Voisiko vaihdevuodet selittää tai pillerien poisjättö selittää?
Puoliso 35v. On ihan v.....n sekaisin kokoajan 2 kk sitten jäi pillerit pois ja alettiin yrittää lasta..
Viimeinen kk on ollut todella omituista käytöstä ja mä en enää pysy kärryillä. Hän on lopettanut läheisyyden lähes täysin, seksi ei tunnu kiinnostavan [aika erikoista kun lasta yritetään].
Hän tuntuu stressaavan ihan älyttömästi kokoajan kaikesta ja mielialat/ piteet vaihtuu ihan hetkissä. Maanantaina kehutaan työpaikkaa, tiistaina ollaan etsimässä uutta, keskiviikkona taas kehutaan.. Harrastukset ei toimi mennään treenaamaan 5 min treenataan lähdetään pois. Koko elämä tuntuu ihan älyttömältä poukkoilulta.
Kokemuksia, vertaistukea mitä vaan?
Kommentit (53)
Puhukaa avoimesti. Kysy puolisolta miten hän voi ja miten kokee tilanteen? Sitten puhukaa vauvasta ja haluaatteko lapsen ja miten se vaikuttaa teihin?
Voisiko hän olla jo raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Puhukaa avoimesti. Kysy puolisolta miten hän voi ja miten kokee tilanteen? Sitten puhukaa vauvasta ja haluaatteko lapsen ja miten se vaikuttaa teihin?
Voisiko hän olla jo raskaana?
Ollaan puhuttukin mutta hän ei näe että olisi mitään ongelmia. Tuskin on raskaana viimeksi harrastwttu seksiä just mekkojen jälkeen.
Kuinka pitkä parisuhde teillä takana ?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkä parisuhde teillä takana ?
3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei haluakaan lasta?
Sieltähän tuo vaikuttaa mikä on mun mielestä uskomatonta. Kun muutama viikko sitten ei muusta puhuntkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa satuilultaa. Jos nainen ei ole synnyttänyt niin yleensä kierukkaa ei suositella.
Kyllä kierukoita laitetaan paljon myös sunnyttämättömille, laitto vain kivuliaampi. Ne voi sopia parhaiten jos ei muista ottaa pilleriä säännöllisesti, ne ei sovi vatsan reagoinnin takia, haluaa hormonittoman vaihtoehdon kuparikierukalla yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt ikielämässä pillereitä mutta nyt noin puoli vuotta pää ollut ihan sekaisin. Tuntuu että varmaan joku kasvain tai joku aivoissa. Väsyttää koko ajan, tiuskin ystäville, hiukset ohentunut, itkettää milloin mistäkin ja tuntuu etten saa otetta omaan kehoon ja ajatuksiin. Muisti pätkii ja välillä saa keskittyä lukemaansa että ymmärtää. Olen vaan onnellinen ettei ole miestä tässä "riesana" !
Äidilläni alkoi vaihdevuodet aikaisin, ennen 40 v.
N35
Väsymys x.
Itkettää x.
Ymmärtämisen vaikeus x.
Osuu puolisoon.
Mutta epätodennäköinen syy sinun puolison kohdalla kun ottaa huomioon hormonitasapainon hiljattaisen järkkymisen pillereiden kokeilun vuoksi. Vaihdevuodet usein alkavat hiipien munasarjatoiminnan hiipuessa. Samat voi olla oireet kyllä. Harmillista noissa tilanteissa kun hormonihuuruinen ihminen ei aina itse näe muutosta tunnekuohujen alta.
Unohda lasten hankinta, sulla on jo lapsia. Ero tulee kuitenkin ja sitten on lapsia monelle naiselle. Ota nainen jolla on jo lapsia, voitte olla kaksistaan sitten kun molempien lapset itsenäistyneet.
Tuossa tilanteessa voi olla hyvä puhua avoimesti muutoksesta käytöksessä ja huolesta, kunpa keskustelu sujuisi siinä tapauksessa rauhassa. Lapsiprojekti ehkä hetkeksi jäähylle samalla? Pohdintatauko kunnes kumppanisi vointi tasaantuu
Otin asian uudelleen puheeksi ja kerroin että olen ihan pihalla. En tiedä mietitkö eroa, haluatko lapsia vai mitä haluat..
Ei kuulemma halua eroa ja haluaa lapsen mutta tiedostaa että jotain on vialla hormoeissa. Viime PMS muuten oli todella paljon itsetuhoisia ajatuksia. Mitkä on tolle ihmiselle todella outoja.
Vierailija kirjoitti:
Otin asian uudelleen puheeksi ja kerroin että olen ihan pihalla. En tiedä mietitkö eroa, haluatko lapsia vai mitä haluat..
Ei kuulemma halua eroa ja haluaa lapsen mutta tiedostaa että jotain on vialla hormoeissa. Viime PMS muuten oli todella paljon itsetuhoisia ajatuksia. Mitkä on tolle ihmiselle todella outoja.
Hyvä että puhuitte! Ja ilmeisesti meni aivan hyvin, parasta että hän on itsekin huomannut jotakin olevan nyt pielessä. Oireiden tunnistamattomuus huolestuttaa aina enemmän, että voiko olla kyse pitkällisemmästä mielenterveyden haasteesta. Kunpa pian kehon oma balanssi palaisi ja teillä suhde saisi jatkua onnellisena.
Toivottavasti. On meinaan niin järjettömän iso muutos kaikessa ettei osaa edes selittää.
Aiemmin älyttömän iloisesta nautiskelijasta on tullut maaninen, ärsyyntynyt, elämäänsä kyllästynyt nainen.
Pahinta on kyl mulle toi lapsi/ ei lapsi setti.