Jos luteet tarttuvat työpaikalta kotiin, kuka maksaa tuholaistorjunnan ja vahingot?
Onko kellään tällaisesta kokemusta tai tietoa? Jos työpaikalla on lude-epäily (aika vahva sellainen) ja työnantaja ehkä jopa vähän välinpitämätön asian suhteen (koska ei itse työskentele lude-epäily paikassa), niin onko työnantaja velvollinen maksamaan työntekijän kodin tuholaistorjunnan, jos kotiin kulkeutuu luteita? Nyt siis kyseessä työpaikka, jossa pakko työskennellä (ei etämahdollisuutta) ja työpaikalla oleskellaan pidempiä työvuoroja ja sinne on pakko myös tuoda omia tavaroita mukana jne.
Eikö tämä mene vähän ns. työsuojelun puolelle eli että työnantaja on velvollinen järjestämään työturvalliset olosuhteet? Tämähän ei kyllä sitä ole. Minulla on sellainen muistikuva, että joskus olisin tällaisesta tapauksesta lukenut, että työnantaja olisi mukisematta maksanut työntekijälle aiheutuneet kulut laskuja/kuitteja vastaan.
Viisastelijoita tulee varmasti vastaamaan, mutta ei siinä mitään, olisi kiva, jos joku vastaisi, jolla olisi tietoa/kokemusta.
t. ihan hirveä stressi päällä oleva
Kommentit (33)
Kauhea tilanne. Itse irtisanoutuisin/jäisin sairauslomalle tms.. Vuosia sitten sain luteita mukaani ja ei ikinä enää :(
Vierailija kirjoitti:
Onko ammattiliitosta mitään apua ongelmaan ?
No ei taatusti ole :D
Vierailija kirjoitti:
Kauhea tilanne. Itse irtisanoutuisin/jäisin sairauslomalle tms.. Vuosia sitten sain luteita mukaani ja ei ikinä enää :(
Eikös sairauslomalle "jäämiseen" tarvita lääkärintodistus? Kuka lääkäri on niin moraaliton, että kirjoittaisi sairauslomaa luteiden takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sairauslomalle "jäämiseen" tarvita lääkärintodistus? Kuka lääkäri on niin moraaliton, että kirjoittaisi sairauslomaa luteiden takia?
No ei kukaan tietenkään. Mutta luteista kokemusta omaavana keksisin ihan jonkun muun syyn (muuten ei kuulu tapoihin valehdella). Niin kauhea riesa niistä nimittäin tuli. Ei välttämättä myrkyttäminen mitään auta, jos pääsevät asunnon rakenteisiin.
Miksi luteista pitäisi olla huolissaan? Niitä on Suomessa luonto täynnä ja joskus eksyvät asuntoihinkin. Niitä on maassamme yli 500 lajia, ne imeskelevät ruuakseen kasvinesteitä tai sitten saalistavat muita hyönteisiä. Aloittaja varmaan yrittää kirjoittaa yhdestä ja ainoasta ihmiselle inhottavasta ludelajista, seinäluteesta eli lutikasta. Biologia on joillekin niin vaikeaa.
Vielä yksi yritys, sitten luovutan :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani oli epäilys joka osoittautui vääräksi kun torjunta suoritettiin. Asiasta kuitenkin keskusteltiin ja kun ei ole 100% varmuutta että juuri työpaikalta ne luteet olisi kotiin kulkeutuneet,työnantaja ei korvaa. Niitä voi saada mistä vain.
Ok, kiitos. Minkälainen epäilys teillä oli? Tai siis mistä epäily lähti?
Minua ihmetyttää tuo, ettei voi varmuudella sanoa mistä tulee. Minusta voi. Jos työntekijöillä ei ole koskaan luteita ollut ja he eivät ole matkanneet missään, tyyliin vain kaupassa käyneet ja yhtäkkiä työpaikan lude-epäilyn jälkeen tulisi usealle työntekijälle luteita kotiin, niin mikähän tässä olisi epävarmaa? Ei mikään. Niin selkeä syy-seuraus-yhteys kuin olla ja voi.
ap
Usealla oli puremajälkiä iholla ja punaisia jälkiä jotka sopivat hyvin luteen puremaan. Ne olikin muun eläimen jälkiä jotka myrkytyksen loppuivat. Tuttuni sai luteita kaverinsa lasten mukana joita hoiti ja on samassa työpaikassa mutta tosiaan lopulta työpaikalla kenenkään kotiin ei niitä kulkeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani oli epäilys joka osoittautui vääräksi kun torjunta suoritettiin. Asiasta kuitenkin keskusteltiin ja kun ei ole 100% varmuutta että juuri työpaikalta ne luteet olisi kotiin kulkeutuneet,työnantaja ei korvaa. Niitä voi saada mistä vain.
Ok, kiitos. Minkälainen epäilys teillä oli? Tai siis mistä epäily lähti?
Minua ihmetyttää tuo, ettei voi varmuudella sanoa mistä tulee. Minusta voi. Jos työntekijöillä ei ole koskaan luteita ollut ja he eivät ole matkanneet missään, tyyliin vain kaupassa käyneet ja yhtäkkiä työpaikan lude-epäilyn jälkeen tulisi usealle työntekijälle luteita kotiin, niin mikähän tässä olisi epävarmaa? Ei mikään. Niin selkeä syy-seuraus-yhteys kuin olla ja voi.
ap
Usealla oli puremajälkiä iholla ja punaisia jälkiä jotka sopivat hyvin luteen p
Ok. Kiitos. Minkä eläimen puremia olivat? Mielenkiinnosta kyselen.
ap
Asunnon haltija/kotivakuutus maksaa
Nämä on tosi inhottavia juttuja! Kustannukset voi nousta tuhansiin euroihin ja koko kodin irtaimisto mennä uusiksi, mutta oikein kukaan ei sitä korvaa. Jotain tuholaisvakuutuksia on olemassa, ehkä sitä voisi tutkia?
Sen takia on parempi, jos vaan pystyy, välttää ne luteet niin hyvin kuin mahdollista. Eli hotelleissa aina tsekkaa sängyn huolella, ei pidä mitään lattialla eikä matkalaukkua auki, jos luteita löytyy, vaatii toisen huoneen, kotiin tullessa kaikki pesuun/pakkaseen, saunottamista en uskalla ehdottaa, koska Suomessa syttyy niin paljon tulipaloja kun saunaa käytetään kuivattamiseen yms, tai kun saunassa on tavaraa.
Eikä kannata ostaa mitään pehmustettuja huonekaluja käytettynä.
No pitäis kyllä melko vedenpitävästi todistaa että luteita on työpaikalla. Voisko sen tarkastaa? Ei varmaan työnantaja maksa mitään jos ei ole todisteita. Aivan yhtä hyvin ne voi asustaa jonkun kotona ja sieltä tuo luteita työpaikalle. Vaikea paikka.
Mitäs jos niitä tarttuu mukaan työnantajan asunnosta, jossa majoittaa vuokratyöntekijöitä?
Kuka on vastuussa? Työnantaja vai asiakasyritys, jonka asunto kyseessä?
Asun omassa asunnossa. Ymmärrän hyvin, että silloin kuuluu minulle, jos itse ne jostain lomalta kotiini haalin. Mutta se, että työpaikan kautta ne kotiini saisin, niin on työnantajan vika. Kyllähän työnantaja korvaa paljon muutakin, esim. työmatkalla tapahtuneet asiat ja vahingot, jotka tapahtuvat töissä. Esim. meillä tuli kerran laaja vesivahinko, joka tuhosi työntekijöiden henk.koht. omaisuutta, niin nämä kaikki korvattiin. Miksei sitten ludehaittaa, jos työnantaja "pakottaa" töihin paikkaan, josta ne voi tarttua.
ap