Antoko pullonpalautuskoneet joskus rahan itse palautetuista panteista?
Onko mulla joku ihan väärä harhanen kuva kun muistan asian näin?
Kommentit (30)
En muista koskaan törmänneeni tämmöiseen. Aina oon saanut koneesta kuitin. Koneita ennen vietiin pullot kauppaan ja ilmoitettiin myyjälle monta niitä on, tai myyjä laski itse ja antoi kassasta rahat.
Ei ainakaan minun elinaikana ja olen vm -87.
Vierailija kirjoitti:
En muista koskaan törmänneeni tämmöiseen. Aina oon saanut koneesta kuitin. Koneita ennen vietiin pullot kauppaan ja ilmoitettiin myyjälle monta niitä on, tai myyjä laski itse ja antoi kassasta rahat.
Tämä siis ei tarkoita etteikö niitä olisi ollut.
Ysärillä parissa kaupassa pullokuitin arvo vähennettiin ostoksien hinnasta. Rahana ei saanu ollenkaan.
En muista, että olisi ollut. Mutta pikkukaupan takahuoneeseen vietiin ja kauppias laski siinä vieressä ja anto kassalta rahat jos ei ottanut mitään mistä olis sitten vähentänyt
Vierailija kirjoitti:
En muista, että olisi ollut. Mutta pikkukaupan takahuoneeseen vietiin ja kauppias laski siinä vieressä ja anto kassalta rahat jos ei ottanut mitään mistä olis sitten vähentänyt
Joo, ei ollut masiinoita kuin isommissa marketeissa...
Varmaan minulla valemuisto, kun muut eivät muista.
Vierailija kirjoitti:
Oli sellaisiakin koneita mutta hyvin harvassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullutkaan että Suomessa olisi ollut tuollaisia pullonpalautuskoneita joka maksaa palautukset käteisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on ollt? Onko sitten nykyäänkin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuhmon k-supermarketissa oli tai mikä kauppa siinä silloin markka-aikaan oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nykyään moiseen törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Ei ainakaan Helsingissä ja Tampereella ollut.
Omalle kohdalle ei oo ikinä ainakaan osunut.
Oisko ollu joku kokeilu? Ei sitten tarpeeksi hyvä systeemi, että ois yleiseen käyttöön tuotu. Ois kyllä hyvä saada käteisenä, kun joskus käy palauttamassa pulloja ilman, että ois kauppaan muuta asiaa (ja menee peruskauppaan missä ei ole erillistä infoa eli kassan kautta kierrettävä).
Muistan myös tällaisen koneen. Mietin lapsena että mitä sitten tapahtuu, jos koneella ei olekaan antaa tasarahaa. 😄
En muista että rahaa olisi saanut suoraan automaatista. Olen -66 syntynyt.
Muistan kanssa tuollaisen koneen. Voisko olla Lahti tai Mikkeli? En muista paikkakuntaa, oltiin perheen kanssa matkailuautolla liikenteessä.
Voisi kuvitella, että tuollaisen koneen yleistymisen estää se, että kauppias odottaa asiakkaan käyttävän palautuskuitin siinä liikkeessä mihin pullot palautetaan.
Toisekseen voisi kuvitella että rahaa sisältävän automaatti on aina riski kikkailijoiden takia.
Kotikaupungissa oli aikoinaan yksi sellainen kone.