Kahden erityislapsen äitinä antaisin mitä vain jos lapseni olisivat normaaleja ja itkettää sekä suututtaa kun puhutaan siitä että haluaa
Väkisin lapselle diagnoosin.Tässä ei kuulkaa ei ole mitään hienoa .(
Kommentit (72)
Ap täällä. Piti tehdä ruoka ja sitten toinen lapsi tulikin jo kotiin. Nyt ehdin vastailla.
Eli,minulla on lukihäiriö ja miehelläni luultavasti Asperger piirteitä joita ei ole diagnosoitu . Olaan oltu yhdessä 16 vuotta ja lapsia on kaksi, 13 ja 11 vuotiaat. Esikoisella on adhd,nuoremmalla adhd asperger piirtein ja nuorempana oli valikoiva mutismi eli valikova puhumattonuus. Lopullinen diagnoosi on vielä epävarma. Tyttöjen syntyessä tästä ei ollut mitään merkkiä,olivat terveitä vastasyntyneitä.
Joku mainitsi ilmaiset lomat. Ei tässä kyllä mitään ilmaisia lomia ole saatu,viime kesänäkin maksettiin itse matkat Linnanmäelle ja korkeasaareen sekä yöt hotellissa.
Varaudu siihen että joudut huolehtimaan lapsistasi aikuisenakin. Valitettava totuus. Tuskin koskaan pärjäävät itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mua itkettää tuollainen asenne. Mulla myös kaks erityislasta, jotka ovat rakkaita ja parasta mitä minulla on. Kaikki ihmiset ovat erilaisia, jotkut vaan enemmän kuin toiset.
Varmasti ap rakastaa lastaan,mutta kun koko kerrostalo kuuntelee miten koettaa saada lievästi kehitysvammaista ADHD lasta hammaspesulle niin kyllä siinä toivoo että lapsi olisi normaali!
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännät geenit, kun kaikista lapsista tulee v_mmaisia.
Sanos muuta. Huono tuuri sitten käynyt teillä. Onko isokin perhe, sinä ja .....?
Miehen sukulaisen perheessä kolme lasta. Kaikki vammaiseksi luokiteltavia. Nuorin sai diagnoosin vasta taaperona, muut olivat tiedossa jo ennen syntymää. Aika huono säkä. Tämä perhe kyllä on rampannut ties missä lomilla ja kuntoutuksissa yhteiskunnan piikkiin. ikinä nuo lapset eivät tule elämään itsenäisesti. Ei käy yhtään kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua itkettää tuollainen asenne. Mulla myös kaks erityislasta, jotka ovat rakkaita ja parasta mitä minulla on. Kaikki ihmiset ovat erilaisia, jotkut vaan enemmän kuin toiset.
Varmasti ap rakastaa lastaan,mutta kun koko kerrostalo kuuntelee miten koettaa saada lievästi kehitysvammaista ADHD lasta hammaspesulle niin kyllä siinä toivoo että lapsi olisi normaali!
Ei ap
Aikuinen ihminen ymmärtää että sellainen ei ole mahdollista, siinä ei toiveet auta. Kerro naapureille avoimesti että teillä on tälläinen vamma ja siksi lapsi käyttääntyy näin.
Minulla on kaksi jo aikuista lasta. Molemmat havaihtuivat itse aikuisena siihen, että voivat olla ne psyjä. Ei silloin aikanaan näistä asioista niin puhuttu. No, toinen sai add-diagnoosin ja toinen on asperger.
Koin aikanaan elämän tosi raskaana. Nyt ymmärrän miksi.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen että joudut huolehtimaan lapsistasi aikuisenakin. Valitettava totuus. Tuskin koskaan pärjäävät itsenäisesti.
Oletko jotenkin vajaa? Aivan kuin ap ei tuota tietäisi.
Se on kumma kun joillakin on monta erityislasta ja monilla ei yhtään. Minun mielestäni pitäisi ehdottomasti tutkia miksi näitä erityislapsia tulee nykyään niin paljon. Onko kyse geeneistä, ympäristötekijöistä vai mistä. Lisäksi olisi kiva tietää kuinka moni on oikeasti alunperinkin poikkeava eikä vain aivonsa ylikierroksille älylaitteilla tms. ajanut. Ei olisi mikään ihme jos lapsi kiikkuu siinä rajoilla että hän kääntyy epänormaalin puolelle kun aivot ovat herkkään kehitysaikaan saaneet liikaa ja vääränlaista stimulaatiota. Ennen tällaista stimulaatiota ei ollut niin paljon niin aivot pääsivät kehittymään eri tavalla.
Miksi kaksi vanhempaa joilla on itsellä erityispiirteitä haluaa tehdä useita lapsia. Koska todennäköisyys vanhempien perimään on olemassa. Usein kun juttuja lukiessa näitä erityslapsia on perheessä useampia kuin yksi. Myös jos on jo todettu, että yhdellä lapsella on erityisyyttä silti jatketaan tekemällä lisää lapsia.
Jos haluaa monta lasta ja tietää mahdollisuuden perimään niin silloin ottaa riskin, että elämä on hankalaa. Kaikilla, niin vanhemmilla kuin lapsillakin.
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma kun joillakin on monta erityislasta ja monilla ei yhtään. Minun mielestäni pitäisi ehdottomasti tutkia miksi näitä erityislapsia tulee nykyään niin paljon. Onko kyse geeneistä, ympäristötekijöistä vai mistä. Lisäksi olisi kiva tietää kuinka moni on oikeasti alunperinkin poikkeava eikä vain aivonsa ylikierroksille älylaitteilla tms. ajanut. Ei olisi mikään ihme jos lapsi kiikkuu siinä rajoilla että hän kääntyy epänormaalin puolelle kun aivot ovat herkkään kehitysaikaan saaneet liikaa ja vääränlaista stimulaatiota. Ennen tällaista stimulaatiota ei ollut niin paljon niin aivot pääsivät kehittymään eri tavalla.
Itsehän kysymykseesi vastasit: kun jokin asia on geneettistä, niin totta kai joillain on monta erityislasta ja monella ei yhtään.
Vähän ohi aiheen, mutta noista ilmaisista lomista haluaisin ap:lle vinkata. Varmasti olisi mukavampaa jos olisi "normaalit" lapset, mutta koska niitä ei kukaan pysty antamaan, kannattaa hakea perheellenne lomaa. Googleta tuetut lomat ja sieltä tulee muutaman eri järjestön lomia. Nepsyperheille löytyy myös omia lomia, jossa saa täys ylläpidon ja vertaistukea ja mukavia aktiviteetteja joihin voi osallistua halutessaan tai olla osallistumatta. Maksaa aikuiselta joku 100e viisi yötä ja lapsilta ei mitään.
Aiotko saman miehen kanssa hankkia enemmän lapsia?
Mitä diagnooseja tai erityispiirteitä teillä vanhemmilla on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi vanhempaa joilla on itsellä erityispiirteitä haluaa tehdä useita lapsia. Koska todennäköisyys vanhempien perimään on olemassa. Usein kun juttuja lukiessa näitä erityslapsia on perheessä useampia kuin yksi. Myös jos on jo todettu, että yhdellä lapsella on erityisyyttä silti jatketaan tekemällä lisää lapsia.
Jos haluaa monta lasta ja tietää mahdollisuuden perimään niin silloin ottaa riskin, että elämä on hankalaa. Kaikilla, niin vanhemmilla kuin lapsillakin.
Kerroin tuossa yllä, että minulla on kaksi aikuista lasta, jotka saivat aikuisiällä diagnoosit. Minulle ei tullut aikanaan mieleenkään, että heillä olisi ollut ne psy-taipumuksia, vaikka niistä tiesin. Kumpikaan ei mennyt pitkin seiniä, kuten siihen aikaan adhd-tyyppien sanottiin tekevän. Molempien erityispiirteet tulivat esiin vasta yläasteen aikana. Siihen asti kaikki oli painettavissa sillä, että he ovat lapsia ja kyllä he siitä kasvavat. Lapset nyt eivät osaa kantaa vastuuta ja hillitä tunteitaan.
Minulla ei ole paljoakaan erityispiirteitä, mutta veljeni on selkeä asperger. Pidin aikanaan häntä vain erakkona ja outona. Tämä kaikki periytyy edesmenneeltä isältäni, joka oli varsinainen sähköjänis. Häntäkin kaikki pitivät vain yltiösosiaalisena, ei muuta.
En millään tiedä, mistä olisin voinut tietää meidän suvussa on se geeneissä. On ihan hyvä, että asioista nykyään puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka ole kivaa saada Kelalta tukia ja päästä ilmaisille lomille?
Joo, totta kai nämä valtavat edut on sen arvoisia, että ei haittaa vaikka koko ajan on huoli siitä, miten lapsi löytää paikkansa yhteiskunnassa aikuisena! Puhumattakaan siitä, että joutuu tekemään osa-aikatyötä, jotta lapsi ei päiväkodissa liikaa kuormitu ja jotta on aikaa viedä lapsi fysioterapiaan ja toimintaterapiaan. Kyllä lämmittää mieltä se vähän yli 100 euro/kk jonka saa Kelalta. Ilmaisista lomista en ole kuullut, kerrotko mistä niitä voisi tilata.
Sylettävää passiivis-aggressiivisuutta
Mikä on sana sylettävä ?
En ole koskaan kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö muka ole kivaa saada Kelalta tukia ja päästä ilmaisille lomille?
Ei se kovin ilmaista ole jos ei pysty käymään töissä lasten vaikeahoitoisuuden takia. Siinä tulee nopeasti suuria tulonmenetyksiä, jotka tuntuvat vielä sittenkin kun jää eläkkeelle. Ikuinen köyhyys ei tunnu yhtään helpommalta, vaikka pari kertaa pääsisi ilmaiselle lomalle.
Täytyy olla pahasti sekaisin jos kadehtii jotain kelan tukia ja tuettuja lomia.
Kuka tahansa kävisi mieluummin töissä, eläisi tavallista lapsiperhe-elämää ja päättäisi lomakohteensa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen, mutta noista ilmaisista lomista haluaisin ap:lle vinkata. Varmasti olisi mukavampaa jos olisi "normaalit" lapset, mutta koska niitä ei kukaan pysty antamaan, kannattaa hakea perheellenne lomaa. Googleta tuetut lomat ja sieltä tulee muutaman eri järjestön lomia. Nepsyperheille löytyy myös omia lomia, jossa saa täys ylläpidon ja vertaistukea ja mukavia aktiviteetteja joihin voi osallistua halutessaan tai olla osallistumatta. Maksaa aikuiselta joku 100e viisi yötä ja lapsilta ei mitään.
Tämä. Tuettuja lomia on erilaisille ryhmille. Omavastuu on noin 100 euroa plus matkat, niihinkin saattaa saada tukea. Täysi ylläpito ja erilaista ohjelmaa. Voi osallistua mihin toimintaan haluaa. Paikkoja on eri puolilla Suomea. On maaseudulla ja kaupungeissa.
Käsittääkseni myös Kelan tukemia lomia tai kuntoutusta on olemassa. Niihin tarvitaan lääkärintodistus ja joku diagnoosi.
Kaikille tiedoksi että adhd tai ADD ei ole vammainen !
Sanos muuta. Huono tuuri sitten käynyt teillä. Onko isokin perhe, sinä ja .....?