Koetko itsesi yksinäiseksi, kun lapset muuttaneet omilleen?
Minulla on ollut jo monta kuukautta yksinäinen ja ahdistunut olo. Kuopuskin muutti kotoa pois kesällä. Olen naimisissa ja avioliittomme on ihan onnellinen, mutta tunnen yksinäisyyttä. Työurani rakentaminen vei mehut yhdistettynä perhe-elämään ja sen seurauksena useat kaverisuhteet ja ystävyyssuhteet lopahtivat. Kaksi vanhaa ystävää enää jäljellä ja pitävät hyvin harvoin yhteyttä minuun. En viitsi heille koko ajan soitella. Heillä asuu vielä lapsia kotona ja elämässä on muutakin aktiviteettia heillä. Minulla on jopa välillä paniikki siitä, että en enää löydä uusia ystäviä ja vanhatkin unohtavat minut. Kun lapset asuivat kotona, olin tyytyväinen siihen, että olin yhteydessä ystäviini noin kerran kuukaudessa. Nyt tuntuu, että ihan sama, vaikka katoaisin tästä maailmasta, kukaan ei huomaisi pitkään aikaan. Aikuiset lapset elävät omia elämiään opiskelupaikkakunnillaan ja käyvät harvakseltaan kotona. En minä heissä voi alkaa roikkumaan tietenkään. Viesteillään useita kertoja viikossa sitä sun tätä niitänäitä ja olen onnellinen siitä, että heillä on ystäviä ja opiskelujuttuja eivätkä kaipaa koko ajan kotiin. Miten teillä muilla lapseton elämä on alkanut ja onko vinkkiä, miten sopeutuisin tähän elämänvaiheeseen?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
No jonkun aikaa koin, mutta äkkiä se meni ohi. Nykyään olen sinkku, ei ole ketään ystäviäkään ja työnikin teen yksin kotona. Olen tyytyväinen elämääni enkä kaipaa mitään lisää.
Sama täällä!!👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Itseäni surettaa se, että en koskaan tai paremmin toistaiseksi (olen pian 46 vuotias) ole onnistunut saamaan ensimmäistäkään omaa lasta. Lapsettomaksi taidan jäädäkin kun ei ole kumppania, eikä ole vuosiin ollut, jonka kanss voisin jakaa tämän haaveeni ja unelmani.
Tapasin yhtenä päivänä miehen, joka kertoi olevansa lapseton, mutta tavattuaan nykyisen kumppaninsa hän sai elämäänsä kumppanin lapset ja ison liudan lapsenlapsia. Eläkkeellä vasta olivat ilmeisesti tavanneet.
Ap
En koe, vaan tämä on aivan ihanaa! Meidän ei tarvitse miehen kanssa huolehtia kuin itsestämme. Saamme miehen kanssa mennä ja tulla miten tykkäämme, saamme syödä juuri sitä mitä haluamme jne. Tekemistä ja touhuamista riittää. Kivaa toki on, kun lapset tulevat käymään ja nautin heidän seurastaan, mutta kivaa on myös se, kun he taas lähtevät omiin koteihinsa ja juttuihinsa. Autamme heitä myös aina, jos apua tarvitsevat ja pyytävät.