Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin lapsi tonkii kaapit ja syö herkut pöydiltä luvatta

Vierailija
21.02.2024 |

Vaimon kanssa meillä ei ole lapsia ja kotimme on siististi sisustettu. Hyvä yhteinen ystävämme käy usein lapsensa kanssa kylässä, mutta meitä on alkanut tympimään lapsen jatkuva huono käytös. Lapsi tonkii kaikki keittiön ja olohuoneen laatikot ja ottaa sieltä syömisiä ilman lupaa - etupäässä makeita herkkuja. Sama käytös jatkuu jos olemme vaimon kanssa laittaneet pöydälle koristeeksi herkkuja - lapsi koskee niihin ja syö kaiken suuhunsa. Kaveri ei huomaa mitään, ei komenna mitenkään. Yhdessä kohtaa laitoimme pöydälle hedelmiä niin lapsi söi nekin. Järjetöntä touhua ja ei ole meidän tehtävä kasvattaa toisen lasta, mutta ei toisten ostamiin herkkuihin kosketa. Lapsi on todella perso makealle ja jos olemme valmistaneet ruokaa, niin lapsi on nirso eikä syö kunnolla kuin muutaman leipä palan. Lapsella ikää 6-8-vuotta emmekä me ole mitään lapsivihaajia, mutta eihän noin saa tehdä miten lapsi toimii. Vaimo ehdotti, että poistamme pöydältä kaiken, mutta mielestäni vieraan lapsen takia ei kuulu muuttaa omaa sisustustaan. Miten te toimisitte? Apuja kaipaillaan. M40

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut ihan ystävällistä kieltämistä sen lapsen kanssa? Että "älä mene sinne kaapille, kiitos". Tai "älä näprää niitä ruokia siinä kulhossa, kiitos"? Tai "ne on tarkoitettu meille kaikille, olet varmaan jo oman osasi niitä ottanut"? Ihan neutraalilla mutta selkeällä äänellä. Kokeile, saatat hämmstyä. Toki kyllä ihmetelen, että miten et tiedä onko se lapsi 6, 7 vai 8v, kun se kuitenkin juoksee teillä noin yhtenään, että tuo on riesaksi muodostunut.

Vierailija
22/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan kokeilleet sellaista vanhanaikaista "katsomme koko ajan lapsen perään ja estämme typeryydet" -mallia? Ja kiellätte koskemasta ruokiin, joita ei aio syödä.

Se on vanhemman tehtävä katsoa lapsen perään ja on sanottu lapselle suoraan ettei saa koskea luvatta, mutta lapsi jatkaa samaa toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koristeeksi herkkuja pöydälle? Hmmmm....aika oudot tavat teillä...

Pöydällä on iso kukkamaljakko ja laakeassa kulhossa on kiviä ja sen päällä herkkuja "koristeena".

Vierailija
24/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsella on ikää 6-8 vuotta"?

Niin, en muista tarkkaa syntymävuotta eikä ole kummilapsi, kun sellaista ei ole.

Vierailija
25/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos käyttäisitte sanaa 'ei'? Sellaisella äänenpainolla että menee perille. Jos ei mene, niin hae lapsi pois penkomasta. 

Vierailija
26/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitatte hedelmiä pöydälle jos niitä ei saa syödä?

Ne on siinä koristeena ennen kuin minä ja vaimo ne syömme. Ei taaskaan ehditty syömään, kun lapsi veti ne naamaansa ja perään karkit, jotka olivat pöydällä.

Vierailija
27/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Söikö vanukkaat?

Meillä ei syödä vanukkaita.

Vierailija
28/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotonani kyllä lapsille kertonut jos ei saa ottaa kaapista ruokaa. Mistä ne sen muuten tietää, jos kotonansa saavat?

Hyvin toimii.

Vierailija
29/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen nykyajan kakara ja tyypillinen äiteensä. Älä päästä niitä enää kotiis.

Vierailija
30/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löisin.

Siksi en lapsia hanki eikä niitä asuntooni tule, koskaan.

Vierailija
31/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa koristeeksi sipuleita, nekin ovat kauniita. Ja sanoa lapselle siten että myös vanhempi kuulee että meillä on sellaiset säännöt että vieraat eivät mene kaapeille.

Vierailija
32/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti kasvatettu lapsi.

Komenna itse, jos lapsen vanhemmat eivät osaa.

Vierailija
33/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella outoa pitää herkkuja koristeena pöydällä, kun tulossa on lapsivieras. Mielestäni se on epähuomaavaista. Laittakaa näkyville vain sellaista, mitä vieraat saavat syödä. Jos tiedätte, että tämä lapsi rohmuaa kuitenkin kaiken näkyvillä olevan, pitäkää poissa näkyvistä. 

Sanokaa selvästi lapselle mitä teidän kodissanne saa ja mitä ei saa tehdä. Sanokaa se myös lapsen vanhemmalle. Ystävällisesti. Jos lapsen vanhempi ei vahdi lastaan, vaatikaa häntä vahtimaan ja vahtikaa myös itse. 

Vierailija
34/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäis tollasii vieraita kotiini ennenku kakara osaa käyttäytyä ja vanhempi kasvattaa kakaransa paremmin.

Vierailija
35/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on nälkä. Oma äitini kuvitteli, että lapselle riittää samanlainen minimalistinen ruokavalio mitä hän itse noudatti. Minulla oli ainainen huutava nälkä. Siihen aikaan sai sentään koulussa syödä niin paljon kuin jaksoi. Minä olin se lapsi, joka söi 30 lihapullaa ja 20 kalapuikkoa. 

Ottakaa asia puheeksi tämän ystävän ja hänen lapsensa kanssa. Kun näet, että lapsi menee tonkimaan jotain tai on ottanut jotain luvatta, sanot, että et ole saanut lupaa tonkia meidän kaappeja etkä saa ottaa omin lupinesi asioita. Sitten kysyt suoraan, että onko sinulla nälkä ja annat ruokaa ja kerrot tälle vanhemmalle, että lapsella on ilmeisesti nälkä ja että sitä ruokaa pitäisi tarjota kasvavalle lapselle riittävissä määrin, että lapsella on selkeästi aina nälkä.

Lapsen riittävä ravinnon saaminen on vanhemman vastuulla eikä vieraan. Ei lapsella ole mitään oikeutta koskea toisten ruokiin ja herkkuihin luvatta.

Vierailija
36/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa niihin herkkuihin lakstatiivia.

Vierailija
37/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa karkkikääreiden sisälle vaikka jäniksenpapanoita tai kissanpaskaa. Loppuu aika äkkiä se mutustelu.

Vierailija
38/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Remmiä pennulle ja munaa äidilleen. Kun pääset vauhtiin niin omalle muijalle samoilla lämpimillä kunnon perspano ettei viikkoon voi istua tai maata selällään.

Okei, näin toimitaan.

Vierailija
39/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, onpa outoja kommentteja täällä.

Olen ap:n kanssa samoilla linjoilla että lasten vahtiminen kyläpaikassa on vanhempien tehtävä. Eihän siinä ole tolkkua jos pitää ruoka laittaa lukkojen taa kun tulee vieraita kylään. Ja kenellä edes on kaapeissa lukot?

Vierailija
40/72 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan kokeilleet sellaista vanhanaikaista "katsomme koko ajan lapsen perään ja estämme typeryydet" -mallia? Ja kiellätte koskemasta ruokiin, joita ei aio syödä.

Eihän se mitenkään käy, kun lapsi ei ole oma. Mutta ne herkut ovat, ja kaapit ja laatikot! Miten toimisitte, jos niitä menisi tonkimaan sen lapsen vanhempi, kieltäisittekö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi