Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oudot nilkkakivut ja polvikivut. Voiko johtua ylipainosta?

Vierailija
26.02.2024 |

Olen ollut nyt kolme vuotta ylipainoinen ja painoa tulee lisää. Aluksi ei ollut mitään vaivoja, mutta nyt on alkanut nivelissä jaloissa olemaan kipuja kävellessä. Voiko ylipaino alkaa vaikuttamaan noin nopeasti? Ikää nyt 36v ja ylipainoa tällä hetkellä 22 kg.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ylipaino saa nivelien nivelpinnat kulumaan nopeammin.

Vierailija
2/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, laihduta nyt ennen kuin on myöhäistä ja vaivat jäävät pysyviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kestänyt paikat juoksemista enää kun paino läheni normaalipainon ylärajaa, joten ei ihme jos tuollaisella ylipainolla käy niveliin.

Vierailija
4/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua, tai olla joutumatta. Ainakaan ylipaino ei helpota polvien ja nilkkojen taakkaa.

Vierailija
5/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko sä mitään liikuntaa?

Mulla on ylipainoa noin 20kg, mutta olen vuosikaudet harrastanut kuntosalia, olen 43-vuotias. Mulla ei oo mitään kipuja polvissa tai nilkoissa. Luulen, että mulla liikunta ja lihakset pitää myös niveletkunnossa. Ainoa milloin mulle alkoi tulla pientä kremppaa oli silloin, kun koronan jälkeen olin pidemmän aikaa niin väsynyt ja yskäinen, että en jaksanut liki kahteen kuukauteen käydä salilla. Kun aloin taas käydä salilla, niin polvia ei enää särkenyt.

Vierailija
6/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan ollut ylipainoinen mutta polvikipuja on ollut jo vuosia. Satuin sitten kerran selkähieronnan aikana sanomaan tästä hierojalle, ja hän sanoi että polvikiput voivat johtua kireistä reisilihaksista ja nilkkakivut kireistä pohjelihaksista. Olen nyt käynyt hierottamassa reisiä ja pohkeita neljä kertaa, ja polvikivut ovat jo vähentyneet. Suosittelen kokeilemaan hierontaa varsknkin jos kivuille ei löydy muuta syytä.

Vierailija
7/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sinulla on todennäköisesti alttiutta nivelongelmiin joten nyt kyllä kannattaisi koittaa saada se paino putoamaan ja lihaksiin voimaa (hyvä lihaskunto on myös tärkeää nivelille, ja kaikki muukin liikunta kuten kävely.) 

Vierailija
8/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä kantaa mukanaan 20 kiloa kuollutta painoa. Se on vain tyhmää ja tuhoaa kehon.

Vierailija
9/9 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään järkeä kantaa mukanaan 20 kiloa kuollutta painoa. Se on vain tyhmää ja tuhoaa kehon.

Minulla kyllä on ihan elävät kudokset. Liikaa se tosin on. Kahdenkymmenen kilon reppua olis sama kantaa.