Ei kiinnosta nousta sängystä vapaapäivä,jos ei ole jotain hyvää syötävää kotona. BMI 41,8 Miten tässä onnistuu laihtumaan ikinä?
En ole mikään bodyposi,vihaan ulkonäköäni, sokerit koholla, kuorsaan ja nukun huonosti, jalkapohjat kipeät, verenpaine koholla.
Silti jokainen elämäntapamuutos epäonnistuu,jokainen laihdutus epäonnistuu. Ruoka voittaa aina taistelun.. tätä jo 10v
2013 ylipainoa oli vain 3kg.
Mistä motivaatiota,kun ylläolevat ei motivoi?
N39
Kommentit (57)
Mikä masennuslääke sulla on? Jos esimerkiksi mirtatsapiini niin se aiheuttaa ihan järkyttävät syömishimot. Kannattaa harkita lääkkeen vaihtoa jos sinulla on nyt köytössä jokin ruokahalua lisäävä lääke.
Se mitä syöt vaikuttaa suolistomikrobistoon, ja sitten taas mielialaan. Jos syöt lähinnä jotain taikina ja sipsejä, niin ei ihmekään ettei mikään huvita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä masennuslääke sulla on? Jos esimerkiksi mirtatsapiini niin se aiheuttaa ihan järkyttävät syömishimot. Kannattaa harkita lääkkeen vaihtoa jos sinulla on nyt köytössä jokin ruokahalua lisäävä lääke.
Prozacia vastaava valmiste. Tuo iloa ja on auttanut.
Tämän piti lääkärin mukaan hillitä syömistä,siksi eväsi ozempicin ja Sandexin ja jonkun kolmannen mitä olisin halunnut.
Ap
Ota shokkialoitus, joka potkaisee kehosi uudelle vaihteelle. Ole vuorokausi syömättä. Juo pelkkää vettä jotta nesteytys hoituu.
Tulee tuntumaan kurjalta, mutta jos selviät siitä niin alkaa tapahtua asioita. Kroppasi huomaa, ettei koko ajan tarvitse syödä pysyäkseen hengissä. Se alkaa jo käyttää kertynyttä energiaa hyväkseen. Sitten kun taas syöt, niin älä ota vahinkoa takaisin vetämällä herkkuja mahantäydeltä, vaan tee otain järkevää ja terveellistä. Mitä pidempään pystyt vastustamaan sokerinhimoa, sitä enemmän se päästää otteestaan pikkuhiljaa ja alat arvostaa tavallista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääke ei aiheuta sitä että tekee makeanhimoissaan taikinan minkä syö. Kyse on syömishäiriöstä.
Mun bmi on VAIN 30, mutta tunnistan ongelmasi, joka ruokkii itse itseään. Siihen auttaa, että syö niin valtavat määrät tavallista ruokaa, että nälkä lähtee, eikä herkkuja tee enää mieli. Olo paranee aika nopsaan. Voit vaikkaa wolttaa tai ostaa muutoin valmiina ne tavalliset ruoat, jos ei ole intoa itse valmistaa.
Kun syö pelkkiä herkkuja nälkäänsä, niin ei tee mieli mitään muuta kuin niitä herkkuja jatkuvasti. Sokeriin jää koukkuun. Ja olo ja väsymys on kauhea, kun elimistö saa ravinnokseen vain sokeria.
On varmasti tavallisia ruokia, joista pidät! Syöt niitä niin kauan, että nälkä lähtee.
Itselläni oli tilanne, että viime jouluna jäi herkuttelu päälle ja pikkuhiljaa meni siihen, että kun nälkä iski, teki mieli vain herkkuja ja lounaaksikin alkoi mennä pelkkiä suklaapatukoita. Olo oli kauhea; väsytti, sydäntä tykytti. Tammikuun lopussa oli pakko tehdä muutos. Herkut kokonaan pois. Alkuun kauhea herkkuhimo ja nälkä vaivasivat mutta päätin, että aina kun on se olo niin syön lautasellisen puuroa voisilmällä ja banaanilla. Koska nälissäni ja herkkuhimoissa en voi kärvistellä, se ei johda kuin vain repsahtamiseen. Homma toimi ja parissa viikossa pääsin herkkukoukusta, eikä tullut enää nälkäkään iltaisin enkä tarvinnut enää illan ylimääräistä kaurapuuroannosta. Nyt 5 viikkoa myöhemmin painosta on pudonnut kuin itsestään 5 kg ja olo on paljon pirteämpi! Enkä todellakaan ole laihduttanut, vaan syönyt nälkääni mutta en herkkuja. Mulla on vielä ylipainoa 10 kg ja aion tehdä tästä elämäntapamuutoksesta pysyvän, jotta saan ylipainon pois enkä liho enää takaisin.
Kokeile edes tätä metodia!
Näin pääsin ylipainosta (painoni oli 100 kg naisena) pysyvästi eroon:
1. Täytä elämääsi muullakin kuin vain ruoalla ja hae terapiaa tms. mitä moni tarvitsee, joka tunnesyö itsensä sairaalloisen ylipainoiseksi ja jolle epäterveelliset ruoat on ainut lohduke ja addiktio.
2. Tee kaikki muutokset asteittain, ei kertarykäyksellä. Rajoituskäytöksen lisään pyrikin aluksi LISÄÄMÄÄN terveellisiä ruokia esimerkiksi vihanneksia. Sitten korjaat seuraavan elementin ruokavaliossasi, sitten taas seuraavan ja lopussa huomaat että ruokavaliosi on terveellinen. Tehtäviä muutoksia on esimerkiksi opetteleminen suunnittelemaan ruokalistaa, ruokarytmin opettelu, lautasmallin opettelu, opetteleminen nauttimaan uudenlaisista ruoista, kokeilemaan uusia reseptejä jne. Asteittain tuunasin oman ruokavalion siihen pisteeseen että se on hyvin terveellinen ja myös nautin siitä. Kannattaa aina listailla ruokia mitkä ovat mielestäsi herkullisia mutta myös terveellisiä. Itse nautin terveellisestä kotiruoasta, esim ensi viikolla teen punakaalilaatikon. Nam.
3. Sama pätee liikuntaan. Ei heti välttämättä salille vaan voit hyvin aloittaa peruskunnon nostatuksella esim kävellen. Youtubejumpilla, kahvakuulalla, aluksi riittää vain vaikka tuolilta seisomaannousut jos olet sairaalloisen ylipainoinen ja huonokuntoinen. Pikkusen käsipainoja heiluttelet. Ei sen tarvi olla sen kummoisempaa. Ylikunto, uupuminen ja liikuntavammart vie liikuntainnon.
Voimaharjoitellessa hankit lihasta joka taas auttaa sinua saamaan timmimmän ja vähärasvaisemman kehon. Minulle voimaharjoittelu on ollut paras liikuntamuoto kävelyn lisäksi.
4. Itsekuria ja suunnitelmallisuutta vaaditaan sen verran että mietit etukäteen mitä syöt etkä vaan lennosta syö kaikkea etkä kokoajan lipsu suunnitelmistasi. Itse mietin joka päivä vähän etukäteen mitä sinä päivänä syön. Ja aina jos syöt esim tien päällä on mahdollisuus löytää kevyempää ruokaa. Siivoa kaappisi epäterveellisestä ruoasta jotta se ei houkuttele. Ajan saatossa järkevää on opetella sallivaa suhtautumista herkkuihin niin, että voit syödä kohtuudella herkkuja pääpainon ollessa aina kunnon ruoassa ja ruokarytmissä. Itsekin tilasin viimeviikonloppuna Woltista "mättöä" mutta loppuviikonlopun olen syönyt terveellisesti. Aloitin laihdutuksen rajoittaen enemmän hiljalleen oppien sallivampaa suhtautumista.
Keksi omat terveelliset herkkusi. Itse esim. teen toisinaan banaanivohveleita, syön tummaa suklaata jne.
Mikään ei ole kielletty, mutta annosmäärät vain ovat pitkällä aikavälillä pienempiä. Jokaista ruoka-annosta voi tuunata terveellisemmäksi halutessaan jos haluaa sen sopivan paremmin ihan normaali arkiruokailuun.
5. Syö riittävästi rasvaa. Itse en käytä enää rypsiöljyjä (tämä on tietysti omista henkilökohtaisista uskomuksista kiinni) vaan oliiviöljyä, voita ja kookosöljyä sekä terveellisiä rasvoja esim rasvaisesta kalasta, avokadoista ja pähkinöistä. Maitotuotteita en osta rasvattomana. Riittävä määrä rasvaa ja proteiinia pitää nälkää.
6. Alkoholi voi olla monelle se syy miksi he eivät laihdu koska ryyppyiltoihin sisältyy sitten pizzan hakua ja alkoholissa itsessään on kaloreita. Se myös tuhoaa unen laatua ja hyvä uni ja stressinhallinta ovat avaimia terveellisempiin päätöksiin ravitsemuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Näin pääsin ylipainosta (painoni oli 100 kg naisena) pysyvästi eroon:
1. Täytä elämääsi muullakin kuin vain ruoalla ja hae terapiaa tms. mitä moni tarvitsee, joka tunnesyö itsensä sairaalloisen ylipainoiseksi ja jolle epäterveelliset ruoat on ainut lohduke ja addiktio.
2. Tee kaikki muutokset asteittain, ei kertarykäyksellä. Rajoituskäytöksen lisään pyrikin aluksi LISÄÄMÄÄN terveellisiä ruokia esimerkiksi vihanneksia. Sitten korjaat seuraavan elementin ruokavaliossasi, sitten taas seuraavan ja lopussa huomaat että ruokavaliosi on terveellinen. Tehtäviä muutoksia on esimerkiksi opetteleminen suunnittelemaan ruokalistaa, ruokarytmin opettelu, lautasmallin opettelu, opetteleminen nauttimaan uudenlaisista ruoista, kokeilemaan uusia reseptejä jne. Asteittain tuunasin oman ruokavalion siihen pisteeseen että se on hyvin terveellinen ja myös nautin siitä. Kannattaa aina listailla ruokia mitkä ovat mielestäsi herkullisia mutta myös tervee
Varoituksen sana. Jos on yhtään syömishäiriökäytöstä, vaakakuppi voi heilahtaa ihan toiseen laitaan kun alkaa laihduttamaan tai elämään terveellisemmin. Kävin läpi tosi rajoittavaa syömistä laihduttamisen aikana ja sen jälkeen. Pelkäsin aina että lipsun vanhoihin tapoihin joten syömiseni oli ehkä liiankin järjestelmällistä ja ortorektistä. Syömishäiriööni kuuluu kova kontrolli joka jotenkin helpottaa omaa olotilaa kun asiat tuntuu olevan kontrollissa. Tällä hetkellä opettelen edelleen sallivaa syömistä ja olen sitä oppinutkin jonkin verran jossa mistään ei pidä tuntea syyllisyyttä. Olen huomannut että itselleni toimii painonhallinnassa vain hyvin järjestelmällinen tapa syödä koska jos yhtään menen siihen moodiin että ostelen mitä huvittaa ilman järjestelmällisyyttä löydän itseni helposti mussuttamasta mitä sattuu ja paino alkaa nousta. Toisaalta en oikeasti tunne edes tarvetta syödä sitä prosessoitua höttöä koska siitä tulee huono olo.
Vuosia kun noudattaa tiettyä mallia syödä ja ruokarytmiä, sen pitäminen on todella helppoa. Lisäksi kun oppii elämään terveellisemmin siitä voi tulla tosi inspiroivaa, kun huomaa että kaupassa on paljon enemmän kokeiltavia ruokia. Lihavuusaikoina syömiseni oli hyvin rajoittunutta tiettyihin ruoka-aineisiin ja ruokiin jotka yleensä oli aika laiskoja päätöksiä. Nykyään suhtaudun avoimemmin ruokaan ja reseptivalikoima on suurempi. Viimeaikoina olen ollut innostunut leivonnasta jossa ei läträtä sokerilla vaan kaiken voi tehdä terveellisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun bmi on VAIN 30, mutta tunnistan ongelmasi, joka ruokkii itse itseään. Siihen auttaa, että syö niin valtavat määrät tavallista ruokaa, että nälkä lähtee, eikä herkkuja tee enää mieli. Olo paranee aika nopsaan. Voit vaikkaa wolttaa tai ostaa muutoin valmiina ne tavalliset ruoat, jos ei ole intoa itse valmistaa.
Kun syö pelkkiä herkkuja nälkäänsä, niin ei tee mieli mitään muuta kuin niitä herkkuja jatkuvasti. Sokeriin jää koukkuun. Ja olo ja väsymys on kauhea, kun elimistö saa ravinnokseen vain sokeria.
On varmasti tavallisia ruokia, joista pidät! Syöt niitä niin kauan, että nälkä lähtee.
Itselläni oli tilanne, että viime jouluna jäi herkuttelu päälle ja pikkuhiljaa meni siihen, että kun nälkä iski, teki mieli vain herkkuja ja lounaaksikin alkoi mennä pelkkiä suklaapatukoita. Olo oli kauhea; väsytti, sydäntä tykytti. Tammikuun lopussa oli pakko te
Mä olen kokeillut valkoisen sokerin käytön lakkoa viimeiset viikot ja olo on jotenkin niin paljon parempi ilman isoja verensokerihyppyjä. Toki en nyt ihan överiksi tuota ole vetänyt, saatan kastikkeeseen pikkuisen sokeria mauksi laittaa jos reseptissä lukee ja käytän esim. hunajaa vähäisiä määriä. Olen ostanut viimeaikoina stevialla makeutettuja proteiinirahkoja sokeristen sijaan, mitkä mielestäni maistuvat ihan yhtä hyviltä. Yleensä en mielelläni syö mitään keinomakeutusaineita koska en usko aspartaamin tai esim sukraloosin terveellisyyteen mutta ihan kokeilun vuoksi olen kokeillut tuota steviaa pieninä määrinä jos jotain makeutettua tekee mieli. Tää koko homma inspiroi minua niin paljon että aattelin kokeilla kesään asti samalla linjalla ja esim kokeiluun menee raakakakut ja muut jos tulee hirveä himo johonkin leivonnaisiin mitkä on mun pahe.
Olen tehnyt jotain banaanivohveleita kun on jotain sokerista tehnyt mieli paljon. Tummaa suklaatakin löytyi stevialla makeutettuna mutta sitä otan vaan pari palaa kerralla :)
Kai olen tässä ruokavaliossa vähän vähentänyt hiilarin määrääkin. Joka tapauksessa, olo parempi eli jatketaan samalla linjalla. Olen sokeriaddikti ja mulle melkein parasta on kun pysyn vaan sokerista erossa.
aloittaisin itse nutrilett -kuurilla tai vastaavalla. Pysyviä tuloksia ei tosin tule, jos et korjaa ruokavaliotasi ja lopeta liikasyömisen. Varmaan ainakin kasvisten määrää pitäisi lisätä. Ihan pienillä ruokamäärillä ei pääse tuohon painoon.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli tilanne, että viime jouluna jäi herkuttelu päälle ja pikkuhiljaa meni siihen, että kun nälkä iski, teki mieli vain herkkuja ja lounaaksikin alkoi mennä pelkkiä suklaapatukoita. Olo oli kauhea; väsytti, sydäntä tykytti. Tammikuun lopussa oli pakko te
Jep. Jos ei jaksa laittaa ruokaa, voi myös ostaa ne ruoat valmisruokina. Sieltä löytyy myös ruokia joissa on esim kasviksia jo valmiiksi. Kukaan ei estä lisäämästä niihin vihanneksia lisukkeeksi jos haluaa sen puoli kiloa päivässä vetää vihanneksia. Laiska voi ostaa vaikka pussin valmiiksipestyä salaattia, babyporkkanoita tai miniluumutomaatteja jos oikein helpolla haluaa päästä.
Toki ei tuo kovin taloudellista välttämättä ole ja suosittelen kyllä itse laittamaan ruokansa, jo siitäkin syystä. Mutta sieltä Woltistakin voi tilata kevyempiä juttuja.
Olet addikti, riippuvainen. Ruoka-addikti.
Vierailija kirjoitti:
aloittaisin itse nutrilett -kuurilla tai vastaavalla. Pysyviä tuloksia ei tosin tule, jos et korjaa ruokavaliotasi ja lopeta liikasyömisen. Varmaan ainakin kasvisten määrää pitäisi lisätä. Ihan pienillä ruokamäärillä ei pääse tuohon painoon.
Varoituksen sana näistä VLCD-kuureista. Ensinnäkään, ne ei opeta elintapoja joilla saat pidettyä itsesi jatkossakin hoikempana. Iso kalorirajoite voi esim joillekin ahmimishäiriöisille laukaista ahmimista. Itsekin laihdutin jonkin aikaa näillä kun turhauduin kun paino ei millään tippunut. Siinä vaiheessa mulla oli jo melkoinen itsekurivaihe päällä ja olin opetellut pitkän aikaa terveellistä syömistä. Mulla oli tosi huono olo Nutrilett-kuurilla jaksaa ihan normaalielämääni, tukkaakin alkoi tippua. Yritin muka liikkuakin Nutrilett-kuurilla. Kokoajan oli heikko olo. En suosittele. Sain toki painoa pois ja paino jatkoi tippumista vaikka lisäsin kaloreita Nutrilettien jälkeen. Niinkin voi tehdä että nutraa vaikka 1-2 päivää viikossa. Mutta ahmimishäiriöiset, varokaa.
Yksi vaihtoehto myös alkuun on kokeilla sokeritonta ruokavaliota joka voi auttaa pääsemään esim sokerikierteestä eroon. Kannattaa satsata vähäprosessoituun ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Tee valmiita annoksia, siis niitä terveellisiä, ja se yksi pieni, jossa on sitä jotain hyvää. Ei siis mitään valtavia mättöjä tai kuutta suklaalevyä, vaan vaikka ne pari keksiä, joita sulla on lupa päivän päätteeksi odottaa.
Pilko hedelmiä ja juureksia napostelupaloiksi. Smoothiet myös täyttävät vatsaa. Ennen ruokailua sellainen. Mä laitan aina marjoja ja sokeritonta menukeittoa blenderissa ison lasillisen ja että on hyvää.
Aloita pelkästä hyvästä olosta, unohda se laihtuminen. Paino alkaa pudota, kun saat pikku hiljaa syömisiäsi kevyemmiksi.
Vaihda perunat porkkanaan ja puolet niistä 20 lihapullasta kasviksiin jne. Nauti kalasta ja soseuta keittoja. Kyllä noillakin täyttyy ja vatsa toimii.
Minä teen joka aamu pienen jumpan ja ihan varmasti sellainen piristäisi myös sinun alkavaa päivääsi. Jo 5 minuuttia riittää aloitukseksi. Kuminauhat tai kilon puntit, keikut aamu-tv:n ääressä, etkä edes huomaa j
Joo toi on toiminut minullakin hyvin, että lupaan itselle vaikka pari pientä herkkua päivässä joita ihan odottaakin.
Toi on kanssa hyvä pointti että jumppien ei tarvi olla pitkiä. Tuolla on Youtubessakin kaikkia kivoja lyhyitä tanssihetkiä ja jumppia, zumbaa, joogaa. Ne on tosi kivoja.
Onko sulla elämässä mitään muita asioita mistä saat iloa kuin ruoka? Jos lisäät elämääsi enemmän muita onnea tuovia asioita niin silloin ajattelet ruokaa vähemmän.