MIksi koulussa hyvin menestyneitä usein kiusataan?
Onko kyse kateudesta siitä, että toinen on älykkäämpi kuin itse? Nämä koulussa menestyvät ihmisethän ovat usein niitä, jotka menestyvät myös myöhemmin elämässään, saavat parempia työpaikkoja, ansaitsevat enemmän rahaa jne. Tyhmyys ja laiskuus ovat paljon huonompia asioita.
Kommentit (28)
Ihan sitä kateutta veikkaan. Onhan se lapsesta ärsyttävää että toinen osaa vähällä vaivalla asiat ja itse pitää nähdä vaivaa oppimiseen.
Ihminen, joka oikein ylpeilee omalla tyhmyydeellään ja haukkuu fiksuja on vielä tyhmempi kuin pelkästään tyhmä henkilö. Onhan näitä aikuisiakin, jotka ylpeilevät sillä ettei lue kirjoja.
Kouluaikoina samassa luokassa oli kaksi hyvin menestyvää emme kiusanneet heitä mutta yksi asia on jäänyt mieleen kun oli kokeiden palautus ja toinen sai kokeesta 10- niin hän alkoi itkemään meistä moni ihmetteli sitä ja näin vuosia jälkeenpäin on joskus miettinyt että painostettiinko häntä kotona saamaan hyviä tuloksia?
Mua kiusattiin, kun jouduin muuton vuoksi vaihtamaan koulua ja olin kuulemma jotenkin "liikaviisas". Mikään muu ei auttanut kuin että lätäsin liikaviisaana turpiin muutamaa poikaa. Olin siis pikkutyttö ja käynyt aiemmin koulua, jossa edettiin vähän nopeammin kuin tehdaskaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
En yleistäisi kaikkiin. Jos on paljon kavereita ja ei ole ns kaikki keskustelunaiheet kouluun liittyviä ja on ns "hyvännäköinen", niin heitä harvemmin kiusataan. Sitten nämä TODELLA hikarit, joilla helposti sosiaalinen elämä puuttuu kiusaamisen tai tylsien keskustelunaiheiden vuoksi, tulevat helposti kiusatuksi.
Eli tiivistettynä: voit olla menestyjä ilman että sinua kiusataan: ole aktiivinen kavereiden etsinnässä ja ole kiinnostunut samoista asioista kuin muutkin nuoret. Älä jätä koulua hunningolle mutta tee nyt jotain muutakin kuin pelkkää opiskelua 24/7. Tällaiseksi (anteeksi että kutsun "hylkiöksi)" jää helposti, jos koko elämä pyörii opiskelun ympärillä ja tällaiset bruukaavat usein ystävystymään toistensa kanssa, kun puheenaiheena ovat vain matematiikka tai fysiikka.
Mielestäni hassua, että tässä syy laitetaan sen kiusatun niskoille eikä sen kiusaajan viaksi. 4Pikemmin voisi niille kiusaajille sanoa, että yrittää olla kiusaamatta.
Kateutta se varmaan on. Ja siirtyy myöhemmin työympyröihin. Fiksu ärsyttää sielläkin, joten pakkohan sitä on jotenkin alaspäin lytätä.
Itse olin vähän kateellinen koulussa rohkealle oppilaalle, joka osallistui tunneilla paljon. Minä suivaannuin ja paransin numeroitani kasista ysiin nimenomaan osallistumalla, koska kokeet olivat aina menneet hyvin. Ko. oppilas oli sitten minulle kateellinen, kun halusi olla luokan paras. Ei auttanut.
Tämä on minusta myytti, joka ei pidä paikkaansa. Tietysti ketä vain voidaan kiusata, mutta ei ole todellakaan mitenkään erityisen yleistä, että kiusaaminen kohdistuisi erityisen lahjakkaisiin oppilaisiin. Pikemminkin päinvastoin. Tyhmiä ja hitaita uunotetaan ja nauretaan. Useimmat älykkäät ihmiset, kirjolla olijat pois lukien, ovat myös sosiaalisesti lahjakkaita eli he harvemmin joutuvat syrjään.
T. Yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
En yleistäisi kaikkiin. Jos on paljon kavereita ja ei ole ns kaikki keskustelunaiheet kouluun liittyviä ja on ns "hyvännäköinen", niin heitä harvemmin kiusataan. Sitten nämä TODELLA hikarit, joilla helposti sosiaalinen elämä puuttuu kiusaamisen tai tylsien keskustelunaiheiden vuoksi, tulevat helposti kiusatuksi.
Eli tiivistettynä: voit olla menestyjä ilman että sinua kiusataan: ole aktiivinen kavereiden etsinnässä ja ole kiinnostunut samoista asioista kuin muutkin nuoret. Älä jätä koulua hunningolle mutta tee nyt jotain muutakin kuin pelkkää opiskelua 24/7. Tällaiseksi (anteeksi että kutsun "hylkiöksi)" jää helposti, jos koko elämä pyörii opiskelun ympärillä ja tällaiset bruukaavat usein ystävystymään toistensa kanssa, kun puheenaiheena ovat vain matematiikka tai fysiikka.
"Jos on hyvännäköinen, ei kiusata". Päinvastainen mielipide. Silloin vasta kiusataankin.Tytöt ovat julmimmista julmimpia kauniille kanssasiskoilleen. Niin suurta vihaa ja kateutta saa aikaan kauneus. Kiusaamista, jopa pahoinpitelyjä.
Kilpailu paremmuudesta saa parhaat tulokset esille.
Ketä koulussa ei kiusata? Kiusaamisesta ei koskaan voi puhua riittävän avoimesti, kun lähes kaikilla on siitä henkilökohtainen kokemus.
Kuvitellaan, että se nörtti on helppo uhri. Ei ole pokkaa kiusata niitä muita kiusaajia.
Koska olemme loppujen lopuksi pelkkiä simpansseja ja lauman "soturi" urokset vihaavat heikoiksi mieltämiään intellektuelliapinoita, joista ei heidän mielestään ole metsästämään eikä puolustamaan lauman reviiriä kilpailevien simpanssien hyökkäyksiltä. Heikko aines halutaan tappaa ja tuhota kuten susilaumoissakin. Lisäksi älykkäiden kiipeämistä laumahierarkiassa pelätään oman aseman menettämisen pelossa. Uhka halutaan siis heti torjua.
Vierailija kirjoitti:
Kouluaikoina samassa luokassa oli kaksi hyvin menestyvää emme kiusanneet heitä mutta yksi asia on jäänyt mieleen kun oli kokeiden palautus ja toinen sai kokeesta 10- niin hän alkoi itkemään meistä moni ihmetteli sitä ja näin vuosia jälkeenpäin on joskus miettinyt että painostettiinko häntä kotona saamaan hyviä tuloksia?
Ei se suinkaan ole välttämättä peräisin vanhempien painostuksesta, vaan voi olla ihan lapsen omaa kunnianhimoa. Joskus voi olla kysymys myös siitä, että on kokenut tilanteen epäreiluksi. Minäkin rupesin kerran ala-asteella itkemään, kun sain matikan pistareista vain ysin siksi, että yksi lasku oli väärin. Opettaja kirjoitti laskut taululle, ja näin yhden jakolaskumerkin kertolaskun merkkinä. Niinpä vastaukseni oli väärin, vaikka olisin osannut ko. jakolaskun helposti. (Näin siis oikeasti väärin, kysymys ei ollut huolimattomuudesta. Vähän myöhemmin sainkin sitten silmälasit.) En minä sitä ysiä itkenyt, vaan epäreiluuden kokemusta siitä, että menetin numeron, koska en nähnyt laskua oikein.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on minusta myytti, joka ei pidä paikkaansa. Tietysti ketä vain voidaan kiusata, mutta ei ole todellakaan mitenkään erityisen yleistä, että kiusaaminen kohdistuisi erityisen lahjakkaisiin oppilaisiin. Pikemminkin päinvastoin. Tyhmiä ja hitaita uunotetaan ja nauretaan. Useimmat älykkäät ihmiset, kirjolla olijat pois lukien, ovat myös sosiaalisesti lahjakkaita eli he harvemmin joutuvat syrjään.
T. Yläkoulun opettaja
Olin itse kirjoittamassa jotakuinkin samaa, vaikka en opettaja olekaan. Menestyvää oppilasta voidaan kiusata menestyksen verukkeella, mutta en usko, että menestyviä oppilaita kiusattaisiin mitenkään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sitä kateutta veikkaan. Onhan se lapsesta ärsyttävää että toinen osaa vähällä vaivalla asiat ja itse pitää nähdä vaivaa oppimiseen.
Onneksi se rillipää on lähes poikkeuksetta rääpäle, niin voi välitunnilla aina kurmuuttaa...
Ei se noin mene. Älyllä ei saa hyvää, vaan huonon elämän: erottuu muista niin, ettei pääse joukkoon ja vaikka pääsisi, ei niiden tavisten juttujen kuunteleminen ole mikään nautinto. Tyypillinen kohtalo:
Vierailija kirjoitti:
Koska olemme loppujen lopuksi pelkkiä simpansseja ja lauman "soturi" urokset vihaavat heikoiksi mieltämiään intellektuelliapinoita, joista ei heidän mielestään ole metsästämään eikä puolustamaan lauman reviiriä kilpailevien simpanssien hyökkäyksiltä. Heikko aines halutaan tappaa ja tuhota kuten susilaumoissakin. Lisäksi älykkäiden kiipeämistä laumahierarkiassa pelätään oman aseman menettämisen pelossa. Uhka halutaan siis heti torjua.
Miksi valehtelet susilaumoista?
Kyllä minä ainakin nauroin tytöille jotka eivät saaneet ketään poikaa esim vanhojen tansseihin koska olivat rumia hikareita