Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinteisistä passeista tulee lähes tarpeettomia, kun EU:n digilompakkoon tulevat sähköinen passi, ajokortti ja kuntosalikortti

Vierailija
21.02.2024 |

Kohti kontrollia askel, askeleelta. 

https://yle.fi/a/74-20073971 

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, aivan kivikautista roudata jotain korttinippua mukanaan kaikkialle.

Vierailija
182/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka kontrollista (Kiinan pisteytyksestä) tykkää, tykkää varmasti tästä uudistuksesta, jota tänne ajetaan. Huono homma niille jotka haluavat elää vapaasti ilman kontrollia. 

Jatkossa puhelin laskee omatoimisesti kuinka monta (käytettyä) vaatetta ostin tai mihin muuhun epäilyttävään kulutin. Tämähän on siistiä! Joku muistuttaa minua elämään oikein!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun aurinko pieraisee tänne päin vähänkään kovemmin niin on koko tämä digikakku kasassa ja täysi mad max-meininki.

Vierailija
184/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on empaattisia maailman johtajia, jotka haluavat pelastaa kaikki maailman ihmiset niin kovin, että rokotteetkin on viime kädessä pakotettava. Onpas erikoinen ihmisluonnne ja varsinainen humanismin multihuipentuma🤣

Turvallisuus ennenkaikkea.

Mutta kenen turvallisuus?

Saadaanko ikioma kreml? Voi vitsi.

Vierailija
185/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankit huolehtivat, että pysymme velkaantuneina. Lääketeollisuus huolehtii, että pysymme sairaina. Aseteollisuus huolehtii, että sotia riittää. Media huolehtii, että emme näe totuutta. Ja valtiovalta huolehtii, että tämä kaikki tapahtuu laillisesti. Kun ymmärrät tämän, ymmärrät jo paljon. 

Tämä! 

Sellaista se on siellä Ryssälässä.

Tuota kutsutaan tuhokapitalismiksi ja valitettavasti totisinta totta. Jotain kyllä tarttisi maailman menossa ja arvoissa muuttaa perustavasti. Se ei tarkoita sosialismin haikailua ja idän ihailua.

Vierailija
186/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kustantaako valtio älypuhelimen, itse en sellaista osta.

Koko digilompakon käyttö, siis sen käyttöön ottamine, on täysn vapaaehtoista.

Tai voi ottaa käyttöön vain tiettyjä asioita siitä. 

Itsehän se pitää ne tiedot siihen tallentaa, ennenkuin voi käyttää sitä.

Vierailija
187/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun aurinko pieraisee tänne päin vähänkään kovemmin niin on koko tämä digikakku kasassa ja täysi mad max-meininki.

Vain aurinkomyrsky voi enää pelastaa meidät.

Vierailija
188/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kustantaako valtio älypuhelimen, itse en sellaista osta.

Koko digilompakon käyttö, siis sen käyttöön ottamine, on täysn vapaaehtoista.

Tai voi ottaa käyttöön vain tiettyjä asioita siitä. 

Itsehän se pitää ne tiedot siihen tallentaa, ennenkuin voi käyttää sitä.

On joo vapaaehtoista, vähän kuten koronapassinkin käyttäminen oli jokaisen oma valinta. 

Vierailija
189/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisena se aina alkaa ja sitten siitä tulee pakollinen kaikille.

Aivan. Korttimaksunkin käyttäminen on vapaaehtoista, mutta käteinen ei silti enää kelpaa kaikkialla. 

Vierailija
190/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Faktahan se on, että Digi ID tai siis lompakko mahdollistaa vaikkapa pakollisen hiilijalanjälkipassin joskus tulevaisuudessa, miksei myös Kiinan tyylisen pisteytysjärjestelmän. Ongelma ei ole siinä, että käytetäänkö sitä nyt kansalaisten valvontaan vaan ongelman ydin on, että kukaan ei takaa etteikö sitä joskus tulevaisuudessa käytettäisi tälläiseen tarkoitukseen. Nyt puhutaan Digi ID:n vapaaehtoisuudesta, entä kymmenen vuoden kuluttua? Tämä koko järjestelmä tarjoaa nyt alustan sille, että hallinnot puhtaasti poliittisilla päätöksillä voivat sen kautta luoda täyden kontrolliyhteiskunnan. Hyvin vaarallinen kehityssuunta "

Laita lähde niin katsotaan kuinka paljon kirjoittaja ihailee Putinia. 

Tämä oli kyllä tämän päivän tyhmin vastaus. Saat palkinnon.

Vierailija
191/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä kyllä mielelläni siirtyisiin tuollaiseen moderniin ratkaisuun. Huvittavaa, että ihmiset pelkää tämän takia jotain orwellilaista kontrolliyhteiskuntaa, mutta samaan aikaan käyttävät päivittäin älypuhelinta ja antavat ties mille amerikkalaisille ja kiinalaisille (esim. tiktok) firmoille valtavasti tietoa itsestään joka päivä, ihan vaan surffaamalla netissä, käyttämällä chatgpt:tä, käyttämällä erilaisia appseja. 

Totta, kaikk tieto yhteen kokoamalla meistä on varmaan enemmän tietoa maailmalla kuin itse tiedämme itsestämme. 

Tosin, onko sillä eroa jos tietoa kerää yritys vs. valtiot?

Totta kai sillä on eroa. Valtiolla on valta pakottaa kansa tekemään juuri niin kuin se haluaa, ensinnäkin tietysti säätämällä lakeja ja rangaistuksia sekä erilaisia maksuja ja veroja,

Ero ei ole niin valtava, koska valtiotkin ovat viime kädessä taloudellisten intressien palveluksessa. Joissakin järjestelmissä polliittinen ja taloudellinen valta ovat suoraan määritelmällisesti samoissa käsissä. Toisissa valtioissa ne, joilla on eninten taloudellista valtaa, pystyvät välineellistämään poliittisen järjestelmän omaan käyttöönsä.

Eri

Vierailija
192/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuin koronapassi ja koronapassi oli vain harjoittelua tätä varten

Koronapassin aikana luotiin lainsäädäntö tätä digi-lompakkoa varten. 

Vierailija
193/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passi, ajokortti ja k u n t o s a l i k o r t t i ?

Vierailija
194/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona öyhhhh, convoy öyhhh, kiinammalli öymmmmöhhh

Mua hävettää olla vasemmistolainen. Miten tämä on voinut mennä tällaiseksi?

Vierailija
195/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa ihmisen haluamaan kaikille totalitaristista yhteiskuntaa?

Aivopesu. Omia aivoja ei enää kyetä käyttämään

Vierailija
196/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digilompakko, uuden ajan ruokakuponki ja viinakortti. Niin se kehitys kehittyy.

Vierailija
197/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljardien projekteja tehdään ja ihmiset luulee, että ihan vaan meidän maksamista helpottamaan. On meillä jalot päättäjät. Ihan meiltä mitään kysymättä tällaisia pyyteettömiä parannuksia tekevät, että elämämme helpottuisi.

Vierailija
198/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Faktahan se on, että Digi ID tai siis lompakko mahdollistaa vaikkapa pakollisen hiilijalanjälkipassin joskus tulevaisuudessa, miksei myös Kiinan tyylisen pisteytysjärjestelmän. Ongelma ei ole siinä, että käytetäänkö sitä nyt kansalaisten valvontaan vaan ongelman ydin on, että kukaan ei takaa etteikö sitä joskus tulevaisuudessa käytettäisi tälläiseen tarkoitukseen. Nyt puhutaan Digi ID:n vapaaehtoisuudesta, entä kymmenen vuoden kuluttua? Tämä koko järjestelmä tarjoaa nyt alustan sille, että hallinnot puhtaasti poliittisilla päätöksillä voivat sen kautta luoda täyden kontrolliyhteiskunnan. Hyvin vaarallinen kehityssuunta "

Laita lähde niin katsotaan kuinka paljon kirjoittaja ihailee Putinia. 

No minä en tiedä ketä sinä tällä tarkoitat. Minä en ole mikään hybridivaikuttaja, en käytä sen enempää venäläisiä kuin kiinalaisiakaan somealustoja, ja olen ollut Venäjää kohtaan erittäin epäluuloinen jo kauan ennen kuin siitä tuli muotia.

Mutta minulla ei ole mitään velvollisuutta muodostaa mielipidettä asioista sen mukaan, mitä Venäjän "nykyhybridi" tekee. Jos Venäjä keksii levittää länsimaissa sellaista huhua, että taivas on sininen, niin minä en rupea silkasta periaatteesta huutamaan, että taivas on oikeasti punainen.

Henkilökorteilla ei tosiaan suomalaisia voi pelotella, ja naureskelen aina kun amerikkalaiset vaahtoavat ID:stä, mutta minä olen silti sitä mieltä että tämä "kaikki kananmunat samaan digi-koriin" -ajatus on monella tapaa äärimmäisen huono. Ja olen sitä mieltä ihan riippumatta siitä, mitä venäläiset hysterisoivat missäkin.

Ja silti tunget ilman mitään ongelmaa tietojasi amerikkalaisiin kantoihin noiden somepalveluita käyttäessäsi (facebook, instagram, whatsapp, linkedin, mikrosoftin muut järjestelmät käyttöjärjestelmästä lähtien... muutamia mainitakseni).

Tai vaikka kirjoittelet tänne vaikka hesarilla sitä tietoa vasta tämän maan keskustelupalstoista onkin. Nuohan moderoi omien palstojensa lisäksi suurimpia muitakin medioiden keskusteluja kuten yleä ja monia maakuntalehtiä. Tuosta sitä vasta profiilia saisikin synnytettyä keskustelijoista ja maalitettua helposti kenet tahansa väärän puolueen poliitikkowannaben myöhemmin paljastamalla mitä nuo on sattunut joskus 10+ vuotta aiemmin jollain palstalla nimimerkin suojista avautumaan. Onko pesukarhuhesari niin luotettava taho ettei se tuollaista tekisi, sitä voi miettiä kun katsoo noiden surutonta politikointia. 

Vierailija
199/199 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä kyllä mielelläni siirtyisiin tuollaiseen moderniin ratkaisuun. Huvittavaa, että ihmiset pelkää tämän takia jotain orwellilaista kontrolliyhteiskuntaa, mutta samaan aikaan käyttävät päivittäin älypuhelinta ja antavat ties mille amerikkalaisille ja kiinalaisille (esim. tiktok) firmoille valtavasti tietoa itsestään joka päivä, ihan vaan surffaamalla netissä, käyttämällä chatgpt:tä, käyttämällä erilaisia appseja. 

Äläpäs yleistä. Minä ainakaan en käytä:

-älypuhelinta

-tiktokkia, facebookkia, instaa

-minulla ei ole google tiliä, eikä mitään Micros~1 tiliä.

-en ole käyttänyt chatgpt:tä

(huvittaa muuten ajatella, että mitä ilmeisemmin on paljon ihmisiä joiden mielestä tällainen olisi jotenkin hirveän vaivalloista, uskomatonta, tai luulevat suoraan valheeksi.)

Joten... minä aivan hemmetin varmasti varaan itselleni oikeuden protestoida ja vastustaa tämänkaltaisia "moderneja ratkaisuja", joista joskus tulevaisuudessa voi kehkeytyä totalitaristiselle hallitukselle tai jollekin juntalle "lopullisen ratkaisun" työkalut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan