Tilitoimiston johtaja: "3 000 euron alkupalkka ei ole realismia" - näin työnantajat kommentoivat nuorten palkkatoiveita
"Myös opiskelijoiden palkkatoiveet vaihtelevat.
- Jotain kolme tai neljä tonnia. Sellainen hyvä palkka, Lyydia Lääkkö sanoo.
Jenna Karvonen puolestaan pitää 3 000 - 5 000 euroa realistisena.
Ville Vihriälälle riittäisi 2 500 ja Aleksanteri Elomaalle 3 000 euroa. Vihtori Nieminen heittää 8 000, mutta Luka Lehtonen korottaa siitäkin.
- 10 000 euroa. Sellaisen saa, kun tekee kunnolla töitä, Lehtonen sanoo."
"Työantajan mielestä kolmekin tonnia kuulostaa isolta alkupalkalta.
Toimitusjohtaja Karoliina Ahola johtaa Mandaatti Groupia, joka tarjoaa lähinnä tilitoimistopalveluita.
- 3 000 euron alkupalkka ei ole realismia aloittavalla tekijällä. Totta kai tilitoimistoalallakin palkka nousee nopeasti, kun työvuosia ja osaamista kertyy, Ahola sanoo."
Siis missä maailmoissa nuoret oikein elävät noiden 5000:n tai jopa 8000:n ja 10 000 euron palkkatoiveidensa kanssa? Ei helvetti, sain päivän naurut! 😂
Kommentit (121)
Jos haluaa tehdä taloushallinnon tehtäviä, kannattaa tähdätä in-house -paikkoihin, ei ulkoistuspaikkoihin töihin. Ulkoistettuja toimintoja tarjoavat paikat, kuten juuri tilitoimistot, ottavat katteensa työntekijöiden palkoista. Katteet ovat matalia ja niitä ei käytännössä oikein voi ottaa muualta kuin työntekijöistä. In-house -paikoissa on yleensä paremmat olot ja palkat. Ulkoistuspaikoissa voi toki oppia enemmän, mutta kannattaa miettiä sen hintalappua.
Tiktokissa pyörii videoita, joissa nuoret kertovat tienaavansa esim patonkiravintolassa osa-aikatyössä useita tonneja kuussa. Samoin ns. sisällöntuottajat luuvat tienesteillään epärealistista kuvaa ansaintamhdollisuuksista. Kun sitten oikeasti kaupan kassalla palkkaa saakin 11e tunnissa ja työtunteja max 30h/vko niin pilvilinnoista tippuu aika nopeasti. Toivottavasti innostaa kuitenkin opiskelemaan pitemmälle. Kaupassa työskentely on kyllä muuten hyvä työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miten palkat voi olla vieläkin jotain vähän päälle 2000€/kk, kun silloin kun itse aloitin työelämässä 2000 -luvun alussa, niin sain jotain 2200€/kk lukiokoulutuksella ja eka työ amk:n jälkeen aloituspalkka oli 2700€/kk 15 vuotta sitten. Ja nyt edelleen samat palkat?
Alapeukuttajat, voitteko kertoa mikä viestissäni aiheutti alapeukun..?
Koska palkkaan vaikuttaa moni asia. Esimerkiksi palkkahaitari voi olla jo hyvinkin vaikka satoja euroja firmojen välillä samalla alueellakin. Siihen vielä päälle maantieteelliset erot, niin kuilu ääripäiden välillä vain kasvaa. Aloittelevan insinöörin palkassa voi olla hyvinkin yli tuhanen euron ero hyvin palkatun Etelä-Suomen ja vaikkapa jonkun Kainuun välillä. Esim meidän firma on tunnettu matalista palkoista ja aloitteleva insinööri saattaa saada tyyliin 2400 euroa kuukaudessa. Kokenut insinöörikin jää selvästi alle 3500 euron.
Jos ei vaadi mitään, ei myöskään saa mitään. Nuorten asenne on hyvinkin terve, kun osaavat pyytää. Eihän tuo tietenkään odota pyyntöä saavansakaan, mutta jos ei mitään pyydä, ei taatusti mitään saakaan.
Ja totta kai firmat vinkunaukuu siitä, että liian paljon pyydetään. Ihan typerää edes kysyä tuota niiltä. Kaikkihan niille on liikaa niin kauan, kun ei tulla ilmaiseksi "oppimaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä että nuoret eivät ole lampaita, jotka tyytyvät kymppiin tunnilta. Kyllä työstä kuin työstä oikeasti kuuluisi ainakin 3-4000€/kk saada. Palkan pitää riittää muuhunkin kuin perus-elmiseen. Työnantajat toki aina ovat sitä mieltä, että sekä toiveet että palkat ovat liian suuria. Joka paljon pyytää, voi jotain saadakin, mutta vähään tyyvtyvä saa vähän.
Hauskaa kun sanotaan että jokaisen pitäisi saada noin paljon palkkaa että riittäisi kaikkeen kivaan rahaa. Mut siinä tilanteessa ne heset, leffaliput ja muut maksaisikin aika vtn paljon enemmän kun jokainen välivuotta pitävä pihvinkääntäjä saisi 18 euron tuntipalkkaa. Kannattaisiko näitä kansantalouden perusasioita opettaa peruskoulussa niin pahimmat aivopierut jäisi välistä.
18 euroa tunnilta ei edes ole mikään valtava palkka. Ehkä hieman liiikaa "pihvinkääntäjälle" mikä se ikinä kaltaisessi vatipäisen idioottivajakin sekavassa päässä sitten lieneekin, mutta ei kovin montaa euroa kyllä yli sen, minkä alle ei pitäisi olla sallittua maksaa yhtään mistään työstä yhtään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele tilutoimistoalaa kellekään. Onneksi en itse ole enää siellä.
Sä olit vain liian tyhmä tilitoimistoalalle. Et ymmärtänyt miksi joku firma tekee rahaa ja joku toinen ei. Eikä sinun kapasiteetti riittänyt hyödyntämään sitä.
Heh. Jonkun tilitoimiston hyväksikäyttäjäkö tässä nyt juttelemassa kanssani? Joo olihan se ihan hemmetin kivaa olla tekemässä firmalle rahaa. Itse olin harvoja tavoitteisiin yltäneitä. Ja arvaapa, palkittiinko siitä? Jollain vitosen kupongilla. Aikamoinen hyväksikäytön maku jäi, en suosittele.
No ei sulla viisaus ja äly ole lisääntynyt senkään jälkeen kun jätit tilitoimiston. Et edes ymmärtänyt mitä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45 v ikäinen. Jos minulta kysyttäisiin (kuten näiltä nuorilta), että mikä on hyvä palkka, niin vastaisin, että 8000 e/kk. Mutta jos kysytään, mikä palkka on sinulle realistinen, vastaisin, että 4700 e/kk. Kaksi aivan eri asiaa!
Noh, ikä ei tuo viisautta tahi järkeä päähän sullekaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele tilutoimistoalaa kellekään. Onneksi en itse ole enää siellä.
Sä olit vain liian tyhmä tilitoimistoalalle. Et ymmärtänyt miksi joku firma tekee rahaa ja joku toinen ei. Eikä sinun kapasiteetti riittänyt hyödyntämään sitä.
Heh. Jonkun tilitoimiston hyväksikäyttäjäkö tässä nyt juttelemassa kanssani? Joo olihan se ihan hemmetin kivaa olla tekemässä firmalle rahaa. Itse olin harvoja tavoitteisiin yltäneitä. Ja arvaapa, palkittiinko siitä? Jollain vitosen kupongilla. Aikamoinen hyväksikäytön maku jäi, en suosittele.
No ei sulla viisaus ja äly ole lisääntynyt senkään jälkeen kun jätit tilitoimiston. Et edes ymmärtänyt mitä tarkoitin.
Kerrohan toki. :)
Ihan mielenkiintoista kyllä hyökätä verbaalisesti jonkun päälle ja alkaa haukkua tyhmäksi siksi, että hlö ei suosittele jotain alaa. Varmasti menekkiä löytyy työmarkkinoilla tuolla asenteella... tai sitten ei.
Nuorten palkkatoiveet johtuvat enimmäkseen koko Euroopan elintason noususta, enään ei nuori ihminen "tyydy" parin tonnin nettopalkkaan. Nykyään osataan myös kyseenalaistaa näitä asioita, ja hyvä niin!
Itseäni on aina ketuttanut oma palkka joka on suorastaan tuntunut orjatyöltä. Ja nykyään on pakko olla 24/7 tavoiteltavissa erinäisissä chatti-ohjelmissa jos töissä tapahtuu jotain odottamatonta jne.Olen tehnyt niin paljon palkatonta ylityötä että minun pitäisi olla miljonääri tässä vaiheessa.
9 euroa päivä tulee luultavasti olemaan todellisuutta julkisella puolella yhä useammalla, kun työelämä- ja työllisyysuudistukset etenevät.
Itse olen tilitoimistoissakin työskennellyt kirjanpitäjä. Toden totta, en usko että Suomesta löytyy montaakaan tilitoimistoa jossa kokemattomalle ihmiselle maksettaisiin heti alkuun 3000 euroa. Itse nykyään saan yli tuon verran mutta joitain vuosia sitten kun tilitoimistossa aloittelin kuukausipalkka oli kyllä paljon lähempänä 2000 euroa kuin 3000 euroa, mutta alkuun olin tuohonkin ihan tyytyväinen kun oli sentään säännöllinen palkka.
Itse sain 2200 e/kk palkkaa ekasta työpaikasta lähes 20 vuotta sitten. AMK-koulutus. Vuosi vuodelta sitä on hilattu ylöspäin, nyt 5200 e/kk.
Että jos nykyäänkin realistinen alkupalkka on 2000 e, niin onhan se aika vähän siihen nähden, mitä sillä saa.
Tilitoimistossa voi päästä yli 4000 euron kk palkalle, on realistinen. Riippuu toki toimistosta ja myös tulostavoitteet on samalla. 5000 euroa on jo kova.
On se. Jos nuori aikuinen harjoittelee 3 kk:tta ja ala on suht helppo (eikä ole kyseessä lääkäri), on syytä maksaa pätäkkää. Nuori ja nuori aikuinen tai aloittava ei voi olla muihin nähden epätasa-arvoisessa asemassa. Ainoa ongelma on että onko nuorella rahan käyttö järkevähköä, vai tatuoiko joku palkallaan koko vartalonsa ja kiskoo viinaa liikaa. Osa on vastuullisia nuoria ja järkeviä. Nuori ei ole lapsi, myös teineille pitää maksaa tasa-arvoinen palkka työstä. Muuten tulee tunne vähättelystä ja iso firma säästää, osalla nuorista aikuisista menee toivo, eikä enää mene työpaikoille jossa kohtelu on huonoa. Ehkei luota enää muihin lainkaan ja jää pois työelämästä.
Ai niin. Riippuu alasta. Jos on epäeettinen ala, miksi se on olemassa. Jos on järkeä alassa, rahat pöytään.
Siinä vaiheessa jos jokaisen pihvinkääntäjän (ilman mitään koulutusta) tuntipalkka olisi 18€, niin olis hampurilaisella sen verran hintaa ettei tarvi enää vaivautua pihvejä kääntelemään. Se olis lappu luukulle joka kioskissa.
Ihan käsittämätöntä että nämä nuoret nyt ajattelee että heille kaikki nyt ja heti. Työntekijän palkkaaminen sivukuluineen kaikkineen on todella kallista. Jostain on aloitettava ja kun kokemusta ja koulutusta kertyy niin sitten voi palkka nousta työn vastuusta ja tuottavuudesta riippuen. Ainoat keinot työllistää enemmän väkeä olisi työnantajan kulujen vähentäminen ja työn verotuksen keventäminen, jotta palkasta jää käteen riittävästi. Palkkojen nousu vaan kiihdyttää inflaatiota ennestään, koska yrittäjän on se raha saatava asiakkailta, muuten toiminta ei enää kannata ja loppuu sekin työ.
Vierailija kirjoitti:
Tilitoimistossa voi päästä yli 4000 euron kk palkalle, on realistinen. Riippuu toki toimistosta ja myös tulostavoitteet on samalla. 5000 euroa on jo kova.
Olen ollut useammassa toimistossa, jutellut kollegoiden kanssa ja nähnyt lukuja. Ja en pidä tuota kovin realistisena valitettavasti. Omistajat ja esimiehet ehkä korkeintaan tuossa haarukassa.
Minulla opistotutkinto+yliopisto+20 vuoden työkokemus+kaikki lisät,mitkä mahdollista ja bruttopalkka on 3100€/julkinen terveydenhuolto, hoitotyön esimies
Suosittelen nuorille, että eivät lähde hoitotyöhön, menkää mieluummin joko a) miesvaltaiselle alalle tai b) eliittialalle, niin teitä ja työtänne arvostetqqn,ja saatte kunnon palkan. Hoito-ja hoiva-alalle ei kannata opiskella,eikä millekään naisvaltaisella alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuoria on huijattu vimeiset muutamat vuodet sillä että Suomella ja suomalaisilla menee hyvin kun totuus on aivan päinvastainen, töitä on yhä vähemmän ja halpatyövoimaa on otettu maahan vuosia... 2020-2024 ovat olleet katastrofaaliset vuodet suomalaisille...
Olet täysin oikeassa. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että viimeiset 20 vuotta on mennyt todella huonosti.
Ylen uutisessa otanta on luonnollisesti pieni, mutta itsekin olen erityisesti viime vuosina havainnut, että nuorten palkkatoiveet eivät ole lainkaan realistisia. Heti pitäisi saada se kolme tonnia mieluiten nettona, vaikka osaaminen ei siihen vielä riitä. Yksi syy tähän on erityisesti some. Somessa ihmiset hehkuttavat kuinka he matkustelevat koko ajan ja ostelevat kaikkea kallista, vaikka todellisuus onkin aivan toinen.
Juuri niin. Somesta saatu, joskus täysin epärealistinen tieto, vääristää ihmisten mielikuvia ja odotuksia. Jonkun pitäisi perustaa todelliseen elämään valmentava tietolähde.
Hauskaa kun sanotaan että jokaisen pitäisi saada noin paljon palkkaa että riittäisi kaikkeen kivaan rahaa. Mut siinä tilanteessa ne heset, leffaliput ja muut maksaisikin aika vtn paljon enemmän kun jokainen välivuotta pitävä pihvinkääntäjä saisi 18 euron tuntipalkkaa. Kannattaisiko näitä kansantalouden perusasioita opettaa peruskoulussa niin pahimmat aivopierut jäisi välistä.