Varhaiskasvatuksen parissa työskentelevät hoi
Minkälainen näkemys teillä on päiväkodeissa pyörivistä taudeista ja siitä, kuinka lähtökohtaisesti teillä toimittaisiin tilanteessa vai onko tämä teistä "normi" meininkiä?
Meillä on nyt pitkään ollut tilanne, että lapset sairastelee jatkuvasti erilaisia tauteja jotka kaataa aikausiakin sänkyyn. Aikaisemmin aikuisetkaan ei ole toimintakauden aikana sairastuneet kuin muutamia kertoja, lapset tottakai enemmän ja onhan niitä pöpöjä nyt aina liikkellä, mutta tilanne on tuntunut henksuista nyt varsin poikkeukselliselta. Nyt aikuisetkin tosiaan ovat alkaneet sairastella enemmän ja lapsia putoaa ryhmistä vuoron perään pois ja kierre vaan jatkuu kuukausi kaupalla.
Se että tehdään työtä matalapalkkaisella allalla jossa viihdyt menettää loputkin merkityksensä ilonsa, kun saa työntekijänä saikutella ja olla kipeänä toistamiseen. Oma terveyden menetys väsyttää ja saa pelkäämään jatkuvasti uutta sairastumista.
Päiväkodissa ei ole aloitettu mitään toimia tai pyydetty kiinnittämään esim lasten käsihygieniaan enemmän huomiota. Olen itse kyllä yrittänyt pesettää saippualla lasten käsiä, itse ei monikaan kykene ilman aikuisen ohjausta tähän mutta tuntuu ettei monellakaan ole "resursseja" kaiken vilinän keskellä tällaiseen toiminnanohjaukseen mikä on surullista. Olen ollut tässä paikassa töissä vasta varsin vähän aikaan mutta aikaisemmissa työpaikoissani samalla alalla on minusta ollut laadukkaampa seurantaa hygienian osalta ja sairastelut maltillisempia. Onkohan tosiaan näin että paikan käytännöissä on nyt vikaa vaikka esihenkilö kohauttelee olkiaan?
Kommentit (10)
Ei mahda kuule mitään, jatkuva käsien peseminen on turhaa ja vie aikaa. Älä ole liian huolissasi hygieniasta koko ajan, liiallinen keskittyminen asiaan ei auta eikä siitä ole hyötyä. Ei ole hyväksi olla liian hygieeninen myöskään, hieman rentoutta sinullekin. Lapsetkaan eivät pidä kireistä hoitjaista jotka vain tärkeilevät. Menee lapsiltakin maku koko päiväkotielämään.
Kirjoitapa uudestaan. Ehkä joku lukee.
Meillä näin.
Kun tulee tauteja, jotka leviää, kiinnitetään huomiota hygieniään. Esim. käsienpesu.
Kun ryhmästä tietty määrä lapsia on samassa taudissa, johtaja ottaa yhteyttä kunnan "hygieniaihmiseen". (En muista virallista ammattinimikettä.) Häneltä saadaan tarvittaessa lisäohjeita.
Siivousta tehostetaan. Tiloja pestään tietyllä pesuaineella.
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda kuule mitään, jatkuva käsien peseminen on turhaa ja vie aikaa. Älä ole liian huolissasi hygieniasta koko ajan, liiallinen keskittyminen asiaan ei auta eikä siitä ole hyötyä. Ei ole hyväksi olla liian hygieeninen myöskään, hieman rentoutta sinullekin. Lapsetkaan eivät pidä kireistä hoitjaista jotka vain tärkeilevät. Menee lapsiltakin maku koko päiväkotielämään.
No hyi hitto. Jos tämä on asenne, niin eipä ihme että taudit leviää.
Mun työpaikalla on myös ollut ihan hirveää tänä talvena kulkutautien kanssa.
Ainakin minun ryhmässäni käsienpesuun kiinnitetään huomiota tarkasti ja aikuiset käyttävät myös käsidesiä ahkerasti.
Ongelmana onkin puutteellinen siivous. Talossa ei ole varsinaista siivoojaa, vaan päiväkotiavustaja huolehtii siivoukset. Avustaja on kuitenkin aivan ylityöllistetty, eikä vain ehdi tehdä kaikkea.
Opet ja hoitajat sitten myös siivoavat ja esim pesevät leluja, mutta tähänkään ei ole riittävästi aikaa. Pienten, alle 3-vuotiaiden ryhmässä, kaikki tahtoo mennä lapsilla vielä suuhun, joten lelujen puhtaana pitäminen olisi todella tärkeää.
Nykypäivän vaka on mitä on. Itsekin alan olla aika väsynyt sairasteluun, ja kyllästynyt loputtomaan suohon työtehtäviä, jotka eivät opelle tai hoitajalle edes kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa
Mun kotihoidossa oleva 1-vuotias on ollut myös koko ajan kipeänä tänä talvena, vaikka pestään käsiä ahkerasti. Vissiin jotain superpöpöjä liikkeellä.
Vaikuttaa kamalalta sekä työntekijöiden että perheiden kokonaistilanteiden kannalta. Onneksi lapset taitavat noista kulkutaudeista huolimatta kärsiä vähiten - heitä kuitenkin hoidetaan.
selvä