Reissutyötä tekevät naiset, nuorempi kollega kaipaa tukea ja mielipiteitä!
Vaihdoin siis talon sisällä tehtäviin joka tulee sisältämään myös paljon reissutyötä, josta minulla ei ole enempää kokemusta. Olen miesvaltaisella alalla ja valtaosa tiimistäni on myös miehiä, itse olen nainen. Nyt sain kuulla että työreissussa (yli viikonkin kestävässä) on kuulemma tapana että työntekijät jakavat huoneen ja minut on nyt sijoitettu vanhemman mieskollegan kanssa samaan huoneeseen. Onko tämä yleinen käytäntö? En todellakaan odottanut että työssä tulisi vastaan tämä, ja pidin jotenkin itsestäänselvyytenä että naista ja (vanhempaa mies)kollegaa ei sijoiteta viikoksi samaan huoneeseen, ja ajatus tuntuu niin ahdistavalta että harkitsen ilmoittavani etten lähekään tuohon pestiin. Ylireagoinko?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään, kun naisia ei haluta miesvaltaisille aloille. Heti vaaditaan erikoiskohtelua, omia huoneita ja menkkataukoja.
Kaikissa työskentelemissäni firmoissa reissutyölle on kyllä ollut samat säännöt ja niihin kuuluu jokaiselle omat huoneet, riippumatta sukupuolista. Jaettu huone kertoo lähinnä yrityksen talousvaikeuksista ja välinpitämättömyydestä työhyvinvoinnin suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että kuulostaa uskomattomalta kun siltä se kuulostaa minustakin, eli vapaasti saa tulla tähän ihmettelemään :D oletan siis ettei tämä ole mikään normi. Ap
Älä jaksa. Jonne haaveilee hotellimajoituksesta, että sais kerrankin hienon(!) aamiaisen. Sehän se ois jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ei. En suosittele kahden saman sukupuolen henkilönkään laittamista samaan huoneeseen, jos eivät itse sitä pyydä. T: HR
Me oltiin puolison kanssa samassa työpaikassa ja toisinaan oli kurssimatkoja samaan aikaan. Meidän piti oikein selittää, että me mentäisiin mielellään samaan huoneeseen, ei kuulema oikein passaisi. Joku kuulema olisi voinut siitä valittaa, että firman piikkiin sitä vaan hotellissa nukutaan samassa huoneessa.
Joo, näitä on omallekkin kohdalle osunut.. en tosin ymmärrä miksi aviopuolisot on samassa firmassa töissä, jos nyt eivät ole yrittäjinä samassa firmassa. Eikö ole jonkun verran puuduttavaa kun se työarkikin on yhteistä? Sama HR
No ei ollut kyllä vaihtoehtoja, ala sellainen, että jokainen saman alan ihminen on samassa firmassa. Ei se ole ollut puuduttavaa, mutta siinä oli hyviä puolia myös. Mutta jos olisi ollut eri ammatit, emme olisi edes tavanneet.
Meidän firmassa kaikille on aina omat huoneet työmatkoilla olipa sukupuoli mitä hyvänsä. Ei todellakaan voida olettaa, että jakaa huoneen jonkun toisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään, kun naisia ei haluta miesvaltaisille aloille. Heti vaaditaan erikoiskohtelua, omia huoneita ja menkkataukoja.
Kaikissa työskentelemissäni firmoissa reissutyölle on kyllä ollut samat säännöt ja niihin kuuluu jokaiselle omat huoneet, riippumatta sukupuolista. Jaettu huone kertoo lähinnä yrityksen talousvaikeuksista ja välinpitämättömyydestä työhyvinvoinnin suhteen.
Voi luoja tätä pullamössösukupolvea.
Jos sotiemme veteraanit olisivat rintamalla itkeneet omien huoneiden perään, täällä puhuttaisiin nyt venäjää. Hieman oli karummat olot juoksuhaudoissa, joten kyllä ap selviää yhden yön jaetussa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti ei. En suosittele kahden saman sukupuolen henkilönkään laittamista samaan huoneeseen, jos eivät itse sitä pyydä. T: HR
Me oltiin puolison kanssa samassa työpaikassa ja toisinaan oli kurssimatkoja samaan aikaan. Meidän piti oikein selittää, että me mentäisiin mielellään samaan huoneeseen, ei kuulema oikein passaisi. Joku kuulema olisi voinut siitä valittaa, että firman piikkiin sitä vaan hotellissa nukutaan samassa huoneessa.
Joo, näitä on omallekkin kohdalle osunut.. en tosin ymmärrä miksi aviopuolisot on samassa firmassa töissä, jos nyt eivät ole yrittäjinä samassa firmassa. Eikö ole jonkun verran puuduttavaa kun se työarkikin on yhteistä? Sama HR
Täh? Jos rakastuu työpaikalla, pitää irtisanoutua ja yrittää etsiä uusi työpaikka? Jos puolison työpaikalla avautuu mielenkiintoinen työmahdollisuus, siitä pitää kieltäytyä eikä sitä lähtökohtaisesti saa edes hakea?
Ei se ole puuduttavaa, ei kaikkea yleensä tehdä yhdessä sen oman puolison kanssa, vaikka saman firman palkkalistoilla olisikin. Lisäksi, puolison kanssa yleensä ollaan siitä syystä että tämän seurasta nauttii. Outo näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näiden tyyppien (joita löytyy yllättävän paljon) en epäilisi aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä pullamössösukupolvea.
Jos sotiemme veteraanit olisivat rintamalla itkeneet omien huoneiden perään, täällä puhuttaisiin nyt venäjää. Hieman oli karummat olot juoksuhaudoissa, joten kyllä ap selviää yhden yön jaetussa huoneessa.
Ei kyse ole siitä, etteikö ap ehkä selviäisi, vaan siitä, että emme elä poikkeustilanteissa nyt. Jos mun pitäisi viettää se noin 150 yötä vuodessa, mitä reissussa parhaimmillaan tulee oltua, vaihtuvien satunnaisten kollegoiden kanssa, niin siinä puututaan jo työntekijän yksityiseen vapaa-aikaan niin voimakkaasti, että asia ei ole ok enää. Ei reissutyössä kuitenkaan makseta palkkaa 24 tunnista vuorokaudessa, silloin ei voida myöskään edellyttää, että työntekijä suostuu moiseen järjestelyyn. Joo, poikkeustilanteissa tulee välillä majoittua asiakaskohteissa yhteisparakeissakin, mutta se ei ole mikään normi reissutyölle.
Ei ole normaali käytäntö nykyisin edes samaa sukupuolta majoittaa samaan huoneeseen. Jos silti yrittävät niin vaadit vaan oman huoneen tai ilmoitat lähteväsi kotiin. Missään niin korvessa se työmaa ei sijaitse etteikö lähialueelta löydy riittävää majoituskapasiteettia.
Tuossa nyt kokeillaan että mitä kaikkea voi sinun rajojen yli tehdä. Et suostu lähtemään minnekään ilman omaa huonetta, kuten olet täällä jo sanonutkin. Jos tulee jotain sanomista niin heitä takaisin että etsi itse omat selänpesijäsi.
Ei tietenkään huonetta jaeta eri sukupuolta olevan kanssa jos sitä ei nimenomaan itse haluta. Olen ollut useammassa työpaikassa joissa huone on jaettu työkaverin kanssa, mutta jos miesten ja naisten lukumäärät eivät mene tasan niin sitten jotkut ovat yksin huoneessa. Koskaan ei ole edes ehdotettu että mies ja nainen olisi samassa huoneessa.
Ihan normijuttu, siellä sitten naitte.
Vierailija kirjoitti:
Älä suostu.
Eikä tarvi kantaa huonoa omaatuntoa, vaikka sitä jo tässäkin keskustelussa yritetään vyöryttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että miesvaltaisella alalla naisella oltava pokkaa ja huumoria pitää puolensa. Ihan vaan vaadit oman huoneen.
Kiitos vastauksista, ja erityisesti tästä. Pitää siis vain kovettaa itsensä ja todeta että oman huoneen tarvitsen. Jotenkin tilanne on niin absurdi, että edelleen - en ihmettele että tätä luullaan provoksi. Tiedä sitten, saanko tällä hankalan tyypin maineen heti alkajaisiksi mutta mitäpä sillä väliä kun en tähän oikeasti lähde jos en omaa huonetta saa.
Tuollainen ehdottelu on häirintää.
Älä sitä täällä ihmettele vaan vaadi asian järjestänyttä (työnantajaasi) korjaamaan tekemäsnäsä ilmeien virhe ja vaadi itsellesi oma yhden hengen huone. - Jollei hän siihen suostu, niin sittenilmoitat, että et lähde; jolle ole itse korosta sinä itse valmis ja halukas jakamaan huonetta.
T. Nuorempi mies kolleegasi.