Näkökentässä ei puutteita, mutten ymmärrä näkemääni?
En oikein osannut muotoilla soveltuvaa otsikkoa. Ongelma on siis seuraavanlainen:
En löydä näkökentästäni puutteita. Joskus migreenistä kärsiessä näköoireet ovat alkaneet niin, että näkökentässä on jossain kohtaa puutos, jonka huomaan katsomalla esim. omia käsiäni tmv. Tästä ei kuitenkaan ole kyse. Eikä migreeneitäkään ole ollut yli kymmeneen vuoteen.
Ongelma on, että esim. katsoessani tv:tä, jos ruudulla on kaksi henkilö ja kohdistan katseeni vasempaan, niin en ymmärrä mitä ruudun toinen henkilö tekee. Kuva liikkuu muutenkin liian nopeasti, en ymmärrä tapahtumia. Ongelma on siis jatkuva, mutta helppo selittää tällä esimerkillä.
Ennen käydessäni elokuvissa ehdin lukemaan tekstit suomeksi, ruotsiksi ja silti näkemään mitä elokuvassa tapahtui. Nyt en ehdi lukemaan tekstiä edes suomeksi. Enkä silloin näe lainkaan mitä ruudulla muutoin tapahtuu. Muutenkin valkokangas on niin laaja, ettei katsominen ollut lainkaan mukavaa. Lukunopeuteni on hidastunut todella paljon ja lukeminen on muutenkin haastavaa. Välillä näen sanan loppuosan ennen alkuosaa, ja joudun katsomaan sanaa uudestaan.
Myös esim. jos käyn kaupassa jossa en ole ennen käynyt, on tuotteiden löytäminen haastavaa sillä joudun katsomaan hedelmähyllyssä erikseen niin moneen kohtaan, ennen kuin olen varma, että olen nähnyt kaikki eri hedelmät, ja joko löytänyt/en löytänyt etsimääni. Joskus kauan sitten pystyin nopealla vilkaisulla huomiomaan onko hyllyssä jotain banaanin kaltaista, vaiko ei...
Aiemmin ajateltiin tämän johtuvan hajataitosta tai huonosta näöstä. Näköni oli -1 ja -0,5 sekä lievä hajataitto. Nämä korjattiin leikkauksessa, sillä piilarit aiheuttivat todella paljon oireita ja lasien pitämiseen en millään tottunut. Kummatkaan eivät myöskään korjanneet ongelmaa. Eikä korjannut leikkauskaan.
Nyt siis näen kyllä perus näkötestin mukaan normaalisti. Silmälääkärin mukaan toinen pupilli suurempi kuin toinen. Ei silmänpainetta.
Ajoittain näkö on sumea ja katseen kohdistaminen on haastavaa. Kasvomuistini on huonontunut todella paljon ja menee todella turhauttavan kauan esim. oppia uudessa harrastusporukassa tunnistamaan ihmiset toisistaan, joten en esim. tiedä ketä olen jo tervehtinyt, ketä en.
Aivotkin on kuvattu, siellä ei näkynyt mitään. Ongelma on jatkunut jo noin 10 vuotta.
Mikä voisi olla syynä?
Menen mielelläni yksityislääkärille, mutta minkä alan? Mitä testejä pitäisi tehdä? Mitä mahdollisia diagnooseja tutkia?
Kommentit (370)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitkin jo laittanut lisätietoa. Kyllä tuo kokonaisuus pitää huomioida. Eli varmaan kaikki nuo oireet liittyy toisiinsa. Mitä siellä Aasiassa tapahtui? Olisiko joku outo tauti tai loinen voinut aiheuttaa? Tai jokin myrkky joko ruuasta tai kasvista tai eläimestä, tai lääkkeestä. Ethän käyttänyt mitään huumeita siellä? Otitko jotain erikoisempia rokotteita tai estolääkityksiä ennen kuin lähdit sinne? Löitkö pääsi jossain kohtaa?
Minäkin veikkaan, että jokin loinen pesiytynyt aivoihin. Onhan löydetty jopa elävä mato aivoista.
Lämpimissä vesissä elää kaikenlaisia loisia, jotka saattavat mennä esim.nenän kautta aivoihin. Tai jos et uinut niin kyllä Aasiassa on monta muutakin tapaa saada loinen johonkin päin kehoa.
Aasiassa kyllä uin ja monessa eri maassa. Lisäksi mulla oli tuolla reissulla myös jokin mystinen nilkan turpoaminen, jonka lääkäri oletti allergiseksi reaktioksi hyttysiin, mutta ehdotti myös käärmeenpuremaa. Mutta käärmeenpureman uskoisin huomanneeni, sillä minua on purrut käärme Suomessa, ja se oli kyllä sellainen tapaus etten tiedä miten sitä voisi olla huomaamatta.
Olisikohan sittenkin ollut jotain tuollaista :( Noista olen toki kuullut ja lukenutkin jonkin verran. Vatsaoireitakin mulla on (yhdessä vaiheessa pitkään jatkunut ripuli, nykyään ummetusta, vaihtelevasti refluksia) ja näitäkin ne kaiketi aiheuttavat.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on ollut nuoresta asti vakavasti masentunut ja on syrjäytynyt. Häntä on tutkittu vuosikymmen varsin kattavasti ja pääkin on kuvattu. Mitään ei ole löytynyt. Voihan siellä tosiaan joku näkymätön aasialainen hyppykuppa keskushermostoa nakertaa, just joo...
Ette viitsisi ruokkia vakavasti mt-ongelmaisen ihmisen mielikuvitusta. Pahennatte vain hänen oloaan, ja me maksamme nuo kaikki turhat tutkimukset.
Voihan se hyvin olla, että olet osittain oikeassa. Mutta mulla on kuitenkin ollut ihan kokonaan näkö pois muutaman päivän, aivokuvissa näkynyt *jotain* minkä vuoksi matkavakuutusyhtiö käski palaamaan Suomeen hoidettavaksi. JOTAIN on siis ihan varmasti siellä aivoissakin ollut jossain vaiheessa... Ei tämä kaikki mielikuvitusta ole.
-ap
MIKSI MS-tautia ei ole poissuljettu? Siihen sopisi
Oma veikkaus on, että olen ollut oireiden alkaessa niin nuori. Mutta täytyy ottaa tämä esille ja itsekin nyt googlettaa asiasta enemmän, kun tuo näönmenetyksen kuvaus kuulostaa juurikin siltä mitä tapahtui...
Ja soitan myös isälleni ja kysyn tarkemmin mummon MS-taudin etenemisestä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laseissa ongelma oli, että eivät pysyneet kunnolla, vaikka oli tietenkin optikon kanssa sovitettu, joten en tottunut niihin kun jouduin koko ajan korjailemaan."
Tästä ja kaikesta muusta, mitä ap on kirjoittanut tulee olo, että hän ei edes halua löytää ratkaisuja, vaan ongelmia. Ihan jokaisessa asiassa on jokin ongelma. Mitkään lääkkeet eivät sovi, mitkään piilolinssit tai lasit eivät sovi, väärin diagnosoitu, väärin hoidettu, vääriä lähetteitä saatu. Kaikki neuvotkin ovat vääriä, ellei niissä ehdoteta uusia mahdollisia sairauksia.
Siis en minä näitä oireita itse keksi, vaan optikko totesi piilarit sopimattomiksi. En enää muista mitä oireita niistä aiheutui, mutta ne vaihdettiin optikon suosituksesta. Lasien kanssa tosiaan olisin niihin ehkä voinutkin tottua, mutta tuolloin mahdollisuus oli myös hoitaa ongelma kokonaan pois leikkauksella, joten näi
Mitkä oireet ovat pahentuneet koronarokotteiden ottamisen jälkeen? Ainakin sykkeen nousu on tyypillinen rokotehaitta, johtuu pienistä verisuonitukoksista ja selviää d-dimeeri-tutkimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Joskus syy-seuraus-suhteet menevät niinpäin, että ensin jokin sairaus vie toimintakyvyn ja siitä seuraa masennus. Terveydenhuollossa saatetaan takertua masennusdiagnoosiin ja varsinainen sairaus jää hoitamatta. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuva uupumus ei parane mielialalääkkeillä.
Eikä se toki parane aina Thyroxinillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköhoitoa näköhäiriöihin, korkeaan sykkeeseen ja astmaan! Vau.
Tuo astmakin oli kyseenalainen, koska näkyi vain allergiakaudella. Silti ap kokee tarvitsevansa jatkuvaa astmalääkitystä useita kertoja päivässä. Keuhkot on kuvattukin, mutta mitään ei näy.
Tilanteen tekee omituiseksi se, että oireita on paljon ja niitä on hyvin monenlaisia, mutta millekään ei löydetä evidenssiä tai elimellistä syytä.
En ymmärrä, miksi täällä hyökätään näin rajusti sitä kaikkein todennäköisintä selitystä vastaan. Turhaa mielenterveysongelmien stigmatisointia ja vähättelyä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on täällä ainakin kaksi, jotka pitävät oireiluasi psykosomaattisena. Olen se, joka epäilee hypokondriaa. Esimerkiksi sykkeetkin ovat asia, jonka tarkkailu sinun tulisi myös lopettaa. Pelkkä sairauksien jatkuva pelkokin voi pitää kehoasi jatkuvassa sressitilassa ja sykkeitä koholla. Lisäksi sinulla lienee aika huono fyysinen kunto, mikä selittäisi monia kokemiasi oireita. Mutta tärkein pointti on, että olet negatiivisessa kierteessä tuon oireiden tarkkailusi ja sairaudenpelkosi kanssa.
Lisäksi kannattaa muistaa, että psykosomaattiset oireetkin ovat ihan todellisia, fyysisiä oireita. Niiden syy ei vain ole elimellinen.
Miksi kieltäydyt sähköhoidoista? Ne ovat pelastaneet monet elämään ja toimintakykyisiksi. Suosittelisin ennemminkin tutustumaan siihen aiheeseen, kuin näihin lukuisiin palstamammojen ehdotuksiin.
Tämä oireilu on siis jatkunut noin 10 vuotta, (jota ennen oli tosin päivystykseen johtaneita migreeneitä, jotka loppuivat kokonaan sen jälkeen kun olin muutaman päivän sokea). Olen käyttänyt sykemittaria lähes koko tämän 10 vuotta, välissä tietenkin vaihtanut. Leposykkeeni ovat olleet hyvin samalla tasolla aina, 55-60 öisin. Kuntoni ei ole huono, sillä käyn edelleen jaksamiseni mukaan kävelyillä. Hengästymistä aiheuttavaa liikuntaa en kykene harrastamaan enää kivun takia. Vielä vuosi sitten yritin, mutta nykyään kipu estää sen kokonaan. Huonoina päivinä tosin kipu tuntuu nyt jo rauhallisemmassa kävelyssä.
Leposykkeet nousivat 1-2kk sitten ja alkuun ihan pelkkä sängystä nouseminen nosti sykkeen 150-160 välille. Tuosta on siis jo normalisoitunut sen verran, että nyt ne nousevat vain välille 120-130, mihin syke ei aiemmin ole noussut edes reippaammalla kävelylenkillä.
Masennusoireeni eivät edes ole nyt pahimmillaan, olen pääasiassa väsynyt.
Sähköhoidosta kieltäydyn, sillä pelkään, että aivoissa on mahdollisesti jotain vialla, mitä sähköhoito saattaisi pahentaa. Olen tutustunut aiheeseen hyvin paljon ja tiedän monta jotka ovat siitä avun saaneet. Toisaalta lääkärit myös ovat rehellisesti kertoneet, ettei se paranna, vaan tuo apua joksikin aikaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Verensokeri mitattu?
Moneen kertaan, ja aina normaali!
-ap
Kyllähän tuo aivoperäiselle kuulostaa. Neurologille kannattaa mennä, ja myös neuropsykologinen tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan trombosyytit ja leukosyytit jonkin verran koholla, kuulemma ei niin paljon että pitäisi huolestua.
Nyt kiinnostaisi, oliko tämä verenkuvan tulkinta psykiatrin, vai edes yleislääkärin? Tupakointi voi nostaa leukosyyttitasoa, mutta jos sekä leukosyytit että trombosyytit ovat pidempään koholla, niin kyllä pitäisi selvitellä, mistä se johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Taisit ottaa sitten rokotteen? Nehän on NIIN turvallisia.
Olen saanut kaikki rokoteohjelman mukaiset rokotteet, hepatiittirokotteet, kolme koronarokotetta. Influenssarokotteita en ole ottanut.
Sikainfluenssan ehdin sairastaa heti ensimmäisten joukossa, sitä rokotetta en ottanut.
Oireet ovat alkaneet kauan ennen koronaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Neurologille. Ajokortti lähtee.
Ei ajokortti mihinkään lähde. Ap kertoi, ettei ole sellaista tohtinut hankkiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Laseissa ongelma oli, että eivät pysyneet kunnolla, vaikka oli tietenkin optikon kanssa sovitettu, joten en tottunut niihin kun jouduin koko ajan korjailemaan."
Tästä ja kaikesta muusta, mitä ap on kirjoittanut tulee olo, että hän ei edes halua löytää ratkaisuja, vaan ongelmia. Ihan jokaisessa asiassa on jokin ongelma. Mitkään lääkkeet eivät sovi, mitkään piilolinssit tai lasit eivät sovi, väärin diagnosoitu, väärin hoidettu, vääriä lähetteitä saatu. Kaikki neuvotkin ovat vääriä, ellei niissä ehdoteta uusia mahdollisia sairauksia.
Siis en minä näitä oireita itse keksi, vaan optikko totesi piilarit sopimattomiksi. En enää muista mitä oireita niistä aiheutui, mutta ne vaihdettiin optikon suosituksesta. Lasien kanssa tosiaan olisin niihin ehkä voinutkin tottua, mutta tuolloin mahdollisuus oli myös ho
Rokotteiden jälkeen en huomannut oireiden pahenemista. Sairastettu korona (kahdesti) on pahentanut erityisesti hengitysoireita, mutta mitään uusia oireita en ole havainnut.
Viimeisimmästä rokotteesta taitaa olla kuitenkin jo pari vuotta? Ja tämä sykkeiden nousu on alkanu vasta tämän vuoden puolella.
-ap
Rintakipu- ja hengästymisoireet kuulostavat sepelvaltimotaudilta. Se voidaan tutkia myös masentuneelta ihmiseltä, kuten se MS-tautikin.
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla myös koronan aiheuttamaa aivosumua.
Oliko koronaa jo 10 v sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo astmakin oli kyseenalainen, koska näkyi vain allergiakaudella. Silti ap kokee tarvitsevansa jatkuvaa astmalääkitystä useita kertoja päivässä. Keuhkot on kuvattukin, mutta mitään ei näy.
Tilanteen tekee omituiseksi se, että oireita on paljon ja niitä on hyvin monenlaisia, mutta millekään ei löydetä evidenssiä tai elimellistä syytä.
En ymmärrä, miksi täällä hyökätään näin rajusti sitä kaikkein todennäköisintä selitystä vastaan. Turhaa mielenterveysongelmien stigmatisointia ja vähättelyä.
Itse ihmettelen eikö keuhkoja ole tähystetty tai sydäntä ultrattu?
Näistä lähdettiin omalla kohdalla jatkamaan, kun keuhkokuvissa eikä astmatesteissä näkynyt mitään. Työterveydessä vastaavat hengitysoireet otettiin kyllä hyvin tosissaan.
Kuulostaa siltä, että ap:tä hoidetaan mt-potilaana, jonka oireita ei kuunnella joten otetaan samat perustestit uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan trombosyytit ja leukosyytit jonkin verran koholla, kuulemma ei niin paljon että pitäisi huolestua.
Nyt kiinnostaisi, oliko tämä verenkuvan tulkinta psykiatrin, vai edes yleislääkärin? Tupakointi voi nostaa leukosyyttitasoa, mutta jos sekä leukosyytit että trombosyytit ovat pidempään koholla, niin kyllä pitäisi selvitellä, mistä se johtuu.
Verenkuvaa on tulkitty sekä yleislääkärin, että psykiatrin toimesta, eri kerroilla. En tupakoi. Kummatkin olleet koholla muistaakseni aina, mutta ei koskaan kovin paljon.
-ap
Toki pää pitää kuvata. Ei voi todeta, että jos syy on aivovamma, ei sille voi tehdä mitään. Syy voi olla muukin, ja pää on kuvattava, ja MS-taudin epäilyssä otettava myös selkäydinnestenäyte.
Jos se olisikin aivovamma, se tulisi tutkimuksin diagnostisoiduksi, ja olisit oikeutettu aivovammakuntoutukseen, eläkkeeseen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neurologille. Ajokortti lähtee.
Ei ajokortti mihinkään lähde. Ap kertoi, ettei ole sellaista tohtinut hankkiakaan.
Kyllä ap:llä on ajokortti, muttei autoa! Se oli joku muu joka kommentoi, ettei ole korttia.
Ajokorttia hankkiessa 18-vuotiaana näkötestistissä lääkäri totesi pupillien olevan laajentuneet, mutta tuolloin ei maininnut mitään että olisivat eri kokoiset. Tuo havainto pupillien eri kokoisuudesta on joitain vuosia myöhemmin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus + hypokondria.
Minulla on puolet noista "oireista", ja olen täysin terve.
Nämä oireet menevät tasolle, etten tunnistanut omaa veljeäni, joten en usko nyt kuvittelevani kaikkea sentään. Samoin puhevaikeuksista on kyllä ollut huolissaan useampikin joka on ollut vieressä kun olen väsyneenä unohtanut sellaisia sanoja kuin uimahalli, lippu ja avain ja samalla puhunut muutenkin sekavasti.
-ap
Siis et tunnista kasvoista? Tunnistatko äänestä? On olemassa sellainen tila kuin prosopagnosia.