Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhy leviää päiväkodeissa - lääkehoito maksaa tuhat tai pari tuhatta euroa, ihmisillä ei ole varaa hoitaa

Vierailija
21.02.2024 |

Jättävät sitten hoitamatta. Miten tällainen tilanne voi olla hyvinvointivaltiossa? Miten tuo lääke voi olla niin kallis? eikä ole kelakorvattava lääke. 

Asialle pitäisi tehdä pikaisesti jotain.

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöjuttuja. 

Ikävää lähinnä muiden ihmisten kannalta ettei pösilöt  osaa tehdä yksinkertaisia asioita päästäkseen eroon syyhypunkeista muista loisista puhumattakaan.

Nää on vielä helppo häätää muihin loisiin verrattuna, mutta eipä se lohduta jos joutuu jatkuvasti altistumaan muutamien idioottien vuoksi. 

Voihan sitä toki jäädä kotiinkin, mutta suurin osa näistä tartuttajista taitaa olla loisia myös. 

Vierailija
22/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä syyhyä nyt esiintyy, mistä on saanut alkunsa. Ovatko ihmiset nykyään likaisempia kuin ennen - hygienia. Tuleeko nämä kaikki ulkomailta syyhyt, luteet, torakat, kihomadot ym. 

Minulla on 2007 vuonna syntynyt lapsi, meillä ei ole koskaan ollut näitä mitä edellä mainitsin, ei koskaan. Meillä on aina ollut hyvä hygienia kodissamme. 

Kyllä pääkaupunkiseudun ihmiset ovat olevinaan niin vihreitä takkutukkineen että kaiken maailman syöpäläiset lisääntyvät. Muualla Suomessa vielä osataan hygienia. 

Tämä hygieniapsykoosi on yksi merkittävä syy siihen, miksi ihmiset eivät ilmoita tartunnoistaan. Kuvitellaan, että yksilö on jotenkin "likainen". Syyhytartunnan saa toiselta ihmiseltä, edes pitkäkestoista ihokontaktia ei välttämättä vaadita (omakohtaista kokemusta) ja siitä eroon pääseminen on työn ja tuskan takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöjuttuja. 

Ikävää lähinnä muiden ihmisten kannalta ettei pösilöt  osaa tehdä yksinkertaisia asioita päästäkseen eroon syyhypunkeista muista loisista puhumattakaan.

Nää on vielä helppo häätää muihin loisiin verrattuna, mutta eipä se lohduta jos joutuu jatkuvasti altistumaan muutamien idioottien vuoksi. 

Voihan sitä toki jäädä kotiinkin, mutta suurin osa näistä tartuttajista taitaa olla loisia myös. 

Ääliö.

Voisin kirjoittaa lääkäreillekin opaskirjan syyhystä eroon pääsemiseksi. En silti ole päässyt siitä eroon 5 hoitokierroksen jälkeenkään.

N50+

Vierailija
24/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin se on pitkäjänteinen ja perusteellinen siivous ja puhtaanapito, pyykkäys ja huolehtimenen tartunnan leviättömyydestä. Se vaatii tekoja. Ei ne lääkkeet niin arvokkaita ole ja ilman hygieniasiivouksia ei lääkkeetkään tepsi.

Vierailija
25/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tätä syyhyä nyt esiintyy, mistä on saanut alkunsa. Ovatko ihmiset nykyään likaisempia kuin ennen - hygienia. Tuleeko nämä kaikki ulkomailta syyhyt, luteet, torakat, kihomadot ym. 

Minulla on 2007 vuonna syntynyt lapsi, meillä ei ole koskaan ollut näitä mitä edellä mainitsin, ei koskaan. Meillä on aina ollut hyvä hygienia kodissamme. 

On sitä ennenkin ollut. Mulla oli vuonna 2001 ensimmäisen kerran. 

Vierailija
26/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri tuputtaa työkokeilua päiväkotiin. Sanoin kiitos ei sille mahdollisuudelle että maksan satasia tai jopa tuhansia kun sieltä tuon saan. Kerran jo olin työllistettynä 1500e/kk palkalla ja onneksi silloin ei ollut tälläinen syyhyepidemia.

Ymmärrän hyvin. Itsekin mietin että voisin ihan hyvin tehdä keikkaa päiväkodeissa, mutta luovuin koko ajatuksesta koska mulla ei ole varaa mihinkään syyhylääkkeisiin.

Vierailija
27/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInua myös kiinnostaa mistä ne syyhypunkin tulevat. Sillä tavalla ihan ensimmäistä kertaa. Ei kai pesemätön paskanen tyyppi joka on omassa mökissään eräänä päivänä totea että "aha, nyt ne tuli." Eli mistä v***tusta ne sinne ihon alle tulevat? Missä ne punkit asustelevat ja luimivat odottaessaan ihmisihoa?

Vierailija
28/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se teettää kun on liikaa ihmisiä. Kenenkään mielestä ei ollut tämä aiemmin ongelma, miksi nyt itketään yhtäkkiä kun taudit leviävät supertehokkaasti ympäri pallon?

Mitäs luulette miksi ne populaatiot romahtavat eläinkunnassa kun populaatio kasvaa tarpeeksi suureksi?

Vierailija
29/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain syyhyn muutama kuuksusi sitten, ehkä bussin penkistä tms, en tiedä mistä. Sitä on nyt hoidettu 5 kertaa yhdistetyllä rikkivaseliinilla ja ivermektiinillä ja joka päivä olen pyykännyt ja siivonnut ja vaihtanut tekstiilejä ja pakastanut. SILTI huomasin tässä työpaikan tauolla istuessani uusia syyhyköytäviä ranteessa. Se ei lähde millään pois. Varmasti on vähintään 1000 euroa jo mennyt, enemmänkin, kun olen käynyt yksityisellä ihotautilääkärillä jo kolmesti, mutta silti ei ole lähtenyt pois. 

N50+, akateeminen, Hki

Oletko syönyt myös reseptillä saatavan tablettikuurin? 

Vierailija
30/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan että viinietikka laimennettuna veteen vois ottaa pois nuo ällöt. Siis arvaus.... mutta voi olla mahdollista. 

Vierailija
31/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain syyhyn ulkomailla eräästä patjasta kauan sitten.

Tämä ei ole henkilökohtainen hygieniakysymys kuten jotkut olettavat. Sitten kun yhdellä on se niin se siirtyy toiselle ellei ole tarkka ja rutiininomainen suojellakseen muita siltä. Viheliäinen vaiva. Sen pitäisi saada KELA:n korvattavien lääkkeiden piiriin kun ongelma, joka on yhteinen, yleistyy.

Vierailija
32/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas nähdään lapsettomuuden edut. Kodissa ei ole täitä, syyhyä, kihomatoja tai luteita.

Et käy töissä? Et matkaile? Eikä sinulla ole seurustelukumppania? Et liiku kodin ulkopuolella muutenkaan? 

Vierailija
33/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lääkkeillä on hintakatto. Yli 600€ lääkekulut saa ilmaiseksi.

Vierailija
34/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama en ollut kuullut koko syyhystä ennen viime vuotta

Muistan omien lasten kouluajoilta, että esim. noin 25 vuotta sitten oli syyhyä paljon kouluissa.

Vierailija
35/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini kertoi, että vastavalmistuneen hoitajan 1960-luvulla asuinpaikkakunnallaan oli kunnon syyhyepidemia ja hänelle tietenkin sitten nakitettiin syyhyhoitajana toimiminen, kun kokeneemmat hoitajat eivät halunneet itseään altistaa syyhylle. Sanoi, että oppi silloin kaiken syyhystä. Tämä nykyiden laajuinen ongelma johtuu siitä ettei ihmiset jaksa sitoutua hoitoon, tai sitten ei ole rahaa, kun ne tuhlataan muualle.

Vierailija
36/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInua myös kiinnostaa mistä ne syyhypunkin tulevat. Sillä tavalla ihan ensimmäistä kertaa. Ei kai pesemätön paskanen tyyppi joka on omassa mökissään eräänä päivänä totea että "aha, nyt ne tuli." Eli mistä v***tusta ne sinne ihon alle tulevat? Missä ne punkit asustelevat ja luimivat odottaessaan ihmisihoa?

Vierailija
37/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos ovat kela-korvattavia. Kaikki eivät ole.

Vierailija
38/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa tänään juttu (maksumuurin takana) syyhyltä suojautumisesta. Mitähän siinä ehdotettiin?

Vierailija
39/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos ovat kela-korvattavia. Kaikki eivät ole.

Jep, kuten nämä syyhylääkkeet. Eivät kerrytä lääkekulukattoa.

Vierailija
40/187 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Syyhy on ollut ihmisen kumppanina ammoisista ajoista lähtien. Egyptissä ja Lähi-idässä tehtyjen arkeologisten kaivausten perusteella syyhystä on merkkejä ainakin vuodesta 494 eaa. Ensimmäinen kirjallinen viittaus syyhyyn on ilmeisesti Raamatussa kyseessä on eräänlainen "lepra", joka mainitaan kolmannessa Mooseksen kirjassa. Voi myös olla, että yksi viidennen Mooseksen kirjan 28 kirouksesta oli juuri syyhy. Aristoteles ilmoitti noin 400 eaa. "täistä", jotka "pakenevat pienistä näppylöistä, mikäli nämä puhkaistaan" tämä kuvaus sopii syyhypunkkiin. " https://fi.wikipedia.org/wiki/Syyhy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme