Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies valittaa mun ruuista. Musta niis ei oo vikaa

Vierailija
26.02.2024 |

Teen perinteistä suomalaista kotiruokaa mitä oin oppinut kotona.

makaronilaatikko

nakkikeitto (nakit, perunat, hemapa, lihaliemi)

jauhelihakastike ja perunat

jauhelihakeitto (jauheliha, lihaliemi, perunat, hemapa, ketsup)

jauheliakastike ja spagetti

risotto (riisi, hemapa, makkara, kermaviili)

lauantaina pitsa

sunnuntaina hese tai absi

Mies haukkuu ruokaa. Eiks kaikki syö näitä?

Kommentit (118)

61/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vatipäiden valtakunta.

ruuan valmistaminen  on niin helppoa että kukaan ei oikeasti voi sanoa että ei olsaa tehdä ruokaa.

On vain niitä jotka eivät halua tehdä rukaa.  itsekkin aloin vasta 36vuotiaana tekemään ruokaa, ja  leipomaan, mutta hyvin se onnistuu ohjeilla, ja aika lailla hyvin ilmankin ohjeita.

Nuo AP:n listaamat ruat on ihan perus ruokia jollain pikku tvisteillä ( itse elin -86-96 välin kalalla ja perunalla, jos ei koulua olis ollut niin olis tullut mukula jolla on kidukset,,, argh.

Mutta juu mulla ex-karppasi  ja en oikein ruuista aina perustanut, mutta ikinä en valita jos valmiiseen pöytään tulen. Eikä tule kenenkään muunkaan valmittaman.

Jos ruoka ei kelpaa niin valistakoo itse,  jos erikos ruoka valio niin se tekee asian aina monimutkaiseksi, tai ainakin vaikeammaksi,  ja toista varmasti ärsyttää jos toinen on erikoisruokavaliolla vain periaatteesta.

Mutta mielestäni  ruok vastuu pitää jakaa kyllä yhteiselämässä molemmille.

Mutta esimerkiksi äitini laittama makaronilaatikko on suuremmoista, paitsi kun siellä on aina kuivattuja  torvisieniä ja koko loota maustuu osin kostealta metsältä,  ( tai siis makealta chili kasstikkeelta) tai  siskoni valmistama sama makaronilaatikko maistui aina munakkaalta, itsellä makaronilaatikkoon tai melkeen mihinkään muuhunkaan ei tule kananmunaa, jäätelöön ja kakkuihin osaan melkeen pakko laittaa, mutta  melkeen kaiken voi korvata aina jollain muulla. ja tulee hyvää.

Itsellä kananmuna, suola, sokeri, vehnähauho, maito tai maitolaktoosi ja rasva on ne mitkä jää usein pois kokonaan,

Silti naapureille silloin tällöin tarjoilen lounaita yms,  ja aina kohteliaisuuttan syövät,  ja  välillä  oikein kehuvatkin että sitten kondiittoriksi ruvennut.

No toiset ruokalajit ei voi juurikaan epäonnistua, ja toisaalta  muutamat uhkarohkeatkin kokeilut on otettu varsin hyvin vastaan.

Toisaalta normaalisti popsin aika lailla juureksista ja hedelmistä pilkkomaani salaattia, laktoori intoleranssi ja jonkunasteen vehnäallergia, ja lihan syöntiä vähentänyt reilusti, leipää en syö ollenkaan, ja voita tai margariinia vain leivontaan.

Enkä valmista kyllä ikinä ruokaa grillissä, korkeintaan muurinpohjalettuja voin paistaa jos löytyy syöjiä, vuosia viimekerrasta,

Leuka rintaan ja kohti uusia selkkauksia.

Vierailija
62/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odd 43 kirjoitti:

Voi vatipäiden valtakunta.

ruuan valmistaminen  on niin helppoa että kukaan ei oikeasti voi sanoa että ei olsaa tehdä ruokaa.

On vain niitä jotka eivät halua tehdä rukaa.  itsekkin aloin vasta 36vuotiaana tekemään ruokaa, ja  leipomaan, mutta hyvin se onnistuu ohjeilla, ja aika lailla hyvin ilmankin ohjeita.

Nuo AP:n listaamat ruat on ihan perus ruokia jollain pikku tvisteillä ( itse elin -86-96 välin kalalla ja perunalla, jos ei koulua olis ollut niin olis tullut mukula jolla on kidukset,,, argh.

Mutta juu mulla ex-karppasi  ja en oikein ruuista aina perustanut, mutta ikinä en valita jos valmiiseen pöytään tulen. Eikä tule kenenkään muunkaan valmittaman.

Jos ruoka ei kelpaa niin valistakoo itse,  jos erikos ruoka valio niin se tekee asian aina monimutkaiseksi, tai ainakin vaikeammaksi,  ja toista varmasti ärsyttää jos toinen on erikoisruokavaliolla vain peri

En jaksanu lukea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudot keitot aloittajalla. Keittoihin perunaa, lanttua, porkkanaa, sipulia jne. Sun he-ma-pa tulee vain lientä, eikä pidä nälkää. 

Vierailija
64/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin Ap:n ruokapöydässä, niin söisin noista makaroonilaatikkoa ja jauhelihastiketta perunoiden tai spagetin kanssa. Ilman ketsuppia. Enkä mitään muuta. Laittaisin sitten itselleni ja lapsille ruokaa niinä päivinä, kun näitä muita ruokalajeja olisi tarjolla. Todellakin opettaisin lapset syömään kalaa ja tuoreita vihanneksia ja juureksia. 

Meillä ei hemapaa ole koskaan ikinä. Maissia syödään vain grillattuna, herneitä tuoreeltaan ja hernekeitossa, paprikaa useammin tuoreena kuin kypsennettynä. Keittoja teen joskus, yleensä viikonloppuna lounasruuaksi, koska ne eivät pidä hyvin nälkää urheilevalla nuorisolla. Jauheliha-, makkara-, siskonmakkara- ja nakkikeittoon laitan perunaa, keittojuureksia (jos olen laiska niin pakasteena, yleensä tuoreista), sipulia, proteiinin, pippuria, vettä ja liemikuution. Lohikeittoon perunaa, sipulia, porkkanaa, pippuria, vettä, kermaa/maitoa ja voita. Risotto on selkeimmillään voita, sipulia, kanttarelleja, herkkutatteja tai suppilovahveroita, risottoriisiä, vettä, kasvisliemikuutio ja hiukan valkoviiniä. Naudan- sekä sika-naudanjauhelihan sijaan käytän melkein aina broilerinjauhelihaa, ja broileria muutenkin, filepihvejä kokonaisena paistettuina tai suikaloituna erilaisiin kastikkeisiin ja wokkeihin. Makkaraa en käytä oikeastaan ollenkaan, edes keitossa. Retkeilemme paljon, niin siellä syödään nuotiomakkaraa, kesällä grillattuna. Ja joskus ilahdutan lapsia ikisuosikki uunimakkaralla, sinappi- ja juustokuorrutus, tarjoillaan perunamuusin kanssa. Kalaa vähintään pari kertaa viikossa. Valitettavasti useimmiten lohta, koska en itse pidä säilyketonnikalasta. Välillä seitä, ja aika usein myös oikeastaan ainoaa einestä, jota meillä käytetään, eli pakastealtaan valmiita kalapihvejä tai -pyöryköitä.  Ja ihan aina on ruuan kanssa jotain tuoretta vihannesta tai juuresta tarjolla. Meillä toki tarjoilut saattaa olla myös toisten mielestä vähän merkillisiä, ns. salaattina saattaa olla vaikka omenalohkoja tai eilen oli lautasella perunamuusia, jauhelihapihvejä, suippopaprikaa, muutama viipale kurkunloppuja ja tuoretta ananasta. Nuo selkeät erilliset tuoreet uppoavat yleensä helpommin kuin sekoitettu pieneksi silputtu salaatti. Salaatti voi olla kyllä salaatinlehtiä, mutta revittyinä vaan vähän pienemmäksi, ja siinä lisänä isoja kurkunpaloja, miniluumutomaatteja tai tomaatin lohkoja, paprikaa suikaleina tai suippopaprikaa renkaina ja usein myös muutama muutama manteli ja pari eri pähkinää. 

Vierailija
65/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä voisin kyllä keittoon laittaa hemapa mutta vain kanakeittoon. Monesti kyllä tuoretta paprikaa ja maisia sen hemapa:n tilalla. Tulee kyllä noiden lisäksi muutakin tuoretta kasvista ja kookoskermaa. Tykkään laittaa tuoretta inkivääriä, tuoretta korianteria, purjo, peruna, porkkana, paprika...

Tuolla joku kysyi miksei ap tee makaronilaatikkoa munamaitoon? En mäkään tee. Lihaliemeen tulee paljon pehmeämpää ja sit loraus kermaa. Munaa ei tarvitse laittaa ollenkaan. Makaronilaatikkoonkin sopii hyvin tuoreet yrtit kuten lähes kaikkiin ruokiin. Pastakastikekin nousee ihan seuraavalle tasolle kun sekaan pilkkoo tuoretta basilikaa ja oreganoa paljon.

Vierailija
66/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhenlihakeittoon käytetään KEITTOJUREKSIA. Ei mulla muuta.

Ja jauheNliha pestään ennen käyttöä. 

Vierailija
67/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua jäi nyt häiritsemään tuo makaroonilaatikko. Kai siihenkin laitat makkaraa, hemapaa ja kermaviiliä?

Jauhelihaa, munaa, lihaliemi  ja makaronit

syödään ketsupin kans

ap

Missä kasvikset?

Vierailija
68/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua jäi nyt häiritsemään tuo makaroonilaatikko. Kai siihenkin laitat makkaraa, hemapaa ja kermaviiliä?

Jauhelihaa, munaa, lihaliemi  ja makaronit

syödään ketsupin kans

ap

Missä munamaito tai kerma ? Tai vaikka kumpikin ? Katsopa vaikka kotikokki net jos oppisit edes makaronilaatikon tekemään, ja keittoa ilman hemapaa. 

Minäkin teen makaronilaatikon lihaliemeen+muna, hyvää on.

Vierailija
69/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhenlihakeittoon käytetään KEITTOJUREKSIA. Ei mulla muuta.

JAUHELIHA

KEITTOJUUREKSET

Vierailija
70/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihminen käyttää vielä hemapaa? Ja vielä melkein joka ruuasta?

Vielä?  Kuka on joskus käyttänyt?

Vierailija
71/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hemapa. jos kotoot oot oppinu niin ei todennäkösesti maistu miltään

Vierailija
72/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää kadun että luin

Vierailija
73/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on entinen ravintolakokki ja saan sellaista ihanaa ruokaa kuin haluan. Makaan sohvalla ja odotan makujen sinfoniaa.

Vierailija
74/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko trollaus ap:lla.

Tarkoitus saada mammat kuumenee ku "miehelle ei kelpaa kun kokkaan" vaikka lista ruuista on kirjoitettu niin ettei kukaan oikeasti tykkäisi. Tuo "risotto" paljasti asian.

Ap on oikeasti joku teinijonne.

Vierailija
75/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan simppeleitä perusruokiahan nuo. Tuo "Hemapa" kuulostaa tosin joltain jota sairastat alapäässäsi. Älä käytä tuota sanaa jatkossa. Se lienee kuvottavinta pöperöissäsi.

Vierailija
76/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mies kokkaa?

Paljon kalaa, tykkää kalastaa. Mä en syö kalaa enkä tykkää et lapset syö kun siinä on ruotoja mitkä voi jäädä kurkkuun. Enkä tykkää siitä mausta.

Sit se haluis kasviksia, tuoreita. Mut mä oon tottunu pakasteisiin, niin en syö tuoreita. Tomaatit ja kurkku ällǒttää suussa, tuntuu mädäntyneelle.

ja sit mies haluis kokolihaa ja kanaa. Mut musta ne ei oo hyviä ja pelkään et ne jää kurkkuun.

juustot on kans semmonen mitä en saa ales mut mies tyykkäis. Se hajuki on niin hirvee et ei kiitos ei juustoa meille.

onneks mies käy töis ja mä oon kotona niin se ei laita usein ruokaa.

ap

Tämä viesti paljastaa ap:n provoksi. Tämä on kirjoitettu muka-huonosti. Puuttuu isot kirjaimet ja pilkut. Mutta puuttuu myös kielioppivirheet, eli virheetöntä puhekieltähän tässä. Mitä teillä ap oikeesti syödään? 

Vierailija
77/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ihan tavallisia kotiruokia. Osan niistä nimeän vähän samaan tapaan kuin sinäkin.

Makaronilaatikko: Jos on pelkkä makaronilaatikko, se on vähän kuin perinneruoka, joka syödään lisäkkeenä. Siihen tulee makaronia ja munamaitoa, suolaa ja sokeria. Kun teen liha-makaronilaatikon, siihen tulee makaronin lisäksi jauhelihaa, sipulia, purjoa ja munamaitoa, usein juustoraastetta tai koskenlaskijaa, ja kypsennän sen leivinuunissa. Jauhelihan maustan suolalla, mustapippurilla, chilipaprikalla ja yrteillä, joskus raastan jauhelihan sekaan juuriselleriä, palsternakkaa tai porkkanaa tai vaikka näitä kaikkia. Ihan peruskotiruokaa, arkiruokaa, maukasta, vaikkei mitään gurmeeta. Arkena riittää, että ruoka on hyvän makuista.

Nakkikeitto: Tätä teen aika harvoin, siskonmakkarakeitto on tavallisempi ruoka. Siihen tulee perunaa, porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, selleriä, sipulia, itse luista keittämääni lihalientä, hapankaalia, persiljaa. Mausteena mustapippuria, laakerinlehti ja lipstikkaa. Suolaa en lisää ruokaan, sitä saa lautasella lisätä, jos haluaa. Makkaroissa on suolaa riittävästi.

Jauhelihakastike ja perunat: Aivan hyvä perusarkiruoka. Jauhelihaa, sipulia, juureksia raasteena makua antamaan, ruokalusikallinen tomaattipureeta tuomaan makua ja väriä (Mutti), liemeksi itse lihaisista luista ja juureksista keitetty lihaliemi, mausteena kuivattu jauhettu herkkutatti, laakerinlehti, pippuri, chilipaprika ja yrtit. Lisäksi Annabelle-perunaa.

Jauhelihakeitto: Ainekset kuten nakki- tai siskonmakkarakeitossa, mutta makkaran sijaan ruskistettua jauhelihaa. Tähän keittoon lisään vähän suolaa. Hyvin hyvin harvoin teen jauhelihakeittoa, sen sijaan kokolihasta keitettyä lihakeittoa paljon useammin. Siinä liha saa kypsyä hiljalleen useita tunteja, ennen kuin lisään perunat ja juurekset. Persiljaa valmiin keiton päälle ihan reilusti. Tämä, kuten muutkin keitot, on seuraavana päivänä vielä parempaa.

Jauhelihakastike ja spagetti: Aika tavallinen arkiruoka meillä. Jauhelihaa, porkkanaa, selleriä, sipulia, valkosipulia, tomaattimurskaa ja pureeta (Mutti), chiliä, chilipaprikaa, reilusti yrttejä, kuivattuja tatteja.

Risotto: Risottoriisiä, parmesania, valkoviiniä, tatteja... on hyvää. Tämä ei ole mikään arkiruoka vaan juhlaruoka!

Syön itse mielelläni näitä omia ruokiani, eikä mieskään valita, vaikka ovatkin tuiki tavallisia kotiruokia. Kalaa meillä syödään myös paljon, ja kasvisruokia on usein.

Mikään "hemapa", joka lienee pakastealtaasta poimittu herne-maissi-paprikapussi, ei kuulu meillä valikoimaan. En voi sietää sellaisia. Pakasteherneitä sen sijaan ostan useinkin, niitä tulee välillä esimerkiksi salaattiin kikherneiden ja papujen kanssa.

Vierailija
78/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mies kokkaa?

Paljon kalaa, tykkää kalastaa. Mä en syö kalaa enkä tykkää et lapset syö kun siinä on ruotoja mitkä voi jäädä kurkkuun. Enkä tykkää siitä mausta.

Sit se haluis kasviksia, tuoreita. Mut mä oon tottunu pakasteisiin, niin en syö tuoreita. Tomaatit ja kurkku ällǒttää suussa, tuntuu mädäntyneelle.

ja sit mies haluis kokolihaa ja kanaa. Mut musta ne ei oo hyviä ja pelkään et ne jää kurkkuun.

juustot on kans semmonen mitä en saa ales mut mies tyykkäis. Se hajuki on niin hirvee et ei kiitos ei juustoa meille.

onneks mies käy töis ja mä oon kotona niin se ei laita usein ruokaa.

ap

Tämä viesti paljastaa ap:n provoksi. Tämä on kirjoitettu muka-huonosti. Puuttuu isot kirjaimet ja pilkut. Mutta puuttuu myös kielioppivirheet, eli

Ainakin Cacio e pepe on yksi suosikeistani. Tosin appimies töräyttää siihen mällit ketsuppia joka on mielestäni kuvottavaa.

AP

Vierailija
79/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä söis jatkuvasti hemapaa

Vierailija
80/118 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HK:n sininen uunissa paksulla juustokuorrutteella. Jokaisen miehen unelmaeväs. Siihen vielä kylkeen punaista maitoa niin ai että lähtee nälkä ja tulee hyvä olo.

🤮🤮