Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen ALV on noussut aikojen saatossa 10% --> 18% --> 22% --> 23% ja kohta se on jo 24% !!! 😭 ONKO MITÄÄN RAJAA???

Vierailija
27.02.2024 |

Ihmekös ennen oli edullisempaa ja ruokajonot paljon paljon lyhyempiÀ.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alv on itse asiassa yksi reiluimmista veroista. Se ensinnĂ€kin on kaikille tasan sama. Toisaalta sen maksamiseen voi vaikuttaa omilla valinnoilla kuluttamisen suhteen. 

Ei vÀlttÀmÀttÀ ole kaikille sama, ei ainakaan mulle. Aloitin vuonna 2008 tuotteiden ostamisen suoraan ulkomailta. EikÀ loppua nÀy. Vain pakolliset ostan suomesta. NÀiden vuosien varrella olen opastanut monta satoja ihmisiÀ tekemÀÀn samaa. Ja matka jatkuu

Vierailija
22/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alv on itse asiassa yksi reiluimmista veroista. Se ensinnĂ€kin on kaikille tasan sama. Toisaalta sen maksamiseen voi vaikuttaa omilla valinnoilla kuluttamisen suhteen. 

MitĂ€ reilua siinĂ€ on, kun rikkaat kuluttaa vĂ€hemmĂ€n tuloihinsa nĂ€hden kuin köyhĂ€t?  Plus ne rikkaat ostaa tavaransa halvalla lomareissuillaan.

Yksi rikas tuttu osti 20 tonnin kaulakorun vaimolleensa usassa ja pyysi myyjÀÀ lÀhettÀmÀÀn sen toisesta osavaltiosta jottei hÀnen tarvinnut maksaa edes sales taxia.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vuoden sisÀllÀ alv nousee 25 prosenttiin ja alennetuista kannoista luovutaan.

T. kansantaloustieteen tri Oraakkeli.

Vierailija
24/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla tavaroista ja palveluista alv on jo nyt tuon 24%.

Aivan.. 24% alvia maksanut kaikista esim kodinkoneista. NÀin se menee, turha itseÀÀn. Alvikantoja on useampia eri palveluille ja tuotteille.

Vierailija
25/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alv otettiin kÀyttöön 1994 ja yleinen arvonlisÀverokanta oli 22%.

KolmessakymmenessĂ€ vuodessa on siis korotus ollut kaksi prosenttiyksikköÀ. 

Hyvin vÀhÀn.

Vierailija
26/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vÀlttÀmÀttÀ ole kaikille sama, ei ainakaan mulle. Aloitin vuonna 2008 tuotteiden ostamisen suoraan ulkomailta. EikÀ loppua nÀy. Vain pakolliset ostan suomesta. NÀiden vuosien varrella olen opastanut monta satoja ihmisiÀ tekemÀÀn samaa. Ja matka jatkuu

MitÀ opastamista siinÀ ulkomaan ostamisessa on? Vai trokaatko tavaraa heille?

Vierailija
27/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ruoan alv on nyt 14% ennen oli 17%, eli ennen oli ruoka kalliimpaa.

Vierailija
28/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on sitÀ mieltÀ, ettÀ ALV on epÀreiluimpia veroja juuri siksi, ettÀ suurituloinen maksaa kahvipaketistaan saman summan alvia kuin pienituloinenkin. LisÀksi suurista tuloista pienempi osa suunnataan kulutukseen, eli suurituloinen itse asiassa sÀÀstÀÀ tuloistaan suuremman osan kuin pienituloinen, jolla kaikki kÀteen jÀÀvÀt tulot menevÀt ruokaan ja muuhun vÀlttÀmÀttömÀÀn kulutukseen.

Se suurempituloinen voi ostaa kalliimpia valmistuotteita, mutta köyhÀ ostaa raaka-aineet, ja tekee itse, joten rikkaampi maksaa enemmÀn alv veroja.

Juu, mutta regresiivinen se vero on joka tapauksessa.

Vierailija
29/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on sitÀ mieltÀ, ettÀ ALV on epÀreiluimpia veroja juuri siksi, ettÀ suurituloinen maksaa kahvipaketistaan saman summan alvia kuin pienituloinenkin. LisÀksi suurista tuloista pienempi osa suunnataan kulutukseen, eli suurituloinen itse asiassa sÀÀstÀÀ tuloistaan suuremman osan kuin pienituloinen, jolla kaikki kÀteen jÀÀvÀt tulot menevÀt ruokaan ja muuhun vÀlttÀmÀttömÀÀn kulutukseen.

Eikös se koko rahan idea ole ettÀ jos on paljon rahaa niin voi ostaa paljon kahvia? Kun suurituloinen sÀÀstÀÀ niin sÀÀstöjen tuotto kulutetaan myöhemmin. On todella paljon parempi kaikille jos mahdollisimman moni suomalainen on mahdollisimman varakas.

Vierailija
30/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi silloin pÀrjÀttiin (ja yhteiskuntakin pÀrjÀsi) paremmin kun koko alvia ei ollut olemassakaan?

Silloin kasvatettiin potut ja lantut yms omassa pihassa marjat ja sienet noukittiin metsĂ€stĂ€ ja kalat saatiin lĂ€hijĂ€rvistĂ€ tai merestĂ€. Jne. 😁

Vierailija
31/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀllÀ on jp ulinaa siitÀ, ettÀ "mÀ raukka parka maksan veroillani lusmujen sohvalla makaamisen", vaikka suurin osa yhteiskunnan tuloista tulee juuri tuosta alvista.

Jos sekin on vÀÀrin, niin mistÀ helvetistÀ sitÀ rahaa pitÀisi tulla?

Kerro?

Vierailija
32/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sanoisin, ettÀ raja-arvo on 100 %.

Vierailija
33/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko 100% raja ?

Miksi olisi? Jos tuotteen alviton hinta on 10 euroa, sen alvillinen hinta voi olla vaikka 1000000 euroa. Ei alvissa ole mitÀÀn ylÀrajaa.

Vierailija
34/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100% on raja jota ei voi ylittÀÀ.

Sinulla on mennyt peruskoulu ihan hukkaan.

Vierailija
35/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MitĂ€ reilua siinĂ€ on, kun rikkaat kuluttaa vĂ€hemmĂ€n tuloihinsa nĂ€hden kuin köyhĂ€t?  Plus ne rikkaat ostaa tavaransa halvalla lomareissuillaan.

Yksi rikas tuttu osti 20 tonnin kaulakorun vaimolleensa usassa ja pyysi myyjÀÀ lÀhettÀmÀÀn sen toisesta osavaltiosta jottei hÀnen tarvinnut maksaa edes sales taxia.

Jos ostaa 20 tonnin kaulakorun, tekee "aika" paljon töitÀ. Veikkaisin ettÀ yrittÀjÀ, jonka työpÀivÀt 10h /vrk kuutena pÀivÀnÀ viikossa. Kerran vuodessa viikon loma, jolloin silloinkin tekee töitÀ vÀlillÀ.

Vierailija
36/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ALV ei hintoja nosta, muistan kun tuli alv-alennus kampaamoihin hinnat nousi. Kyselin silloin hintoja ja aikaa useasta paikasta ja ihmettelin todellakin kuinka paljon yks hiusten leikkaus yhtĂ€kkiĂ€ maksoi, kysyin miten se alv alennus vastaus oli "se on siinĂ€ hinnassa". Joten sen perÀÀn on turha itkeĂ€ 

Vierailija
37/38 |
12.03.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei ole perillÀ mikÀ on nykyinen alv% ja tekee silti itkuparkualoituksia alvista? Outoa.

Ei kovinkaan outoa tÀllÀ palstalla.

Muutama viikko takaperin tÀÀllÀ oli keskustelu arvonlisÀverosta, niin siinÀ joku pöljÀ ihan tosissaan vÀitti, ettÀ ruuan alv on ollut 24% siitÀ lÀhtien kun alv otettiin Suomessa kÀyttöön.

Vierailija
38/38 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoden sisÀllÀ alv nousee 25 prosenttiin ja alennetuista kannoista luovutaan.

T. kansantaloustieteen tri Oraakkeli.

Tulikin 25,5% alv.