.
K: Mistä vuorovesi johtuu?
V: Vuorovesi johtuu siitä, että maan ja kuun välillä on ristiriita.
Vedellä on taipumus suunnata kuuta kohti, koska kuussa ei ole vettä ja
maa karttaa tyhjiötä. Olen unohtanut, mitä tekemistä auringolla on kaiken
tämän kanssa.
K: Mikä fossiili on?
V: Fossiili on sukupuuttoon kuollut eläin. Mitä vanhempi se on, sitä
sukupuuttoon kuolleempi se on.
K: Miten maidon hapantumista voidaan viivyttää?
V: Antamalla sen olla lehmässä.
K: Kuvaile lyhyesti luuranko ja sen tehtävä ruumiissa.
V: Luuranko on sen takia, että siihen voidaan ripustaa lihat.
K: Miten voit auttaa pyörtynyttä henkilöä?
V: 1) Hieroa rintakehää, tai jos se on nainen, hieroa hänen kättään
ranteen yläpuolelta.
K: Miten hoidetaan voimakasta nenäverenvuotoa?
V: 1) Ympärileikkaamalla tai 2) Asettamalla nenä paljon alemmaksi kuin
ruumis, kunnes sydän pysähtyy.
K: Kuinka tyydyttynyt liuos määritellään kemiassa?
V: Tyydyttynyt liuos on sellainen, jossa on enemmän kuin siinä pitäisi
olla.
K: Mikä vakuumi on?
V: Iso tyhjä alue, jossa paavi asuu.
K: Mitä vaatimuksia on sille, että voi kiinnittää talon?
V: Ensin sen pitää olla irti.
K: Miten selität sanan kohtalokas?
V: Jokin, jossa on paljon kohtaloa.
K: Mikä turbiini on?
V: Intialaisten käyttämä päähine.
K: Mainitse jokin vakava sairaus, joka on yhteydessä tupakointiin.
V: Liian aikainen kuolema.
K: Selitä termi keisarinleikkaus.
V: Rooman keisarien vaatteiden leikkaustyyli.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Pauline 8v.
Tyttökavereiden kanssa voi puhua kaikesta. Poikien kanssa voi
myös puhua, mutta se on vaikeampaa, koska sanojen väliin tulee niin paljon
hihitystä.
Sofie 6v.
Älä anna vauvoille sipulia, minä olen kokeillut.
Thea 7 v.
Lapsuudenmuistot ovat sellaisia, joita pitää raahata mukanaan
koko elämänsä ajan.
Hans 6v.
Ennen miehet tappelivat naisten kiimoista.
Gregor 7v.
Olen perinyt silmät isältä ja hiukset äidiltä. Toppatakin
olen perinyt naapurilta.
Sylvia 7v.
Sisarus on sellainen, jota sekä vihaa että rakastaa. Ihan
vaan hirveän rakas paskapää.
Filip 7v.
Perheessä voi sanoa ihan mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä,
että joku ajattelee samalla tavalla.
Håkan 6v.
Jos kaikki ovat ajoissa kotona, tulee perhepäivällinen.
Muuten tulee usein vain pussikeittoa.
Gustav 6v.
Se joka saa hyvän kasvatuksen, siitä tulee kiltti.
Sellaisella joka saa huonon kasvatuksen on kivaa.
Tony 6v.
Pojat leikkivät eri tavalla kuin tytöt. Pojat haluaa koko
ajan kutittaa kainaloista. Tytöt juttelee enemmän, mutta se
ei ole yhtä hauskaa.
Matilda 6v.
Pojat syntyy suurisuisempina kuin tytöt. Poikien sisällä asuu
hirveästi hohotusta, jonka pitää päästä ulos. Tyttöjen sisällä on pieniä
asioita, ja heille riittää, että nauraa ja juoksee pikkuisen, niin
ulkopuolella tuntuu samalta kuin sisäpuolella.
Sofie 8v.
Hyvin älykkäät naiset ovat varmaankin ruvenneet kannattamaan sitä
etteivät mene naimisiin.
Elin 8v.
Avoliitto ja avioliitto on melkein samaa, paitsi että toinen
on pakollista ja toinen on vapaaehtoista.
Siri 7v.
Kaikki tädit voivat synnyttää lapsia, kunhan niillä on ruumis ja
etuosa.
August 5 v.
Minä en halua saada lapsia. Kinaa tulee ihan tarpeeksi
nukkejen kanssa. Parempi olisi saada käytetty eläin
eläintensijoituslautakunnalta.
Mina 7v.
En usko että käyttäisin e-pillereitä. Se ei oikeastaan ole
niin tärkeää, koska minä en aio olla missään tekemisissä poikien
kanssa.
Kate 7v.
Pappi kysyyy tahdotko mennä naimisiin sen kanssa, joka seisoo
siinä vieressäsi, vai haluatko mieluummin jonkun muun. Useimmiten siinä
ei ole ketään toista, niin että vastataan tahdon.
Emil 7v.
Tasa-arvo tarkoittaa, että isä ja äiti tuottavat lapsia yhdessä.
Ennen vanhaan vain äiti ruokki lapsen, kun isä kulki pankkiin ja
takaisin.
Anette 7v.
Presidentin pitää pukeutua hyvin ja pitää olla punainen
tukka. Presidentin täytyy osata kätellä, että voi aina sanoa:
Kiitos että olette valtioni.
Kaisa 8v.
Joskus pääministeri on matkoilla, ja sillä aikaa maata
voidaan ohjata autopilotilla.
Markus 7v.
Poliittinen elin on esimerkiksi pääministerin perna.
Odd 6v.
Jeesus kuoli pitkänäperjantaina. Kun hän eli, hän aina
hoputti opetuslapsia, mutta kun hän oli kuollut, ne kävivät
pitkälleen.
Siksi sitä sanotaan pitkäksiperjantaiksi. He itkivät, mutta kyllä
heistä oli mukavaakin lekotella vähän aikaa.
Kevin 8v.
Jeesuksella ei ollut lompakkoa, koska hänellä ei ollut
taskuja. Vaipat vaan koko ajan. Sitten kävi todella huonosti.
Kevin 8v.
Joskus juhlan jälkeen tulee toinen juhlapäivä. Ei kukaan
oikeastaan tiedä miksi se tulee, mutta ollaan vain iloisia
ja lomalla eikä turhaan kysellä.
Anna 9v.
Kissojen taivaassa Jumalalla on turkki.
Lydia 7v.
Ristiin voi ripustaa joulukuusen palloja, niin että
Jeesuksellakin on vähän
hienompaa ja hän saa riippua hyvässä seurassa.
Tomas 7v.
Joosef ei ollut Jeesuksen isä. Siinä oli joku juttu aasin kanssa,
mutta en muista mikä.
Sofie 6v.