10 v. yksin yön kotona. Ok?
Minusta ei ole ok.
Olen saanut palautetta, että olen niuho.
Kommentit (41)
Meillä ainakin lapsi usein parin tunnin unien jälkeen saattaa herätä 40c kuumeessa ja ei todellakaan ole järkevässä kunnossa. Illalla vaikuttanut ihan terveeltä. Lapsi 12v enkä ole vielä jättänyt yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ap:n konteksti on? Jos on esim vanhempi/vanhemmat kännäämässä läpi yön niin ei todellakaan ole ok.
Ihan yhtä pelottavaa se lapselle on, oli syy miten "hyvä" tahansa. Ei voi tehdä yötöitä, jos ei pysty huolehtimaan siitä, että lapsen kanssa on yötä joku aikuinen.
Tai lapsi yökylään jollekin kaverille, jos ei näitä öitä ihan jatkuvasti ole.
Ei voi. Päivällä voi olla yksin, jos on bäkappi lähellä ja on opetettu, miten toimitaan, jos jotain sattuu. Riippuu paljon lapsen omasta kyvystä.
Mikä takaa senkään, että nukkuu yön eikä esim. pelaa koko yötä? Kouluun pitäisi kuitenkin jaksaa herätä aamulla. Kyllä tuon ikäinen tarvitsee vielä aikuista valvomaan, ohjaamaan ja auttamaan monessa asiassa.
Mielestäni se riippuu hyvin monista asioista kuten onko 10v yleensä tottunut yksinoloon, pelkääkö esim pimeää, onko tilanne selitetty ja suunniteltu lapsen kanssa, onko esim pakkotilanne kuten työ yms. Nykyään kun puhelimella saa yhteyden kaiken aikaa, ei vähemmän herkälle tai aralle olla ihan ok toisnaan.Itse olin 10v toisinaan yön yksin äidin työn takia ja olin pienestä pitäen tottunut muuttuviin hoitopaikkoihin. Samanikäinen serkkuni taas ei suostunut jäämään edes mummolaan yöksi ilman äitiä.
Lapsiparka. Ei ketään aikuista turvana. Ei pian uskalla nukkua ja kouluun pitää aamulla mennä. Kyllä se vaan on niin että on järjestettävä ettei lapsen tarvitse olla yksin.
Ei ole missään tilanteessa ok, oli miten "varhaiskypsä" 10v tahansa.
Mä olen kans kysynyt tätä joskus. Nyt mulla on 12 ja 13 v lapset. Joko voisi jättää esim. kesällä valoisalla yöksi yksin kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapsi usein parin tunnin unien jälkeen saattaa herätä 40c kuumeessa ja ei todellakaan ole järkevässä kunnossa. Illalla vaikuttanut ihan terveeltä. Lapsi 12v enkä ole vielä jättänyt yksin kotiin.
...tai vatsataudissa...
Mää vanhaan aikaan huolehdin ittestäni 7-vuotiaasta alkaen. Ei ollut kännyköitä. Hyvin pärjäsin. Välillä jopa 3 vuotta nuoremmasta veljestäni, se oli kyllä rankkaa kun ei saanut tehdä läksyjä vaan piti leikkiä sen kanssa koko ajan...
Kiitos teille kommenteista.
Tuntuu kun heiteille jättäisin, kun lapsi menee toisen vanhemman luo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis onko se toinen vanhempi se, joka jättää lapsen yksin? Ettekö pysty järjestämään niin, että lapsi on sinun luonasi kun toisella vanhemmalla on yövuoro? Ja sitten lapsi on taas hänen luonaan kun hänellä on päivävuoroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Joskus ehkä pakkotilanteessa (esim vuorotyö) osan yötä voisi mennä, mutta sekin lapsesta riippuen. Oma lapseni ei aina iltapäivällä/illallakaan oikein olisi uskaltanut olla tuossa iässä yksin kotona, esimerkiksi syksyllä pimeän aikaan.
Vuorotyöstä on kyse. Eli muka pakko.
No pakko ja pakko. Esimiehen kanssa voi keskustella että tekee jonkun aikaa niitä päivävuoroja. Yleensä listoissa voidaan joustaa tällaisen hyvän syyn vuoksi. Jos ei voi joustaa, niin voi etsiä toista työpaikkaa. Monet vuoroalat ovat sellaisia, että samaa työtä voi jossain muualla tehdä vain päiväaikaan.
Just joo saa tana. Ja lapsettomat tekee niitä per sevuoroja kun porsineet ei "pysty". Reilua?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos toinen vanhempi jättää 10-vuotiaan yöksi yksin, niin en päästäisi sinne. Eihän tuo ole ok.
Joo ehdottomasti nyt rukkaamaan niitä lapsiviikkoja/päiviä sellaisiksi, ettei lapsen tarvitse olla yksin yöllä.
Itsellä 13v ja 15v lapset ja nyt puhuttu, että jos ensi kesänä jo voisivat jäädä keskenään kotiin yhdeksi yöksi.
Käy pian kuten Macaulay Culkinille 😬
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans kysynyt tätä joskus. Nyt mulla on 12 ja 13 v lapset. Joko voisi jättää esim. kesällä valoisalla yöksi yksin kotiin?
Koska se hyvä ikä sitten on? Toinen jo yläasteella. Täyttää 14v tänä vuonna. Itse olin 16-vuotiaana "yksin" ulkomaillakin, eli yhden vanhemman kaverin kanssa, mutta kuitenkin. Kauemmin kuin yhden viikon.
Ei ole ok.Meillä ei ole lapsia mutta itseäni omat vanhemmat eivät todellakaan jättäneet yksin yöksi kotiin, vaan aina mummuille tai tädeille.Olin arka lapsi tuolloin 10 v.
Ei todellakaan ole! Mitä jos hän loukkaa itsensä? Pelkää ja ei saa nukuttua.