Perinteisistä passeista tulee lähes tarpeettomia, kun EU:n digilompakkoon tulevat sähköinen passi, ajokortti ja kuntosalikortti
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Hukkaat tai älypuhelimesi varastetaan.
Lakkaat olemasta.
Laitetaan kaikki munat samaan koriin , eli ei opita mitään .
Vierailija kirjoitti:
En ota käyttöön.
Johan tämä tehtiin heti selväksi että on vapaaehtoinen
Vapaaehtoisena se aina alkaa ja sitten siitä tulee pakollinen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Faktahan se on, että Digi ID tai siis lompakko mahdollistaa vaikkapa pakollisen hiilijalanjälkipassin joskus tulevaisuudessa, miksei myös Kiinan tyylisen pisteytysjärjestelmän. Ongelma ei ole siinä, että käytetäänkö sitä nyt kansalaisten valvontaan vaan ongelman ydin on, että kukaan ei takaa etteikö sitä joskus tulevaisuudessa käytettäisi tälläiseen tarkoitukseen. Nyt puhutaan Digi ID:n vapaaehtoisuudesta, entä kymmenen vuoden kuluttua? Tämä koko järjestelmä tarjoaa nyt alustan sille, että hallinnot puhtaasti poliittisilla päätöksillä voivat sen kautta luoda täyden kontrolliyhteiskunnan. Hyvin vaarallinen kehityssuunta "
Laita lähde niin katsotaan kuinka paljon kirjoittaja ihailee Putinia.
Olen eri enkä tiedä kuka tuon lainatun pätkän on kirjoittanut, mutta kommenttisi on sikäli vähän koominen, että Putinin Kiinan kaverithan ovat tällaisen digi-kontrolliyhteiskunnan suuria edelläkävijöitä.
En todellakaan odottaisi vapautta korostavan Euroopan menevän samoille linjoille.
Vierailija kirjoitti:
ja hinta nousee vuosittain
Ei kiitos, en ota mitään digilompakkoa
Ja suomen omaa id-korttia ei tunnu saavan kirveelläkään toimimaan mobiililaitteiden kanssa sujuvasti ja pitäisi käyttää mobiilivarmennetta. Paitsi että se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkaat olemasta.
Laitetaan kaikki munat samaan koriin , eli ei opita mitään .
On noissa tuokin otettu huomioon eli nuo saa siirrettyä uuteen laitteeseen mutta toki mahdollisimman hankalasti ettei rosmoilla olisi liian helppoa.
Tämä tulee toimimaan hyvin varsinkin Suomessa. Täällä kansa on niin auktoriteettiuskovaista.
Vierailija kirjoitti:
Koronapassistakin olisi varmaan tullut pakollinen, jos Ukrainan sota ei olisi keskeyttänyt koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Faktahan se on, että Digi ID tai siis lompakko mahdollistaa vaikkapa pakollisen hiilijalanjälkipassin joskus tulevaisuudessa, miksei myös Kiinan tyylisen pisteytysjärjestelmän. Ongelma ei ole siinä, että käytetäänkö sitä nyt kansalaisten valvontaan vaan ongelman ydin on, että kukaan ei takaa etteikö sitä joskus tulevaisuudessa käytettäisi tälläiseen tarkoitukseen. Nyt puhutaan Digi ID:n vapaaehtoisuudesta, entä kymmenen vuoden kuluttua? Tämä koko järjestelmä tarjoaa nyt alustan sille, että hallinnot puhtaasti poliittisilla päätöksillä voivat sen kautta luoda täyden kontrolliyhteiskunnan. Hyvin vaarallinen kehityssuunta "
Olen eri enkä tiedä kuka tuon lainatun pätkän on kirjoittanut, mutta kommenttisi on s
Teknologiasta hysterisointi on kyllä venäjän nykyhybridiä monessakin maassa. Tuo ei vaan suomessa oikein toimi kun suomessa on ollut kansallinen id jo vuosikymmenet (henkilötunnus ja myöhemmin sähköinen asiointitunnus) ja henkilökortteja ja passeja digisertifikaatteineen myös vuosikymmeniä.
Muuten voi muistaa ettei se ole mikään argumentti että jollain tekniikalla voidaan tehdä jotain koska ei tuo välttämättä toteudu. Tietotekniikalla voidaan tehdä paljon ja kaikenlaista jo sinänsä mutta lait rajoittaa joitain touhuja ja uusia lakeja voidaan kirjoittaa tarpeen mukaan. Huvittavaa sinänsä että tää kiinasta vaahtoava porukka käyttää sujuvasti ties mitä venäläistä somealustaa vaikka siellä ne kaikki tiedot vasta onkin valtiollisen toimijan käytettävissä ilman mitään turhia rajoittavia lakeja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tulee toimimaan hyvin varsinkin Suomessa. Täällä kansa on niin auktoriteettiuskovaista.
Toisin kuin sinä ja muut wannabe-kapinalliset (tai antifantit, mitkä lie, same difference) jotka olette helposti johdatettavina käytännössä eri tahojen lampaita.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos matkustaa eu:n ulkoluolelle
Tai asuu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisin kuin sinä ja muut wannabe-kapinalliset (tai antifantit, mitkä lie, same difference) jotka olette helposti johdatettavina käytännössä eri tahojen lampaita.
Et taida tietää mitä lammas tarkoittaa. Minä olen itsenäinen ajattelija. Sinä olet lammas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä kyllä mielelläni siirtyisiin tuollaiseen moderniin ratkaisuun. Huvittavaa, että ihmiset pelkää tämän takia jotain orwellilaista kontrolliyhteiskuntaa, mutta samaan aikaan käyttävät päivittäin älypuhelinta ja antavat ties mille amerikkalaisille ja kiinalaisille (esim. tiktok) firmoille valtavasti tietoa itsestään joka päivä, ihan vaan surffaamalla netissä, käyttämällä chatgpt:tä, käyttämällä erilaisia appseja.
Totta, kaikk tieto yhteen kokoamalla meistä on varmaan enemmän tietoa maailmalla kuin itse tiedämme itsestämme.
Tosin, onko sillä eroa jos tietoa kerää yritys vs. valtiot?
Totta kai sillä on eroa. Valtiolla on valta pakottaa kansa tekemään juuri niin kuin se haluaa, ensinnäkin tietysti säätämällä lakeja ja rangaistuksia sekä erilaisia maksuja ja veroja, ja käyttämällä tarvittaessa vaikka asevoimia kansan nujertamiseen. Se voi myös vaikka sulkea ihmisiltä pankkitilit jollain verukkeella ja pakottaa heidät siten tahtoonsa.
Yritykset voivat korkeintaan myydä tietojasi muille ja kohdistaa ihmisiin markkinointia. Joten kyllä, siinä on aivan valtava ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri enkä tiedä kuka tuon laina
"Teknologiasta hysterisointi on kyllä venäjän nykyhybridiä monessakin maassa. Tuo ei vaan suomessa oikein toimi kun suomessa on ollut kansallinen id jo vuosikymmenet (henkilötunnus ja myöhemmin sähköinen asiointitunnus) ja henkilökortteja ja passeja digisertifikaatteineen myös vuosikymmeniä.
Muuten voi muistaa ettei se ole mikään argumentti että jollain tekniikalla voidaan tehdä jotain koska ei tuo välttämättä toteudu. Tietotekniikalla voidaan tehdä paljon ja kaikenlaista jo sinänsä mutta lait rajoittaa joitain touhuja ja uusia lakeja voidaan kirjoittaa tarpeen mukaan. Huvittavaa sinänsä että tää kiinasta vaahtoava porukka käyttää sujuvasti ties mitä venäläistä somealustaa vaikka siellä ne kaikki tiedot vasta onkin valtiollisen toimijan käytettävissä ilman mitään turhia rajoittavia lakeja."
No minä en tiedä ketä sinä tällä tarkoitat. Minä en ole mikään hybridivaikuttaja, en käytä sen enempää venäläisiä kuin kiinalaisiakaan somealustoja, ja olen ollut Venäjää kohtaan erittäin epäluuloinen jo kauan ennen kuin siitä tuli muotia.
Mutta minulla ei ole mitään velvollisuutta muodostaa mielipidettä asioista sen mukaan, mitä Venäjän "nykyhybridi" tekee. Jos Venäjä keksii levittää länsimaissa sellaista huhua, että taivas on sininen, niin minä en rupea silkasta periaatteesta huutamaan, että taivas on oikeasti punainen.
Henkilökorteilla ei tosiaan suomalaisia voi pelotella, ja naureskelen aina kun amerikkalaiset vaahtoavat ID:stä, mutta minä olen silti sitä mieltä että tämä "kaikki kananmunat samaan digi-koriin" -ajatus on monella tapaa äärimmäisen huono. Ja olen sitä mieltä ihan riippumatta siitä, mitä venäläiset hysterisoivat missäkin.
Ehkä ei kannattaisi lukea/kuunnella ihan kaikkea. Jotain faktatietoja lompakosta:
- Käyttö vapaaehtoista. Fyysiset kortit säilyvät rinnalla.
- Turvallisuus: Lompakko sertifoidaan eIDAS-asetuksen määrittelemälle tasolle korkea. Vastaava turvataso kuin henkilökortissa. Suomessa pankkitunnistus ja mobiilivarmenteet ovat tasolla korotettu (yksi pykälä alempana). Turvallisuutta myös valvotaan jatkuvasti.
- Seuranta: Lompakossa pyritään itsehallittavan identiteetin malliin, jossa käyttäjä itse päättää mitä tietoja jakaa itsestään muille. Aina ei siis tarvitse jakaa hetu+nimi tietoa, vaan voi jakaa vaikka vain pseudonyymin verkkopalvelulle. Saman periaatteen mukaan lompakon tai lompakossa majailevan tiedon myöntäjä ei saa tietoonsa missä lompakkoa käytetään. Käyttäjälle kuitenkin tämä tieto näytetään, jotta voi tarkastaa esim. historiatietoja. Tietenkin jos lompakossa majaileva tieto on kuntosalijäsenyys ja käytät sitä kuntosalilla, saa palveluntarjoaja luonnollisesti tiedon että käyt kuntosalilla.
- Känny katoaa/varastetaan: Varas ei voi esiintyä toisena ihmisenä ellei tiedä/pidä hallussaan lompakon turvatekijöitä. Nämä voivat olla tietoon (vaikkapa PIN-koodi, joka ei erillinen puhelimen tai SIM-kortin avaavasta PIN-koodista), ominaisuuteen (kasvokuva/sormenjälki) perustuvia tekijöitä. Kolmas kategoria on hallinta, mutta varkaustapauksessa tämä menetetään. Käyttäjän ilmoitettua katoamisesta/varastamisesta, lompakko suljetaan. Käyttäjä voi tämän jälkeen asentaa uuden lompsan ja hakea sinne tarvittavat tiedot uudestaan.
- Tietojen hallinta: Käyttäjä päättää mitä tietoja lompakossa on. Tiedot voivat olla pysyväisluonteisia (identiteetti) tai määräaikaisia ja käyttötapauksesta (kuntosali/kirjastokortti/KELA-kortti, tulityökortti jne) riippuvaisia. Et halua muuta tietoa kuin identiteetin, joka mahdollistaa sähköisen tunnistamisen? --> älä lataa lompakkoon ylimääräistä tietoa.
Eli ihan rauhassa ottakaapa. Jos et halua - älä ota käyttöön. Jos otat, niin muista ettei saa pöljäillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko minäkin sitten ajokortin? En ole sellaista viitsinyt hankkia, mutta voin kyllä ottaa vastaan jos ilmaiseksi saan 😲
Kuntosalikorttikin olisi ihan kiva. Ne ovat nykyään niin kalliita.
En oikein ymmärrä miksi jotkut pelkäävät sitä, että sähköinen sitä ja tätä on tulossa. Meillähän on jo sähköisenä kaikki. Vahva tunnistautuminenkin tehdään sähköisesti. Kaikkien henkilötiedot ovat jo sähköisissä tuetokannoissa. Ovat olleet jo pitkään, ihan terveystietoja ja lääkityksiä myöten
Asuvatko nämä pelottelijat jossain kannon alla vai mikä juttu tämä on?
Nyt tämä kaikki data eri yksiköistä yhdistetään, keskitetään. Tietosuojavaltuuksia laajennetaan.
Diktaruurille tuo yhdistäminen ei ole mikään ongelma. Siihen löytyy resurssit sata varmasti.
Eli paskat on jo housussa.
Lakkaat olemasta.