_." ._." ._." ._ HELMIEN vko 3 _." ._." ._." ._
Kommentit (51)
Piti sitten ruveta kuulumisia taas kirjottelemaan,kun kaalilaatikko kyseli..
Ultrassa kävin tosiaan perjantaina.Sieltä masusta löytyi yksi asukas ja sydän löi hienosti. Viikkoja oli tuon ultran mukaan viikko vähemmän kuin menkkojen mukaan pitäs olla. Mulla on np-ultra 2.2,sitten selviää tarkemmin nuo viikot ja siellä siirtävät la:n jos on tarvis. Nyt siis joko rv 9+5 tai 10+5. Ihan sama kai tuo on tuolle viikolle,kun vauva syntyy kuitenkin sillon kun tahtoo.
Mua väsyttää ihan hirveästi. Nukun joka päivä ainakin yhet päikkärit ja parhaimpana päivänä jopa kolmet päikkärit yhtä aikaa,kun Aleksi nukkuu. Etoo vieläkin vähän väliä va jospa tuo tuosta asettus pian.
Aleksilla on nyt illalla ollu joku ihan ihme kiukku. Ilmeisesti kahen kuukauden tauon jälkeen tulee taas hampaita. Seitsemän hammasta tuolla suussa töröttää tällä hetkellä.Ihan meinaa rasittua tuohon kiukutteluun mutta onneksi isukki keksi Aleksille viihdykettä ja poika vähän piristy.
Aleksi on ottanut jo myös muutamia askeleita kuten jotkut toisetkin helmikset. Mutta parhaiten pääsee konttaamalla eteenpäin, niin se on pojan suosikki tyyli.
On tuo lapsi kasvanut jo niin isoksi pojaksi. Piti tosiaan jo ruveta suunnittemaan synttäreitä. Me kutsutaan vanhemmat ja kummit ja joitain ystäviä/sukulaisia mutta ei kuitenkaan mitään kovin isoja synttäreitä tule. Ajateltiin tilata synttärikakku ja jotain muutakin tarjottavaa. En jaksa tehdä itse,eikä mieskään,joten helpommalla pääsee kun valmiina saa. Muutenkaan en oo leipomisen suhteen mikään kotitalousihme tai osaisin varmaan jos kokeilisin,kun yleensä tulee ihan hyvää ruokaa yms,kun vaan teen. Va ei nyt jaksa edes ajatellakaan tämän raskausväsymyksen kourissa,että edes yrittäis.
Aleksi syö hyvin jo 8kk ruokia ja kaikkia meidän ruokia haluaa maistella. On niin suloinen kun aukaisee suun reippaasti isolle.
Tuosta ultrassa käynnistä vielä sen verran,että lääkäri suunnilleen määräsi,että Aleksin imetys pitää lopettaa raskauden puoliväliin mennessä. Hän perusteli sitä sillä että voi tulla supisteluja. Jotenkin tuntui siltä ettei tuo lääkäri ollut oikein perehtynyt aiheeseen uusi raskaus ja imetys. Va mitä oon noita juttuja kuullut niin taitaa olla aika yleinen asenne neuvoloissa ja lääkäreillä,että eivät suosittele imetystä raskauden aikana.
Ärsyttävää,kun mun päätöstä imettää niin pitkään kuin hyvältä itsestä tuntuu ei tueta. Kerroin mielipiteeni,että imetän niin pitkään kuin voin ilman,että vauvalle tai mulle aiheutuu siitä mitään haittaa.
Ite asiassa mulla on tällä hetkellä niin,että sillon ei edo kun imetän muulloin suunnilleen etoo.
Rasittaa jo ihan etukäteen se ,että jos vielä imetän kun on keskiraskauden ultra ja on pakko mennä tuolle samalle lääkärille...niin se paasaa varmasti taas tuosta imetyksen lopettamisesta. Va mä otan päivän kerrallaan ja teen niin kuin musta parhaalta tuntuu.
Juu,va nyt pitää mennä tuon vintiön perään. On mielipuuhassaan purkamassa irti lakanoita isin ja äitin petistä :)
-Mirjami, Aleksi 11kk 10päivää ja masuasukki rv 9+5 tai 10+5-
kuullosti vaan niin hyvälle et piti kysyä ja kun se salaatin mainitsija oli tällä kertaa viljaa niin aattelin laittaa kyssärin hänelle. ;))))
kuumetta
Täytyy tänään varata aika 1-vuotisvalokuvaukseen -manselaiset, mitä valokuvaamoita olette käyttäneet?
FannyK, kiitos kun sain tulla tuppereille, teillä on todella kaunis koti!
Silppu lähti eilen kävelemään taaperokärryn kanssa. Huteran näköistä menoa, mutta eiköhän se siitä :). Päiväunet eivät vieläkään ole oikein vakiintuneet, mutta toivottavasti pian päästäisiin rytmiin kiinni. Pukelo on selvästi ollut väsyneen oloinen ja välillä tosi ärtynyt, enkä keksi mitään muuta syytä kuin rytminvaihdoksen. Hampaita olen koettanut ronkkia, mutten sieltä suusta mitään uutta löydä.
Niin ja vielä -HELMIPULLAT HOHOI! Aktivoiduttaisiinko taas, kyselee yksi painonrekkaamisen unohtanut :). Pistän tuonne Laihdutus-puolelle uuden aloituksen. Mullahan paino on vaan noussut, kiitos joulumässäilyjen :P.
KL.
Mukavaa maanantaita taas helmimammat ja ' kohtataaperot' :) Ensimmäiset täyttää varmaan kohta vuoden! Meidänki pulloposki se vaan vetää vielä alotussoseita vaikka kohta tulee vuoden. Pitäs varmaan ryhdistäytyä... Tuntuu vaan niin hullulta antaa kovin jäpäkkää sapuskaa kun toisella ei oo ku kaks hampaan tynkää alaikenessä. Ylhäälle pukkaa kyllä läpi just kaks, ehkä sitä sitten innostutaan...
En oo ehtiny tuota edellistä pinoa ku silmäillä, meillä sairastettiin taas viime viikko. Veikko oli tiistain kuumeessa, Aaro ke-to. Räkäsiä ollaan edelleen ja viikonloppuna oli vieraitaki.
KL: millasta ristelyä oot ajatellu? Meki voitas Aaron kans käydä Tukholmassa, Veikko menis varmaan isin kanssa kotona kun on päivät päiväkodissa. Mä oon yrittäny vuodesta 2003 ainakin kahdesti Tukholmaan, toisella kerralla oli oksennustauti, toisella en nyt muista mikä, mutta liputkin on jo ollu, vaan aina on tullu jotain.
Minkki: Ihmeitähän tapahtuu. Ilmottelehan. Se ois teille varmaan ihan mieluista, vai kuinka?
Minä en lähde nyt niihin Helmipulliin enää mukaan kun on niin ihmeellinen tilanne, että paino on ihan kohdillaan. Oon painanu näin vähän viimeksi vuonna 2003. 61 näyttää vaaka, toivon kyllä että tippuu vielä siihen 58 mitä olin ennen ekaa raskautta, mutta en ota paineita. Me päästään nyt Aaron kanssa joka päivä kärryttelemään ja ehdin jumpata kun se nukkuu. Paitsi tietysti joka toinen viikko kun ollaan nähtävästi sillä rytmillä kipeitä. Aaro on kyllä hankala kun se on kipee, vaikertaa vaan eikä viihdy ku sylissä, ei nuku eikä syö. Ihan täysin päinvastanen tapaus ku terveenä. Nyt ollaan taas ihmetelty kun se lukee tuolla lastenhuoneen kirjahyllyllä kirjoja vaikka tunninki putkeen ja viihtyy tosi hyvin itekseen. Syö tosi hyvällä ruokahalulla ja nukkuu makoisia unia. Nukahtaa melkeinpä samantien kun laskee sänkyyn. Ihme lapsi. Jos tietäs että tuommosia tulee niin vois tehdä vielä vaikka kymmenen.
Teillä taisi olla jotain kotityögallupia viime viikolla. Mun täytyy kyllä sanoa, että mulla on aika ihana mies. Se tekee kyllä täällä kaikkea ja osallistuu ihan täysillä. Ennemmin on sitten niin, että minä yritän tehdä päivän aikana kaiken mahdollisen että se tunti tai pari mitä se ehtii olla illalla lasten kanssa, ois sitten vaan sitä, eikä tiskaamista ja kaupassa käyntiä. Mehän ollaan laitettu ylös kaikki vapaa-ajat mitä kummallekin on kertyny ja se on aika karua luettavaa. Saattaa mennä viisikin viikkoa ettei kummallakaan ole ollut tuntiakaan omaa aikaa. En minä sitten kehtaa vaatia ittellenikään omaa aikaa kun huomaan ettei sekään ole sitä saanut. Meillähän on nyt silleen aika tiukka tilanne kun ei oo niitä lastenhoitoapuja lähellä. Onneksi mun äiti muuttaa nyt Hämeenlinnaan, päästään ehkä keväällä jonnekin hemmottelulomalle kahdestaan.
Jaa, pitäs sitten varmaan jumpata... Sitkeessä on mulla ainaki tuo vararengas, argh.
Ihana kun on lunta ja aurinko paistaa!
Aurinkoa!
Vilja ja Aaro-Paaro (unilla)
Viljaa : kiva kuulla sinustakin! :)
Minä liityn TAAS helmipulliin, kunhan muistan käydä puntarilla. Pitäis TAAS ryhdistäytyä ja alkaa käymään siellä lenkillä... Kävin jo pari viikkoa päivittäin mutta sitten tuli viikon tauko. Päivät menee niiin äkkiä ettei huomaakaan. Ja pari jumppadvd:tä odottaa edelleen tv:n päällä, että joku ottais ne käyttöön!
Muistelenko oikein, että jollain muullakin helmimammalla olis ollut monirakkulaiset munasarjat eli pco?
Ihan sillä kyselen, kun kiinnostaa, että miten kuukautisille on käynyt nyt synnytyksen jälkeen?
Mulla menee hermot, kun kesästä saakka on ollut semmoista, että saattaa vuotaa enemmän ja vähemmän kuukauden ajan!!! Sit on reilu kuukausi taukoa ja taas alkaa.... Yhden kerran nyt syksyllä oli kierto ihan normaali niin kuin kuuluis ollakin mutta sit se on taas mennyt ihan sekaisin... :( Vaikka ainahan mulla on ilman lääkkeitä menkat tulleet miten sattuu. Mutta tällä menolla ei ainakaan ole toiveita tulla luomusti raskaaksi...
Onni on päikkäreillä, pitäis käyttää tilaisuus hyväksi ja mennä tyhjentämään astianpesukone, kun sen kerrankin sais tehdä rauhassa! :)
kumppari&Onni
Mä voin kertoo kuinka kävi mun menkoille ;)))) vuosi vaihtuu ja mä olen edelleen paksuna ;)))
Me oltiin just viikkarilla Tukholmassa, kiva risteily jos ukolle ei tulis se viinasokeus, tai ei mua sekään harmita niin paljon ku ei voinut itte ottaa punkkua ruuan kanssa. Ja Tukholmassa oli ihan sairaan huono ilma. Muuten siellä vois lampsia vaikka kuinka.
Meillä on molemmat tytöt flunssassa, kiva kiva, kukaan ei siis nuku.Dunsku muutenkin nukkuu niin huonosti, ja nyt oli vielä pissat tulleet läpi...ei auta uniin se unipussi, tai auttaa sen verran et se tuhrha möngerrys on jäänyt pois.
Kotitöistä oli galluppia, meillä minä teen tällä hetkellä kaikki.Mies on pitkiä päiviä töissä joten saa armoa.Isompi tyttö vie roskat ja tiskailee(ukko osti mulle just tiskikoneen...)Sit kun mies on vapaalla niin imuroi ja laittelee pyykkejä narulle.Koneeseen laittaa vain jos minä lajittelen, en viitti katella kirjavia vaatteita toista kertaa. Niin ja mies tekee marokkolaista ruokaa enemmmän ku mä. Ja ikkunan pesun hoitaa kans, mä inhoon sitä.
Mulla on huomenna rakenneultra, ihan jännittää. Josko näkyis mitkä värkit on haaroissa...mulla on ihan tajuton makeen ja happamen himo, sekä sinappi on in.Sykkeet vauvalla oli viimeksi 150.
Juu raivoominen alkoi taas, tyttö huutaa pois pois ja sätkyää matolla ku mustekala.
Me muuten otettiin se neliö, päästään muuttamaan helmikuun puolessa välissä.hyi et mä inhoon sitä puuhaa. Mut tuleepahan inventoitua turha sälä roskiin ja kierrätykseen..niin ja saa uudet sohvat,lamput ja verhot!!! Ja siinä talossa on hissi, pääsee laiskistumaan.
Arvatkaa mä sain jostain kumman syystä lahjalehtenä sen uuden KG-lehden, vähän pisti naurattamaan. Liekkö joku ajatellut et olen päässyt pullistumaan liikaa...vaikka paino on nyt .3,5kg lähtöpainosta...mut hyviä ruokaohjeita siinä lehdessä oli.
Nyt mä menen keittämään kahveet ja piirtämään. Ostin just Dunskulle kynät et saadaan tuhrata pöydät ja lattiat kuvia täyteen.
Minkille:ihmeitähän tapahtuu, mulla on pari kaveria joille on sanottu etteivät ikinä saa lapsia ja heillä on luomulapsia ja ei-luomuja molemmilla.
kuumetta ja räkänokat ja rv 19
siis himo on suolaseen ja happamaan
Helmi on päiväunilla ja esikoinen kuuntelee omassa huoneessaan Puuha Pete -CD:tä. Sai sen joululahjaksi ja kuuntelee sen varmaan 10 kertaa päivässä. Pitää hankkia noita enemmänkin. Tunnin päästä tulee miehen sisko lapsenvahdiksi ja me mennään miehen kanssa pankkiin lainaneuvotteluihin. Etsitään omaa asuntoa (nyt asutaan siis vuokralla), mutta aika hiljaista on ollut sieltä alueelta, minne aiotaan muuttaa. Toivottavasti nyt tässä keväällä vilkastuisi. KUUMETTA: Onnea uudesta asunnosta! Missäpäin se on?
Helmi on viime viikkoina syönyt tosi huonosti. Aamupuuron syö hyvin, mutta iltapuuroa ei. Ja mun itse tekemät soseet, joita Helmi on kohta 6 kk syönyt, ei uppoa enää millään (paitsi jos siinä on bataattia). Kaupan soseista Helmi on saanut vain maissia ja jotain 5-6 kk ikäisten kalajuttua ja niistä tykkää. Nyt kun on vihdoin saatu se vehnä mukaan kuvioon, aion etsiä joko niitä 8 kk tai sitten 1 v purkkiruokia Helmille. En enää viitsi edes tarjota niitä itse tehtyjä, jos ei kerran enää maistu. Makaroonista Helmi on ihan innoissaan, kun on sitä saanut nyt parina päivänä. Tossa joskus viikon päästä otan sitten vihdoinkin ne hapanmaito tuotteet mukaan. Ihottuma on vähän vähentynyt, mutta posket on edelleen ihan rutikuivat.
Meillä ruokailun lisäksi myös yöt menee nykyään päin peetä! Helmi on ihme kyllä parin viikon ajan nukahtanut yöunille ihan itsekseen, mutta herää yleensä ekan kerran jo klo 23-24 aikaan itkemään, jolloin nukahtaa onneksi aika pian uudestaan (n. 5 min). Seuraavan kerran herää joskus 4-5 aikaan ja huutaa sillä kerralla sitten joskus vaikka tunnin. Tai ei itke koko ajan, vaan on välillä 5 min hiljaa ja sitten itkee taas 10 min. Jos pidän omaa kättäni Helmin selän päällä, se yleensä auttaa, mutta mulla puutuu tossa hommassa käsi, joten en pysty sitä koko ajan siinä pitämään. Heti kun otan käden pois, vaikka Helmi ois ollut jo 5 min hiljaa, alkaa huuto. En ole moneen kuukauteen imettänyt Helmiä ennen klo 5 , enkä usko, että Helmi tissin perään edes itkee. Aikomus olisi, että yösyötöt lopetettaisiin kohta, mutta mua rasittaa koko ajatus jo valmiiksi. Nimittäin kun Helmi lähes joka yö itkeskelee tai muuten vaan pyörii niin levottomana sängyssään silloin 4-5 aikaan, niin seuraavan kerran, kun Helmi herää 6-7 aikaan, on imetys niin hyvä keino saada tyttö nukahtamaan, etten tiedä, jaksanko sitten valvoa tosta 4 eteenpäin, kun en enää aio imettää Helmiä öisin.
Ja sitä olen myös miettinyt, kun usein Helmi syö ekan kerran klo 5-6 aikaan ja seuraavan kerran herää sitten yleensä vähän ennen klo 8, jolloin imetän uudelleen, että silloin voisi periaatteessa jo herätä (tosin sitten kaikkien pitäisi mennä illalla aikaisemmin nukkumaan), mutta Helmi tietenkin nukahtaa siihen viereen. Ja mä olen sellainen herääjä, etten koskaan pysty nousemaan heti ylös, vaan mun on pakko makoilla aikani ennen kuin pystyn nousemaan. Kun otan Helmin rinnalle, saan itse vielä makoilla ja monesti sitten vielä nukahdan ja herätään klo 9 aikaan. Toi klo 9 on Helmillä joku oma heräämisaika, koska on usean kuukauden jo herännyt joko 8.55 tai 9, jos kukaan ei ole herättämässä. Aikaisemmin alkoi yöunille klo 22 aikaan ja nyt välillä jo klo 21 jälkeen, mutta 9 on silti se heräämisaika. Mutta tuntuu se jotenkin hassulta, että kohta 1 v lapsi syö yöllä 2 krt tissiä (vaikka eka kerta onkin vasta klo 5-6). Onko täällä vielä monta muuta vauvaa, jotka ruokailevat myös öisin (tai aamuyöstä)? Milloin olette aikoneet lopettaa yöruokailut ja millä tavalla?
Nyt pitää tehdä vielä hommia ennen kuin tulee lähtö. Huomiseen!
T:Fassiloora ja Helmi (huomenna 11 kk)
Fassiloora: Et ole tosiaan ainut jonka lapsi syö vielä yöllä. Meillä Aleksi syö yöllä vielä 2-3kertaa joka yö ja jos esim on kipeä niin useamminkin. Lähinnä tuo syöminen on sellaista,että kun saa tissin suuhun niin ei montaa kertaa ime,kun nukahtaa siihen. Yritin vierottaa joululomalla (siis miehen,itsehän olen hoitovapaalla) mutta poika itki niin surkeasti,että jäi tuo vieroitus yhteen yöhön. Lähinnä siksi olisin tuosta yötissistä luopunut kun olen välillä aika väsynyt noihin heräilyihin. Johtunee nyt siitä ,kun olen raskaana rv10(tarkemmin viikot selviää perjantaina ultrassa).
Nyt olen sitten päättänyt,että en rupea vierottamaan yötissistä,kun aikaisintaa kesällä, jos poika vielä silloin tissiä tahtoo syödä. Koska laskettuaika on luultavasti elokuussa niin ennen sitä pitää saada tissin syönti aika vähiin. Kerran tai pari päivässä voin imettää kyllä vaikka sittenkin kun vauva on syntynyt mutta yöllä en rupea kahta imettämään. Nyt annan mennä omalla painollaan tuon imetyksen.
Meillä Aleksi nousee nyt seisomaan ihan keskellä lattiaakin. Aiemmin tarvi ensin nousta tukea vasten seisomaan ja sitten siitä irrotti kätensä. Tosi hienosti puita pitkin kävelee va muuten kävely ei kiinnosta vielä juurikaan. Taaperokärryllläkään ei tahdo vielä kävellä eikä käsistä kiinni pidettäessä. Konttaamalla ja karhunkävelytyylillä edelleen kovaa mennään.
Meillä myös Aleksi on innostunut puremaan.
Perjantaina mulla on tosiaan eka ultra. Ihana päästä näkemään,,että tuolla masussa on kaikki kunnossa ja kuulla ekaa kertaa sydänäänet.
Tämä raskaus on ihan erilainen kuin edellinen. Nyt etoo yötä päivää. Oikeastaan vaan imettäessä ei edo. Muuten olo on ihan hyvä :)
Juu,va tässäpä nyt tämän verran. Pitää vielä keretä pojan päikkäreillä olo aikana kirjoittaa muutama s.posti,kun sitten ei onnistu,kun poika herää.
-Mirjami, Aleksi 11kk ja masuasukki rv 10-
huh, olipa ihanaa!viljaalle kerroinkin jo, olin to-su Nykissä kaverin kanssa, ilman miestä ja poikaa!!!!!!!
pelotti, siis oikeammin jännitti,lähteä, lentämistä enkä Nykkiä pelkää, mutta hieman arvelutti miten nuo ukot pärjäävät kahestaan.
noh, tosi hyvin oli menny, kotikin oli yllättävän siisti:)
eikä kertaakaan tullu mitään paniikki-tekstaria mulle, eikä kyllä multakaan!
ite sain tosi hyvin nukuttua, shopattua pojalle paljon vaatetta ja dr.housen 2 tuotantokauden ja gilmoren tyttöjen meneillään olevan kauden, eipä tarvi olla telkkarin orja;)
ikävä ei ollu paha ollenkaan, mikä oli positiivinen juttu.
mut vitsit, kun tulin kotiin, että poika oli jotenki muuttunu niissä muutamassa päivässä!jännää, miten sen huomaa kun on pois.
meillä ei edelleenkään kävellä, ei edes semmosen taapero-auton kanssa.syksyllä oli lainassa kaverilta semmonen kävelylaite, sillä veti ihan onskuna. mut nyt ei, ei sit millään. ehkä 10 sekkaa seisoo ilman tukea, ja on ihan apina kiipeemään joka paikkaan.
lentsikassa oli muutama pikkuvauva, voi että tuli vauvakuume!!!!
varmaan merkki siitä että voimat palautuvat ja masis paranee....
mutta silti epäilen jaksamistani ja pärjäämistä kahden lapsen kanssa, aika näyttää sitten joskus.
ihana kuulla, että raskaana olevien raskaudet sujuneet hyvin (jos ei pahoinvointia lasketa), pidän peukkuja että jatkuu samaan malliin!
mulla ranteet ihan sökönä, tai oikeammin peukalon jännetupet. niissä on tod.näk. ahtaumat, ja pahasti tulehtuneet. jos ei viime viikolla pistetyllä piikillä parane 3 viikossa, pitää leikata. kiva, just kun pitäis maaliskuussa mennä takas töihin...oih ja voih.
voi räkä viljaa, ihan kirjaimellisesti, paranemista!!!!!
ihanaa kun täällä sipoossa on vihdoinkin lunta, ja nytkin sataa jotain rännäntapaista. kivaa, kun on vähän valoisampaa!
nyt lähden lepuuttamaan käsiä,
mukavaa illanjatkoa ja alkanutta viikkoa kaikille!
sakura ja herra H
Meille on iskenyt flunssa! Emma on kuumeessa ja kolmatta päivää ja itse olen tokkurainen nuhanenä. Mutta eiköhän se tästä ala helpottaa... Emmakin oli tänään jo pirteämpi!
Kotitöistä oli näemmä gallupia. Meillä mies kyllä tekee kotitöitä, kunhan käsken. Mies siis hoitaa lähinnä imuroimisen ja tiskaamisen yleensä, mä muut kotihommat!
Noista yösyönneistä oli myös puhetta. Mähän lopetin yösyötöt joulun jälkeen ja nyt Emma pärjäilee aivan hyvin yöt syömättä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että nukkuisi paremmmin... Heräilee ja kieppuu öisin kyllä ihan tarpeeksi, mutta toisaalta mun ei tarvi yleensä kuin nostaa tutti suuhun! Viime yönä Emmalle tuli pitkästä aikaa syöminen mieleen eikä meinannut huolia tuttia vaan yritti vaatia rintaa. Parin minuutin huudoilla kuitenkin selvittiin!
Nyt löhöilemään sohvan ääreen ja keräämään voimia yöheräilyjä varten!
Kaalilaatikko kiitos itsellesi, kiva kun tulit.
Me käytiin esikoisen kanssa valokuvassa Raimo J. Niemellä, oltiin ihan tyytyväisiä. Nyt ajattelin ehkä mennä Kangasalla Studio Kähköselle (muistaakseni?), kaveri kävi siellä ja kehui kovasti. Toisaalta käly kävi semmoisella joka teki kaikenlaisia fantasiakuvia, siis käsiteltiin kuvia niin että lapsi istui ruusunlehdellä yms, en muista kuvaajan nimeä. Nyt aion ottaa Siiristä tietty oman 1vee kuvan ja sitten sisaruskuvan, johon ällösöpösti puen tytöt samanlaisiin mekkoihin :D
Nyt Siiri on vihdoin ja viimein aloittanut konttaamisen! Vihdoin ja viimein, perun siis sen fysioterapeutin. Eilen oikeastaan aloitti, eikä enää ryöminyt.
Mitäs muuta... Niin, yösyönneistä oli puhetta. Siiri on syönyt aika vaihtelevasti, ekat kuukaudethan se ei herännyt öisin vaikka yritin herättää, sitten välillä söi kerran tai kaksi, joskus ennen joulua tylysti lopetin senkin. En vaan mennyt kun huusi, nukahti sitten vaan uudestaan eikä enää pyytänytkään. Nyt on jostain syystä ruvennut taas neljän maissa heräämään ja annan kyllä tissiä. Mulla on niin huono omatunto tästä töissä käynnistä että oon ihan tyytyväinen että herää yöllä, saan olla vähän enemmän sen kanssa.
Parin viikon päästä me joudutaan lähtemään Helsinkiin Apassionataa katsomaan, suren jo etukäteen kuinka mun pikkuvauva pärjää illan ilman äitiä... Appivanhemmat tulee meille lapsenvahdiksi ja laittavat ne nukkumaan. Anoppi nyt on lasten sairaanhoitaja että on niitä ennenkin nukuttanut, mutta silti nyyh...
Viikonloppuna oltiin muuten Ideaparkissa koko porukka, sujui ihan hyvin kun esikoinen leikki innoissaan Piipoossa, Siiri seuraili isompien lasten leikkejä, mies torkkui siellä jossain patjoilla ja äiti kävi ostoksilla. Sitten käytiin syömässä ja lelukaupassa, oli aika nähtävyys lapsille :D
Jaha, jos taas esittäisi työntekoa!
FannyK ja kadonnut työmotivaatio
Ihanaa kun lumi sulaa! En voi sietää talvea joten lumi on mulle kuin myrkkyä. Onneksi tämä oleminen Suomessa on kohta ohi :) Muutamme huhtikuussa, ellei jotain outoa taas tapahdu.
Olimme miehen kanssa 4 päivää Englannissa, ihana reissu. Siellä oli todella mahtavat alennusmyynnit ja tein erinomaisia löytöjä (lapsille ja itselleni kenkiä, juhlamekko minulle ja esikoiselle...) Laukut oli palatessa todella täynnä.
Nyt keskitymme tyhjentämään asuntoa. Aika tyhjähän tämä alkaa jo ollakin, mutta vielä löytyy paljon meille turhaa tavaraa. Alina jää playschoolista pois ja opettelee Saksaa kotona minun kanssani. Inkerikin saattaa muutaman sanan siinä sivussa oppia.
Inkerille tulee hampaita koko ajan! Nyt on suusa 7 hammasta ja lisää puskee. Posket hehkuu, kuola valuuu ja kuumettakin on 38.
Muuten neiti voi oikein hyvin.
Pitäisi varata aika ensimäiseen hammastarkastukseen, kun vain saisi aikaiseksi. Miten se onkin niin vaikeaa ottaa se puhelin käteen ja soittaa? Yritän tehdä sen tänään...
Milloin meinaatte palata töihin? Osa jo onkin. Minä olen kotana siihen saakka kun Inkeri on 3-vuotta. Sen jälkeen varmaan jotain osa-aikaista sillä Alina aloittaa koulun ja haluan olla kotona kun hän tulee koulusta. saksassa lapset aloittavat koulun jo 6-vuotiaana, toki myöhemminkin voi aloittaa jos valmiuksia ei vielä silloin ole.
Millaiset juhlat meinaatte järjestää pikkuisille? Meille tulee isovanhemmat ja pari tuttava perhettä joilla on Inkun ikäiset lapset, niin ja tietenkin kummit. Päivä menee juhliessa. Juhlimme Inkerin synttäreitä la 10.2 koska 7. päivä on viikolla eikä silloin oikein kukaan pääse tulemaan. Inkerin kummitäti opiskelee kokiksi ja on luvannut tehdä kakun :)
Nyt leipomaan kun huomenna tulee vieraita...
Birdy ja Rinkeli
Birdy, ei saa toivoa, että lumi sulaa=) Mun mielestä tää loska on aivan kamalaa, lasten kanssa on paljon mukavampi olla ulkona kun on kunnon talvisää. Eilen oli ihana ilma, oltiin ulkona yhteensä varmaan neljä tuntia. Tänään ei huvittaisi lähteä pihalle ollenkaan.
Taisin jossain aiemmassa pinossa jo mainita, että menemme 1-v kuvaukseen Miia Marjamäelle. Siellä on esikoisenkin kuvat otettu ja ovat ihan hyviä. Se paikka, jossa saa niitä Fannyn mainitsemia fantasiakuvia on muistaakseni studio Liisa Karling tai jotain sinne päin. Olen nähnyt siellä otettuja kuvia ja ovat kyllä todella hyviä!
Eilen yritin taas saada Joonaa syömään muutakin kuin niitä ihan vauvanruokia. Soseutin sellaista valmista 8kk sosetta hiukan sauvasekoittimella. Ensin poika söi jonkun verran melko hyvin, sitten oli joku vähän isompi porkkanan tms. pala ja Jonttu oksensi kaiken päälleen. En ymmärrä miten toi syöminen on sille niin vaikeaa. Tai ihan hyvin syöneeltähän se näyttää, kun painaa yli 12 kg, mutta ruoassa ei siis saisi olla mitään klönttejä. Leipää, hedelmiä ym. syö kyllä omasta kädestä eikä silloin haittaa palat yhtään!
Kotitöistä oli puhetta. Meillä kyllä molemmat tekee niitä. Mies oma-aloitteisesti imuroi ja tayttää/tyhjentää tiskaria ja keräilee iltaisin Veetin kanssa lelut lattioilta. Ruoan teko taas kuuluu melkein aina mulle. Mä hoidan yleensä pyykit, mies on nyt alkanut laittaan pyykkejä kuivumaan, kun ostettiin kuivausrumpu=) Omat pelivaattensa se kyllä pesee itse. Mä hoidan vessan pesut ja lattioiden pesut oikeastaan aina, tuleepahan puhdasta!
nonnu78 ja ipanat
Meille kutsutaan sukulaisia ja kaveriperheita, joilla on lapsia ja tietysti kummit. En tiedä vielä minä päivänä juhlimme, koska Joonan kummeilla on sellainen ammatti, että pitää sovitella aikatauluun sopivaksi sitä juhlapäivää. Meillä kyllä on synttärit varmaankin kahdessa osassa, koska meillä on niin ahdasta, niin sillä tavalla mahdutaan paremmin. Kakut ja muut tarjottavat leivon todennäköisesti äitini kanssa, kuten aina muihinkin juhliin=)
nonnu edelleen...
Juu ei saa toivoa että lumi sulaa... =) Tässä juuri miehen kanssa juteltiin että kovin jäi lumettomaksi tämä talvi... höh. En itsekkään pidä että on metri lunta, mutta tuollainen lumikerros mikä peittää mustan maan on ihanaa! On niin paljon valoisampaa! Ja pakkasta en toivo tuota -8 astetta enempää=)
Meillä yöt taasen rauhoittuneet, eikä sitä odotettua hammasta edes tullutkaan... Luulin että Einolla on sellaista vaivaa kun ei öisin nukuta... Mutta ehkä se olikin rytmin muuttumisesta. Meillä nyt siis vain yhdet päikkärit joita parhaillaan vetelee.
Meille synttäreille tulee mummut+pappat+kummit+sedät ja serkut... huh, 18 aikuista ja 4lasta... Meidän molempien vanhemmat eronneet ja heillä mummu/pappa " puolet" , joten äkkiä tulee monta vierasta=) Ja on se ihanaa juhlia ensimmäistä synttäriä! Mutta mitä tarjolle? Teen itse kakun, äitini leipoo pullaa... Mutta tuntuu että suolaiset leivonnaiset menee nykyään juhlissa paremmin kuin makeat...? mitähän hyvää suolaista keksisi?
yksi vuotis kuvaa yritin tilata(Harri Virta, Porissa), mutta joudun vain kuuntelemaan vastaajaa... Täytyy yrittää uudelleen kohta. Olen kovin miettinyt että millaiset vaatteet Pojalle sinne laittaisi...
Mutta nyt siivoamaan! Äippä+nukkuva Hupuli 11kk ja 15pvä =))
Moiks!
Eipä ole jotenkin jaksanut kirjoitella mitään,oon taas vaan tyytynyt lukemaan teidän kuulumisia ja pysymään taka-alalla.Mä oon ollu ihan poikki,mikään ei oo huvittanu eikä oikein kyllä vieläkään.Kai se on sit vaan tota väsymyksen kertymistä kun on monta kuukautta valvoskellu öisin,se on mulle rankkaa kun normaalisti tarvitsisin unta mielellään sen 10 h yössä,ja nyt se jää aika paljon vaille... :)Mutta ehkä tämä tästä,ainakin kun kevät tulee niin helpottaa,varmaan,toivottavasti...
Me viedään Sara yksvuotiskuvaan tod.näk.myös sellaselle ns.fantasiakuvaajalle,jolla on myös enkelin siipiä jne.rekvisiittana.Mun siskon ystävän sisko (monimutkaista) ilmeisesti joko opiskelee valokuvausta tai muuten vaan harrastaa sitä,niin se sitten ilmeisesti ottaa ne kuvat.Tosin sitä ei ole sovittu vielä,sisko on luvannut asian hoitaa,joten sitä odotellessa.Mutta jos se ei onnistu niin täytyy keksiä jotain muuta.
Kotitöistä voisin mäkin kommentoida sen verran,että meillä kyllä aika moni homma jää mun harteille,koska mies herää aamulla klo 4 ja lähtee töihin,tulee joskus 5-6,niin eipä sille enää sitten viitsi kauheesti hommia ujuttaa.Mutta auttaa kyllä kun on kotona,on paljon Saran kanssa ja tietty hoitaa kaikki autoihin ja remppaan liittyvät asiat,hakee puita sisälle ym.Eli en nyt tässä tilanteessa valita.Sitä vaan olen miettinyt että mitä sitten kun menen kokonaan takas töihin,kun nyt jo tuntuu niinä päivinä kun olen töissä että täällä kotona kämppä kaatuu niskaan,niin miten selviän arjesta silloin?!Ajatus tuntuu tosi vaikeelta...Ja sitten pitäis ehtiä vielä viettää aikaa lapsenkin kanssa.Mä en halua töihin... ;) Ihanaa olis jos voisi olla kotona ainakin suurimmaks osaks siihen asti kun Sara on 3-v.,mutta valitettavasti se ei kyllä taida olla mahdollista,ellei meidän firmalla yhtäkkiä ala menemään aivan järkyttävän paljon paremmin kuin nyt.
Ai että,on muuten hetkiä kun voisin lahjoittaa noi meidän koirat pois!Sain Saran työn ja tuskan kanssa päikkäreille kun on ollu vähän rutuinen,mutta sitten toinen koirista oli salaa livahtanut Saran huoneen sängyn alle ja äsken sieltä sitten rapisteli tulla pois,niin totta kai Sara heräs siihen ja nyt ei sitten nukahda uudelleen.Tuolla on möykännyt jo puoli tuntia ja ylikin.En oo antanu periks että olisin hakenu pois kun ei se niillä puolen tunnin unillaan kyllä koko loppupäivää pärjää.Noi koirat tekee useinkin sitä että ne sabotoi tätä meidän päivää,monesti haukkuvat just kun Sara nukkuu tai jotain muuta vastaavaa.Mä sitä mietin jo silloin odotusaikana että siitä tulee ongelmia,ja niin on myös tullut.Kivoja ja kilttejä koiria,mutta hirveitä räkyttämään olemattomiakin asioita,niin siitä sitten seuraa tollasta.Eivätkä tottele kun komentaa ettei saa haukkua. :(
Ai niin Hämeenlinnan mammat,en nyt sitten vielä ole ihan varma taas pääsenkö pe treffeille,saattaa tulla työnakki kun meiltä on väkeä pois,mutta ilmoittelen lähempänä siitä vielä.Teitä ei hirveesti olekaan täällä näkynyt viime aikoina...missäs luuraatte?
Jaahas,täytyy mennä koittaan tota typykkää vielä nukkumaan.
terkuin Marietta ja rissaava Sarppu
...että mun viestit on aina kilsan mittaisia... :)
Marietta ja sängystä pois päässyt Sarppu
meilläkin kontataan! Ihanaa kun vihdoin neiti pääsee liikkeelle itse suht helposti.
Mä en ole vielä uhrannut paljon ajatusta 1-vuotissynttäreihin. Mutta kutsutaan kummit, setä+avokki ja enon perhe ja tietty isovanhemmat. Voi oilla että serkunsa kanssa viettävät yhteissynttäritkin toisen puolen suvun kera. Kun on neideillä päivä ikäeroa...
Kuvan ottaa ehdottomasti isi ja kummitäti, ovat siis valokuvaajia harrastukseltaan ja viel hyviä kaiken lisäksi. Lisäks perhekerhoss aon kuvaus tyyliin koulukuvaus, jossa saa kans kuvan otettua.
Mut ei kai muuta täältä meiltä tähän hätään...
Elsan äiti ja Elsa 10,5kk
Ihanaa, kun on talvinen ilma!
Eilen oli mieheni ja hänen kaksoisveljensä kolmikymppiset, tuli siis vähän juhlittua=) Oli kyllä mukavat bileet. He olivat varanneet yhden ravintolan yksityiskäyttöön alkuillaksi ja siellä oli kaikki vanhat ja nykyiset kaverit juhlissa mukana. Onneksi veljekset tajusivat tilata tarjottavat muualta, niin mun ei tarvinnut niitä tehdä=) Mun vanhemmat oli ipanoiden kanssa täällä meillä ja muuten oli mennyt hyvin, mutta illalla kun Veeti oli syönyt jäätelöä, niin sitä oli pudonnut vähän lattialle ja Jonttu oli nopeana poikana käynyt hieman maistiaisilla. Äitini soitti hädissään, että mitä sille pitää tehdä, kun kasvot on täynnä punaisia laikkuja. No ne hävisivät illan mittaan itsekseen, eikä mitään muuta reaktioita onneksi tullut. Minä tulin ajoissa kotiin, päivänsankari tuli kahden aikaan perässä.
KL: Minä annan meidän pojille rela-tippoja(välillä Gefilusta). Veetillä ei ole allergioita, muutama korvatulehdus oli yhden vuoden kieppeillä. Joonallahan on noi allergiat ja korvatulehduksiakin on ollut...Mutta jos säästymme yhdeltäkin mahataudilta noiden maitohappobakteerien ansiosta, niin maksan ne oikein mielelläni!
Joona seisoo jo pitkiä aikoja ilman tukea. Eilenkin seisoi pitkän aikaa ja pyöritteli mun kännykkää kädessään, kun olin jättänyt sen Jonen ulottuville. Saas nähdä koska meillä nähdään ensimmäiset askeleet.
Joona seisoo myös syöttötuolissa ja yrittää kiivetä siitä pöydälle. On todella ärsyttävää pitää sitä toisella kädellä istumassa syöttiksessä ja toisella yrittää saada lusikkaa osumaan suuhun tai ainakin sinne päin. Harkitsin jo valjaiden ostamista. Meillä on ihan tuommoinen perinteinen syöttis, mutta meidän tuttavilla on tripp trapp ja Veeti pääsi ainakin pienenä livahtamaan ylös myös siitä. Joten tuskin auttaa tuolin vaihtaminenkaan...
nonnu78 ja mukelot