Tyttäreni ei saa työpaikkaa. Mitä teen?
Kaikki muut kaverit saavat helposti vaikka eivät ole mitenkään erityisen päteviä tai spesiaaleja. Tyttäreni on loistava koulussa mutta työkokemusta ei ole kuin työharjoittelu, sillä hän välittää niin paljon akateemisesta menestyksestään. En ihan ymmärrä näitä työnantajien ja rekryjen vaatimuksia.
Kommentit (63)
Annat tyttresi keskittyä akateemiseen menestykseensä ja hyvänä äitini maksat hänen elämisensä. Tyttäresi ja yhteiskunta kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttäresi on jo täysi-ikäinen, niin et voi oikein muuta kuin toivoa parasta ja jaksaa tsempata. Itselläni sama tilanne, Tosinaan vähän v....aaa. kun joskus erehdyin luulemaan, että opiskelemalla korkeakoulu/ yliopisto tutkinnon työllistyminen olisi mutakttomampaa. Mutta mulla on varmaan nousskutkin kusipäähän kun en haluaisi työllistyä siivojana tai puhelinmyyjänä. Joo tiedän kaikki työ on arvokasta mutta näitä hommiako varten opiskelinkin?
Olen pätevänä opettajana työkokeilussa koulunkäynninohjaajana. Välillä nakittavat sijaiseksi ja luonnollisesti pelkällä 9 euron kulukorvauksella päivässä. Kyllä kannatti opiskella ja ottaa opintolainaa.
kerrot vaan totuuden eli sen että kun Marin ex viisikko hallinto tuhosi suoamlaisten ostovoiman 2020-2023 ja kaikkien rahat päätyivät ulkomaille miljardööreille niin pian kenelläkään ei ole enää töitä Suomessa, yrityksiä menee jatkuvasti konkurssiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttäresi on jo täysi-ikäinen, niin et voi oikein muuta kuin toivoa parasta ja jaksaa tsempata. Itselläni sama tilanne, Tosinaan vähän v....aaa. kun joskus erehdyin luulemaan, että opiskelemalla korkeakoulu/ yliopisto tutkinnon työllistyminen olisi mutakttomampaa. Mutta mulla on varmaan nousskutkin kusipäähän kun en haluaisi työllistyä siivojana tai puhelinmyyjänä. Joo tiedän kaikki työ on arvokasta mutta näitä hommiako varten opiskelinkin?
Olen pätevänä opettajana työkokeilussa koulunkäynninohjaajana. Välillä nakittavat sijaiseksi ja luonnollisesti pelkällä 9 euron kulukorvauksella päivässä. Kyllä kannatti opiskella ja ottaa opintolainaa.
Eräs diplomi-insinööri oli työkokeilussa diplomi-insinöörin töissä 9 e päiväkorvauksella.
se voisi alkaa ap:n omaishoitajaksi
Vierailija kirjoitti:
CV ja hakemus: Varmista, että tyttäresi CV ja hakemus ovat selkeitä, kiinnostavia ja kohdennettuja hakemiensa työpaikkojen mukaisesti. Hän voi myös pyytää palautetta esimerkiksi uraohjaajalta tai mentorilta.
Työnhakuvalmennus: Harkitkaa mahdollisuutta käyttää työnhakuvalmentajan palveluita. Valmentaja voi tarjota arvokkaita neuvoja ja antaa tyttärellesi konkreettisia vinkkejä parantaakseen työnhakuvalmiuksiaan.
Verkostoituminen: Kannusta tytärtäsi verkostoitumaan alan ammattilaisten kanssa. Tapahtumat, seminaarit ja ammattijärjestöt voivat tarjota tilaisuuksia tavata potentiaalisia työnantajia.
Työharjoittelu ja vapaaehtoistyö: Vaikka tytär ei ole vielä saanut palkallista työpaikkaa, vapaaehtoistyö tai lisää työharjoittelua voivat tuoda arvokasta kokemusta ja lisätä hänen työllistymismahdollisuuksiaan.
Työnhakuworkshopit: Osa
Luulin tämän olevan keskustelupalsta enkä ChatGPTn käyttötaidon esittelykurssi.
Ei akateeminen loppututkinto tarkoita, että saa heti oman alan vakipaikan. Itse tein sijaisuuksia ja muutin työn perässä ympäri Suomea 90-luvun laman aikaan. 5 vuoden kiertämisen jälkeen sain vihdoin vakiviran. Kaikista työpaikoista olen joutunut kilpailemaan monen muun hakijan kanssa. Mitään ei ole annettu valmiina - ja kyllä olen tehnyt myös siivoojan hommia vaikka maisterin tutkinto onkin.
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaan hänelle, että menee töihin. Sehän on tämän palstan yleisneuvo.
Minun äitini oli lähdössä viimeistä päivää koulua, eli oli 15- vuotias, hänen äiti näytti aamulla lehdestä mahdollista työpaikkaa ja sanoi "tuonne menet". Äitini meni koulun jälkeen sinne jonoon, kyllä siihen aikaan mentiin paikan päälle töitä kysymään, äitini sai sen työpaikan, sanoi kyllä ettei olisi kotiin uskaltanut jos ei olisi saanut
Kyselkää kaikilta tutuilta. Sitä kautta voi löytyä, koska työnantajat palkkaavat mieluiten sellaisen, jota joku tuttu suosittelee.
Vierailija kirjoitti:
Ei muu merkkaa, kuin elanto ja palkka. Se on ihan sama mistä se tulee, kunhan tulee. Kahdesta saman tutkinnon omaavasta valitaan se, jolla on työkemusta. Siivooja vs. tyhjä, siivooja voittaa. Voit siivoojana jatkaa työnhakua ja lisäkouluttautua.
Perusta yritys ja palkkaa toimitusjohtajaksi.
Voit lohduttaa kun jotku mul kut kommentoi tällä palstalla että mee töihin. Ei sinne vaan nykysin enää niin vaan mennä.
Vaikea tietää miksi eivät palkkaa. Ei sitä voi muuta kuin hakea työpaikkoja ja sen jälkeen pallo on yksin työnantajalla että palkkaako vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Töihin mennään, 100 000 uutta työpaikkaa ja työllistä on kohta.
Toki jos on vakituisia kokoaikatöitä ( hallituksen tavoite on että työttömät saisivat nimenomaan kokoaikatyötä vaikka kokoaikatyötä tekevätkin voi joutua tukia nostamaan riippuen muutamasta asiasta) mutta vaikka 100 000 työtöntä palkattaisiin heti niin edelleen jäljelle jäisi vähintään 400 000 työtöntä ( tilastollisesti vähemmän koska tilastoja kauniTellaan). En vakituista osa-aikatyötä vaihda muuhun kuin vakituiseen kokoaikatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Voit lohduttaa kun jotku mul kut kommentoi tällä palstalla että mee töihin. Ei sinne vaan nykysin enää niin vaan mennä.
Oliskin niin helppoa että vois vaan mennä valitsemaansa firmaan ja soppari lyödään nenän eteen kuin taika iskusta ja palkka alkaa jupksemaan ja aloittaa työt :D
Sadun äitikö täällä kyselee taas? Siis ex-luokkakaverini jonka äiti tuli minulle ihmettelemään että miten minulla on aina töitä ja hänen tytärtään ei oteta mihinkään töihin. Syy taisi olla se että tämän Sadun luonne oli aikas hankala jo nuorena.
Menkää vaikka yhdessä poimimaan loppukesästä mustikoita ja myykää Torissa. Tai keksikää jotain vakavampaa bisnestä, vaikka siivousfirma. Teollisuudessa saattaisi olla jotain kokoonpanotehtäviä, näistä voisi vinkata jos ei ole vielä hakenut. Tällä hetkellä koulutusta vaativiin tehtäviin on monelle alalle tosi vaikea päästä, varsinkin jos ei ole kokemusta. Ehkä parin vuoden päästä tulee taas paremmat ajat, toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaille töihin. Siellä eri mahdollisuudet elämälle.
Pyydä sukulaisilta tai/ja tutuilta, että pääsis tekemään jotain avustavia juttuja, korvausta vastaan? Tekee sopimuksen kuten töissä ja et saa työtodistuksen. Esim. Auttamaan siivoamisissa, lastenlikkana oloa, auttelee tuttua mummelia/pappelia??
Kannattaa ehdottaa myös et katsastaa vapaaehtoistyötä. Joo, buhuu ri saa palkkaa, mutta työkokemus karttuu oikeasti.
Töihin mennään, 100 000 uutta työpaikkaa ja työllistä on kohta.