Kuinka erottaa traumatisoitunut, epävakaa, ADHD vai bipolaari? Jos kaikki voisivat täsmätä?
Sanomattakin selvää on oma traumatausta.
Oireita kuitenkin on. Mielialani voi vaihdella ihan päivän mukaan. Eilen olin maassa, tänään tanssin. Suunnittelen paljon asioita mutta toimeenpano hankalaa koska mieli voi muuttua. Keskittyminen hankalaa. Addiktioon taipuvainen.
Ei minua kiinnosta muuten mutta kun tämä elämä tällaisen pään kanssa tuppaa olemaan rankkaa. Itsetuhoisine masennusjaksoineen.
Aattelin pakottaa lääkärin nyt sitten tutkimaan minut, saada selvää mikä juttu. Eikä aina vain sitä masennuskorttia. Haluan stabiilin tilanteen ja oikeat lääkkeet.
Kommentit (20)
Provohan tää on. Toisaalta varmaan suurin osa nuorista epäilee itsellään Adhd: tai vähintään epävakaa nyt on jokainen. Hienoa kun on diagnoosi.
Se varmaan riippuu oireista tarkemmin. Esimerkiksi voi olla trauma tai psd, stressi. Onko liikaa menoja ja ohjelmaa. Jos on epävakaa, se voi viitata myös stressiin. Alkoholi pois. On varmaan tarkkoja menetelmiä millä poissulkea tai mikä täsmää. Ehkä joidenkin häiriöiden tai epätasapainotilojen taustasyy on joskus muu kuin adhd tai sellainen. Ennen kuin siis vetäsee lääkityksen johonkin. Mikä helpottaa ja tasapainottaa.
Piti sanoa myös että tunteet vaikuttavat paljon. Ja monella tunne on luonnollinen reaktio ulkoisiin ärsykkeisiin tai tilanteisiin, paikkoihin. Ihmisiin. Tunnekehoa saa ehjäksi ajan myötä. Ettei ole muiden pompoteltavana vain tai mitä muut sanovat. Entä mitä itse haluaisi elämässä ja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tää on. Toisaalta varmaan suurin osa nuorista epäilee itsellään Adhd: tai vähintään epävakaa nyt on jokainen. Hienoa kun on diagnoosi.
Ilman sitä ei tipu hoitoa. Kadehditko sairaita tai niitä, joiden keskushermosto toimii poikkeavasti?
Selviää vaa tutkimuksilla ja lääkekokeiluilla, eli lääkäriin.
Lääkäri on oikea osoite, oli sitten provo tai ei. Näistä on hankalaa puhua somessa, mutta rohkaisisin menemään lääkäriin. T. Ex-psyk.sh.
No mulla on sekä epävakaan että adhd-diagnoosi. Traumoja lapsuudesta ja muutenkin riittää, yhtä hyvin vois sen ptsd:n myös heittää päälle. Ei lääkitystä kun mikään ei sovi tai on vaan haittaa. Kävin ensin päihdekuntoutuksen kun oli paha alko-ongelma ja nyt terapiassa tokaa vuotta, raittiina 6v. Tie on ollut pitkä mutta kun katsoo taaksepäin niin koko ajan tapahtuu edistystä hitaasti mutta varmasti. Tsemppiä
Mihin unohtui, autismi, asperger, masennus, skitso. Jos kaikki täsmää, apua!
Itsellä melkein tuo koko setti, olisin toivonut että adhd olisi selittänyt kaiken. Mutta ei sitä ollut. Tekevät pitkän kaavan kyselytutkimukset, lisäksi mahdollisesti vapaamuotoiset lausunnot lähipiiriltä.
Itse sanoisin, että epävakaan ja bipon erottaa erityisesti siitä, että epävakaalla on se jäätävä tyhjyyden tunne, mustavalkoinen ajattelu ja Todella nopeat ja rajut mielialan muutokset.
Sopivaa lääkitystä etsitään yhä ja elämä on yhtä helvettiä.
Traumatisoitunut: tämä ei ole oire vaan syy, ja diagnostisesti olennaista on että tunnistetaanko niitä traumaattisia tapahtumia; voi liittyä dissoja tai harhoja; tyypillistä huomattava ahdistuneisuus ja oirekuvan vaihtelu eri elämänvaiheissa
Epävakaa: vaihtelu voi olla nopeaakin, impulsiivisuus liittyy erityisesti ihmissuhteisiin ja tunnepitoisiin tapahtumiin; dissot ja harhat ei kuulu tyypillisesti pakettiin, aggressiivisuus todennäköistä, lääkkeet ei oikein auta
Bipo: kausittaisuus yleensä vähän pidemmissä jaksoissa, lääkevaste ja suvun sairaushistoria voi johtaa oikeille jäljille, kunnon mania tietysti selkeä merkki
ADHD: näistä ainoa jonka merkit on oltava tunnistettavissa jo lapsuudesta, ei itsessään tarkoita masennusta tai muutakaan tunne-elämän ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Traumatisoitunut: tämä ei ole oire vaan syy, ja diagnostisesti olennaista on että tunnistetaanko niitä traumaattisia tapahtumia; voi liittyä dissoja tai harhoja; tyypillistä huomattava ahdistuneisuus ja oirekuvan vaihtelu eri elämänvaiheissa
Epävakaa: vaihtelu voi olla nopeaakin, impulsiivisuus liittyy erityisesti ihmissuhteisiin ja tunnepitoisiin tapahtumiin; dissot ja harhat ei kuulu tyypillisesti pakettiin, aggressiivisuus todennäköistä, lääkkeet ei oikein auta
Bipo: kausittaisuus yleensä vähän pidemmissä jaksoissa, lääkevaste ja suvun sairaushistoria voi johtaa oikeille jäljille, kunnon mania tietysti selkeä merkki
ADHD: näistä ainoa jonka merkit on oltava tunnistettavissa jo lapsuudesta, ei itsessään tarkoita masennusta tai muutakaan tunne-elämän ongelmaa
Traumatisoituminen: on aivan selvää. Juuri se klassinen, viinaa, sekoilua, mt-ongelmia, seksuaalista väärinkäyttöä jne lapsuuden perheessä. Elämä ollut aikamoista pakenemista päihteisiin, peleihin, syömiseen, työhön. Ihan mihin vain. En nykyään käytä päihteitä, jos ei nikotiinia lasketa.
Epävakaa: No. Mustavalkoista ajattelua yritän välttää, olen taipuvainen ennemminkin ylianalysoimiseen ja monelta kannalta asioita pohtimaan. Olen aika impulssiivinen. Aggressiivinen en ole, en väkivaltainen.
Bipo: Vuosia vuosia olen ollut elämässäni tunteiden vuoristoradassa. Joskus on parempia kausia mutta niin on pahoja masennuskausiakin. Selvää maniaa ei kuitenkaan. Olen masentuneenkin impulssiivinen ja harkitsematon koska haluan helpotusta, josta myöhemmin kärsin.
ADHD: Lapsena olin jo hyvin vilkas ja olen ollut erittäin hajamielinen. Keskittymiskyky ollut heikkoa jo silloin. Olin myös liian seksuaalinen liian nuorena mutta osittain tämä kaikki voi olla vain trauman vaikutusta.
En vain tiedä. Masennuslääkkeet ei ole koskaan laukaisseet maniaa. Juuri nyt oleva masennuslääke on tyystin menettänyt tehonsa. Alkuun se auttoi, nyt ei enää vaikka annosta koko ajan nostettu.
Ehkä tarvitsen pelkkää terapiaa. Eikä diagnoosilla niin väliä. Apua kuitenkin tarvis. Ap
Onneksi se diagnoosin asettaminen ja hoidon suunnittelu (lääkkeet ja terapiat) ei olekaan sinun duunisi, sitä varten on ihmisiä jotka ovat kouluttautuneet hommaansa noin 6-12 vuotta.
ADHD, etenkin diagnosoimattomana, altistaa muille mt-häiriöille ocd:sta syömishäiriöön, masennuksesta bipolaariin. Riski sairastua johonkin liitännäishäiriöön on moninkertainen nentteihin verrattuna. Sinulla voi siis mahdollisesti olla kaikki epäilemäsi haasteet.
Jos ADHD on juurisyy, sen hoitaminen (lääkkeet + terapia/valmennus) voi ratkaista jo paljon. Terapiassa traumojen avaaminen on varmasti myös paikallaan.
Lainaus ei toimi. Mutta epävakaassa aggressiivisuus/viha ei useinkaan kohdistu muihin vaan itseen. Tyhjyyden tunne taas olisi hyvä "suomentaa" eli sillä tarkoitetaan esim. sitä kun tunteet menevät niin yli että se on kestämätöntä ja olosta tulee tyhjä ja turta. Epävakauden ydin on häpeä ja hylkäämis/torjuntapelko. Dissosiaatio-oireet eivät ole harvinaisia. Vainoharhaisuutta muistuttava uhan tunnettakin äärimmäisessä stressissä esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi. Mutta epävakaassa aggressiivisuus/viha ei useinkaan kohdistu muihin vaan itseen. Tyhjyyden tunne taas olisi hyvä "suomentaa" eli sillä tarkoitetaan esim. sitä kun tunteet menevät niin yli että se on kestämätöntä ja olosta tulee tyhjä ja turta. Epävakauden ydin on häpeä ja hylkäämis/torjuntapelko. Dissosiaatio-oireet eivät ole harvinaisia. Vainoharhaisuutta muistuttava uhan tunnettakin äärimmäisessä stressissä esiintyy.
Jos näin on, niin tämä on kuvaus kuin minusta itsestäni. Itseinho, suoranainen viha on tuttua. Kaikki tuo muu myös. Hyvinkin saatan olla epävakaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin on, niin tämä on kuvaus kuin minusta itsestäni. Itseinho, suoranainen viha on tuttua. Kaikki tuo muu myös. Hyvinkin saatan olla epävakaa.
Ap
<3 Kannattaa hakea tietoa asiallisista(kin) lähteistä.
Jos ymmärrät englantia niin Youtuben parhaimmat videot on mielestäni psykoterapeutti Daniel Foxilla joka hoitaa pääasiassa epävakaita.
Bipolaareilla ne mielialat/energiatasot tms. kai kestää kauemmin kuin päivän tai muutaman ennen kuin vaihtuvat.
?