Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhänäkin voi tehdä vaikka mitä

Vierailija
26.02.2024 |

Käydä uimahallissa, kahvilassa, syömässä ravintolassa, elokuvissa, jalka/ kasvo/kynsihoidossa, keilailemassa, pelaamassa padelia. Listahan on ihan loputon.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on eri kriteerit, trolliseni.

Minä olen juuri varaamassa aikaa terveyskeskuslääkärille, 23 euroa. Koska käveleminen on todella heikkoa, joudun kulkemaan taksilla. Matka on kolmisen kilometriä eli pari kymppiä suunta - jollei mitään yllätyksiä tule. Koko reissuun pitää siis olla viisikymppinen, mikä on kymmenen prosenttia koko kuukauden käyttövaroistani.

Muistan kyllä ajat ennen loukkaantumistani ja pitkäaikaistyöttömyyttäni: viisikymppinen oli pisara meressä, eikä koskaan tarvinnut ajatella sitä, ettei olisi rahaa johonkin välttämättömään. Olivat onnellisia aikoja, vaikken minä sitä silloin ymmärtänytkään.

Kelataksi?

En ole riittävän huonokuntoinen saadakseni Kelataksia tai muutakaan tukea. Tuet eivät ole niin itse

Puhelinlaskut maksetaan perusosasta  eikä siihen ilman poikkeuksellista syytä myönnetä lisätukea.

Vierailija
42/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on eri kriteerit, trolliseni.

Minä olen juuri varaamassa aikaa terveyskeskuslääkärille, 23 euroa. Koska käveleminen on todella heikkoa, joudun kulkemaan taksilla. Matka on kolmisen kilometriä eli pari kymppiä suunta - jollei mitään yllätyksiä tule. Koko reissuun pitää siis olla viisikymppinen, mikä on kymmenen prosenttia koko kuukauden käyttövaroistani.

Muistan kyllä ajat ennen loukkaantumistani ja pitkäaikaistyöttömyyttäni: viisikymppinen oli pisara meressä, eikä koskaan tarvinnut ajatella sitä, ettei olisi rahaa johonkin välttämättömään. Olivat onnellisia aikoja, vaikken minä sitä silloin ymmärtänytkään.

Kelataksi?

Kela taksin omavastuu on 25€...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta laskeskelemaan.

https://laskurit.kela.fi/toimeentulotuen-maaran-laskuri

Toimeentulotukiasiakkaiden kuvitelmat toimeentulotuesta ovat lähinnä ihmetystä herättäviä. Oikeat vähävaraiset ja pienituloiset väliinputoajat ovat tehneet laskelmat ja laskurit moneen kertaan. He ovat talousasioissa useinkin moninverroin taitavampia kuin toimeentulotukiasiakkaat. Ja juuri taloustaitojensa ansiosta he ovat selvinneet, vaikka rahaa käytössä laskujen jälkeen vain 150e -300e onkin. Koska on pakko. Kukaan muu ei heidän laskujaan maksa. 

Kyllä maksaa, jos väitteesi pitäisi paikkansa. Kaikki ovat oikeutettuja toimeentulotukeen aivan samoilla perusteilla, joten köyhemmin eläen olisi ihan oma valinta olla hakematta toimeentulotukea. Näinhän tapahtuu niiden kohdalla, jotka valitsevat elää 20 tai 40 %:lla alennetulla perusosalla - aina on olemassa jokin vaihtoehto, jolla saisi sen täyden perusosan.

Jos rahaa jää laskujen jälkeen 150 - 300 euroa, niin opintolaina on jätetty nostamatta, tai ei haluta käyttää omaisuutta elinkulujen maksamiseen, tai henkilö on kykemätön hoitamaan omia asioitaan.

Vierailija
44/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pitäisi varmaan miettiä mikä tai kuka on köyhä?

Pitkäaikaistyötön kaveri kertoi juuri, että hänelle kuuluu jäädä KAIKKIEN KULUJEN jälkeen noin 500e kuussa käteen ja saa sen loppuosan toimeentulotukena.

Minä olen töissä ja minulle jää noin 150e vuokran ja laskujen jälkeen syömiseen, joten hänellä on tuollaisiin varaa, minulla ei, koska minä olen töissä käyvä.

Tämä juuri! Hakekaa se toimeentulotuki, se on kaikille tarkoitettu.

Miksi tätä samaa asiaa hoetaan palstalla? Ovatko toimeentulotukiasiakkaat tottuneet niin helppoon rahaan että oletetaan yhteiskunnan antavan rahaa tuosta vain kunhan pyytää?  Kaikki pienituloiset eivät saa toimeentulotukea. Minulla on sama tilanne. En ole koskaan saanut senttiäkään toimeentulotukea mihinkään. Minulla ei ole senttiäkään vel

Laskujen jälkeen voi jäädä nolla euroa, mutta se ei vältämättä tarkoita sitä, että ihminen eläisi köyhemmin kuin toimeentulotukea saava. Toimeentulotuessa ei hyväksytä kaikkia laskuja vaan lähinnä kohtuulliset asumiskustannukset, terveydenhoitokulut ja sen lisäksi kaikkiin muihin menoihin saa perusosan.

Henkilö voi saada palkkaa 10 000 kuukaudessa ja silti shoppailla yli varojensa.  Jos ostaa osamaksulla tavaroita, niin pitää laskea, kuinka paljon laskujen jälkeen jää elämiseen. Ei kannata ostaa tai tilata tuotteita, jos kuukausittain niiden maksamiseen ei ole riittävästi rahaa.

Vierailija
45/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä varaa tuollaisiin. Tai siis jos vaihtaisin kolme ulkomaan matkaa vuodessa uimahalli/padel korttiin ja varusteisiin niin sitten ehkä.

Köyhänä pakko tehdä valintoja.

Provo.

Köyhä ei tee vuosittain ulkomaanmatkoja.

Kyllä köyhäkin voi tehdä ulkomaanmatkoja. Esimerkkejä:

Eckerö Line antaa vuosittain uutiskirjeensä tilaajille ilmaisen Tallinnan-matkan. Voi käydä päiväseltään Tallinnassa tai jäädä vaikka useammaksi yöksi tai matkustaa vaikka muualle Viroon. Edullinen majoitus, edulliset ruoat yms. niin pienelläkin rahalla pärjää. 

Tai sitten lento ulkomaille, näitä saa ihan alkaen parikymppiä/menopaluu kun jaksaa etsiä tarjouksia. Ei ole pakko maksaa Finnairin alkaen 200 € hintoja. Kohteeksi edullinen maa ja netistä etsii edullisen majoituksen. Tutkii useampia sivustoja eikä valitse vain minkä ensimmäisenä sattuu löytämään.

Esimerkiksi Moldovaan, Romaniaan, Bulgariaan, Serbiaan, Kreikkaan, Georgiaan yms. saa lentoja alkaen 40 €/menopaluu. Paikan päällä esimerkiksi Romaniassa kaikki paljon halvempaa kuin Suomessa. 

Vierailija
46/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä varaa tuollaisiin. Tai siis jos vaihtaisin kolme ulkomaan matkaa vuodessa uimahalli/padel korttiin ja varusteisiin niin sitten ehkä.

Provo.

Eckerö Line antaa vuosittain uutiskirjeensä tilaajille ilmaisen Tallinnan-matkan. Voi käydä päiväseltään Tallinnassa tai jäädä vaikka useammaksi yöksi tai matkustaa vaikka muualle Viroon. Edullinen majoitus, edulliset ruoat yms. niin pienelläkin rahalla pärjää. 

Tai sitten lento ulkomaille, näitä saa ihan alkaen parikymppiä/menopaluu kun jaksaa etsiä tarjouksia. Ei ole pakko maksaa Finnairin alkaen 200 € hintoja. Kohteeksi edullinen maa ja netistä etsii edullis

Teepä näytteeksi laskelma siitä, miten paljon maksaa vaikka viiden päivän matka Keski-Suomesta johonkin toiseen maahan ja takaisin verrattuna siihen, ettei lähde kotoa ollenkaan. Kerro myös matkailijan käyttövarat kuukaudessa. Muista, että nyt ei tehdä mitään mielikuvitusreissua, jossa kaikki menee sentilleen suunnitelmien mukaan.

Vierailija
47/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provo.

Tai sitten lento ulkomaille, näitä saa ihan alkaen parikymppiä/menopaluu kun jaksaa etsiä tarjouksia. Ei ole pakko maksaa Finnairin alkaen 200 € hintoj

P.S. Kannattaa myös muistaa se, että toimeentulotuesta ei saa säästää. Siitä joku ehkä voi säästää, mutta voi käydä niin, että seuraavat hakemukset hylätään.

Vierailija
48/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan toki köyhänä voi tehdä vaikka mitä.

Jos ei niitä asioita jotka maksaa, mutta maailma on täynnä ilmaista tekemistä kun vain viitsii etsiä. 

Miksi tekemisen pitäisi aina olla jotain kaukomatkoja ja spa-hoitoja yms.?

Keksii tekemistä mistä tykkää ja mistä tulee hyvä mieli. Jotain on vialla jos ei pysty nauttimaan ilmaisista asioista!

Vierailija
49/49 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan toki köyhänä voi tehdä vaikka mitä.

Jos ei niitä asioita jotka maksaa, mutta maailma on täynnä ilmaista tekemistä kun vain viitsii etsiä. 

Miksi tekemisen pitäisi aina olla jotain kaukomatkoja ja spa-hoitoja yms.?

Keksii tekemistä mistä tykkää ja mistä tulee hyvä mieli. Jotain on vialla jos ei pysty nauttimaan ilmaisista asioista!

"Jotain on vialla -"

Esimerkiksi mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi