Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon vanhemmat " saavat" puuttua aikuisen lapsen elämään?

Vierailija
15.01.2007 |

Eli sitä kyselen mikä on teidän mielestä sopivaa puuttumista, missä menee raja? Olen viime aikoina alkanut miettiä omaa vanhempieni ja minun välistä suhdetta. Meillä on aina ollut mielestäni hyvät ja lämpimät välit. Kaikesta on voinut jutella ja kaikesta on juteltu.

Nyt on vaan alkanut tuntua, että vanhempani puuttuvat elämääni liikaa. Heillä on hyvin selkeät mielipiteet siitä miten minun ja mieheni pitäisi kasvattaa lapsemme (2lasta), olemme harkinneet asunnon vaihtamista ja keskustelleet asiasta myös vanhempieni kanssa ja heiltä saimme hyvin selkeän mielipiteen, sama koskee esim. auton ostamista tai työpaikan vaihtoa. Olemme aina toimineet yhteisestä päätöksestä mieheni kanssa oli vanhempieni mielipide ollut sitten mikä tahansa. Jos olemme tehneet toisin kuin vanhempani ovat neuvoneet, olemme saaneet kuulla asiasta pitkään jälkeenpäin. Arvostan vanhempieni mielipidettä ja mielestämme on hyvä saada erilaisia näkökulmia asioihin, mutta vanhemmillani on hyvin jyrkät ja usein kielteiset mielipiteet. Olemme myös jättäneet selkeästi kysymättä ja kertomatta heille asioita, mutta tällöinkin olemme saaneet kuulla heidän mielipiteensä, usein tuomitsevan, jälkeenpäin.

On alkanut tuntua, että vanhempani sekaantuvat ja hallitsevat perheeni elämään liikaa, mutta en tiedä miten ottaisin asian puheeksi vanhempieni kanssa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei pidä määräillä eikä painostaa, ei haukkua eikä mollata, eikä pakottaa, huijata tai manipuloida.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että raja menee kaikilla eri kohdassa.

Sinun pitäisi varmaan sanoa vanhemmillesi suoraan, että arvostat kyllä sitäettä he yrittävät auttaa ja neuvoa, mutta koska kaikki neuvot eivät sovi teidän elämäntlanteeseenne ja tavoitteisiinne, sinusta tuntuu pahalta, määräilevältä, painostavalta ja haukkumiselta kun ne esitetään oinkin vahvasti ja niista jankkaamista jatketaan. Että kyllä te olette kuulleet ne neuvot jo ensimmäisellä kerralla ja harkinneet niitä, vaikka olettekin tulleet sitten toiseen päätökseen.

Vierailija
2/2 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja loppupeleissä TE niitten päätöstenne kanssa elätte. Siinä on ihan tarpeeksi perusteita sille, että ette tanssi vanhempiesi pillin mukaan.

Muuten olen samaa mieltä: järkevilät ihmisiltä otaa mielellään vastaan kohtuullisen määrän neuvoja ja mielipiteitä, mutta määräily ja kritisointi jälkikäteen on raivostuttavaa. Omat vanhempani eivät enää edes uskaltaisi, jonkun kerran olen asiasta joutunut huomauttamaan menneinä vuosina... ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän