Psykoterapeutti, psykologi, psykiatri erot
Mitä eroja näillä on?
Mistä tietää kenelle mennä puhumaan?
Saako kaikista saman avun?
Kommentit (26)
Psykiatri on lääkäri, joka on erikoistunut mielen sairauksien diagnosoimiseen ja hoitamiseen.
Psykologi on vähintään maisteritasoisen koulutuksen saanut ammattilainen, joka on opiskellut käyttäytymistieteitä.
Psykoterapeutti on käynyt Valviran hyväksymän 3-4 -vuotisen psykoterapeuttikoulutuksen, mutta hänen pohjakoulutuksensa voi vaihdella, kuten aiemmat kommentoijat ovat kirjoittaneet.
Itse menisin tarpeen tullen psykologin pohjakoulutuksen saaneen psykoterapeutin juttusille. Pohjakoulutus on silloin riittävän vahva.
Psykologi tekee lähinnä arvioita, joita psykiatri tai esim. sosiaalihuolto voi käyttää hoidon ja toimenpiteiden suunnittelussa. Psykiatri tekee lähetteitä psykoterapiaan, jos ei halua itse maksaa 200e tunti. Julkisella puolella kenellekään noista ei pääse kovin helposti vaan ensimmäisenä on yleensä sairaanhoitaja.
Mistä tämä käsitys että vain psykiatrit määrää psyykelääkkeitä? Yleislääkäri osaa hoitaa kyllä tavalliset asiat esim. lievä-keskivaikea masennus, ahdistus, unettomuus. Psykiatrille sitten jos on vaikea masennus tai esim kaksisuuntainen.
K V G, jos et tiedä.
Ja sit on vielä lyhyet terapeutit kuten Antti Ruisku, joku lyhytterapeutti.
Nyt seuraavaksi siitä tulee tosi pitkänä, isona SM-tason hiihtäjä. Varmaan tuo vielä jopa MM-kultaakin.
Hinuri, perässähiihtäjä, pääsee poikaporukkaan joukkosaunomaan.
Itse on on kuulemma käynyt jo 12 vuotta terapiassa eikä oo vielä täysin auttanut. 😅
Ja valtava joukko vanhoja kirjailijoita ja vanhenevia näyttelijöitä pilipalikirjekurssiterapeutteja.
Menisitkö? Maksaisitko?
Vierailija kirjoitti:
K V G, jos et tiedä.
Ja sit on vielä lyhyet terapeutit kuten Antti Ruisku, joku lyhytterapeutti.
Nyt seuraavaksi siitä tulee tosi pitkänä, isona SM-tason hiihtäjä. Varmaan tuo vielä jopa MM-kultaakin.
Hinuri, perässähiihtäjä, pääsee poikaporukkaan joukkosaunomaan.
Itse on on kuulemma käynyt jo 12 vuotta terapiassa eikä oo vielä täysin auttanut. 😅
Ja valtava joukko vanhoja kirjailijoita ja vanhenevia näyttelijöitä pilipalikirjekurssiterapeutteja. Menisitkö? Maksaisitko?
Aistittavissa agressioita
psykiatri on lääkäri, ja loput terapeutteja