Miksi asut vuokralla?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
-ei kiinteistöveroa
-pienet sähkölaskut
-halpa lämmitys
-ei pihatöitä
-ei stressiä remonteista
Siinä muutama syy.
Olisit nyt vielä maininnut todellisuuden: - ja pieni kerrostalokämppä.
Kuka haluaa asua sellaisessa???
En ole koskaan asunut vuokralla, pitäisiköhän kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullista asua vuokralla. JOS nyt ostaisin asunnon, niin joutuisin maksamaan sitä abaut 600e + 250e yhtiövastike / kk. Eli aivan liikaa näinä aikoina.
Ihan mielenkiinnosta kysymys teille joiden mukaan vuokralla asuminen on huomattavasti edullisempaa: Paljonko teidän vuokra on ja minkä arvoiseksi arvioisitte sen vuokraamanne asunnon? Saatteko asumistukea tai onko vuokranne jollain muulla tapaa tuettua esimerkiksi asumisoikeuden tms. kautta?
Itselläni muuttaminen on jokseenkin ajankohtainen aihe. Vertailtuani tässä keskisuuressa kaupungissa asuntojen vuokria samanlaisen asunnon mahdollisiin lainalyhennyksiin, ei vaikuta oikein millään tapaa järkevältä vuokralle muuttaminen työssä käyvänä säästöjä omaavana ihmisenä. Lainalyhennys (jopa minimi käsirahalla) + yhtiövastike liki joka esimerkissä suurpiirtein sama kuin va
Oi hyvä luoja! Me maksoimme saman verran lainaa korkoineen tästä uudesta 2,5x suuremmasta okt:sta pääkaupunkiseudun kehyksessä. Asumiskulut muuten alle 300e.
Ei kyllä mikään saisi mua maksamaan tuollaisia summia vuokraa!
Asuin vuokralla useamman vuoden, mutta sitten tuli sopiva kämppä vastaan, ja ostin sen.
Vierailija kirjoitti:
En saa lainaa.
En ota enää ikinä lainaa, toivottavasti. Kaksi avioliittoa, ns. omat asunnot oli ja meni. Onneksi niistä jäi mukavasti rahaa jäljelle. Tältä paikkakunnalta en asuntoa enää ostaisi vaan maaseudulta mutta kun kaikki tarvittava löytyy kävelymatkan päästä niin ollaan nyt tässä.
Koska olin nuorena tyhmä. Pienistä tuloista pääkaupunkiseudun hinnoilla ei omistusasuminen tuntunut koskaan realistiselta vaihtoehdolta päästä käsiksi tulevaisuudessakaan. Olin onnekas ja pääsin kiinni edullisiin ja uusiin asuntoihin hyvillä alueilla. Nut muutin muualle suomeen ja täällähän onkin sitten asunnot niin törkeän halpoja että ketuttaa ettei ole säästössä juuri mitään jolla pääsisi omaan käsiksi. Palkkakin vielä pienempi kuin pk- seudulla, jista vaikea saada mitään säästöön.
Tilanteeni työllistymiseni, talouteni ja terveyteni suhteen on sellainen, että en usko tulevan kovin pitkää aikaa enää elämässäni, jolloin pärjäisin ilman yhtäkään mitään tukea. Vuokra huomioidaan toistaiseksi asumis- ja toimeentulotuessa paremmin kuin muunkaiset asumismenot.
Omistusasunto muuttotappiokunnassa ei ole järkevä tapa sijoittaa rahaa. Kun on vuokralla, pääsee helposti muuttamaan työn perässä muualle. Edullinen vuokrakaksio rauhallisella alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei kiinteistöveroa
-pienet sähkölaskut
-halpa lämmitys
-ei pihatöitä
-ei stressiä remonteista
Siinä muutama syy.
Olisit nyt vielä maininnut todellisuuden: - ja pieni kerrostalokämppä.
Kuka haluaa asua sellaisessa???
Asumisen muoto ei minulle ole koskaan ollut tärkeää. Paitsi maalla asuminen oli parasta, nyt ei siihen ole varaa. Kiinteistöveroa muuten maksaa vuokralla asujakin, se sisältyy vuokraan. Muuten perustelu ok. Vuokralla ollaan saunallisessa kaksiossa metsän reunassa, iso tontti ja piha on näin pikkukaupungin keskustan läheisyydessä.
En osaa säästää riittävästi pääomaa, jotta saisin asuntolainan.
Vierailija kirjoitti:
Ero, Helsingin hinnat ja korkeat korot. Asun vuokralla lasten kanssa, 79 m2, vuokra 1600€. Samalla alueella lähiössä vastaavat omistusasunnot 450 000 -500 000€. Käteistä olisi säästössä pari sataa tonnia, mutta en halua enkä pysty ottamaan yksin 300 000€ lainaa.
oletko varma tästä? Pois lukien siis jos nimenomaan et halua omaa? Itse erosin ja suurin piirtein samat summat, lainas sain 300t ja olisin saanut enemmänkin koska vakuudet (tässä tapauksessa tuon tyyppinen summa käteistä mitä sanoit) kunnossa. Lyhennys on samaa luokkaa kuin vuokrasi. Yhtiössämme on pieni vastike.
En ole osannut päättää miten ja missä haluan asua. En yhtään tiedä missä kaupungissa haluan asua pidemmän aikaa, onko se edes Suomessa vai ulkomailla. Enkä osaa päättää haluanko asua kerrostalossa upeilla näköaloilla vai omakotitalossa. Vuokralla kun on, niin ainakin on helppoa vaihtaa asuntoa koska vain ja muuttaa töiden tai loman perässä vaikka minne.
Mikä ihmeen pakkomielle teillä on omistusasuntoihin? Raha raha raha, mikään muu syy ei kelpaa. Ette tajua sitä, että joku ei halua omistaa niitä seiniä ja pihoja ja putkia ja kattoja. Jotkut haluaa helppoa asumista, mistä pääsee nopeasti eroon, ja missä ei tarvitse olla itse huoltamassa ja soittamassa ties mitä nuohoojia ja nyppimässä rikkaruohoja. Monet tekee nykyään etätöitä, monet haluaa asua ulkomailla, monet tykkää vaihtaa paikkaa eikä olla kiinni missään homeisessa omakotitalossa. Mutta kun säästää muutaman pennin vuodessa niin pitäähän sitä, muuten on tyhmä ja köyhä! Kuulkaa, ne joilla oikeasti on varaa, asuvat vuokra-asunnoissa. Köyhät pihtailevat pennejään pankkilainojen ja sähkölaskujen kanssa.
https://www.omavaraisuushaaste.com/vuokra-asuminen-vai-omistusasuminen/
Tuossa on hyvin eritelty omistusasumisen kannattavuutta suhteessa vuokra-asumiseen eri korkotasoilla. Huomioitu myös vaihtoehtoiskustannuksia, kuten kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana ei ole mitään järkevää syytä sitoutua yhteen paikkakuntaan ja ottaa asuntolainaa niskoille.
Ei omistusasuminen tarkoita "sitoutumista yhteen paikkakuntaan" Jos et tiennyt niin omistusasuntoja on ihan joka ikisessä kunnassa.
Olen omistanut elämäni aikana 8 eri asuntoa 7 eri paikkakunnalta.
Niin. Jos minäkin sukkuloisin landepaikkakuntien väliä jossa kämpät maksavat 30 000, olisin varmaan itsekin tehnyt noin. Mutta koska työni on Espoossa, asun remotesopimuksen turvin missä huvittaa.
niin no näistä 8 asunnosta 3 on ollut pääkaupunkiseudulla. JOKAISELLA asunnolla olen tehnyt voittoa myyntihinnan ja ostohinnan välillä, yhdesti olen maksanut voitosta verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasketaampa, omistat kaksion jonka vastike 200e/kk.myyt sen ja jäät siihen vuokralle 1000e/kk.myynnistä saadut rahat 250000e sijoitat pörssiin, saatko nettotuottoa 9600e vuodessa.
"Osakemarkkinoiden voi pitkällä aikavälillä odottaa tuottavan keskimäärin noin 89 prosenttia vuodessa" ... eli heilahtaa yli ja helposti.
Epäilen VAHVASTI että tuottaa 89 % vuodessa. Ainakana minun salkkuni ei ole kokonaisuutena yhtenäkään vuonna tuottanut 89%.. Olenkin sijoittanut vasta 90-luvun puolivälistä alkaen.
Röllöllöö... surkea esimerkkisi vain vahvisti faktan että omistusasuminen on typerää.
Silloin kannattaa kirjoitta 8-9% eikä 89%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana ei ole mitään järkevää syytä sitoutua yhteen paikkakuntaan ja ottaa asuntolainaa niskoille.
Ei omistusasuminen tarkoita "sitoutumista yhteen paikkakuntaan" Jos et tiennyt niin omistusasuntoja on ihan joka ikisessä kunnassa.
Olen omistanut elämäni aikana 8 eri asuntoa 7 eri paikkakunnalta.
Jokunen euro palanut varainsiirtoveroihin.
On toki mutta silti voitot asunnoista ovat olleet vielä isommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En siedä vastuuta ja sitoutumista. Jos asuntoon tulee jotain vikaa, soitan taloyhtiölle jonka huoltoyhtiö tulee korjaamaan ongelman ilman maksua. Voin muuttaa pois jos haluan, minun ei tarvitse saada asuntoa kaupaksi. Asun kyllä itseasiassa asumisoikeusasunnossa, niin vuokra on paljon pienempi, johon muutenkin sisältyy lämmitys ym. Edullinen ja laadukas suhteessa hintaan.
Terveisiä omistusasujalta. Minäkin soitan huoltoyhtiölle täsmälleen samoista asioista kuin sinä. Tosin aika harvakseltaan niitä puheluita kertyy.
Siinä sinun aso-kämpässäsi on muuten 3 kk:n irtisanomisaika. Kasvukeskuksissa tuollaisessa ajassa pääsee kyllä halutessaan siitä omistuskämpästäkin eroon, ellei ihan karseaa kuplahintaa yritä saada.
Ai ilmaiseksiko se huoltoyhtiö vaikka tekee lumityöt omistuasunnoissa? Ja muistuttaisin että asunnon kaupaksi saaminen ei ole koskaan taattua. Varsinkaan tällä hetkellä.
Asun vuokralla,koska palkkani on niin pieni etten saisi lainaa ( en toki saa asumistukea).Ja Helsingin vuokrahinnat on mitä on niin vaikea säästää.Ei minua kyllä häiritse vuokralla asuminen persaukisuuteen tottuu😂