auttakaa! uusi raskaus..tulevan vauvan allergian ehkäisy...
hei.
Täällä yksi uhkarohkea uskaltautui hankkiutumaan uudestaan raskaaksi, vaikka takana rankat kokemukset esikoisen ruoka-aine allergioiden ja astman kanssa. 3v pojalla paha suolistoperäinen allergia, joka nyt luojan kiitos taittumassa voiton puolelle. Nyt kaipaankin kipeästi kaikkia vinkkejä, joiden avulla voisin ehkäistä tai lieventää tämän tulevan kakkosen allergiataipumusta jo kohtuun päin. Olen kuullut että " probiootit" auttaisivat joitain? Mitä muuta? Onko raskaana oleville allergisten lapsien äideille olemassa jotain kanavaa, josta kysellä neuvoja?
Olen valmis kokeilemaan mitä vaan jos se toisi meille edes mahdollisuuden rauhalliseen ja kivuttomaan vauva-arkeen. Tämä toinen lapsi on todella toivottu, mutta siitä huolimatta pelottaa.... En haluaisi tippua sinne allegriakuiluun takaisin... Kaikki otetaan vastaan mitä annetaan ja ainakin vielä ajettelen että toisen kanssa sitä osaa toimia paremmin, ymmärtää oireet aikaisemmassa vaiheessa jne. mutta kaikkein mielelläni ottaisin vastaan terveen lapsen tavallisine yöitkuineen ilman pelkoa ja hätää lapsen voinnista.
kiitos jo etukäteen....
Mötiäinen raskausviikolla 11
Kommentit (10)
Asoita vauvan syntymän jälkeen. Mutta nämä varmasti jo tiedät.
No, mutta kirjoitan nyt kuitenkin...
EI lisämaitoa ja jos on lääketieteellisistä syistä pakko antaa lisämaitoa niin mieluiten luovutettua rinta maitoa tai sitten jos sitä ei saa niin sellaista vastiketta jossa proteiinit ovat hydrolysoitu (pilkottu) kuten esim. peptidi tutteli. Tärkeää olisi sitten välttää lehmänmaitoa ja lehmäpreoteiinia 8liha etc9 kunnes vauva on vähintään 10kk, mieluiten jo vuoden ikiäinen.
Tärkeää olisi että antibioottikuureista vältyttäisiin sekä vauvalla että imettävällä äidillä. Jos äiti kuitenkin joutuu antibiootikuurille (esim. virtsatietulehdus) niin vauvalle pitäisi ehdottomasti antaa symbioflor probiootti kuuri.
jos löydät jostain (on ainakin kustantajalta jo loppu) kuin " Irti tulehduskierteestä" ja kirjoittaja on Rauli Mäkelä (lääkäri) niin kannattaa lukea! Siinä siis myös allergia-asiaa.
Tai siis mulla ei ole mitään tieteellistä tutkimusta tukenani,vain käytännön kokemus. Mä olen ihan sata varma,että mun poikani " sairastui" allergioihin osittain ainakin sen takia,että jouduin syömään ab-kuurin heti imetyksen alussa rintatulehduksen takia. Siitä alkoi ns.meidän alamäki. Poika esim.oksensi kaaressa mitä ei ollut tehnyt ennen ab-kuuriani.
Toinen asia minkä uskon vaikuttavan allergioiden ehkäisyyn jo odotusaikana on nimenomaan ruokavalio. Pitäisi välttää varsinkin rasvaisia,maustettuja ja kaikkia epäterveellisiä ruokia. Juuri niitä mitä minäkin rakastin allergikon odotusaikana... Ja pitäisi muistaa syödä monipuolisesti ja varsinkin terveellisesti.
Jos minä uskaltaudun vielä joskus raskaaksi,aion todellakin syödä paljon gefilus-tuotteita! Pieni vaiva siihen nähden mitä sillä voi ehkäistä. Mä olen niin kovan koulun käynyt tuon meidän ihanan pojan kanssa,että teen kaikkeni ehkäistäkseni allergiat..jos joskus vielä saamme vauvan:)
tuossa tulikin hyviä mainintoja probiooteista ja ruokavaliosta, ja ruuasta tuli mieleeni vielä ajatus, että raskausaikana sinun kannattaisi varmasti terveellisen ja monipuolisen ruuan lisäksi kiinnittää huomiota ruuan puhtauteen ja välttää kaikkea joka sisältää E-aineita. Näitähän Suomessakin lisätään elintarvikkeisiin ja puolivalmisteisiin ja jopa liikaa kuin suositellaan, lisäämään säilyvyyttä ja makua jne. Lisäksi kuitenkin E-aineilla on käsittääkseni todistettu yhteys ruoka-aineallergioiden lisääntymiseen.
Eli jos voit itse valita, syö puhtaista raaka-aineista tehtyä monipuolista ruokaa, jonka maustat ruokaa valmistaessasi itse. Ei puolivalmisteita tai eineksiä jne.
Luomuelintarvikkeet ovat taatusti puhtaita myös kemiallisten lannoitteiden ja ympäristösaasteiden osalta.
Siskoni lapset sairastuivat molemmat astmaan 1,5-v, ja he kävivät ravitsemusterapeutilla joka ohjeisti silloin juuri tuon puhtaan ruuan ja raaka-aineiden syömisen.
Jopa leipäpusseja tutkiessa kaupassa saa käsityksen E-aineiden määrästä, paahtoleivässäkin on kasapäin, joskus jopa tuoreessa myymälän itsepaistamassa leivässä.
Pidetään peukkuja että voisit jollain tavalla vaikuttaa vauvaan!
tuohon " syö monipuolisesti" kommenttiin.
Meillä poika on allergisoitunut aina kaikelle mitä olen itse syönyt liikaa. Maidolle allergisoitui kun olin syönyt todella paljon jätskiä (himo iski). Soijalle kun aloin käyttämään soijatuotteita päivittäin (soija yogurtit, maidot ym. taas himo iski), kauralle kun olin jonkun aikaa syönyt kaura yogurtteja, kermoja ja viimeinen tikki oli kuin aloin syömään kaurapuuroa aamuisin. Imetysdietillä en lopulta saanuyt oireettomaksi, ja kiinteitä kokeillessa ollaan löydetty myös riisiallergia (mitä myös söin paljon kun ei muutakaan ollut).
Meillä on kyllä raskas allergiatausta, mutta uskon että osista allergioista oltaisii vältytty jos olisin syönyt kohtuudella kaikkea.
Nyt poika totuttelee syömään kiinteitä rotaatiolla ja seuraavan kerran kun imetän mahdollista uutta vauvaa niin meinaan noudattaa tavallaan rotaatiota. Ei mitään ruoka-ainetta päivittäin vaan ruoka-aineita kierrättäen.
ja niistä löytyy todella kattavia tutkimustuloksia (Turun yliopisto) varmaan 15 vuoden ajalta, googleta sana maitohappobakteeri.
Käsittääkseni maitohappobakteereilla on todellista merkitystä juuri ruoka-aineallergioiden ehkäisyssä, niitä odottavan äidin kannattaa syödä vähintään viimeinen raskauskuukausi päivittäin, ja jatkaa vauvan syntymän jälkeen vähintään 6 kk, jos muistan oikein.
Myös vauvalle (vastasyntyneellekin) voi syöttää maitohappobakteereita. Oma poikani joutui 2 vuotta sitten syntymänsä jälkeen antibioottitippaan sairaalassa muutamaksi vuorokaudeksi, ja lastenosasto antoi hänelle automaattisesti päivittäin 2x maitohappobakteereita. Lääkärit ja hoitajat olivat tietoisia positiivisista vaikutuksista.
Meillä maitohappobakteereita (Gefilus Plus, Lactophilus, Biophilus jne) syödään kuureina ympäri vuoden ihan muuten vain.
Ja jollet ole itse allerginen eri ruoka-aineille, sinun kannattaa toki raskausaikana syödä mahdollisimman monipuolisesti eikä välttää mitään allergisoivia vain varmuuden vuoksi.
Tsemppiä tosi paljon!
Taidanpa hakea noita jo tässä vaiheessa.
Hei, en halua masentaa sinua, mutta kerron oman kokemukseni. Söin Rela-merkkisiä maitohappobakteereita 3 viimeistä raskauskuukautta ja lisäksi niin kauan kun imetin vauvaa. Valitettavasti meillä ei silti säästytty allergioilta. Tekisin varmaan sama uudelleen, mutta ei se ikävä kyllä takaa mitään, vaikka ilmeisesti asiasta on myös tehty toisenlaisia havaintoja laajemmissa tutkimuksissa. Pidetään kuitenkin peukkuja sinulle ja allergiattomalle vauvalle.
mutta seuraavat asiat minä tein toisessa raskaudessa toisin ja superallergisen esikoisen (5v. ja 30 ruoka-ainetta käytössä) jälkeen meillä on miltei allergiaton kakkonen (1v ja vain maitoallergia, kaikkea ei tosin ole vielä kokeiltu kuten kananmunaa ja soijaa).
1) esikoisen imetysdietillä huomasin olevani itsekin ruoka-aineallergikko enkä vain atooppinen kuten luulin. Kakkosta odottaessa olin karsinut ruokavaliostani itselleni sopimattomat aineet, jotka saattoivat esikoista imettäessäni allergisoida häntä, koska elimistöni ei osannut niitä käsitellä normaalisti
2) söin maitohappobakteereja koko raskauden ajan ja vielä imetyksen aluksikin
3) vaihdoin margariinin voimariiniin (allergialehdessä olleen tutkimuksen mukaan voita tai voita ja margariinia vaihdellen syövillä on vähemmän atopiaa kuin pelkkää margariinia syövillä)
4) söin lisäravinteita kuten sinkkiä, seleeniä ja kalanmaksaöljyä (allergisillahan on usein sinkin ja seleenin puutos ja kalanmaksaöljystä saa terveellisiä rasvahappoja. Atooppisten vauvojen äitien on jossain tutkimuksessa todettu syövän liian vähän noita hyviä rasvahappoja))
5) Vauvan synnyttyä söin oikeasti monipuolisesti kaikkea, jottei vauva saisi rintamaidon kautta liikaa jotain ruoka-ainetta ja allergisoituisi sille (esikoisen imetysdietillä söin paljon riisiä ja esikoinen on edelleen tosi allerginen riisille)
Lisäksi kakkonen ei saanut heti synnyttyään antibioottikuuria kuten esikoinen. En tiedä mistä näistä on ollut oikeasti hyötyä ja mikä on sattuman osuus, mutta kakkonen on huomattavasti vähemmän allerginen. Hänellä siis vain maitoallergiaepäily (kotona testattu, en tiedä oliko oikeasti allergiaa vai pelkkää suoliston tottumattomuutta, mutta maito nyt toistaiseksi tauolla) ja talvella kuivahko iho.
Hei!
En tiedä mistä päin Suomea olet mutta täällä pääkaupunki seudulla toimii funktionaalinen lääkäri asema jonka nimi on Antidootti sekä myös vastaavanlainen nimeltä Kolibri (Espoossa). Molemmilla on omat kotisivut.
Syy miksi mainitsen nämä on että osalla lääkäreistä on kokemusta allergia asioissa.
Meidän esikoisen korvatulehduskierre saatiin katkaistua osittain kiitos putkien MUTTA myös proobioottien ansiosta. Lisäksi esikoisen suoliston bakteerifloora oli 6 (!) peräkkäisen (!) antibioottikuurin jälkeen aivan sekaisin. Hänellä kasvoi hiivaa sekä suussa että vaippaihottumana. Vastustuskyky oli heikko ja hän oli jatkuvasti vilustunut. Saimme jämäkän probiootti kuurin. Tämän jälkeen suolisto normalistoitui muutamassa kuukaudessa. Ilman proobiootteja olisi ollut odotettavissa 6kk-1vuosi ennekuin suolisto olisi itsestään kyennyt samaan tilanteeseen. Probiootit ovat ihan oikeita suolista bakteereita eli siis todellisia hyviä asukkeja. Maitohappobakteerit eivät jää asumaan suolistoon vaan ovat lähinnä läpikulkumatkalla. probiootit sitä vastoin jäävät asumaan suoleen ja ne ovatkin välttämättömiä. Kaikilla ihmisillä on niitä jo ennestään, mutta määrä voi olla liian pieni.
Syy miksi kerron tämän on että tiedän että niitä käytetään myös allergian enneltaehkäisyssä ja lievittämisessä.
Probiootteja myy Ympyrätalon apteekki Hakaniemessä.
Kauppanimi on symbiofloor (1 ja 2).
MUTTA HUOM! HUOM! HUOM! Koska olet raskaana sinun täytyy ehdottomasti varmistaa lääkäriltä että on ok käyttää näitä valmisteita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jos suinkaan mahdollista ota yhteys funktionaaliseen lääkäriin.
Toivottavsti löydät krinon ehkäistä allergiaa!