Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olisipa joku kestovaippaohjaaja joka tulisi kotiin opastamaan!

15.01.2007 |

Minä tunnustaudun kertakäyttövaippojen käyttäjäksi. Ennen synnytystä olin ihan varma, että aletaan käyttää kestovaippoja, mutta kuinkas kävi. Ensin oli tarkoitus käyttää ne ilmaisnäytteet ym pois ja sitten ostettiin kyläily ym. tarkoitusta varten kertiksiä. Ja kestovaipat jäi totaalisesti unholaan. Pari kertaa olen yrittänyt ryhdistäytyä ja kokeilla kaverilta lainaksi saamiani vaippasysteemejä, mutta joko olen toivoton tumpelo tai sitten ne ei sovi omalle pojalleni. No kerran tämä kaverini näytti miten ne vaipat voisi laittaa, mutta ei ne oikein istu.

Sitten ahdistun, kun luen täältä näitä " helppo aloitusvaippa" juttuja, joissa ihmiset suosittelee sataa eri vaippaa ja taas osa on tiettyjä vaippoja vastaan joita joku juuri on suositellut. Siis äääh!! Mistä voi tietää, miten lähteä liikkeelle, kun tietoa ja vaihtoehtoja ja mielipiteitä on niin paljon, että itse ainakin koen että hukun siihen soppaan ihan alkumetreillä.

Tässä juuri on se kuuluisa kestovaippojen hankaluus. Alkuun pääseminen tässä loputtomassa valintojen suossa!

Olisi ihanaa, kun voisin jostain tilata jonkun kestovaippa-asiantuntijan, joka tulisi meille kotiin muutaman erilaisen setin kanssa ja pohtisi yhdessä minun kanssani, mikä olisi hyvä ja sopiva vaippa minun lapseni kokoiselle ja muotoiselle ja käyttäytyvälle vauvalle.

En ole tähän asti juurikaan potenut huonoa eko-omatuntoa tästä kertakäyttövaippojen käytöstä. Meillä vaippoja menee vuorokaudessa vain 3-4, kun poika pissaa vaipanvaihdon yhteydessä usein ja kakka tulee useimmiten tiettyyn aikaan vuorokaudesta (siis tietenkin kakkavaipan vaihdan heti). Iho kestää loistavasti tällaiset vaihtovälit, joten miksi vaihtaisin vaippaa useammin.

Yhtä paljon kuin vaippajätettä, meillä tulee biojätettä. Jota kotikaupungissani ei kierrätetä (paitsi pieni osa). Ja se pistää vihaksi.

Niin ja pyykkiä meillä ainakin tulisi lisää (ja siinä vesi- ja sähkökulutus ympäristönkuormituksineen), kun nykyisellään joudun vain pari kertaa viikossa pesemään pyykkiä ja ne on sitten sen verran täysiä koneellisia että mikään vaippalasti ei sekaan mahtuisi.

Mutta siis ymmärtääkö nyt joku, miksi kestovaipat voi kokea hankalaksi?

Entä onko jossain oikeasti sellaista " palvelua" , että joku tyyppi tekisi ns. kotikäyntejä kestovaippailun alkuun auttamiseksi? Minä kun masennun jo ajatuksesta, että jostain netistä tilaisin viidet erilaiset setit ja yrittäisin niitä sitten sovitella vauvalleni hädin tuskin tietäen, miten päin mikäkin osa tulee.

Aaargh.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis joku kestoista kiinnostunut haluaa tulla pähkäilemään ja testailemaan erilaisia kestoja niin tervetuloa vaan kahville!! :DD

minä kyllä neuvon ja opastan sen minkä osaan :)

sähkärillä voidaan sitten sopia tarkemmin

vantaan tikkurilassa asustellaan

krisse-79@luukku.com

Vierailija
2/12 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin vantaalaisille tietoutta :)

Tammi-helmikuun vaihteessa tarjolla taas kestovaippatietoutta, Vantaan aikuisopistossa. Ompelukurssi on tällä kertaa viikonloppuna, ja siellä on vielä tilaa, ilmoittautuminen Vantaan aikuisopiston kautta.

YL: Kestovaippailun aakkoset

070056

4 t

Harkitsetko kestovaippojen käyttämistä lapsellasi? Tuntuuko alkuun pääseminen vaikealta? Illan aikana tutustutaan nykyaikaisiin kestovaippavaihtoehtoihin. Kestovaipat ovat terveellinen, ekologinen ja taloudellinen vaihtoehto. Luentoilta järjestetään yhteistyössä Kestovaippayhdistyksen kanssa.

maanantai 18.00-21.15

29.1.

Opistotalo / Helenius Eleonoora

Ompele vauvasi vaipat itse

070057

16 t / 28 euroa

Haluatko vauvallesi hauskoja ja yksilöllisiä vaippoja? Haluatko säästää luontoa ja rahaa? Opettele ompelemaan vaipat itse! Kurssilla tutustutaan vaippamateriaaleihin, kaavoihin sekä ompelutekniikoihin. Ommellaan erilaisia sisä- ja taskuvaippoja. Materiaalit voi tuoda itse tai hankkia opettajalta. Kurssi järjestetään yhteistyössä Kestovaippayhdistyksen kanssa. Kurssille osallistuminen edellyttää Kestovaippailun aakkoset -luennolle osallistumista.

lauantai 10.00-16.30

sunnuntai 10.00-16.30

3.2.-4.2.

Opistotalo / Helenius Eleonoora

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan vaan turhan monen sadan kilometrin päässä! :)

Mutta nyt täällä on vaihtelevalla menestyksellä kestovaippailtu pari päivää, se mainitsemani kaveri toi loput kestovaippansa kun heidän poika on jo täysin kuiva.

Mikäs tässä on harjoitella kun ihan kotosalla vaavin kanssa ollaan, muuten vois kyllä mennä hermot! Eilenkin noin puolet vaipoista valskasi. :) Vaatinee vähän harjoitusta ja hienosäätöä... Noita vaippoja on nyt kolmenlaisia niin että en ihan vielä tajua kaikkea enkä vielä osaa sanoa, mikä parhaiten omalle muksulle sopii. Varmaan laitan liian löysälle, liian ylös, liian alas, liian jotain aina kun valskaa. Ihan naurattaa... Mutta hauskaa meillä on ollut! Sanomattakin selvää että yöllä vielä laitan pojalle kertakäyttövaipan, kun nykymenestys on tuota luokkaa että jo puolen tunnin päästä on vaatteet pojalla märkänä.

Yllättävän siistejä paketteja noista kyllä tulee, siis ettei ole ihan hirveän massiivisen näköisiä! On toki vauvakin kasvanut jo niin paljon että se vaippa näyttää suhteessa " normaalikokoiselta" . Silloin alussa kun kokeiltiin, näytti vielä että puolet vauvan koosta on sitä kestovaippaa. :D

No, eiköhän me tästä alkuun päästä! Kiitokset kaikille kannustuksesta!

Vierailija
4/12 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aika kireelle ne saa tosiaan laittaa. Onko sulla lisäimuja niihin? Muutamat hyvät pul-kuoret kun hankit niin eipä sieltä pitäisi minkään päästä vuotamaan... Esim. Bummis SWW.

Vierailija
5/12 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko ottanut paikalliseen kestovaippayhdistyksen alueeseen yhteyttä??

Niillähän on ihan esittelypakkaukset ja esittelijät jotka todella tulevat vissiin kotiin neuvomaan. Ainakin toimi pk- seudulla.

www.kestovaippayhdistys.fi

Vierailija
6/12 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka meillä on käytetty kestovaippoja kohta jo 4 vuotta (esikoisella edelleen yövaippa käytössä, kuopus kohta 1 v), tulee aina ongelmia, kun haluaisin kokeilla jotain uutta vaippa-systeemiä. Ongelmilla tarkoitan sitä, että uusi vaippa ei välttämättä istukaan tai ei jotenkin muuten vaan toimi. Se on ärsyttävää, mutta tietenkin ymmärrettävää, kun lapset ovat niin erimallisia ja -kokoisia.

Jos asut PK-seudulla, niin ainakin Helsingissä on mun mielestä jotain vaippakauppiaita, joiden luona voi vaippoja sovitella. Ja sen lisäksi useita kestovaippakauppoja, joissa erilaisia vaippoja voi käydä hipelöimässä. Muun Suomen tarjonnasta en tiedä mitään. Entä pystyisikö se kaverisi, joka käyttää lapsellaan kestovaippoja, opastamaan sinua paremmin. Itse ainakin tosi mielelläni autan kavereitani, jos he ovat kiinnostuneita kestovaipoista!

Vierailija
7/12 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin kestoilun niin, että selvitin ensin, mikä systeemi olisi mieluisin (=helpoin) ja päädyin taskuvaippaan. Sitten lueskelin Kestovaippainfosta käyttäjien kokemuksia ja niiden perusteella päätin testata yhtä vaippaa. Siitä se sitten vähitellen lähti ja nyt tämä kolmas on kestoillut jo sairaalassa.

Oletko käynyt vielä Kestovaippayhdistyksen sivuilla? Sieltä löydät oman alueesi aktiivit ja tuki-ihmiset, joilta varmasti saat apua. Muutkin kestoilijat varmasti ojentavat auttavan käden.

Pesusta sen verran, että aluksi voit pestä vaipat muiden 60-asteista pesua vaativien pyykkien mukana.

Minäkin voin osaltani auttaa, jos joku apua haluaa, minut tavoittaa osoitteesta kattimus@hotmail.com.

Niin ja ei ne kertiksetkään helppoja ole, eivät nekään sovi kaikille ja yhtä lailla niistä tulee kakat niskaan, jos ovat tullakseen :)

Vierailija
8/12 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuon alkuunpääsemishankaluuden. Itselläni kesti aikoinaan hyvän tovin perehtyä kaikenlaisiin erilaisiin vaippavaihtoehtoihin. Raskaana ollessani tilasin vähän kaikenlaista ja käyttämällä huomasin, mitkä olivat kivoimpia vaippoja. Itse asiassa kaikki toimivat meillä ihan ok, toiset vain ovat helpompia tai muuten parempia kuin toiset.

Kestovaippakaupoissa myyjät esittelevät vaippoja ja lisäksi eri paikkakunnilla järjestetään vaippaesittelyjä. Pienelle porukalle voi itsekin pyytää esittelijää paikalle. Tai itselleen voi pyytää jotakuta kestoilijaa avuksi. Missäpäin asut? Katso näistä aiheista:

www.kestovaippainfo.fi --> keskustelu --> ilmoitustaulu --> kestovaippatapahtumat / lista toiminnasta alueittain / etsitään ystävää

Pyykinpesusta sen verran, että varmaan pyykkikoneellisia täytyy kestoja käyttäessään pyörittää joku ylimääräinenkin kerta tavallisen pyykin lisäksi. Mutta erillään muusta pyykistä vaippoja _ei tarvitse pestä. Pesut on huomioitu silloin, kun vertaillaan kestojen ja kertisten ekologisuutta ja kestot voittavat :)

Toivottavasti pääset hyvin alkuun jonkun opastuksella tai itseksesi kokeilemalla!

Bea & kestovaippapeppu 9kk

Vierailija
9/12 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama homma!

mäkin olin aluksi ihan hermona erilaisten vaippavaihtoehtojen kanssa. ekat viikot kotona menikin kertiksillä, mutta sitten vaan aloin käyttämään kestoja ja homma lähti sujumaan.muttamyönnetään, että varmaan koko kesäloma meni netissä tutkailemassa ja pähkäilemässä. nyt käytän kestoja jo kyläreiissuillakin, yöllä käytetään lähes joka yö vuotavaa kertakäyttövaippaa..

lisäksi ärsyttää kun kestovaippoja ei saa ostaa tavallisista kaupoista, vaan pitää netissä roikkua ja vähän sumammutikassa ostaa. jokuhan kirjoitti tästä taannoin hesarin yleisönosastollakin. no stokkalta saa popolinin vaippoja, jotka on musta kauheita, ainakin se äp-vaippa oli muihiin verrattuna huono.

ehkä jaksan raahautua noihin edellistnekin suosittelemiin kestovaippatapahtumiin, niin voisi perehtyä tarjontaan ihan livenä.

a.

Vierailija
10/12 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan alussa tässä kestoilussa ja pojalla ikää 6kk. Jos edes pari kertistä sais päivässä vähennettyä, olis hyvä.

mutta tuohon kestovaippojen ostosta, että mä ostin prismasta myllymuksujen taskuvaippoja ja olivat halvempia kuin netissä. Siihen lisäksi harsoa tai niitten imua, jotka kylläkin ovat huomattavasti kalliimpia kuin harso.

Mutta näin ja nyt menen lukemaan kestovaippayhdistyksen sivuja. Kiitti linkistä!

H

Vierailija
11/12 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika laajalla valtakunnassamme toimii Babyidean jälleenmyyjäverkosto.

Katsopa onko omalla paikkakunnallasi jälleenmyyjää, jonka luokse voisit mennä juttelemaan ja ostoksille: http://www.babyidea.fi/jalleenmyyjat/

Vaipat, jotka eivät miellytä, voi myydä eteenpäin huuto.netissä tai kestovaippoihin erikoistuneilla nettipalstoilla.

Pääsin itse hommaan sisälle kokeilemalla erilaisia vaippoja joita hankin jyväskyläläisistä alan liikkeistä opastuksen kera. Nyt osaan ostaa netistäkin, kun tiedän millaista haluan. Tsekkaan silti aina kommentit vaipasta kestovaippainfon vaippatietokannasta.

Vierailija
12/12 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään siis myös prismasta(myllymuksut ja fashy baby), citymarketista, stockmannilta. cittarissa on popolinon vaippoja. ja ylivieskan sekä oulun kärkkäisillä on myös. ja oulun ottobressä. jyväskylässä on torikeskuksessa pikku-eero(vaipapkauppa) ja kestovaippakauppa nummipolulla. samoin niitä voi olla myynnissä luontokaupoissa ja maailmankaupoissa ja lastentarvikeliikkeissä. että on muuallakin kuin netissä. kattavan listan löydät osoitteesta www.kestovaippainfo.fi sieltä tietokannat ja myyjätietokanta