Kotipiha- ja parvekepuutarhurit, hoi!
Joko olette laittaneet siemenet itämään? Mitä aiotte kasvattaa?
Itse laitoin chilit itämään, mietoja pitäisi tulla. Lasitetulla parvekkeella (kaakkoon avautuva) aion kasvattaa.
Aiemmin olen kasvattanut ihan kaupasta ostetuista chileistä otetuista siemenistä. Onnistui kohtuullisen hyvin.
Tämä lajike siis tulossa https://www.chili-shop24.com/growing-chillies/chili-seeds/spice-level-0…
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chilin taimet on nyt noin 2 cm korkeita ja vasta sirkkalehdet näkyvissä. ap
Nyt on ihan pienet alut toisista lehtipareista. Otin eilen muovipussin pois, niin meinasivat kyykähtää, mutta tänään olivat vironneet. Jospa ootan vielä pääsiäisen ohi ja siirrän sitten toisiin purkkeihin.
No ei voinut odottaa, kun ne kyykähti uudelleen. Aaattelin että ovat jo menneet, mutta istutin isompiin purkkeihin ja virkosivathan ne. On ne sitkeitä. Oli tosi pitkät juuret (ainakin 10 cm).
Laitetaas tähän tällainen keväinen testi.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000010367470.html
Mulle tuli: Hieno tulos! Viihdyt luonnossa ja tunnistat tuntemattomampia kasvilajeja hyvin. Taidat myös olla kevätihminen? Vastasit oikein 7 kysymykseen
Oisko kellään neuvoja mitä tehdä vai tartteeko tehdä mitään. Chilit on nyt noin 20 cm korkeita ja ne kellahti ihan siitä mullan juuresta. Lehdet on kuitenkin ihan ok. Jotenkin hassun mutkalla koko taimi. Onko varsi vain liian hento?
Chilit siirretty parvekkeelle ja illalla vaihdan niille isot ruukut. Sain lahjaksi vielä yhden erillaisen chilin. Nyt niitä on siis neljä, mielenkiintoista seurata kuinka monesta tulee satoa. ap.
Uskomatonta, ei ole vielä edes kesäkuu ja ainakin neljä hedelmän alkua chileissä. Ainoastaan yhtenä yönä lämpötila kavi 5 asteessa mutta lasitetulla parvekkeella ei laskenut alle 8 - 10 asteen. ap.
ps: Miltä teidän parveke- tai pihakasvikset nyt näyttää?
Ensimmäinen chili maisteltu juhannuksena, vaikkei ihan kypsä kyllä ollutkaan.. Oli mukavasti potkua, mutta ei liikaa.
Siinä lahjaksi saadusta cilistä (eri lajike) ei ole vielä yksikään kukka tehnyt raakiletta, mutta kukkia on varmaan 5 kertaa enemmän kuin noissä itse siemenestä kasvatetuissa.
No niin satokausi on paketissa. Tänään poimin viimeiset chilit ja valmistin ne suippopaprikan ja hillosokerin kanssa hillokkeeksi. Neljästä chilin taimesta tuli yhteensä 8 purkkia (n. 2 dl/kpl) säilykkeitä.
En tänä keväänä laitan mitään esikasvamaan. Perunat toki myöhemmin sitten itämään.
Tänä keväänä minulla on tavoitteena saada KAIKKI loppukin ylimääräinen tavara pois nurkista, joten vapaa-aika menee niiden lajitteluun, järjestämiseen ja myymiseen.
Minulla on kuitenkin aika lailla monivuotisia yrttejä yms. joka tapauksessa ja tomaatit ei onnistu kuitenkaan koskaan. Usein olen ne tomaatintaimet saanut kampaajaltani joka tapauksessa.