Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako lääkekorvattavuuskoodia sulla on Kelakortissa.

Vierailija
27.02.2024 |

Kuinka sairasta porukkaa täällä oikein on?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mie tiijä miksi miun kortis on tuo ylleine hätänummero 112

Vierailija
2/7 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii ja mie oon trade Hönö Tiainen Porista, eiku KuopiJostain mie olinkii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on psykoosin tai vaikean mielenterveyshäiriön koodi. Omaan saman hätänumeron kelakortissani.

Mutta en ole kuitenkaan koskaan ollut psykoosissa. Minulla oli synnytyksen jälkeinen masennus, johon määrättiin iltaisin otettava lääke jonka haittavaikutuksena oli öisiä näköharhoja, jotka tunnistin harhoiksi. Kävin psykiatrisella hoitajalla keskustelemassa, ja näistä kerroin, ja psykiatri kanssani enempiä keskustelematta oli sitten päätynyt tekemään psykootisen masennuksen diagnoosin. Harhat loppuivat siihen paikkaan, kun psykiatri lopulta vaihtui ja vaihtoi masennuslääkkeen toiseen, mihin tämä edellinen lääkäri ei ollut suostunut.

Tilasin sen lääkärinlausunnon nähtäväkseni jokin aika sitten, vaikka tuosta on jo vuosia aikaa ja olen jo pitkään täysin ollut toipunut. Siinä lausunnossa oli hyvin paljon sellaista, mikä ei pitänyt paikkaansa. Esim. pelkästään jo se, että minun mainittiin toimineen ammatissani 10 vuotta, kun olin ollut niissä hommissa vasta viitisen vuotta. Samoin kuvattiin vastaanottotilanteessa minulla olevan (en nyt muista sitä sitä käytettyä sanaa) olevan päällä jonkinlainen psykoottisen ihmisen hymy. - Jo yläasteella yksi luokkakaveri sanoi kerran, että perusilmeeni on sellainen, kuin aina hymyilisin. Mainittiin myös minun puhuvan hiljaisella äänellä - no toki se oli hiljainen verrattuna siihen, että se psykiatri huusi suoraa huutoa aina koko vastaanoton ajan (joskus myöhemmin kuulin, että hän käyttäytyi samoin myös muita potilaita kohtaan).

Vierailija
4/7 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuo kymmenen koodia. Monia sairauksia on kasaantunut, vaikka ikää vasta 50+. On diabetes, astma, sepelvaltimotauti...  osa koodeista on itse näistä taudeista ja osa niihin käytettävien tiettyjen lääkkeiden erityiskorvattavuudesta, kuten kolesterolilääke ja verenohennuslääke.

Vierailija
5/7 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Kaksi halpaa verenpainelääkettä, joista voisi luopua laihduttamalla n. 10 kg. 

Vierailija
6/7 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole noita yhtään. Diagnoosina itselläni on autismikirjo, mutta varmasti saisin lisää diagnooseja, jos jaksaisin niitä hakea kun sen verran kaikkea vaivaa on. Mitään lääkkeitä tähän diagnoosiini en ole saanut ja ehkä hyvä niin. Joissakin pahoissa ahdistuskohtauksissa olen kyllä miettinyt, että Diapam olisi saattanut ehkä auttaa. Se ei tosin ole Kela-korvattava ja hyvä niin. Tärkeintä olisi nyt saada syyhylääkkeille Kela-korvaus. Mitään lääkkeitä en käytä.

Vierailija
7/7 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla