Ihanaa saada joka kuukausi 713€ parisuhdepalkkiota yhteiskunnalta
Työeläkejärjestelmästä maksettu leskeneläke (ilman nollan suuruisia eläkkeitä) oli keskimäärin 673 euroa vuonna 2022. Naisten keskimääräinen leskeneläke oli 713 euroa ja miesten 378 euroa kuukaudessa.
Kaikki ennen 1975 syntyneet parisuhteeseen päässeet ja ison omaisuuden keränneet saavat tuon rahan hamaan tappiin asti vaikka satavuotiaiksi ja nuoremmat muut vain 10 vuoden ajan. Tämä on pöyristyttävä kusetus jolla kurjistetaan muutenkin köyhempiä yksinhuoltajia, eronneita ja sinkkuja. Arvatkaa miksi poliitikot eivät puhu tästä? Miksi Mirkku ja Reino kituuttavat 1200 € eläkkeellä kun Elvi saa lisäksi 713 € euron bonuksen?
Kommentit (94)
Elintasoeläke siis.
Saisi olla määräaikainen esim 2 vuotta kuten muissakin pohjoismaissa. Siinä aikana saatava asiansa kuntoon.
Alle 20-vuotiaita lapsia taas tukisin enemmän. Aikuisia leskiä en. Omillaan pärjättävä eronneidenkin.
Leskeneläkkeen maksaa kela, ei työeläkekassat!
Googlettakaa oikeaa tietoa, täällä on pääosin huuhaata.
Kannattaa mennä avioon alle 50-vuotiaana, jos haluaa ton eläkkeen. Kaikkiin eläkkeisiinsä voi itse vaikuttaa ihan omilla valinnoillaan. No! Marina on helpompaa!
Vierailija kirjoitti:
Täällä vähän päälle 40 vuotias leski. Kaksi alaikäistä lasta. Mun leskeneläke on hurjat 85 euroa kuussa!Ei kannata kateellinen olla :D
No ei olla mutta esimerkkejä täälläkin yli 4000€ leskeneläkkeestä. En halua maksaa työeläkemalsuissa noiden kroisosten leskeneläkkeitä. Etenkin kun nyt leikataan köyhiltä.
Tietenkään kokoomus ei halua näihin hyväosaisten etuuksiin puuttua.
Älkää hyvät ihmiset kahdehtiko meitä leskiä. Paljon antaisin, että minä ja kolme lastani olisimme saaneet pitää puolison ja isän keskuduessamme jonkun eläkkeen sijasta. Raskasta on kasvattaa lapsia yksin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset kahdehtiko meitä leskiä. Paljon antaisin, että minä ja kolme lastani olisimme saaneet pitää puolison ja isän keskuduessamme jonkun eläkkeen sijasta. Raskasta on kasvattaa lapsia yksin.
No on varmasti raskasta. Mutta on meitä petettyjä ja jätettyjäkin jotka emme tuollaista bonusrahaa nauti. Siitä tässä onkin alunperin kyse: parisuhteessa elävät vs sinkut. Miksi toisia tuetaan taloudellisesti maailman tappiin ja toisten pärjättävä heti- oli syy yksin jäämiseen mikä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla lailla voi verrata. Moni yksinäinen ikisinkku olisi onnellinen jos olisi kokenut rakkauden ja saanut lapsia vaikka puoliso olisi menehtynyt. Sinkku vielä kituuttaa ilman parisuhde bonusrahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla lailla voi verrata. Moni yksinäinen ikisinkku olisi onnellinen jos olisi kokenut rakkauden ja saanut lapsia vaikka puoliso olisi menehtynyt. Sinkku vielä kituuttaa ilman parisuhde bonusrahaa.
Mitähän mä just luin... En viitsi edes kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Isäni joka teki koko ikänsä töitä teollisuusjohtajana (DI) kuoli 2018. Äitini ei eläissään tehnyt päivääkään töitä, vaan eleli mukavasti kotirouvana. Ilman leskeneläkettä hän olisi siis saanut vain kansaneläkkeen (nykyinen takuueläke), mutta nauttii nyt isäni jäljiltä leskeneläkettä 4250,- kuussa. (Oma takuueläke luonnollisesti leikkautuu silloin alta pois). Kyllä hän näyttää sillä ihan mukavasti elelevän 160 neliön espoolaisessa kämpässään...
Äidille kade.
Vierailija kirjoitti:
Tätä parisuhdepalkkiota saa, vaikka olisi vielä itse työelämässä hyvällä palkalla.
Leskeneläke on järjettömin tuki mitä vain voi olla nykypäivänä,
Tuntuu varmaan siltä niin kauan, kun itse ei ole siihen oikeutettu. Onneksi on ainakin yksi, joka ei sitä hakisi.
Vierailija kirjoitti:
Kreikan talous meinasi kaatua konkurssiin kymmenkunta vuotta. Siellä oli myös jaettu massivisia menoja, leskeneläkkeitä ja aviottoman tyttären eläkkeitä ynnä paljon muuta. Kaikki nämä aiheettomat rönsyt karsittiin ja Kreikan talous on paljonkin paremmassa kunnossa nyt. Taitaapa olla paremmassa kunnossa kuin Suomi.
Vieläkös Suomessa saa orvonlisää, jos jompi kumpi vanhempi kuollut?
Näitä systeemeitä luodessa tarkoitus on ollut hyvä.
Mun nuoruudenkavereista ainoa orvonlisää saanut oli sattumalta pikkukaupungin äyrikuningattaren, apteekkarin, ainoa lapsi. Ei systeemi heidän syynsä ollut.
Allu Myrkkysieni kumminkin taas aasialla. Luulisi että jaksaa tehdä edes etätöitä tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mä just luin... En viitsi edes kommentoida.
Mitä tatkoita? Yksinelävät, naimattomat ihmiset ovat tilastojen valossa kaikista huono-osaisimpia. Miksi heidän tulonsa on pienempi kuin naimisiin päässeiden leskien?
Nykyajan uranaisille aivan turha tuki.
Alaikäisille lapsille ymmärrän.