Mies valittaa mun ruuista. Musta niis ei oo vikaa
Teen perinteistä suomalaista kotiruokaa mitä oin oppinut kotona.
makaronilaatikko
nakkikeitto (nakit, perunat, hemapa, lihaliemi)
jauhelihakastike ja perunat
jauhelihakeitto (jauheliha, lihaliemi, perunat, hemapa, ketsup)
jauheliakastike ja spagetti
risotto (riisi, hemapa, makkara, kermaviili)
lauantaina pitsa
sunnuntaina hese tai absi
Mies haukkuu ruokaa. Eiks kaikki syö näitä?
Kommentit (118)
Kokeile muokata esim. keittoja niin, että laita niihin peruna-keittojuureksia ja korvaa niillä hemapa. Itse en laittaisi ketsuppia keittoihin. Risottoon voi laittaa vaikka broileria makkaran tilalle ja saa vaihtelua. Kermaviilin jättäisin pois. Broileri on muutenkin hyvää ja siitä saa erilaisia vaihtoehtoja paljon.
Jos tykkäätte kasviksista, tee kasvissosekeittoja. Ne on helppoja ja edullisia. Meillä oli eilen kukkakaali-porkkanamuhennosta ja se oli todella hyvää. Meillä tehdään myös esim. kinkku-, broileri- ja jauhelihakiusauksia jne.
Enemmän itseä tilanteessasi ärsyttää se, jos mies ei itse osaa / viitsi opetella tekemään ruokaa ja valittaa sitten sun tekemistä sapuskoista.
Vierailija kirjoitti:
HK:n sininen uunissa paksulla juustokuorrutteella. Jokaisen miehen unelmaeväs. Siihen vielä kylkeen punaista maitoa niin ai että lähtee nälkä ja tulee hyvä olo.
No ei kyllä ole, hyi helvetti. Ei kiitos toisaalta itujakaan.
Haha, olipa hauskaa kun tän trolliketjun vastike poistettiin. Tais mennä mammoilla hemapa nenään.
En minäkään söisi. Jauheliha on ihan hirveää missä tahansa ruuassa. Makkara pelkkää suolaa ja rasvaa ja niin yliprosessoitu.
Tee välillä vaikka broilerikastiketta ja riisiä. Linssikeitto on hyvää. Paista kalaa ja sen kanssa vaikka uunijuureksia ja salaatti.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään söisi. Jauheliha on ihan hirveää missä tahansa ruuassa. Makkara pelkkää suolaa ja rasvaa ja niin yliprosessoitu.
Tee välillä vaikka broilerikastiketta ja riisiä. Linssikeitto on hyvää. Paista kalaa ja sen kanssa vaikka uunijuureksia ja salaatti.
Tunge linssikeitto sinne minne ei aurinko paista.-eri
Vierailija kirjoitti:
En olisi tyytyväinen tuohon listaan.
Mut en valittasi jos pääsisin valmiiseen pöytään.
Märisijät tehkööt omat ruokansa.
Sano, et tee sit ite, jos kerran ei kelpaa.
Hemapa on typerän kuuloinen lyhennys herne maissi paprikasta. Ohis.
Mutta ihan perinteisiä ruokia nuo ovat. Itse en kyllä käytä pakastevihanneksia esim.keitoissa, vaan tuoreita juureksia. Enkä pidä herneistä tai maissista. Niiden rakennekin on jotenkin inhottava.
Itse teen useamman viikon ruokalistan etukäteen ja joka viikko on vähintään yksi kasvisruokapäivä, broileria ja naudanlihaa vaihtelevasti. Vielä ei ole valitusta tullut ja kysyn muilta mitä ruokaa tehtäisiin. Meillä noutoruokaa syödään todella harvoin ja pyrin tekemään itse esim. hampurilaisia, koska teini tykkää niistä enemmän. Pizza on myös sellainen minkä itse teen ja harvoin sitäkään nykyään tilataan.
Meillä mieskin ja teini osaavat tehdä ruokaa ja tekevätkin. Poika tykkää tomaattikeitosta ja sitä usein tehdään, koska se on nopea tehdä ja lisäksi on vielä sämpylöitä niin mikäs sen parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ainoassa ketjussa on aina ehdotus linssikeitto. Mikä ihmeen herkku se oikein on? Ei se ainakaan pääruoka ole, ei ikinä. Eikä se niin kovin erikoista ole muutenkaan, kerran vuodessa voi syödä alkuruokana pienen kupillisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ainoassa ketjussa on aina ehdotus linssikeitto. Mikä ihmeen herkku se oikein on? Ei se ainakaan pääruoka ole, ei ikinä. Eikä se niin kovin erikoista ole muutenkaan, kerran vuodessa voi syödä alkuruokana pienen kupillisen.
Kyllä sitä ihan pääruokana on monessakin pöydässä. https://www.ruokajakoti.fi/Kookos-linssikeitto
K-ruoka jopa listaa linssikeiton pääruokien alle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mies kokkaa?
Paljon kalaa, tykkää kalastaa. Mä en syö kalaa enkä tykkää et lapset syö kun siinä on ruotoja mitkä voi jäädä kurkkuun. Enkä tykkää siitä mausta.
Sit se haluis kasviksia, tuoreita. Mut mä oon tottunu pakasteisiin, niin en syö tuoreita. Tomaatit ja kurkku ällǒttää suussa, tuntuu mädäntyneelle.
ja sit mies haluis kokolihaa ja kanaa. Mut musta ne ei oo hyviä ja pelkään et ne jää kurkkuun.
juustot on kans semmonen mitä en saa ales mut mies tyykkäis. Se hajuki on niin hirvee et ei kiitos ei juustoa meille.
onneks mies käy töis ja mä oon kotona niin se ei laita usein ruokaa.
ap
Kommentoin vain siksi, että tuhlasin elämästäni kymmenen minuuttia lukemiseen. Tämä on niin provo kuin olla voi. Jos on edes häviävän pieni mahdollisuus, että olisi totta, ap, en yhtään ihmettele, että miehesi ei syö sotkujasi ja lapsia käy sääliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No olen eri ihminen kuin se, joka linssikeittoa ehdotti, mutta myös minun lempiruokani on linssikeitto. Teen itse tomaattista, mausteista linssikeittoa. Pieni tulisuus on ihan mahtavaa. Hernekeitto ei minulle maistu, mutta itse punaisista linsseistä tehty linssikeitto, ihan paras. En muuten ole ikinä nähnyt sitä täällä mainittavan missään ketjussa, joten ihan piristävää, että se on täällä. Se on nimenomaan pääruoka eikä mikään alkupala, koska linssit on ravintoarvoltaan rikkaita. Teen belugalinsseistä vaikka mitä, esimerkiksi lasagnessa käytän. Ja ei, en ole kasvissyöjä, vaikka syön kasvisruokaa puolet viikosta. Satun vaan tykkäämään ruuista, joissa on paljon kasviksia.
Ap: googlaa hakusanalla "reseptit" ja opettele kokkaamaan muutakin. Se ei oo ollenkaan vaikeaa.
Ihan hyviä ruokia, mutta käytä nyt keitoissa keittojuureksia. Sinne lihaliemikuution kanssa kasviskuutio ja mausteita.
"Risotto" on ihan hyvää, vähän aika sitten tein. Sinne laitan juurikin h-m-p, maustan ja lisäksi chilikastiketta vähän.
Makkarakastike/muussi/keitetyt perunat, kalaruokia(lohi, seiti, kalapuikot), valkokastike keitetyt kanamunat sekaan yms. Kunnon lihaa, uunissa tai pannulla kasvisten kanssa, meillä oikein herkkuruokaa. Kanaa eri muodoissa.
Mies voi itse tehdä ruokaa, jos aloittajan ruoka ei kelpaa tai osallistua ruuan tekoon. Eikä itkeä kuin keskenkasvuinen pojankloppi....
Jos tämä aloitus olisi todellinen, niin aloittajan ongelmahan on siinä, että hän on itse autisminkirjolla, kärsii aistiyliherkkyyksistä ja hänen vanhemmistaan toinen on ollut samanlainen ja nämä ns. turvaruoat ja turvaruoka-aineet on ihan vaan omassa perheessä opittu ja sieltä peritty. On ymmärrettävää, ettei ap:lla silloin ole minkäänlaista tahtotilaa muuttaa syömistä ja koska vanhempi tai molemmat vanhemmat ovat autistisia myös, siihen on perheessä totuttu ja sitä pidetään ihan tavallisena. Sitten taas tämä puoliso, jolla on jostain syystä työnarkomania, on ruokahalultaan ja ruokailutoiveiltaan tavallisempi, tietoisempi ravintosuosituksista ja saanut syödä elämässään muutakin kuin ap:n perheen turvaruokalistan muutamaa ainesta. Tuo tukehtumisen pelko on myös tyypillinen aistiyliherkkyydestö kärsivällä ja kuten tavallista, tässäkin tuota pelkoa aktiivisesti pyritään siirtämään lapsiin sen sijaan että kärsittäisiin itse se ahdistus ja annettaisiin lasten syödä rauhassa. Tunnistan tuon liian hyvin, koska juuri vastaavanlaisista ahdistuksista kärsinyt sukulainen traumatisoi aikoinaan oman ja sisarusten kalansyönnin tuolla ruoto-pakkomielteellään. Todella, todella rasittavaa, toki koomistakin. Mutta kasvatuksellisesti aivan hirveä tapa ja hyvin ajattelematonta siirtää eteenpäin omiin lapsiin.
Tässäkin kirjoituksessa kyllä hienosti tulee esiin, kuinka hankalia vallankäytön muotoja ruokailussa on. Autismikirjoinen ominaisuuksistaan täysin tiedostamaton ihminen käyttää valtaa puolisoon ja lapsiin ja pakottaa ne syömään omia turvaruokiaan, jotka on oppinut mieltämään tavalliseksi kotiruoaksi. Puolison lempiruoat, jotka ovat terveellisiä (ja joka viimeistään paljastaa kirjoituksen provoksi) valtaa käyttävä kotona kökkivä kodinhenki leimaa inhottaviksi, eikä anna lastensakaan syödä niitä. Malliesimerkki siitä, kuinka omista ongelmista ja ruokavammoista ja -asenteista olisi hyvä olla todellakin tiedostava, ennen kuin alkaa lapsia tehdä. Näiden lasten ravintokasvatushan on täysin retuperällä. Ja neuvolassa tällainen ihminen kertoo perheessä syötävän normaalia, monipuolista kotiruokaa. Joo. Onneksi tämä tapaus on provo, mutta tällaisia ihmisiä on kyllä oikeastikin. Erään ikäiseni perheessä syötiin perunaa ja makkaraa tai perunaa ja jauhelihakastiketta. Joka ilta, joka viikonpäivä, ad infinitum. Autistinen isä tai äiti oli turvassa turvaruokineen ja lapsi sai ikuisen peruna/makkara/jauheliha -kammon.
Autistisen tyttären äitinä ja varsin eriskummallisia sukulaisia (vanhuksista löytyy oikeastine nirsoimmat) omistavana itselleni monipuolinen, oikeasti monipuolinen ruokakasvatus on aina ollut tärkeää. Ja myös rentous ja vapaus tiettyyn pisteeseen asti siinä syömisessä. Huvituksen lisäksi on myös osin ahdistavaa lukea näistä asioista, kun lapsuuttaan ja monien muiden lasten lapsuutta ajattelee.
Hemapat voi heittää myös makaronilaatikkoon. Tai jotain muita pakastevihannessekoituksia vaihtelevasti. Hyvää tulee ja lapset tottuu erilaisiin vihanneksiin samalla kun vetelevät lootaa naamariin ketsuppivuoren kanssa.
Joillain ihmisillä on ihan outo ja rajoittunut makupaletti. Suurimman osan mielestä joku pakastettu herne-maissi-paprika tai HK:n sininen eivät ole kummoisia makuelämyksiä. Sitten on näitä ap:n kaltaisia, joiden mielestä hemapaa kannattaa tunkea joka ruokaan kun se on tuttua ja turvallista. Ei siinä mitään, kukin tyylillään. Mutta en minäkään mukautuisi ap:n ruokavalioon, joka syö kuin pahimpaan lama-aikaan elävä ihminen, joka on jotenkin menettänyt makuaistinsa. Mausteitakaan ei ap taida laittaa mihinkään ruokaan?