Kylläpä näin tänään punaista!! (lapsettomuusasiaa)
Olimme koolla isommalla porukalla. Osa tunsi toisensa, osa ei. Mukana oli kaksi viimeisillään raskaana olevaa naista. Eräs meille hieman uudempi kasvo totesi kaihoten, että: " Mistähän saisi tuollaisen mahan..."
Siihen toinen raskaana oleva tuumasi, että:
" No laitat vaan miehes hommiin niin eiköhän tulosta synny!"
" Sitä tässä on odotettu jo 4 vuotta..." , totesi tuo toinen.
Siis eikö ihmiset yhtään ajattele mitä puhuvat!! Tämäkin raskaana oleva ihminen on sellainen, että raskaaksi tulo on aina ollut hänelle itsestäänselvyys, arkisimmista asioista puhumattakaan. Kaikki on mennyt aina niinkuin pikkurouva on ajatellut/halunnut.
Vaikka itse en lapsettomuudesta kärsi, alkoi niin paljon sapettaa moinen ' heitto' että oli pakko kommentoida, ettei kaikki tosta vaan lapsia saa. Kaikille se ei ole yhtä helppoa.
En tiedä mitä tämä ' lohkaisija' ajatteli, mutta eipä sanonut enää mitään...
Paitsi omasta tulevasta vauvasta, hieroi mahaansa ja puhui oikeastaan vaan koko ajan omasta tilastaan.
Mahtoi tuolla toisella olla lystiä :(
Kommentit (38)
Joo lapsettomuus on kamalaa ja plaaplaa plaa...Mä en jaksa näitä märisijöitä enää ollenkaan. Yrittäkää nyt vähän kasvaa aikuisiksi, ja ymmärtää, että te ette voi vaikuttaa siihen mitä ja miten muut kommunikoi, te voitte vaikuttaa siihen, miten itse siihen reagoitte. kasvattakaa itseänne älkääkä aina märiskö toisten jutuista.
raskaana olevan olisi mielestäsi pitänyt siihen lapsettoman kommenttiin vastata?
80% hoitoon hakeutuneista saa oman vauvan"
" Älä sinä ala meiltä sääliä kerjään, sinä lapseton, on niitä muitakin murheita elämässä"
Itsekin olen kärsinyt vuosien lapsettomuudesta ja seurannut sitä veljeni kautta myös hyvin läheltä, mutta koskaan en ole loukkaantunut mistään mitä ei loukkaamisen uskossa sanottu. Huumorintaju on ihmisen parhaita hyveitä! Käytän muutenkin itsestäni silloin tällöin mustaa huumoria ja silloin muutkin voivat vapaammin olla seurassa kun ei tarvi joka hemmetin sanaa erikseen miettiä, vaan voi vapaasti puhua.
Aika töksähteleväks menis keskustelut jos joka sanan erikseen miettii etukäteen.
Ei voi IKINÄ tietää mitä kaikkea surullista kanssaihmisille on sattunut; Joltain kuollut mummo eilen ja menet heittään jonkun mummovitsin tai sanot pari valittua omasta mummosta. Hui, taas joku loukkaantuu.
Joltain voi olla lapsi kuollut pari kuukautta sitten ja menet sanoon sitten " tyhmänä" kun omat lapset ovat olleet juuri raivostuttavimmillaan että " Hitto kun tuli noita lapsiakin tehtyä"
Yhtään ei voi tietää mitä muilla on ollut ja mistä ovat kärsineet ja jos ei mistään saa mitään sanoa niin en kyllä halua olla sellaisten nirppojen seurassakaan!
Miksi sen raskaana olevan olisi pitänyt lopettaa mahansa hierominen ja haaveilu? Ai siksi kun joku muukaan ei saa sitä tehdä vai? Kyllä sillä naisella oli ja on mielestäni täysi oikeus rakastaa kasvavaa mahaansa ja siellä köllivää lastaan (ja pitääkin) vaikka kaikki maailman lapsettomat olis samassa huoneessa! Toisen raskaus ei ole toiselta pois, muistakaa se!!!
joko taas?
Siis eikö raskaana oleva saa iloita omasta raskaudestaan vain sen takia että se ehkä kentis tuntuu toisesta pahalta?
Lapsettomat (kärsivät) pysykööt neljän seinän sisällä jos noin koville ottaa. Kaikilla on omat murheensa ja ilman niitä se lapsellinenkaan ei pääse elämäänsä läpi.
Jotkut sairastuu psyykkisesti tai ovat jo psyykkisesti sairaita jopa itsemurhalla uhkailuun saakka lapsettomuutensa takia, viittaan kirjoittelijaan pari päivää sitten. Pitäisi hakea apua ammattilaisilta.
Kanssaihmisten ei tarvitse paapoa pumpulissa lapsettomia on elettävä sitä omaa elämäänsä. Sen lapsettoman kommentin " mistähän tollasen mahan sais" vois kuka hyvänsä heittää odottajalle.
Mää en enää KOSKAAN keskustele ihmisille raskaudesta!!!
On se perkele kumma jos vastaa kysymykseen MISTÄ TOLLASEN MAHAN saa täysin normaalilla biologisella vastauksella: PIPPELI SISÄÄN!
JOKU PERKELE SEMMOSESTA LOUKKAANTUU? Itte odottelin esikoista vuoden tärppäävän, eikä se oo mitenkään kumma juttu. Tunnen pareja jotka on vuosia hoidoissa. Jos ei halua kuulla että pippeli sisään tapa yleensä tehoaa niin ei sitä sitten PERKELE kysy!!!
Ja jumalauta: en tiedä naista joka hormooni-onnessaan jauhaa raskaudestaan! Se on NIIIIIIIIIIN luonnollista kuin olla ja voi!
Mutta mää en enää KOSKAAN vastaa ihmisille MISTÄ SAA IHANAN MASUN tai selitä tilastani kun se perkele on noin saatanan vaikea asia JOILLEKIN NIUHOILLE!!!
Ja niin kauan kuin oon sen tuntenut, oon aina ihmetellyt, että mitä ihmettä noihin sen kommentteihin pitäis vastata! Ja ne on ihan just ton tyylisiä, kuin ton lapsettoman. " Joillain niitä lapsia on ja toisilla ei." Tai " Turhaan meillä näin iso talo on, kun ei tälle nyt oo käyttöä." Tai " Mitähän tässä nyt tulevaisuudessa tekis, kun meni suunnitelmat uusiksi."
Kertokaa nyt hyvät empatiakykyiset, että mitä noihin säälinkerjäyslauseisiin vastataan, ettei keskustelu pysähdy siihen ja ettei siitä tule kiusallista. Itse en keksi mitään järkevää ja sujuvaa.
mitä ap:n mielestä raskaana olevan olisi pitänyt vastata tuohon kysymykseen? Jos toinen kerran kysyy.... Mikä olisi ollut empaattista ja riittävän varovaista, ettei vain loukkaisi toista, joka ehkä kärsii lapsettomuudesta (sitähän ei kai raskaana oleva voinut tietää)...
Joillekin raskaaksi tuleminen on helppoa ja joillekin hankalaa... Tiedän sen lähipiiristäni. Se ei ole minun vikani, vaikka olenkin tullut joka kerta raskaaksi ekasta kierrosta kun ollaan aloitettu yritys. SIlti sukulaisissani on niitä, jotka vuosien yrittämisen jälkeen eivät saa omaa lasta... Minun lapseni ei ole heiltä pois... Tiedän asian vaikeaksi.
Mitäs meni kyselemään asiaa, johon kaikki bilsantunnilla kuunnelleet tietävät vastauksen...
miten sitten olisi raskaanaolevan pitänyt vastata, että lapseton olisi ollut tyytyväinen?
odotan mielenkiinnolla ap:n vastausta mitä raskaanaolevan olisi pitänyt vastata? Ihan vaan opiksi itselleni, enhän halua tahallani ketään loukata.
raskaanaolevan vatsasta, mutta mitä raskaanaoleva saa sanoa? En minä ainakaan keksi mitään hienoa, vaikka en kovin epäempaattinen tai kylmä halua ollakaan. Kyllä tämän lapsettoman olisi itse pitänyt jättää vitsailu jos se niin loukkasi. Ja toisaalta, ihmiset käsittelevät asioita eri lailla, se, että lapseton surullisena kertoi tilanteensa, saattoi olla hänen keinonsa selviytyä, eikä sitä tarvitse ihmiseltä estää. Jotkut haluavat olla ongelmistaan hiljaa, toisille on helpompaa saada tuoda ne esille.
OIkeesti kerrankin kuulee tällasta kommentointia asiasta!
Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi juuri tämä lapsettomuus on sellainen asia mistä ei koskaan kukaan saisi laskea leikkiä tai siihen ei saisi puuttua tai kommentit mitkä sivuaa sitä ovat tahdittomia.
Edellä on kerrottu paljon esimerkkejä mitkä ovat vähintään yhtä vakavia asioita ja niistäkin joskus sanotaan mitä sylki suuhun tuo. ja silloin syy on usein kuulijassa jolla ei ole huumorintajua tms.
Itse kritisoisin tällaista ajattelumallia mihin olen erittäin usein törmännyt:
Useamman lapsen äiti valittaa väsymystä ja varmasti ihan oikeutetusti. Jos kuulijoihin sattuu mukaan joku lapseton tämä valittava äiti on tuomittava asiattomasta valittamisesta. Mitäs teki lapsia..
Aivan kuin perheensä keskellä väsyvällä ei olisi oikeutta valittaa mistään tai hakea apua väsymykseensä tms. koska se loukkaa niitä ketkä eivät ole saaneet lapsia. Elämässä on muitakin ja paljon vakavampia asioita kuin lapsettomuus. Etenkin, kun osalla se johtuu siitä että lapsentekoa on lykätty itsekkäistä syistä niin myöhään että luonto asettuu poikkiteloin. Pitäisikö vielä tuntea sääliä tai sympatiaa!!?? Tai osa ei viitsi laihduttaa vaikka on 25 kg ylipanoa että lapsen saanti mahdollisesti helpottuisi vaan tuhlaavat kalliita verorahoja hoitoihin. (fakta on että liika lihavuus heikentää raskaaksi tuloa)
Niimpä minä toivon, että KAIKKI KETKÄ TÄÄLLÄKIN OLETTE SAANEET LAPSET HOIDOILLA ja halunneet heitä pitkään älkää ikinä tulko inisemään että elämä olisi millään tavalla hankalaa. Teillä hän on nyt kaikki unelmat täyttyneet kun olette saaneet lapsia tai lapsen. Ja ei kuulu valittaa, kun on lapsen saanut!
Vastasin että käppäile lähimmälle huoltoasemalle. Siihen toinen että käppäilis ellei olis pyörätuolissa :-) Siis ihan hyvällä sanoi, loukkaantumatta, kun ei ollut kertonut aikaisemmin asiasta.
Olinko epäempaattinen idiootti kun käytin sanaa " käppäillä" tietämättä voiko vastapuoli kävellä vai ei?
Olla hiljaa? Miksi hän itse otti asian puheeksi, jos ei halunnut siitä puhua?