Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko narkomaani elää hyvää elämää?

23.02.2024 |

Mielestäni voi

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ei ole yhteydessä perheeseen, sukulaisiin yms, jotka eivät ole narkomaaneja. Toisten elämää ei saa sotkea oman riippuvuuden takia.

Aika monella ihmisellä on jokin riippuvuus.

Suurimmalla osalla ei ole. Yleensä eri riippuvuudet myös kasaantuvat tietyille ihmisille. Esim. alkoholisti ahmii ruokaa jos ei ole alkoholia saatavilla, peliriippuvainen pelaa kännissä, seksiriippuvainen on myös päihdeaddikti, päihdeaddikti raitistuu mutta liikunnasta tulee pakonomaista ja syömishäiriö hallitsee elämää, jne jne.

Monella ihmisellä on jokin lievempi riippuvuus esim. kofeiini, nikotiini, sokeri tmv. Tai on koukussa tiettyihin herkkuihin, tietokonepeleihin, tv-sarjoihin tai esim. tähän palstaan.

Ei addiktio ole aina ongelma. Tiedän yhden urheilu-addiktin. Ei hänen addiktionsa aiheuta ongelmia yhteiskunnalle. Silloin kun itse treenasin, siitä ei aiheutunut ongelmia kenellekään, ei itselle eikä muille. En vaan enää haluaisi elämää, jossa vapaa-aika menee pääasiassa liikuntaan. Mukavaa, että elämässä on enemmän muutakin ja elämä on monipuolisempaa. 

Vierailija
22/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy häneltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeidenkäyttö johtaa aina ennenaikaiseen kuolemaan, mikäli ei lopeta ajoissa.

Huumeidenkäytön sallimisen puolestapuhujat pysyvät itse suurilta osin visusti irti huumeista.

Vierailija
24/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arno Poddikti täällä hei. Ei riippuvuus ole ongelma.

Vierailija
25/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeidenkäyttö johtaa aina ennenaikaiseen kuolemaan, mikäli ei lopeta ajoissa.

Huumeidenkäytön sallimisen puolestapuhujat pysyvät itse suurilta osin visusti irti huumeista.

Nyt on sulla löysät puheet.

Missä tällaisia puolestapuhujia edes on?

Vierailija
26/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ihmiset yrittävät määritellä millaista muiden ihmisten elämän tulisi olla, hyvän tai huonon ja millä perusteilla. Kuitenkin ihminen on yksilö ja tällaiset asiat vaihtelevat yksilöiden välillä, joten tuollaista määrittelyä ei oikeastaan voi tehdä kuin itsellensä. 

Vierailija
27/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä aineita käytät? Kuinka paljon, kuinka usein?

Aiemmin subua/muita oppareita. Sittemmin piriä mutta viimeiset puoli vuotta peeveetä. 

Elikkäs aivot on jo niin pihalla, että voit kuvitella itsesi työkykyiseksi :) Ei tuollaista kyllä kukaan työpaikalleen halua. 

Pakko myöntää että peukun kanssa työnteko vaikeaa, mutta olen hyväksynyt sen että pv on hupihuume ja töihin sitten riittää aamuiset piritöötit. Peukkua sitten töiden jälkeen 

Hyvää matkaa. Kyllä yhteiskunta hoitaa surusaaton sitten, kun aika koittaa. Jokainen pääsee hautaan, vaikka sitä itse jouduttaisi. Itse en toivota narkeille hyvää elämää, vaan mieluummin toivotan hyvää loppuelämää valitsemallasi tiellä. Monesti se tie on viimeinen kuljettava tie, kun alkaa narkkaamaan tai sekoilla päihteiden kanssa. Harva pääsee siltä tieltä pois ja takaisin ei ole paluuta. Kun käyttää huumeita, on myös hyvästellyt edellisen elämänsä. Edessä päin on sitten pelkkää työmaata ihan varmasti, jos ei halua kuolla. 

Vierailija
28/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin subua/muita oppareita. Sittemmin piriä mutta viimeiset puoli vuotta peeveetä. 

Elikkäs aivot on jo niin pihalla, että voit kuvitella itsesi työkykyiseksi :) Ei tuollaista kyllä kukaan työpaikalleen halua. 

Pakko myöntää että peukun kanssa työnteko vaikeaa, mutta olen hyväksynyt sen että pv on hupihuume ja töihin sitten riittää aamuiset piritöötit. Peukkua sitten töiden jälkeen 

Vai että piri/pv päivittäistä. Onnea valitsemallasi tiellä, tulet tarvitsemaan sitä

Vierailija
29/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein ihmiset yrittävät määritellä millaista muiden ihmisten elämän tulisi olla, hyvän tai huonon ja millä perusteilla. Kuitenkin ihminen on yksilö ja tällaiset asiat vaihtelevat yksilöiden välillä, joten tuollaista määrittelyä ei oikeastaan voi tehdä kuin itsellensä. 

Niin kauan kun ei satuta kuin itseään ja kustantaa ongelmansa itse, mua ei kiinnosta pätkän vertaa miten joku elämäänsä elää. 

Vierailija
30/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin se yksilö. Kukaan ei ole missään yksin. Jokainen vaikuttaa myös toisiin ihmisiin omalla toiminnallaan. Muita vaan on pakko ottaa huomioon tai muuten käy köpelösti. Yksilö voi valita mitä valitsee, muut ei sitä voi estää, mutta yksilö myös kantaa seuraukset omasta toiminnastaan, niitä ei voi ulkoistaa muille tai olla valitsematta: kaikella toiminnalla on aina positiivisia tai negatiivisia seurauksia. Jos yksilön toiminta vaikuttaa negatiivisesti muihin, se yksilö itse siitä eniten joutuu kärsimään.  Voi valita hyviä seurauksia itselleen tai huonoja seurauksia itselleen. Kun käyttää päihteitä, yleensä valitsee huonoja seurauksia elämäänsä. 

Vierailija
31/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuka hyvän elämän määrittelee ja miten. Narkomaani voi riippuvuudestaan ja sen aiheuttamista ongelmista huolimatta kokea onnellisuutta, rakastua, käydä töissä, muodostaa ystävyyssuhteita, huolehtia lemmikeistään, tulla isäksi tai äidiksi, harrastaa ja viihtyä kodissaan. Jos riippuvuus on edennyt niin pitkälle, että ihminen ei pysty enää huolehtimaan itsestään, terveydestään, kodistaan, työstään tai sosiaalisista suhteistaan, se ei varmaan hänenkään mielestään ole hyvää elämää. Ei myöskään se, jos sisäinen kamppailu ja riippuvuudesta johtuva ahdistus vievät kaiken henkisen kapasiteetin. Valitettavasti riippuvuus usein pahenee ajan myötä, ja hyvän elämän edellytykset karsiutuvat pois. 

Jos hyvän elämän määrittelee täysin vapaaksi kaikista riippuvuuksista, harvalla meistä sellainen on. Moni päihde- tai toiminnallisista riippuvuuksista kärsivä todella kärsii ongelmastaan, mutta voi kokea kuitenkin elämänsä vielä hyväksi muilta osin. Mielestäni kukaan ei voi ulkopuolelta kertoa toiselle, onko hänen elämänsä hyvää. 

32/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että piri/pv päivittäistä. Onnea valitsemallasi tiellä, tulet tarvitsemaan sitä

Kyllä. Olen nelisen vuotta käyttänyt tai viisi mutta päivittäin neljä. 

Vierailija
33/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä lakasen öisin kaduilta sumua !  Työskentelen yksin öisin!

T.Skäbä

Vierailija
34/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis addikti ei elä omannäköistään elämää vaan addiktiosairaus määrittelee elämää. Aivojen palkitsemisjärjestelmä on pahasti sekaisin ja sairaus on etenevä. Tarkoittaa, että hallinta omasta elämästä siirtyy jatkuvasti enemmän addiktiosairaudelle.

Vierailija
35/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LÄSKI kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää matkaa. Kyllä yhteiskunta hoitaa surusaaton sitten, kun aika koittaa. Jokainen pääsee hautaan, vaikka sitä itse jouduttaisi. Itse en toivota narkeille hyvää elämää, vaan mieluummin toivotan hyvää lopp

Riippuvuuden taustalla on useimmiten hoitamaton trauma.

Vierailija
36/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, kuka hyvän elämän määrittelee ja miten. Narkomaani voi riippuvuudestaan ja sen aiheuttamista ongelmista huolimatta kokea onnellisuutta, rakastua, käydä töissä, muodostaa ystävyyssuhteita, huolehtia lemmikeistään, tulla isäksi tai äidiksi, harrastaa ja viihtyä kodissaan. Jos riippuvuus on edennyt niin pitkälle, että ihminen ei pysty enää huolehtimaan itsestään, terveydestään, kodistaan, työstään tai sosiaalisista suhteistaan, se ei varmaan hänenkään mielestään ole hyvää elämää. Ei myöskään se, jos sisäinen kamppailu ja riippuvuudesta johtuva ahdistus vievät kaiken henkisen kapasiteetin. Valitettavasti riippuvuus usein pahenee ajan myötä, ja hyvän elämän edellytykset karsiutuvat pois. 

Jos hyvän elämän määrittelee täysin vapaaksi kaikista riippuvuuksista, harvalla meistä sellainen on. Moni päihde- tai toiminnallisista riippuvuuksista kärsivä todella kärsii ongelmastaan, mutta voi kokea kuitenkin el

Aikamoista jeesustelua. Kysy niiden päihdeongelmaisten läheisiltä, esim. seurustelukumppaneilta. Niille se on raskasta, kun huolehtivat aivan kaikesta ja riippuvainen ei edes huomaa omassa toiminnassaan mitään ongelmaa. Päihdesairauteen kuuluu se, että riippuvaisen aivot kieltää ongelman ja myös ohittaa kaiken informaation, mikä ei tue riippuvaisen toimintaa ja elämäntapaa. Riippuvainen kieltää ongelman, jotkut jopa hautaan asti. Kyllähän riippuvaiset kykenee suhteisiin ja töihin, kun on ns. läheisten ihmisten palvelusväki huolehtimassa paljosta muusta. Riippuvaisten läheiset tarvitsevat tukea, terapiaa ym. mutta yhteiskunta on kiinnostuneempi hyysäämään niitä riippuvaisia samalla, kun heidän läheiset tarvitsisivat enemmän tukea ja ohjausta jaksaakseen raskaan arjen riippuvaisen läheisenä. 

Vierailija
37/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan riippuvainen elä mitään hyvää elämää. Olet aineen tai muun riippuvuuden aiheuttaman orja.

Vierailija
38/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvän elämän määrittelee täysin vapaaksi kaikista riippuvuuksista, harvalla meistä sellainen on. Moni päihde- tai toiminnallisista riippuvuuksista kärsivä todell

Kuvailit yhdentyyppisen tapauksen. Mutta kaikilla riippuvaisilla ei ole noin. Osa pystyy huolehtimaan itsenäisesti asioistaan kuormittamatta läheisiään tai yhteiskuntaa enempää kuin muutkaan ihmiset.

Vierailija
39/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

40/54 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ettei narkin elämä ole ongelmatonta ei minunkaan, mutta uskon omien tietoisten valintojen vaikuttavan asiaan paljon. En halua ottaa velaksi, en milloinkaan vaikka joskus melkein sitä tuputetaan myyjien (ns. Kavereiden) puolesta. En pidä heitä kavereinani kuitenkaan oikeasti. Totuus on ettei minulla ole kavereita mutta ei ollut ennen narkkaustakaan enkä halua olla entisiin selväpäisiin yhteydessä koska en halua sotkea heitä elämäntyyliini. En myöskään hengaile missään porukoissa ja uskon että se on säästänyt minua monelta ongelmalta.