Henkinen väkivalta parisuhteessa, olisiko suositella tekijälle hyvää kirjaa?
Mieheni käyttää henkistä väkivaltaa. Tapana on paeta ja uhkailla erolla. Muutaman päivän päästä katuu, pyytää anteeksi ja elämä jatkuu.
Olen yrittänyt ymmärtää, mutta tällä viikolla en enää jaksanut vaan annoin tulla sen mitä kauan on tehnyt mieli sanoa. Nyt, kun hänellä on pahin katumuspv päällä niin lupasi, että hakee apua. Tekikin niin.
Haluaisin ostaa hänelle jonkin kirjan missä käydään läpi henkistä väkivaltaa tekijän näkökulmasta. Mutta en oikein löydä sopivaa.
Itsekin voisin tietty lukea jotain uhrin näkökulmasta. Eli suosituksia kehiin:)
Kommentit (63)
Sisäiset ongelmat paranevat tekemällä sisäinen työ. Ulkoisesti on huolehdittava siitä että elämä on mieluisaa myöskin. Tukena voi olla kuten kuka tahansa ammattilainenkin mutta henkilökohtaiset ongelmat ovat omalla vastuulla koska ei niihin kukaan muu pysty määräänsä enempää vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tältä palstaltakin löytyy keskusteluja joissa puidaan samoja asioita. Somessakin on paljon materiaalia asiaan liittyen esimerkiksi.
Tämän palstan anti kiteytyy heti seuraavassa (nro 13) kommentissa: "eroa ja mies terapiaan".
Narsisti exäni -uhrimarttyyrien parisuhdeneuvoilta ei voi liikaa vaatia.
Samaa mantraa kuulin itsekin koko edellisen suhteeni ajan mutta kaikki eivät vain ymmärrä että on myös meitä jotka haluamme auttaa sitä kumppania hänen omien sisäistenkin haasteisen kanssa. Täytyy vain olla molemmin puolin se luottamus sekä vastuu siitä että työskennellään yhdessä ja tehdään muutoksia hyvään suuntaan. Se aiheuttaa myös sisäistä kipuilua, käytöshäiriöitä, tunteita sun muuta mutta se on ainoa tie eteenpäin terveempään suuntaan kuitenkin.
On inhimillistä, että haluaa auttaa toista. Naiset ovat kaiketi luonnostaankin huolehtivaisia useimmiten. Mutta kannattaa tiedostaa, että näitä ominaisuuksia voidaan käyttää sinua vastaan. Joskus rajojen asettaminen ja jopa eroaminen on suurinta rakkautta. Kaltoinkohtelijan täytyy kohdata tekemisensä ja ottaa vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tältä palstaltakin löytyy keskusteluja joissa puidaan samoja asioita. Somessakin on paljon materiaalia asiaan liittyen esimerkiksi.
Tämän palstan anti kiteytyy heti seuraavassa (nro 13) kommentissa: "eroa ja mies terapiaan".
Samaa mantraa kuulin itsekin koko edellisen suhteeni ajan mutta kaikki eivät vain ymmärrä että on myös meitä jotka haluamme auttaa sitä kumppania hänen omien sisäistenkin haasteisen kanssa. Täytyy vain olla molemmin puolin se luottamus sekä vastuu siitä että työskennellään yhdessä ja tehdään muutoksia hyvään suuntaan. Se aiheuttaa myös sisäistä kipuilua, käytöshäiriöitä, tunteita sun muuta mutta se on ainoa tie eteenpäin terveempään suuntaan
Kuulostat läheisriippuvaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mantraa kuulin itsekin koko edellisen suhteeni ajan mutta kaikki eivät vain ymmärrä että on myös meitä jotka haluamme auttaa sitä kumppania hänen omien sisäistenkin haasteisen kanssa. Täytyy vain olla molemmin puolin se luottamus sekä vastuu siitä että työskennellään yhdessä ja tehdään muutoksia hyvään suuntaan. Se aiheuttaa myös sisäistä kipuilua, käytöshäiriöitä, tunteita sun muuta mutta se on ainoa tie eteenpäin terveempään suuntaan
Kuulostat minulta kun olin nuorempi. Ei se haittaa, saat itsekin oppia samalla. Rakkaus on tärkein. Olkaa rehellisiä toisillenne ja muistakaa suhtautua asioihin ja olla järkeviä aikuisia ihmisiä. Kaikkea hyvää teille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan vain miehistä, vaikka naiset ovat henkisessä väkivallassa pahempia. Miksei vain voisi puhua henkilöstä, ilman sukupuolta? Vai onko tämäkin jotain intersektionaalisen feminismin aivopesua?
Olet oikeassa, sukupuolella ei varsinkaan enää nykyisin ole merkitystä. Naisissa on myös nykyisin paljon ongelmaisia ihmisiä. Muistakaa tämä, kavereita sekä ystäviäkin voi auttaa. Voitte vaikka yhdessäkin pohtia asioita ja tehdä töitä sekä muutoksia.
Millainen lie tilanne, kun kokee tarpeen poistua ja ottaa erokortin. Menisitte pariterapiaan/keskustelemaan dynamiikastanne esim. kirkon perheasiain neuvottelukeskukseen. Se on maksuton palvelu ja itse olen saanut sieltä avun aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tottakai on aina mahdollisuus että ihmisen hyvyyttä yritetään käyttää hyväksi mutta juuri siksi kannattaa muistaa ne rajat eikä lupautua tai suostua rajattomasti kaikkeen. Luonnolliset rajat muodostuvat kun olet rehellinen siitä milloin sinusta tuntuu epämiellyttävältä tai pahalta, pelottavalta tms. Sano ne tunteesi ääneen sille toiselle, sano jos alkaa väsyttämään, ahdistamaan, loukkaannut tai mitä hyvänsä. Liikaa mitään kaavoja en suosittele noudattamaan mutta monista asioista oppii myös siitä miten asiat yleensä alkavat ja miten ne etenevät loppuun saakka, koko sykli siis. Opit myös käyttäytymismalleja ja siten opit puuttumaan epäkohtiin. Uhriutua ei kannata siksi että auttaa toista vaan muista aina oma vastuusi. Olet itse halunnut auttaa sitä toista joten saat aina muuttaa myös mielesi jos sinusta tuntuu ettet jaksa, pysty tai halua jatkaa enää pidemmälle. Molemmilla on oma vastuu itsestänsä. Älkää lähtekö pelaamaan vastakkain vaan nauttikaa siitä rehellisyydestä sekä luottamuksesta joka teillä yhdessä on. Se tuntuu turvalliselta kun vierellä on ihminen joka näkee sinut aidosti sekä rehellisesti ja rakastaa sinua silti. Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se apua auttaa ja mitä se käytännössä sitten on se apu joka auttaa ratkaisemaan ongelmanne?
Miehellä on nyt halu parantua. Joten haluan katsoa vielä tämän kortin. On varannut ajan psykologille eli keskusteluapua. Ap
Pari viikkoa voi mennä ok, sama tulee jatkumaan. Lähde ennen kuin on myöhäistä.
Tätä tulin kirjoittamaan myös.
Kunniotus sinua kohtaan on hävinnyt miehen päästä joten teillä menee pari viikkoa kuin unelmaa ja sitten räsähtää taas ja voi anteeksi anteeksi Anteeksi.
Lähde. Sinä tai kukaan meistä ei paranna toista. Kaikki lähtee omien oivallusten kautta joka on pitkä prosessi, kuukausia tai vuosia riippuu jokaisen omista voimavaroista.
Voit toki jatkaa. Tiedoksi että marttyyri ei koreampaa kruunua saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mantraa kuulin itsekin koko edellisen suhteeni ajan mutta kaikki eivät vain ymmärrä että on myös meitä jotka haluamme auttaa sitä kumppania hänen omien sisäistenkin haasteisen kanssa. Täytyy vain olla molemmin puolin se luottamus sekä vastuu siitä että työskennellään yhdessä ja tehdään muutoksia hyvään suuntaan. Se aiheuttaa myös sisäistä kipuilua, käytöshäiriöitä, tunteita sun muuta mut
En ole läheisriippuvainen vaan hyvin vahva aikuinen nainen. Rakkaus ei ole läheisriippuvuutta. Tämän saman muistan jo nuoruudesta sekä somesta nähneeni. Läheisriippuvainen ihminen on riippuvainen joistakin tietyistä läheisistä ihmisistä, minä en ole sellainen mutta itselläni on sellaisistakin kokemusta ja osaan käsitellä myös heitä ja itse asiassa ongelmainen eksäni oli myöskin parisuhteessa riippuvainen mutta se johtui lähinnä omistushalusta sekä siitä että hän vaati jatkuvaa rakkautta. Ei siis varsinaista läheisriippuvuutta vaan tarvetta itsellensä aina kun siltä tuntuu. Sekin on aika raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutokseen motivoitunut puolisosi ei etsi kirjallisuutta, vaan sinä?
Ei välttämättä ole niin motivoitunut kuin mitä on sanonut. Onko sanonut niin vain, jotta suhde voisi jatkua.
Kiitos teille kaikille vastauksista. Onkin tullut kirja ehdotuksia ja paljon muitakin neuvoja ja kokemuksia.
Mies itse tänään soitti itselleen terapia ajan. On käyty myös pariterapiassa. Siellä mies lupasi, että lopettaa erolla uhkailun. Mutta lupaus ei pitänyt viikkoa pitempään.
Minua on lapsena uhkailtu jättämisellä ja olen miehelle kertonut, että se on ollut asia mitä en ikinä ole tehnyt omille lapsilleni. Eli on minulle heikko kohta. Siksi erolla uhkailu tuntuukin niin pahalta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muutokseen motivoitunut puolisosi ei etsi kirjallisuutta, vaan sinä?
Ei välttämättä ole niin motivoitunut kuin mitä on sanonut. Onko sanonut niin vain, jotta suhde voisi jatkua.
Siitä kannattaa ottaa selvää. Rohkeimmat kysyvät kaikkia kysynyksiä ääneen siltä kumppaniltansa. Samalla osoitat olevasi kiinnostunut hänestä ja samalla opit koko ajan itse. Monet syyllistävät kysyjää jatkuvasti tai yrittävät muuten painaa alas. Ole itsevarma kuitenkin. Kieltäminen on hyvin yleistä myös kun kysyt kysymyksiä, kieltäminen on muutakin kuin ei:n vastaamista. Jotkut säikkyvät kysymyksiä tms. Tee havaintoja parisuhteista, tee havaintoja siiten miten ihmiset suhtautuvat puhuviin ihmisiin yleisesti. Jotkut tykkäävät heti, toiset eivät koskaan.
Hei, saako sinulle esittää kysymyksiä? Tekisin tutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille vastauksista. Onkin tullut kirja ehdotuksia ja paljon muitakin neuvoja ja kokemuksia.
Mies itse tänään soitti itselleen terapia ajan. On käyty myös pariterapiassa. Siellä mies lupasi, että lopettaa erolla uhkailun. Mutta lupaus ei pitänyt viikkoa pitempään.
Minua on lapsena uhkailtu jättämisellä ja olen miehelle kertonut, että se on ollut asia mitä en ikinä ole tehnyt omille lapsilleni. Eli on minulle heikko kohta. Siksi erolla uhkailu tuntuukin niin pahalta. Ap
Miksi hän uhkailee jättämiselläsi? Onko sinun omassa toiminnassasi jotakin kyseenalaista? Uhriudutko sinä kokemustesi vuoksi ja ripustaudutko sinä mieheesi tai jopa syytätkö häntä pahasta olostasi? Jos niin lopeta se.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä puhutaan vain miehistä, vaikka naiset ovat henkisessä väkivallassa pahempia. Miksei vain voisi puhua henkilöstä, ilman sukupuolta? Vai onko tämäkin jotain intersektionaalisen feminismin aivopesua?
Siksi koska AP:n mies on mies, kuten aloituksessa lukee. Sinä vain väkisin halusit vetää "aivopesun" keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
i äkin haluan harrataa. kainki vinkit tervetulleita.
Hienoa! Aloita vaikka kaivamalla peruskoulun äidinkielen kirja esiin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
i äkin haluan harrataa. kainki vinkit tervetulleita.
Hienoa! Aloita vaikka kaivamalla peruskoulun äidinkielen kirja esiin. Tsemppiä!
Harvemmalla niitä on enää tallessa mutta hyvä idea muuten, olivat kivempia kuin nykyisten koululaisten kirjat ovat.
Ei kirjat auta.
Muuttanut kai jo olet?
TYHMÄ.
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjat auta.
Muuttanut kai jo olet?
TYHMÄ.
?
Vierailija kirjoitti:
Millainen lie tilanne, kun kokee tarpeen poistua ja ottaa erokortin. Menisitte pariterapiaan/keskustelemaan dynamiikastanne esim. kirkon perheasiain neuvottelukeskukseen. Se on maksuton palvelu ja itse olen saanut sieltä avun aikoinaan.
Monikaan ei puhu terapiassa asioistansa.
Kiitos ihana, näin ajattelen itsekin. Meillä on niin hyvä elämä muuten, myös miehen sanojen mukaan, että haluan tukea ja auttaa miestäni nyt kun selkeästi on myös oma halu parantua tullut mukaan. Hänkin on joutunut jo nuorena kokemaan rankkoja asioita, joita on lakaissut maton alle. Olenkin sanonut, jos meidän suhde ei jatku niin yritä selvittää asia seuraavien suhteiden vuoksi. Ap